WanFie Posted 1 januari 2014 Author Report Share Posted 1 januari 2014 Ik vind alleen dat de PinkFaun DAC in Amsterdam niet liet horen wat hij kan. De Weiss hebben we hier eens aangesloten. Dat is dus niet mijn ding. Qua resolutie in het hoog en midden beter, dan wat ik toen met de USB1 kaart had. Maar ik vond dat hij ook minder body had en minder soepel klonk. Voor mij is allang duidelijk dat het niet een kwestie is van aansluiten en klaar. Bekabeling, aarding, de rest van de set, smaak, enz. het speelt allemaal mee. Wanneer ik als voorbeeld, de W/P's had laten staan zoals ze in het begin stonden en klonken, was ik ze al lang beu geweest. Nu ben ik er erg blij mee. Beter of slechter komt pas tot uiting wanneer alle randvoorwaarden voor de betreffende apparatuur 100 % zijn. Misschien moet je ook wennen aan de klank. Vaak is het zo, dat voor veel mensen de eerste klanken bepalend zijn voor een conclusie. Deze vergelijken dan met wat ze thuis gewent zijn. Het fijne in de veranderingen hoor je vaak pas na veelvuldig luisteren. Plus de wens om in geval van een aankoop een verbetering binnen te halen. Vergelijk het met een testrit in een auto. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 1 januari 2014 Report Share Posted 1 januari 2014 Hans laat je niet gek maken door anderen heh . Als jij tevreden bent met je Pink Faun dan mag dat van ons , Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 2 januari 2014 Report Share Posted 2 januari 2014 Dat is zo, de enkele keren dat ik bij Hans ben wezen luisteren, toen nog de Infinity's, had ik steevast hoofdpijn, als hij dat er toen niet van kreeg is toch prima. De nú aanwezige installatie heb ik echter nog nimmer gehoord dus daar heb ik geen(subjectief, zie Vintage's opmerking "over andermans oren") oordeel over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 2 januari 2014 Report Share Posted 2 januari 2014 Ik vind alleen dat de PinkFaun DAC in Amsterdam niet liet horen wat hij kan. De Weiss hebben we hier eens aangesloten. Dat is dus niet mijn ding. Qua resolutie in het hoog en midden beter, dan wat ik toen met de USB1 kaart had. Maar ik vond dat hij ook minder body had en minder soepel klonk. Voor mij is allang duidelijk dat het niet een kwestie is van aansluiten en klaar. Bekabeling, aarding, de rest van de set, smaak, enz. het speelt allemaal mee. Wanneer ik als voorbeeld, de W/P's had laten staan zoals ze in het begin stonden en klonken, was ik ze al lang beu geweest. Nu ben ik er erg blij mee. Beter of slechter komt pas tot uiting wanneer alle randvoorwaarden voor de betreffende apparatuur 100 % zijn. Misschien moet je ook wennen aan de klank. Vaak is het zo, dat voor veel mensen de eerste klanken bepalend zijn voor een conclusie. Deze vergelijken dan met wat ze thuis gewent zijn. Het fijne in de veranderingen hoor je vaak pas na veelvuldig luisteren. Plus de wens om in geval van een aankoop een verbetering binnen te halen. Vergelijk het met een testrit in een auto. Als je op basis van deze redenatie dan toch mee doet aan AB-vergelijkingen, dan heeft dit op voorhand toch al geen zin We weten toch allemaal, dat speakers/akoestiek > 85/90% bepalend zijn voor het klankbeeld waarom dan toch steeds zoveel gewicht/waarde hechten aan een (te)korte luisterimpressie van iets wat nog maar een fractie van die overige 10/15% is Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 2 januari 2014 Report Share Posted 2 januari 2014 We weten toch allemaal, dat speakers/akoestiek > 85/90% bepalend zijn voor het klankbeeld waarom dan toch steeds zoveel gewicht/waarde hechten aan een (te)korte luisterimpressie van iets wat nog maar een fractie van die overige 10/15% is Lijkt mij dat die 10/15% wel moet deugen, als je de speakers en akoestiek niet veranderd, moet je toch verschillen kunnen waarnemen in die 10/15%. Als dat niet zo is deugt volgens mij die 85% niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 2 januari 2014 Report Share Posted 2 januari 2014 Lijkt mij dat die 10/15% wel moet deugen, als je de speakers en akoestiek niet veranderd, moet je toch verschillen kunnen waarnemen in die 10/15%. Als dat niet zo is deugt volgens