Jump to content

Meten = Weten

WanFie
 Share

Recommended Posts

Van de 3 wav's kan ik weinig worst maken. Zoals ik al zei... na drie keer heen en weer flipperen ben ik de kluts kwijt. Ik dacht even dat b wat beter klonk, maar later was dat verschil weer weg... :wacko:

Ik probeer deze week nog Audacity te installeren. Ik heb alleen weinig tijd, Woensdagavond heb ik een luisterbezoek en donderdag tot zondag naar Munchen. Anders wordt het volgende week. De Zip heb overigens al wel gedownload.

:)

Toen ze nog de oude namen hadden en ik er de eerste keer online naar luisterde meende ik me te kunnen vinden in 1 plat, 2 ruimtelijk. De derde niet beluisterd. Daarna alledrie gedownload en op de Olive gezet. Via de Olive klinkt het allemaal hetzelfde. Op de pc met koptelefoon idem.

Dat die wavjes onderweg naar mijn huis hun karakteristieken verliezen is best wel hartstikke maf. Of niet soms?

Marc

Dat de verschillen klein lijken komt misschien wel omdat de curves zo weinig ruimte innemen in het complete meetbereik / meetvenster?

Als je in plaats van 3% van de hoogte van het meetvenster inruimt voor de gehele hoogte van de curve, nu eens 90 of 95% van het meetvenster vult met diezelfde curve, ziet het er misschien anders uit.

De verschillen zijn klein, beste Toine. Dat plaatje was slechts bedoeld om even snel te laten zien dát er verschillen zichtbaar zijn zonder er al te veel diepgaande conclusies uit te trekken. Vanzelfsprekend kan verandering van de schaal het beeld heel anders doen lijken. Wil je dingen ergens op laten lijken of wil je de dingen tonen zoals ze zijn?

De verschillen zijn klein, beste Toine. Dat plaatje was slechts bedoeld om even snel te laten zien dát er verschillen zichtbaar zijn zonder er al te veel diepgaande conclusies uit te trekken. Vanzelfsprekend kan verandering van de schaal het beeld heel anders doen lijken. Wil je dingen ergens op laten lijken of wil je de dingen tonen zoals ze zijn?

Ik heb er niet zo'n verstand van, maar als ik een grafiek zie met een verticale schaal waarin de curvehoogte maar 3% inneemt, dan denk ik dat je het ook anders kunt projecteren. Want als je zo projecteert lijken de verschillen inderdaad nietszeggend klein te zijn, ongeveer net zoals wanneer je een geluidsdrukcurve comprimeert tot 3% van het totale venster, waardoor de pieken en dalen ogenschijnlijk best meevallen, terwijl ze dat in de praktijk eigenlijk helemaal niet doen.

Tonen zoals ze zijn dus; de ruimte en resolutie die de grafiek biedt zo goed mogelijk gebruiken, lijkt mij...

Want als je zo projecteert lijken de verschillen inderdaad nietszeggend klein te zijn, ongeveer net zoals wanneer je een geluidsdrukcurve comprimeert tot 3% van het totale venster, waardoor de pieken en dalen ogenschijnlijk best meevallen, terwijl ze dat in de praktijk eigenlijk helemaal niet doen.

Over welke verschillen heb je het? Over de verstoringen waar in eerste instantie mijn oog op viel? Die zijn netjes in verhouding weergegeven met de hele opname en die zijn naar later bleek totaal irrelevant voor het gehele beeld. Ik vermoed dat je teveel en te graag conclusies wilt trekken uit dat eerste plaatje. Je kunt je beter richten op de hele opnamen, misschien hoor jij wél wat ik ook hoor en wat tot nu toe verder niemand is opgevallen.

Over welke verschillen heb je het? Over de verstoringen waar in eerste instantie mijn oog op viel? Die zijn netjes in verhouding weergegeven met de hele opname en die zijn naar later bleek totaal irrelevant voor het gehele beeld. Ik vermoed dat je teveel en te graag conclusies wilt trekken uit dat eerste plaatje. Je kunt je beter richten op de hele opnamen, misschien hoor jij wél wat ik ook hoor en wat tot nu toe verder niemand is opgevallen.

