Jump to content

Sa-Cd Of Doe Toch Maar Gewoon


Harbeth
 Share

Recommended Posts

Kind of Blue (superaudio cd géén hybride) vergeleken met de 20-bit remastered versie (cd): de laatste klinkt gewoon beter. Ik kan ook voorbeelden noemen waarbij het andersom is: Goldberg variaties Glenn Gould. Ik kan zo wel even doorgaan.

SuperAudio CD of CD? Mijn ervaring is dat je geen zinnig woord kunt zeggen over de weergavekwaliteit van de sa-cd.

Geldt dit ook voor de SHM-cd's? De enkele die ik heb, klinken uitstekend.

Link to comment
Share on other sites

Mijn ervaring is, dat SACD met een GOEDE SACDSPELER beter klinkt dan een CD op een GOEDE CDSPELER. Alleen kan een CD in het laag soms iets in het voordeel zijn.

 

20 bits CD's zijn er overigens niet. De CD is gewoon 16 Bits. Ook de HDCD, XRCD enz.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

In het voortraject kan wel gebruik gemaakt worden van meer bits, om de opname gemakkelijker in de te kunnen behandelen:

 

 

When does 24 bit matter?

 

Professionals use 24 bit samples in recording and production [14] for headroom, noise floor, and convenience reasons.

16 bits is enough to span the real hearing range with room to spare. It does not span the entire possible signal range of audio equipment. The primary reason to use 24 bits when recording is to prevent mistakes; rather than being careful to center 16 bit recording-- risking clipping if you guess too high and adding noise if you guess too low-- 24 bits allows an operator to set an approximate level and not worry too much about it. Missing the optimal gain setting by a few bits has no consequences, and effects that dynamically compress the recorded range have a deep floor to work with.

An engineer also requires more than 16 bits during mixing and mastering. Modern work flows may involve literally thousands of effects and operations. The quantization noise and noise floor of a 16 bit sample may be undetectable during playback, but multiplying that noise by a few thousand times eventually becomes noticeable. 24 bits keeps the accumulated noise at a very low level. Once the music is ready to distribute, there's no reason to keep more than 16 bits.

 

http://people.xiph.o...neil-young.html

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

De paar SACD's die ik heb, zoals Pink Floyd, Blof, maar ook DVD-audio van de Beatles, Steely Dan klinken bijzonder goed.

 

Bijna zo net zo goed als de LP :)

Link to comment
Share on other sites

Ah, daar hebben we de memoryplayer weer. Wat ze al niet verzinnen, hè. SACD, high-res downloads, gouden cd's, HRCD's, XLR cd's (ik verzin het waar u bij staat hoor)

Nog iets vergeten?

En dat allemaal omdat die cd maar niet écht goed wilde klinken. :wacko:

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Tja, gemengde reacties zoals ik al verwacht had.

Ik merk wel duidelijk dat mijn speler sa-cd's sneller inleest dan hybride cd's en 'normale' cd's, maar verder constateer ik dat sa-cd's over het algemeen zachter, en iets ruimtelijker klinken.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mijn CD en SCADs klinken meestal prima hoor. En het is al 1000 keer gescreven, de verbetering van sacd en andere hi rez formaten zijn erg subtiel (een muzikant hoort beter het timbre van een bepaald instrument of zo). Voordeel van veel duurdere (sa)cd's is dat de kans dat ze met zorg zijn gemaakt groter is.

 

Wel eerst een vooronderzoekje doen (bv op het steve hoffman forum). Zomaar 30 euro uitgeven op de gok moet je nooit doen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...