mij die 85% niet. Klopt maar je hoort maar een fractie van die 10/15% en dit wellicht nog niet in optimale omstandigheden en op een vreemde set en dit voor een korte luistersessie en dit nog allemaal zonder wensen/acties m.b.t. tweaken, kabelkeuzes, aansluitmethoden...noem maar op. In deze situatie, zou je dan vanuit de optiek van een rasechte audiofiel, zoals Hans, nooit een betrouwbare uitspraak kunnen doen over welke beter/minder zou zijn of meer/minder in de smaak valt. Hiervoor zijn de verschillen gewoon te klein voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 2 januari 2014 Report Share Posted 2 januari 2014 Klopt maar je hoort maar een fractie van die 10/15% en dit wellicht nog niet in optimale omstandigheden en op een vreemde set en dit voor een korte luistersessie en dit nog allemaal zonder wensen/acties m.b.t. tweaken, kabelkeuzes, aansluitmethoden...noem maar op. In deze situatie, zou je dan vanuit de optiek van een rasechte audiofiel, zoals Hans, nooit een betrouwbare uitspraak kunnen doen over welke beter/minder zou zijn of meer/minder in de smaak valt. Hiervoor zijn de verschillen gewoon te klein voor. Je hebt idd wel tijd nodig om tot een goede conclusie te komen. Eerste indruk kan goed zijn maar later toch behoorlijk irritant blijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 januari 2014 Author Report Share Posted 2 januari 2014 Het was uiteraard wél de bedoeling om de dacs te vergelijken. Maar dat het een wedstrijd zou worden is nooit de bedoeling geweest. Dat de verschillen best groot waren (iedereen had n.l. min of meer dezelfde volgorde), kan er alleen op wijzen dat er wat mis was. Een blinde ABX test is m.i. onbruikbaar om apparatuur te vergelijken. Ik kan het in ieder geval niet. Dat is al meerdere malen bewezen. 5 keer heen en weer schakelen en ik ben de kluts totaal kwijt. We hebben daarom ook niet ABX vergeleken, maar blind onze klankervaringen opgeschreven. Maar helaas waren de randvoorwaarden niet voor alle apparaten gelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 2 januari 2014 Report Share Posted 2 januari 2014 Een blinde ABX test is m.i. onbruikbaar om apparatuur te vergelijken. Ik kan het in ieder geval niet. Dat is al meerdere malen bewezen. 5 keer heen en weer schakelen en ik ben de kluts totaal kwijt. Een blinde ABX test is naast het gebruik van meetapparatuur de enige manier om het bestaan van klankverschillen tussen apparatuur objectief aan te tonen. En jij kunt dat wel, het is iets wat je moet leren, net zoals meten iets is wat je moet leren. Tijdens de DAC bijeenkomst waren de verschillen klein maar duidelijk genoeg om na enkele seconden in de AB setting te worden herkend. En iedereen deed dat op ongeveer dezelfde manier. Kennelijk is het dus helemaal niet nodig om in een AB setting lang te luisteren als men weet wat er speelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 januari 2014 Report Share Posted 2 januari 2014 Mee eens Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 januari 2014 Author Report Share Posted 2 januari 2014 En jij kunt dat wel, het is iets wat je moet leren, net zoals meten iets is wat je moet leren. Zoals ik al schreef, is het al diverse keren bewezen dat het mij niet lukt. Evenals de anderen op die bijeenkomsten. Je hoort twee keer verschil. En daarna klink alles hetzelfde. Zelfs een CD in een DVD speler van € 30,- t.o.v. een BOW CD speler. Terwijl de klankverschillen veel groter waren dan bij de laatste bijeenkomst. Maar de niveaus van die spelers waren dan ook binnen 0,1 dB nauwkeurig gelijk gezet. Bij de laatste bijeenkomst waren er duidelijke verschillen waarneembaar. Maar we weten ook onder welke omstandigheden we hebben geluisterd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 2 januari 2014 Report Share Posted 2 januari 2014 Zoals ik al schreef, is het al diverse keren bewezen dat het mij niet lukt. Dat is het nou juist, je kunt als deelnemer niet falen in een ABX test. De essentie is dat je wel of niet objectief kunt horen dat X gelijk is aan A of B. Dat is alles. Het is geen examen en ook geen wedstrijd. Het is een meetinstrument. