Jump to content

Wel Of Géén Toonregeling

Guest tubejack
 Share

Recommended Posts

Ah, Spido begint toch te denken aan de aanschaf van Apogees. Niet helemaal tevreden met het laag, heer Spido?

Beste Mumsoft,

Spido is zeer tevreden over zijn laag en overweegt geenszins de aanschaf van Apogees.

(Wat slaag jij er toch altijd weer uitstekend in Spido niet te begrijpen! ;) )

Ik heb hier een losse Musical fidelity toonregeling die ik gebruik bij sommige muziek die slecht opgenomen is maar die ik wel interessant vind om te beluisteren. In mijn vorige woning had ik hem ingezet omdat het laag soms overheerste - akoestisch probleem ivm plaatsing - en dat ging prima. Heeft niets te maken met 'goede'luidsprekers maar met afstemming. Ik heb hier remixes van zoukmuziek die ik zonder toonregeling lekker vind om op te dansen vanwege het heel sterk ingezette laag voor de beats maar die echt niet fijn zijn om te beluisteren dan.

Beste Thingman,

Gedenk de oorgevoeligheidscurve! (Fletcher-Munson, en/of Robinson-Dadson.)

Men régelt volume weliswaar "recht", maar men hóórt en erváárt dat - eh - ànders.

Dat zijn bekende curves, die verschillend geinterpreteerd kunnen worden. Vergeet niet hoe de curves zijn ontstaan. Voor dynamische full range muziekweergave kun je ze maar beter niet te letterlijk toepassen. De loudness knop heeft niets te zoeken in een goede hifi set.

Er is een andere kijk op de grafiek. I.p.v. het gehoor een verminderde gevoeligheid toe te schrijven bij lage en zeer hoge frequenties, is het misschien wel logischer om het gehoor te zien als een instrument dat lage tonen juist in evenredige verhouding "meet" en voor de middenfrequenties werkt als een compressor. Het gehoor is extra gevoelig voor middenfrequenties, want die bevatten in de evolutie de meeste informatie.

Ik bedenk me, dat het gehoor waarschijnlijk "weet" van deze compressie, en een full range orkest op laag volume nog steeds niet als "veel te dun" interpreteert.

Dit alles pleit niet tegen toonregeling, slechts tegen de loudness knop. Als je lekker naar een house (bedoel je dat, Carlo?) plaat wilt luisteren, dan kan ik me voorstellen dat daar voor de huiskamer veel en veel teveel laag in zit. Zo'n opname is in eerste instantie bestemd voor in de disco. Ook kan de opname-technicus de zaak hebben afgemixt op basssterke speakers of juist kleine bass-arme monitortjes. In het eerste geval krijg je te weinig laag in de opname (zoals bijvoorbeeld op de George Michael cd " Listen without prejudice"), in het tweede geval zou je een wat te vette opname kunnen krijgen (zoals de daaropvolgende cd van George Michael: "Older"). Ik kan me in het voorbeeld niet voorstellen dat de smaak van de artiest ineens is veranderd tussen deze twee cd's in.

Ik heb hier een losse Musical fidelity toonregeling die ik gebruik bij sommige muziek die slecht opgenomen is maar die ik wel interessant vind om te beluisteren. In mijn vorige woning had ik hem ingezet omdat het laag soms overheerste - akoestisch probleem ivm plaatsing - en dat ging prima. Heeft niets te maken met 'goede'luidsprekers maar met afstemming. Ik heb hier remixes van zoukmuziek die ik zonder toonregeling lekker vind om op te dansen vanwege het heel sterk ingezette laag voor de beats maar die echt niet fijn zijn om te beluisteren dan.

MF heeft er in de V serie weer een op de plank liggen. Ze brengen hem niet in produktie, ik vermoed omdat ze ze niet verwachten te verkopen.

Guest tubejack

MF heeft er in de V serie weer een op de plank liggen. Ze brengen hem niet in produktie, ik vermoed omdat ze ze niet verwachten te verkopen.

Dus? wat heeft dat met wel of géén toonregeling te maken?

Beste Carl,

En we hadden je net toch uitgelegd dat toonregeling SLECHT is?

(Vanwege tenminste twee vormen van vervorming?)

Dacht je werkelijk dat je SLECHTE opnamen GOED kon maken met iets SLECHTS?

(Two Wrongs don't make one Right!)

Dat zijn bekende curves, die verschillend geinterpreteerd kunnen worden. Vergeet niet hoe de curves zijn ontstaan. Voor dynamische full range muziekweergave kun je ze maar beter niet te letterlijk toepassen. De loudness knop heeft niets te zoeken in een goede hifi set.(...)

