Jump to content

Op Bezoek Bij Theo

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Vrijdagavond 30 maart j.l. trok ik naar het pittoreske plaatsje Batenburg om de set van forumlid Theo eens te beluisteren.

Zijn recente aanschaf van de Kef Blade speakers had mijn aandacht getrokken en ondanks dat ik deze Blades reeds

eerder op een show vluchtig had gehoord, neem ik nu de kans waar, hier ff wat meer aandacht aan te besteden :D

Bij binnenkomst in de grote gezellige woon/luisterruimte (soort woonboerderij) valt de set meteen op omdat deze

prominent midden in de kamer staan en ook de afmetingen van de Kef doen hun aanwezigheid gelden.

Zoals je op onderstaande foto kan zien, kan je met een fiets gewoon een rondje om de set draaien.

Bij deze is ook meteen duidelijk, dat de speakers voldoende van de wanden staan, iets wat bij speakers van dit

kaliber veelal een must is, om het “laag” in normale proporties te houden.

2iosqzeqaza76485g.jpg

Terwijl Theo de koffie aan het bereiden was, kon ik alvast met wat opgezet klassiek werk de eerste indrukken opdoen.

Ik werd niet meteen verrast en spektakel bleef achterwege maar dit gewoon puur omdat de Blades gewoon zeer

evenwichtig klonken en nergens accenten werden gezet.

Kortom ervaringen, die ik met eerdere gehoorde Kef’s heb meegemaakt, speakers die niet meteen overrompelen

maar blijkbaar hun klasse tonen op de langere termijn.

Mijn zelfde meegebrachte gebrande compilatie CD,s (o.a. Solution, Kayak, Richtie Blackmore,s Night, Lara Fabian)

werden helaas niet geslikt door de Accuphase CD-speler :( maar vonden hun weg in de Marantz DVD-speler.

Hierbij viel meteen op, dat deze CD,s niet allemaal even fraai klonken (schraal) en sommige zelf wat vervormde :confused:

maar dit was wellicht te wijten aan de CD,s zelf en/of minder fraaie foutcorrectie van de Marantz DVD-speler?

Dat de set (en Blades) toch wel tot de categorie High-End behoren, bleek later wel in de loop van de avond.

De muziek van Theo, of deze nu afkomstig was vanuit zijn Nas (streaming via Laptop en Dac) of de CD,s via

zijn Accuphase-speler, het klonk allemaal groots, ruimtelijk, en zeer gedetailleerd.

Ongelofelijk, wat er aan informatie nog allemaal uit de muziek getoverd kan worden en zonder koel

en analytisch te klinken :wub:

pycdoi6lp08p0n15g.jpg

Een groot deel van de zeer goede weergavekwaliteit vind natuurlijk ook zijn oorsprong in de combinatie

1.grote (kwaliteits) speakers & 2.in een grote “onproblematische” ruimte & 3.vrije opstelling & 4.stevige ondergrond/vloer.

Je hoort gewoon dat deze speakers behoorlijk in het laag doorlopen maar nergens het laag overheerst en vooral er

trilt nergens iets in de ruimte. (niet spectaculair maar wel volgens het boekje hoe het hoort)

De vorm van de behuizing van de Blades en het materiaal waarvan ze zijn gemaakt (soort composiet/glas)

en de wijze hoe de basunits zijn gepositioneerd laten niet toe dat de kasten een eigen leven gaan leiden.

Wel valt meteen op, dat de enkele coax Uni-Q-driver (mid + hoog > 350hz) per kast, relatief zeer klein uitvalt

t.o.v. de 4 basdrivers en je afvraagt of deze het hele zaakje wel kan bijbenen :unsure:

yc7u3c1td2wtn0e5g.jpg

Op het geluidsniveau, waarop deze avond werd gespeeld (normaal niveau, tot een niveau waarop je af en toe

het volume wat enkele streepjes moet terug nemen om elkaar te verstaan) had ik totaal niet het idee,

dat deze mid/hoog-driver de bottleneck was.

Het zangwerk bij muziek van Bliss, was zeer plastisch, schoon en levensecht en ook wat populaire muziek (Pink Floyd / The Wall)

kwam zeer overtuigend over.

Niks met kwaliteit te maken maar puur op smaak, zou mij een wat meer uitgesproken (en iets warmer) middengebied

mijn voorkeur genieten. (zoals bij Triangle luidsprekers)

Resume, vind ik de Kef een van de betere speakers die ik ooit gehoord heb en ook als je de aanschafprijs in aanmerking

neemt (25.000 euro), nog steeds geen koopje maar ook niet overdreven duur, als je weet dat ik ook speakers heb gehoord

die vele malen meer kosten maar niet beter vind klinken.

Niettemin/helaas, zijn deze Blades voor de meeste mensen geen optie, zowel financieel maar ook vanwege de benodige kamerruimte.

