Jump to content

Wel Of Géén Toonregeling

Guest tubejack
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Beste mensen,

Ik heb jaren met diverse sets zonder toonregeling gespeeld. Nu heb ik een fatsoenlijke versterker die dat wèl heeft en

eerlijk gezegd vind ik het een aanwinst :) Normaal is deze schakeling helemaal uitgeschakeld dus ik hebt er totaal

geen last van. Maar sommige stukken muziek kunnen best wat meer of minder laag gebruiken.

Hoe moet je anders "Big log" van Robert Plant spelen :confused: Of Musica é van Eros Ramazzotti :unsure:

Niks "Big" en Eros lijkt wel een mietje :eek: En dan met wat laag extra erbij en de muziek gaat leven :wub:

En fase verschuiving in het laag :confused: lijkt me " audiofiel geneuzel" hoor je toch niet :)

(...) En fase verschuiving in het laag :confused: lijkt me " audiofiel geneuzel" hoor je toch niet :)

Beste Tubejack,

Dat JIJ 't niet hoort, wil nog niet zeggen dat ANDEREN 't óók niet horen...

Overigens gaat het niet om "het laag" (lage frequenties) alléén, maar om de harmonische structuur van complex samengestelde muziektonen: de fase van lage frequenties (grondtonen) ten opzichte van die van hun harmonische boventonen.

Als je die verandert, kan het allemaal inderdaad nog steeds wel "mooi" en/of zelfs "echt" klinken.

Maar dat is dan bedrog.

Je hoort dan ècht (of móói) een ànder instrument, of een àndere stem.

Guest tubejack

Het is voor mij simpel Spido, "echt" is het sowieso niet, het is àllemaal bedrog.

Er zijn genoeg opnames die profiteren van een toonregeling, dat ik eventuele nadelen voor lief neem.

Wat te denken van "School" van Supertramp ? zonder is het net of ik naar een stel kanaries zit te luisteren.

Ik kan nu àlles afspelen, dat vind ik winst.

Ik heb een broertje dood, aan high-end als de opname niet zo is, ga me toch niet zitten ergeren dat

een hele stapel muziek niet fatsoenlijk afspeelbaar is.?

Dan maar niet audiofiel ;) Die zogenaamde "fase verschuiving" kun je vast meten .

Ik zou best een lekkere toonregeling willen, maar dat kan niet, daar ben ik voor behandeld...

8. De invloed van de toonregeling in een versterker op het geluid is, alhoewel meetbaar, in de waarneming slechts sterk gereduceerd te bespeuren.

Ja, moeder!?!

M ^_^ rc

Guest tubejack

Met goede speakers heb je geen toonregeling nodig

Die van mij zijn zelfs "perfect" tenminste dat staat op het plaatje.

Maar waarom niet :confused:

Geloven we dit nu allemaal echt? De kwaliteit van een opname zegt toch ook iets, goede akoestiek of goede speakers of niet, dat heeft toch ook invloed op het geluid? Waarom hebben we dan al die audiofiele CD´s, LP´s en high resolution downloads? Ik gebruik toneregeling eigenlijk niet. Weet ook niet zo goed hoe deze te gebruiken.

Guest tubejack

Mis je dan niks Rob? Toegeven die toonregeling staat meestal "UIT" maar bij

zo'n "dunne" opname is het fijn :)

Hoe moet ik straks zonder :( Ik draai namelijke ook "echte" muziek, niet

alleen dat high-end "tingel tangel" :rolleyes:

Net een oude cd op van Michael Buble die heeft hier écht geen toon regeling nodig.

Het staat als een huis en rolt live de woonkamer in :)

Volgens mij zitten velen Hear in de "ontkenning fase" dat een beetje soms wel

lekker is. Rare lui die audiofielen :P

Waarschijnlijk bedoel je met een goede akoestiek...

Nee goede speakers.

De speakers moeten namelijk passen in je ruimte en andersom is het paard achter de wagen spannen.

dus met de juiste speakers heb je geen toonregeling nodig.

Groetjes George

Nee goede speakers.