Beste Threshold,

Wat ik wilde aangeven: wanneer muziek (lineair) wat luider wordt weergegeven, betekent dit dat de muziek als "frisser", en meer "present", zelfs "echter" en meer "helder" wordt ervaren.

Dat komt door de hogere gevoeligheid van het gehoor bij 3 à 4 kHz, een toongebied dat - op zichzelf beschouwd/gehoord - als "hoog" wordt ervaren, maar dat audiotechnisch nog tot het middengebied wordt gerekend.

Hifi-verkopers kennen dit verschijnsel en maken er al tientallen jaren dankbaar misbruik van!

Loudness-regeling beoogt deze gevoeligheidscurve te compenseren.

Ik heb daar niet voor gepleit.

"Natuurlijke luidheid" maakt loudness-regeling immers volslagen onnodig!

Beste Threshold,

Wat ik wilde aangeven: wanneer muziek (lineair) wat luider wordt weergegeven, betekent dit dat de muziek als "frisser", en meer "present", zelfs "echter" en meer "helder" wordt ervaren.

Dat komt door de hogere gevoeligheid van het gehoor bij 3 à 4 kHz, een toongebied dat - op zichzelf beschouwd/gehoord - als "hoog" wordt ervaren, maar dat audiotechnisch nog tot het middengebied wordt gerekend.

Hifi-verkopers kennen dit verschijnsel en maken er al tientallen jaren dankbaar misbruik van!

Weer wat geleerd :D . Als ik heel hardspeel, dan vind ik mijn midden-domes ineens wat schel, precies in dit gebied. Dit, terwijl de vervormingscijfers bij 95 dB en watervaldiagram helemaal niets van een "afwijking van het rechte pad" laten zien. Nu weet ik dus dat het daar van komt. Ben ik ook weer gerust: het ligt gelukkig niet aan de drivers.

Wat me wel opvalt, is dat volgens de curves bij hard spelen juist de lage tonen teveel zouden moeten worden, echter dit ervaar ik helemaal niet zo. Maar daarvoor had ik al een verklaring gegeven.

Voor die extra gevoeligheid bij 3-4kHz is er ook een evolutionaire verklaring: schreeuwende baby's en ook volwassenen in paniek verheffen hun stem op dit gebied. Dit trekt dan eerder de aandacht.

En iets meer on-topic: die MF toonregeling kan toch gewoon tussen de tape-loop? dan kun je een AB vergelijking doen en zelf ervaren of die vervorming en extra fasedraaiing wel hoorbaar is.

(...) En iets meer on-topic: die MF toonregeling kan toch gewoon tussen de tape-loop? dan kun je een AB vergelijking doen en zelf ervaren of die vervorming en extra fasedraaiing wel hoorbaar is.

Beste Threshold,

Die vergelijking - en dan vooral wanneer die wordt uitgevoerd met goede opnamen en bij natuurlijke luidheid - zien wij vol vertrouwen tegemoet! ^_^

Voor die extra gevoeligheid bij 3-4kHz is er ook een evolutionaire verklaring: schreeuwende baby's en ook volwassenen in paniek verheffen hun stem op dit gebied. Dit trekt dan eerder de aandacht.

Ja: wapengekletter, vrouwengegil, babygehuil, hoorngeschal, sirenes... allemaal hoofdzakelijk in dat toonbereik: de eigenresonantiefrequentie van de gehoorgang valt daar ook in. Zeker niét toevallig!

• 4 weeks later...

Wat ontzettend audiofiel ;) om daar je tijd aan te besteden.. Ik geniet liever van de muziek en als de toonregeling mij in de gelegenheid stelt om een beroerde opname beluisterbaar te maken giet ik dat sausje er gewoon overheen. Ik vind spruitjes ook niet lekker maar met appelmoes krijg ik ze prima weg...

Wat ontzettend audiofiel ;) om daar je tijd aan te besteden.. Ik geniet liever van de muziek en als de toonregeling mij in de gelegenheid stelt om een beroerde opname beluisterbaar te maken giet ik dat sausje er gewoon overheen. Ik vind spruitjes ook niet lekker maar met appelmoes krijg ik ze prima weg...

Omdat spruitje vroeger bitter smaakten moest er altijd "de vorst" overheen. Nu is die bittere smaak door verandering van het gewas een stuk zoeter gemaakt. Dat jij er dan nog appelmoes overheen kiept (gatver..) maakt dat echt niet tot een cullinair hoogstandje.

Met een toonregeling is dat precies zo... Vroeger gaven luidsprekers het laag niet altijd weer zoals je dat zou willen, bovendien waren opnamen tonaal niet altijd even goed opgenomen. De meeste opnamen zijn nu echter wél in balans, zodat die toonregeling echt niet nodig is.