Beste Ravon,

Ben wel benieuwd of je iets weet te concluderen en vind dat je openheid moet geven over wat je wél hoort.

Als ik de bestanden open hoor ik niets, ook geen verschillen dus....

het was te verwachten. horen is (wellicht) erg subjectief. maar kijken .... als je die dingen op verticaal grotere schaal zet, zie je percentueel flinke verschillen. op deze schaal al. maar nee ... we (nee Ravon, niet 'je', maar 'we') gaan een discussie houden over of het op een andere schaal moet worden bekeken.

de discussie moet herzien worden naar: 'welke verschillen acht ik relevant'

groet

het was te verwachten. horen is (wellicht) erg subjectief. maar kijken .... als je die dingen op verticaal grotere schaal zet, zie je percentueel flinke verschillen. op deze schaal al. maar nee ... we (nee Ravon, niet 'je', maar 'we') gaan een discussie houden over of het op een andere schaal moet worden bekeken.

Jemig, Robx is het oude zeer nog steeds niet geheeld? Jij beweert dat er "duidelijke" verschillen zichtbaar zijn als je met de schalen rommelt. Dan wil ik weten wat je precies rommelt want als ik met een open, eerlijke en professionele blik naar de fragmenten kijk zie ik alleen maar verwaarloosbare verschillen die het gevolg zijn van "random" verstoringen of van verschillende timing van de ADC. Kennelijk kijk jij op een andere manier dan ik. ;)

Nogmaals, als je nu even laat zien wat je precies gedaan hebt zodat iedereen er iets mee kan ben ik best bereid om ook jouw inbreng als relevant te beschouwen. En vergeet vooral niet om ook te vermelden wat je klankmatig van de verschillende fragmenten vindt want dat is waar het hier om begonnen is.

(...) Kunnen we nu weer ON TOPIC, Spido?

Beste Ravon,

'Tuurlijk, jongen! Pak de draad maar weer op... ook al is iedereen die inmiddels kwijt geraakt en kan niemand er meer een touw aan vast knopen! :P

Tragisch toch, als men wil zien wat men niet kan horen.

Dan is het onzin om Denon ,Marantz ,Accuphase ,enz te kopen want de sinus bij 1 khz is toch het zelfde.

Haha, ben je er ook achter.

Da's precies waar Ravon, Hififreak, Dekkers, en hun volgelingen voor pleiten. Ieder kabeltje, versterker en digitale bron is hetzelfde...smiley_lollol.gif

Ik heb in mijn korte, stormachtige audio-carrière geleerd dat niet elk hoorbaar effect ook meetbaar is. Als je dan zo'n geluid in een bestandje stopt (= meetbaar), dan verdwijnt het effect.

Dat is consistent met de ervaring van Hans, die kennelijk wel verschil hoorde tussen de kabels in real life, naar niet in de 3 wavjes op een server.

Daarbij komt, dat niet iedereen op dezelfde manier luistert naar muziek.

M :ph34r: rc

Haha, ben je er ook achter.Da's precies waar Ravon, Hififreak, Dekkers, en hun volgelingen voor pleiten. Ieder kabeltje, versterker en digitale bron is hetzelfde...

Heb jij al een poging gedaan om die drie fragmenten uit elkaar te houden?

Als je dan zo'n geluid in een bestandje stopt (= meetbaar), dan verdwijnt het effect. Dat is consistent met de ervaring van Hans, die kennelijk wel verschil hoorde tussen de kabels in real life, naar niet in de 3 wavjes op een server.

De rode draad in deze ervaringen is dat het ontbreken van informatie over het gebruikte kabeltje essentieel lijkt te zijn voor het horen van verschillen. Als je niet weet wat er speelt wordt het allemaal een stuk lastiger.