De speakers moeten namelijk passen in je ruimte en andersom is het paard achter de wagen spannen.

Groetjes George

Ik kan me zo voorstellen dat met het luisteren naar muziek op zacht volume een toonregeling geen overbodige luxe kan zijn, ook met de 'juiste' luidsprekers.

Guest tubejack

Ach als je op een eend het Ferrarie logo plakt dan blijft het een ding dat waggelt.

Dat is geen antwoord op de vraag George. Bovendien heb je toch

minimaal 2 man nodig om die stenen van mij te verplaatsen.

Of één sterke natuurlijk :)

Guest tubejack

Nee goede speakers.

Laat ik het anders stellen, ik méén dat ik aardige speakers heb, jij kunt toch niet met droge ogen volhouden

dat élke opname zo geweldig is ?

Dat de speakers in de ruimte moeten passen ben ik met je eens. Ben niet voor niets met een maatje

kleiner gaan spelen :)

Goed dan,

Ik kan mij voorstellen dat toonregeling nodig is bij een rotte opname.

Maar in de studio zitten echt wel mensen die weten wat ze doen en iets maken zo als de artiest het bedoeld heeft.

Door nu zelf aan knopjes te gaan draaien haal je de originele opname uit balans en is het niet meer wat het zou moeten zijn.

Door nu je eigen installatie in jou ruimte zo neer te zetten en uit te kiezen kan deze neutraal zijn en de opname laten horen zo als deze is bedoeld.

Goed dan,

Maar in de studio zitten echt wel mensen die weten wat ze doen en iets maken zo als de artiest het bedoeld heeft.

Door nu zelf aan knopjes te gaan draaien haal je de originele opname uit balans en is het niet meer wat het zou moeten zijn.

Door nu je eigen installatie in jou ruimte zo neer te zetten en uit te kiezen kan deze neutraal zijn en de opname laten horen zo als deze is bedoeld.

Is dat zo?

Neem nou bv Stockfish records, zitten daar in de studio mensen die weten wat ze doen? Ongetwijfeld.

Toch is iedere cd geproduceerd met een teveel aan laag, met een toonregeling zou het luisteren naar deze cd's in sommige situaties een stuk prettiger kunnen zijn.

@Jack ... nee ik mis niks. ik heb deze voorversterker sinds 1987, toen een jonge 2e hands nu een (betere) senior, en ik ben altijd tevreden geweest zonder toonregeling.

sommige cd's klonken raar en dun (en allemaal klonken ze op zijn best niet zoals ooit mijn Thorens TD126 mkII) of dat je dacht de kanalen staan in tegenfase. gewoon raar geluid. niet meer nu de cd-speler zo radicaal aangepast is. had ik dat maar allemaal eerder geweten.

groet

ps leuk topic

Ik heb nog nooit de behoefte aan toonregeling gehad. Wanneer een plaat of CD te weinig laag bevat (naar jouw idee) dan zegt dat meer over jouw dan over die plaat. De opname tecnicus zal het zo dan wel bedoelt hebben.

Maar wat wel speelt. Stel.... een muziekstuk bevat laag omstreeks de 50 Hz, en jouw luidspreker-akoestiek heeft hier net een dip van 15 dB (is echt niks bijzonders), dat zul je dat laag nauwelijks horen. Nu heb je ook een piek van b.v. 15 dB op 40 Hz... Muziek met laag rond de 40 Hz klinkt dan plotseling veel te vet. Wanneer het laag homogeen wordt weergeven klinken meer muziekstukken mooi. Maar dat is dus ontzettend moeilijk.

Dat een betere installatie beter verschillen laat horen tussen opnames, lijkt me nogal logisch. Maar ook slechte opnamen zullen beter klinken. Dat de goede opnamen dan veel beter klinken... tja... ook dat is logisch. Maar wanneer een "betere" installatie slechte opnamen nog slechter laat klinken...dan deugt die installatie echt niet.

En dat is met een toonregeling niet goed te maken.