Dus die toonregling is erg goed vergelijkbaar met jouw appelmoes... wansmaak!!

:)

Neem b.v. de platen en CD's van Hans Theessink, Doug McLeod of de CD's van Fritz de With. Dat is mooi in balans.

Oude Beatles platen of b.v. van Bo Didley, waren erg dun opgenomen.

Uiteraard geldt dat niet voor alle platen toen niet en nu ook niet.

De moderne luidsprekers zijn ook beter in balans dan de oude kastje met gaatjesboard achterkant of de eerste Philips "hoge druk" luidsprekers.

Toonregeling was toen veel harder nodig dan nu.

Neem b.v. de platen en CD's van Hans Theessink, Doug McLeod of de CD's van Fritz de With. Dat is mooi in balans.

Oude Beatles platen of b.v. van Bo Didley, waren erg dun opgenomen.

Uiteraard geldt dat niet voor alle platen toen niet en nu ook niet.

De moderne luidsprekers zijn ook beter in balans dan de oude kastje met gaatjesboard achterkant of de eerste Philips "hoge druk" luidsprekers.

Toonregeling was toen veel harder nodig dan nu.

• Balada #1
    Gusttavo Lima
  • I follow rivers #6
    Triggerfinger
  • Call me maybe
    Carly Rae Jepsen Alarmschijf
  • Next to me
    Emeli Sande
  • I follow rivers
    Lykke Li
  • Drive by
    Train
  • We are young
    Fun. Feat. Janelle Monáe
  • I won't give up
    Jason Mraz
    Alarmschijf
  • New age
    Marlon Roudette
  • People help the people
    Birdy
  • Mirror
    Lil Wayne Feat. Bruno Mars
  • Payphone
    Maroon 5 Ft Wiz Khalifa Alarmschijf
  • Epic #1
    Sandro Silva & Quintino Dance Smash
  • Vrij
    Nick & Simon
  • Summer paradise
    Simple Plan Featuring Sean Paul Alarmschijf
  • Bagagedrager
    Gers Pardoel Ft. Sef
  • Hot right now
    Dj Fresh Ft. Rita Ora Dance Smash
  • Where have you been
    Rihanna Dance Smash
  • Is anybody out there
    K'naan Feat. Nelly Furtado Alarmschijf
  • Troublemaker
    Taio Cruz Alarmschijf
  • Everythings gonna be alright
    The Babysitters Circus Alarmschijf
  • Greyhound
    Swedish House Mafia Dance Smash
  • Little talks
    Of Monsters And Men
  • Kom maar op
    Jeroen Van Der Boom
  • The rush of life
    Vanvelzen
  • Can't stop me
    Afrojack & Shermanology Alarmschijf
  • Big hoops (bigger the better)
    Nelly Furtado Alarmschijf
  • Ik neem je mee #6
    Gers Pardoel Alarmschijf
  • Soldier
    Gavin Degraw
  • Dedication to my ex (miss that)
    Lloyd Featuring Andre 3000 Alarmschijf
  • Lego house
    Ed Sheeran Alarmschijf
  • Let's go
    Calvin Harris Ft Ne-yo Dance Smash
  • So good
    B.o.b
  • Starships
    Nicki Minaj
  • I am hunter
    Miss Montreal
  • Shadow days
    John Mayer Alarmschijf
  • The a team
    Ed Sheeran

Zomaar een lijstje van een actuele top 40, noem daar dan eens de goede opname's als je wilt Hans.

Wat moet ik met een top 40...???

Iedereen weet dat deze muziek zo plat is opgenomen als een dubbeltje. Tonaal klopt het meestal wel.

De meeste opnamen zijn nu echter wél in balans, zodat die toonregeling echt niet nodig is.

...en tonaal in orde??

Guest tubejack

Ruud heb jij soms een versterker mét toon regeling ? :o

Ik momenteel wel, maar ik gebruik het nauwelijks, maar dat het erop zit is prima.

Hans heeft er gewoon geen verstand van joh :P Let maar op, de Array A-10 krijgt toonregeling :D

(....)

Dus die toonregling is erg goed vergelijkbaar met jouw appelmoes... wansmaak!!

Wat een flauwekul.

Als een klankregeling een mindere opname beter genietbaar kan maken, dan is het dom als je die niet gebruikt.

Bij mij betekent dat meestal laag-àf (ja, met die basdeficiete vellen ja).

Het bleek zelfs zo te zijn dat ik dat altijd deed dus heb ik een vast filtertje in de eindtrap gezet wat onder de 50 Hz 6dB/oct afsnijdt en dat is een zaligheid in mijn ruimte.