2hxb7kcar6rfo2b5g.jpg

De set

- Speakers: Kef Blade

- CD-player: Accuphase DP78

- DAC: Antelope Zodiac+ en externe voeding

- Dvd-player: Marantz DV12S

- Voorversterker: MBL 5011

- Eindversterker: 2x mono Parasound Halo JC1 (400 watts RMS x 1 @ 8 Ω / 800 watts RMS x 1 @ 4 Ω)

- Streaming audio: Laptop+Nas (software J.R. River)

Met hierbij de aantekening, dat de laptop (streaming) + CD-speler over de Antelope Dac spelen

en het eigenlijk best wel zonde is dat de Dac van de Accuphase ,welke ook als externe Dac inzetbaar is,

en dat deze niet wordt gebruikt. (meerwaarde Antelope :confused: )

Gezien de enorme collectie aan muziek (ca. 3.000 CD,s) laat Theo ook zien een grote muziekliefhebber te zijn.

Het grootste gedeelte bestaat uit klassiek, daarnaast wereldmuziek, jazz, populair etc…

Theo, nog bedankt voor je gastvrijheid en gezellige klets- en luisteravond

yee5uve0n52utec5g.jpg

Dank voor dit leuke en goed geschreven verslag Gerrit!

Het was jammer dat géén van jouw zelf gemaakte compilatie CD's pakten in mijn Accuphase SACD-speler. Dat probleem heb ik zelf eigenlijk nooit, ook niet met gebrande CD's.

Nu moesten we inderdaad jouw CD's afspelen in de Marantz DVD-speler en dat is toch een hele stap terug. Verder gaat het signaal dan ook over een simpeler ongebalanceerde kabel. En dat hoor je toch.

Nog even wat kleine aanvullingen op jouw review m.b.t. mijn set:

- de interlinks zijn een gebalanceerde NBS Monitor 0 (DAC --> V.V.) en een gebalanceerde NBS Black Label (van V.V. --> monoblokken).

- de speakerkabel is de Nordost Frey, biwire aangesloten

- de stroomkabels zijn de Verastarr "Grand Illusion".

Opvallend vind ik nog dat jij een iets warmer geluid zou prevaleren, terwijl ik het geluid juist wat aan de warme kant vind nu.

Maar ja, dat is een kwestie van smaak natuurlijk en het heeft niets met goed of niet goed te maken.

Opvallend vind ik nog dat jij een iets warmer geluid zou prevaleren, terwijl ik het geluid juist wat aan de warme kant vind nu.

Maar ja, dat is een kwestie van smaak natuurlijk en het heeft niets met goed of niet goed te maken.

yep........ maar we hebben het echt over nuances.....

en betreft mijn beleving/gevoel op dat moment... of dit een betrouwbare graadmeter is :confused:

Gezien je muziekcollectie/smaak kijk eens naar onderstaande tips......

Ritche Blackmore, nIght CD - Shadow of the Moon of CD/DVD-box Paris Moon

Loreena McKennit dubbel live cd "Nights from the Alhambra" (ook op DVD verkrijgbaar)

Joe Bonamassa "Live from the Royal Albert Hall" (ook op DVD verkrijgbaar) -> lekkere rock/bluesmuziek met ballads met

blaassectie, 2 drumstellen, toetsen en virtuoosgitaalspel

Gino Vanelli cd: Powerful People gewoon lekkere muziek en geweldige opnamen

Leuk, dat impulsgecompenseerde laag. Het blad Hobby Hifi doet het ook al jaten bij bepaalde subwoofer ontwerpen. Men vindt het daar een van de beste maatregelen die je kunt doen. En dan ook nog de magneten aan elkaar, a la Linkwitz of van die jaren 70 speaker waar Spido laatst mee kwam. Kef houdt er wel van om wat meer techniek in te bouwen. Vroeger zag je dat niet aan de buitenkant (nou ja, tot de 105, de eerste aparte mid/hoog kastjes, later door B&W gecopieerd), nu dus wel. Ik heb de Blades op een beurs gehoord, daar klonken ze al mooi.

Het is ook bijna onmogelijk om de bekabeling van een set met veel losse componenten op een estetische, maar ook verantwoorde manier weg te werken. Een mooie ruimte erachter is wel prettig, maar maakt het niet mooier ;)

Ik maak me geen zorgen om de 5" uni-q

6108902800_1bd0952e4e.jpg

Ach, die kabels storen mij niet. Ze liggen voor mij uit het zicht en ik heb eerlijk gezegd ook geen moeite gedaan wat esthetiek betreft.

Het is natuurlijk hartstikke makkelijk dat ik alle ruimte heb achter mijn set om kabels te wisselen en apparatuur aan te sluiten.

Ik hoef er ook niet regelematig rondjes omheen te fietsen, hoewel dat volgens Gerrit wel zou kunnen :-).