:)

Guest tubejack

Goed dan,

Tja ik gaf een aantal opnames waar dat niet geweldig is. En dan recent werk zoals Adele 21, leuke muziek maar toch om te huilen zo slecht.

Afgemixt voor plastic stereo setjes. Die technici weten vast wel hoe het moet. Maar commercie heeft dan een groter belang, daar ga je met je high-end set....

Maar als de opname goed is dan klinkt het ook zoals het bedoelt is.

Vroeger hadden ze naast een goede studio opnamen, ook een radiomix die wat meer opgepept was om op te vallen doordat het "harder" klonk en zo boven de brei uit kwam. Nu is de muziek die ik leuk vind vaak brei. Gelukkig heb ik ook buizen :)

Guest tubejack

Ik heb nog nooit de behoefte aan toonregeling gehad. Wanneer een plaat of CD te weinig laag bevat (naar jouw idee) dan zegt dat meer over jouw dan over die plaat. De opname tecnicus zal het zo dan wel bedoelt hebben.

Dat kan natuurlijk Hans, maar er staat me ook iets bij dat lage tonen relatief méér groefruimte nodig hebben, door nu het laagste laag weg

te halen konden er b.v. in de jaren 70 en 80 méér nummers op een LP.

Maar wat wel speelt. Stel.... een muziekstuk bevat laag omstreeks de 50 Hz, en jouw luidspreker-akoestiek heeft hier net een dip van 15 dB (is echt niks bijzonders), dat zul je dat laag nauwelijks horen. Nu heb je ook een piek van b.v. 15 dB op 40 Hz... Muziek met laag rond de 40 Hz klinkt dan plotseling veel te vet. Wanneer het laag homogeen wordt weergeven klinken meer muziekstukken mooi. Maar dat is dus ontzettend moeilijk.

Het meeste klinkt hier behoorlijk, ongeacht het type versterker vanaf een watt of 3. Ze klinken wel allemaal iets anders, maar ze hebben allemaal wel wat ik mooi vind. Die speakers zijn dus naar mijn mening goed of goed genoeg.

Dat een betere installatie beter verschillen laat horen tussen opnames, lijkt me nogal logisch. Maar ook slechte opnamen zullen beter klinken. Dat de goede opnamen dan veel beter klinken... tja... ook dat is logisch. Maar wanneer een "betere" installatie slechte opnamen nog slechter laat klinken...dan deugt die installatie echt niet.

Het is net als Spido zegt "een goede installatie laat ook bij slechte opnames méér muziek horen"

Mannen daar gaat het mij allemaal niet om, dat is allemaal dik voor elkaar. Alleen die opname dáár heb ik geen grip op.

En dan vind ik een goede toonregeling net als zout en peper op een goede biefstuk :)

Guest tubejack

@Jack ... nee ik mis niks. ik heb deze voorversterker sinds 1987, toen een jonge 2e hands nu een (betere) senior, en ik ben altijd tevreden geweest zonder toonregeling.

Dus Rob begrijp ik het goed klinkt álle muziek dan bij jouw goed? Bij mij is dat afhankelijk van de set-up.

Buizen kun je b.v. veel meer oversturen zonder dat het storend gaat klinken, daar komt ook nog bij dat buizen vaak 2e harmonische produceren

die onze oren aangenaam warm vinden klinken. Met sollid state kun je voor een groot deel dezelfde truuk gebruiken door b.v. Fet's toe te passen die qua karakteristiek sterk opelkaar lijken. Nelson Pass is hier wereld beroemd mee geworden en maakt geweldige versterkers.

Toch ben ik van mening dat buizen in het betaalbare segment, qua klank en oversturing onovertroffen zijn en blijven.

Guest tubejack

Is dat zo?

Neem nou bv Stockfish records, zitten daar in de studio mensen die weten wat ze doen? Ongetwijfeld.

Toch is iedere cd geproduceerd met een teveel aan laag, met een toonregeling zou het luisteren naar deze cd's in sommige situaties een stuk prettiger kunnen zijn.

Ik heb niet veel van dit label Sam maar

Een beroemde "naalden tester is" 10369.jpg