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 januari 2014 Report Share Posted 3 januari 2014 Dat is het nou juist, je kunt als deelnemer niet falen in een ABX test. De essentie is dat je wel of niet objectief kunt horen dat X gelijk is aan A of B. Dat is alles. Het is geen examen en ook geen wedstrijd. Het is een meetinstrument. Beste Ravon, Een meetinstrument is objectief. Een AB(X) test is subjectief. Bij een AB(X) test kan dus de slechtste "winnen". Als-ie maar in de (wan?)smaak valt. (Lijkt wel dommocratie, eigenlijk, zo'n test...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 3 januari 2014 Report Share Posted 3 januari 2014 Als de abx test subjectief zou zijn zou hij niet zoveel worden toegepast in de wetenschap en industrie. Een goede abx test is een meetinstrument. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 3 januari 2014 Report Share Posted 3 januari 2014 Ik ben zo vrij nog eens aan te halen, dat de deelnemers aan de dac-dag bij Plaatjesdraaier, blijk hebben gegeven over een uitstekend gehoor te beschikken. En het gaat uiteindelijk om wat je hoort. Mensen die zelf niet in staat zijn om kleine verschillen waar te nemen, verzinnen van alles en nog wat om dat te verbloemen. Dat is zoiets als tegen Johan Cruijf zeggen dat hij een maar een pruts-voetballer was. En dat mag natuurlijk, maar voor mij is dat allemaal priet-praat. To-hear-or-not-to-hear, that's the question. Mijn excuses dat ik op 3 januari reeds afscheid moet nemen van de gemaakte goede voornemens voor 2014. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 januari 2014 Report Share Posted 3 januari 2014 Als de abx test subjectief zou zijn zou hij niet zoveel worden toegepast in de wetenschap en industrie. Een goede abx test is een meetinstrument. Beste Ravon, Ja, ja... maar een subjectief meetinstrument. Het meet "waardering", ook wel "smaak" genoemd. En wat sommige mensen allemaal niet mooi vinden... of juist wèl... (Zo waren er destijds beroemde aluminium conus breedbandertjes, die heel "mooi" resoneerden in het hoog wanneer dat een beetje hard ging. Een soort actieve klankschaaltjes, zeg maar. Nou, dat was een succes, hoor. Ook bij mensen die zelf vonden dat ze gouden oortjes hadden.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 3 januari 2014 Report Share Posted 3 januari 2014 Beste Ravon, Ja, ja... maar een subjectief meetinstrument. Het meet "waardering", ook wel "smaak" genoemd. En wat sommige mensen allemaal niet mooi vinden... of juist wèl... (Zo waren er destijds beroemde aluminium conus breedbandertjes, die heel "mooi" resoneerden in het hoog wanneer dat een beetje hard ging. Een soort actieve klankschaaltjes, zeg maar. Nou, dat was een succes, hoor. Ook bij mensen die zelf vonden dat ze gouden oortjes hadden.) Dan waren die oortjes alleen maar van een dun laagje bladgoud voorzien. Als je eenmaal iets goeds hebt gehoord en op reeele sterkte, dan kun je zulke klankschaaltjes niet meer waarderen. Om o.t. te blijven: bij een collega van me vond ik het geluid vaak wat aan de schrale kant in het hoog, dat ik altijd weet aan het feit dat hij alles digitaal draait vanaf de computer en het wellicht de metalen tweeter kon zijn, omdat ik hetzelfde eens waarnam op een beurs met dezelfde tweeters. Echter nu ik zijn laatste set heb gehoord moet ik daar op terugkomen. Ik ken z'n installatie goed maar nu zijn zowel de eindversterkers als de DAC vervangen. De verandering en verbetering is substantieel en zou voor een groot deel aan de DAc (emm-labs) te wijten zijn. Nu klinkt het echt heel erg fraai en "analoog". Blijkbaar valt er een hoop te winnen met een goede DAc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 3 januari 2014 Report Share Posted 3 januari 2014 . Blijkbaar valt er een hoop te winnen met een goede DAc. Bij ons in Emmer-Compascuum zeggen we altijd: "Niet goed geconverteerd klinkt altijd verkeerd". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 3 januari 2014 Report Share Posted 3 januari 2014 zijn er dan verkeerde dac,s Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 3 januari 2014 Report Share Posted 3 januari 2014 Ja, ja... maar een subjectief meetinstrument. Het meet "waardering", ook wel "smaak" genoemd. Met een ABX test wordt vooral gemeten wat mensen wel en niet kunnen horen. Een ABX test is iets anders dan een smaakpanel. Erg leuk om mee te maken, zo'n smaakpanel. Dan mag je iets blind of niet blind proeven, horen, bekijken en/of betasten en dan mag je aan de hand van verschillende criteria een waardering geven. Het DAC vergelijk bij Plaatjesdraaier was vooral een smaakpanel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 januari 2014 Report Share Posted 3 januari 2014 Dit lijkt me een mooie DAC voor relatief weinig geld. Kan zowel 24/192 als DSD http://www.alpha-audio.nl/2014/01/review-ami-musik-ds5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 januari 2014 Report Share Posted 3 januari 2014 Lijkt me ook een mooie dac en is ongeveer wat ik zelf ook mee aan het stoeien ben. Voor die prijs zou ik het bijna niet kunnen maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 4 januari 2014 Report Share Posted 4 januari 2014 Is deze discussie al niet te vaak gevoerd, heeft dit niet al te vaak tot nutteloze strijd, ergernissen en overduidelijk vertoon van onwil, onmacht, tot elkaar te komen. Beleving is hetgeen dat hier belangrijk is, en ja dat is duidelijk smaakafhankelijk, wat is daar mis mee ? Zulk een strijd ga ik in het algemeen niet aan, het uiterste is de ander laten horen wat je bedoelt, luisteren naar de verschillen, daarna hoef je het nog steeds niet lekker te vinden, maar weet je wel wat de ander bedoelt, kun je ook elkaars standpunten begrijpen en daar respectvol mee omgaan. Met de meeste forumgenoten zou ik echt niet willen ruilen van installatie, hoeveel er ook in geïnvesteerd is, mijn uitgangspunten, mijn streven staat ook de meesten niet echt aan, mooi toch, om vooruit te komen moet je kennis nemen van verschillen, verschillende soorten van aanpak, hoe vreemd die soms ook op je overkomen. Beleving is zo subjectief als maar mogelijk is, zie de plaatjes van protserige componenten, zag hier laats ergens een DAC langskomen, die me de rillingen over de rug liet lopen, ook speakers met een vracht componisten die je aanstaren, ik moet er niet aan denken, dit soort vormgeving, versiering, decoratie is echt niet aan me besteed. Maar als een ander dit mooi vindt, wie ben ik dat te critiseren ? En dan een wetenschappelijke benadering van beleving ? doet me lachen, schuddebuiken soms zelfs, waar hebben we het over..... De grote ontdekkingen die mens in zijn ontwikkeling heeft gemaakt, zijn die niet goeddeels terug te voeren op het navolgen van een gedachte, een ingeving, een vermoeden, of het gevolg van het zoeken naar iets anders, onderweg een stommiteit uithalen en daardoor op een bijzonder nuttig verschijnsel te stuiten. Wat nu wetenschap genoemd wordt loopt dat niet al te veel aan een profijt gebonden kort lijntje ? is er niet al decennia geleden gewaarschuwd voor de gevolgen van de gaswinning ? is er niet ook al decennia gewezen op de bijwerkingen van de intensieve veehouderij ? weten we niet al heel erg lang dat fijnstof en het menselijk bestaan elkaar niet verdragen, dat alle rook giftig is, maar zolang er wetenschappers zijn die met het noemen van een grenswaarde, een getal de goegemeente een rad voor de ogen draaien, kunnen we allen gerust gaan slapen, toch......? Laten we onze verschillen beleven, overdenken, soms zelfs een experiment of vergelijking uitvoeren, dat geeft in elk geval weer dat we respectvol met de ander en zijn dwaze ideeën omgaan ..... :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 4 januari 2014 Report Share Posted 4 januari 2014 De meeste discussies zijn al gevoerd en iedereen heeft altijd gelijk. Zo gaat dat op fora. Met aanzienlijk meer plezier heb ik deelgenomen aan twee meetings. Daaruit kun je je eigen conclusies trekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 januari 2014 Report Share Posted 4 januari 2014 De meeste discussies zijn al gevoerd en iedereen heeft altijd gelijk. Zo gaat dat op fora. Met aanzienlijk meer plezier heb ik deelgenomen aan twee meetings. Daaruit kun je je eigen conclusies trekken. Wat doe je hier dan nog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts