Jump to content

Meten = Weten

WanFie
 Share

Recommended Posts

Jemig Jack, interpreteer ik het dan weer verkeerd... :(

Ik ga in de 'alleen leesstand', lijkt me in mijn toestand veel wijzer en kan ik jou af en toe als mentor inschakelen?

Guest tubejack

Jemig Jack, interpreteer ik het dan weer verkeerd... :(

Ik ga in de 'alleen leesstand', lijkt me in mijn toestand veel wijzer en kan ik jou af en toe als mentor inschakelen?

We kennen gelukkig vrijheid van mening en ook ik lees wel eens ergens over. :o:)

Guest tubejack

Jack.ik probeer op een andere manier te krijgen,want ik heb geen visa of credit card.

Wat een raar clubje AES.

Net mensen he :D Ik zat te kijken hoe je lid kan worden, lekker duidelijk not.... :blink:

S@M ,eens of oneens, gewoon blijven reageren,niks er van aan trekken.

Over het algemeen omschrijf jij aardig mijn mening en dat doe je uitstekend..! ;)

Je zou op bitniveau moeten vergelijken wat de verschillen zijn. Volgens iemand die het weten kan, zou dat zo maar enkele bits kunnen uitmaken. Dus niet grafisch, maar rekentechnisch. En dan niet vergeten de tijd mee te nemen.

Dat ga ik ook nog doen. Op die manier vergelijken is wel wat lastig omdat de metingen niet synchroon zijn uitgevoerd.

Meten is weten. Ja, ja...

Maar wéét je dan wat je weet, nadat je hebt gemeten?

Elk meetresultaat is toch situatief en momentaan?

Wat krom is, kan recht zijn vanuit een zeker perspectief... en ook omgekeerd.

Parallellen - zoals wegkanten en spoorrails - ontmoeten elkaar aan de evenaar... maar toch niet.

Een spiraal kan net zo goed een cirkel zijn, recht van boven of van onderen beschouwd.

Of een schakeling van ellipsen, van schuin opzij.

Wat recht is, kan zich buigen onder druk... en barsten of knappen.

Of natrillen, op eigen houtje (of ander materiaaltje).

Wat goed is, bewijst zichzelf onder druk. Onder beproeving.

When the goin' gets tough... the tough get goin'.

Juist dat aspect wordt nooit getest door test-instituten

Maar het wordt wel beproefd door professionals. Praktisch. En onopzettelijk.

Daarom kiezen vaklui hun gereedschap vrijwel altijd heel anders dan amateurs.

Prediker 1:12-2:26

Onderzoek naar wijsheid en dwaasheid

nix.gif

12 Ik, Prediker, was koning van Israël in Jeruzalem. 13 Ik heb met heel mijn hart elke vorm van wijsheid onderzocht, want ik wilde alles wat onder de hemel gebeurt doorgronden. Het is een trieste bezigheid. Een kwelling is het, die de mens door God wordt opgelegd. 14 Ik heb alles gezien wat onder de zon gebeurt, en vastgesteld dat het niet meer is dan lucht en najagen van wind. 15 Wat krom is kan niet recht worden gemaakt, en wat ontbreekt kan niet worden meegeteld. (...)

http://www.voorleesb...PerikoopId=1022

Guest tubejack

Je moet het vooral véél doen Spido, dan krijg je langzaam vertrouwen, dat wat je doet...... klopt.

Gister weer een doorsnee tuner onder de 0,1% vervorming in stereo gekregen. Dat soort waardes komen

normaal alleen bij de beste en meest kostbare apparaten voor.

Maar het is vooral leuk om te doen :) Ik heb gister weer flink geïnvesteerd in vervormingsarme onderdelen.

Ik heb schijt aan de recessie, we moeten dóór ;)

Guest tubejack

Meten is weten, eindelijk, éindelijk weten wat je niet kunt meten.

Hoe weet jij dat nou :confused: wat een slap gel..... <_<

Ik hoop dat Jomanda bij mij op bezoek komt ,dan kan hij misschien mijn dwaasheid onderscheppen :) ,geen trollensnot, en dan kan ik al mijn audio spulletjes verkopen,wat zal mijn bazin vrolijk zijn :D

Wijsheid komt met de jaren. vers 231 oude Rooms Katholieke bijbel.

Guest tubejack

Ik heb het niet over jouw metingen. <_<

Ik ook niet Marc, het is gewoon :wacko: Tot en met de klank van iets, kun je gewoon vaak meten :)

Je kunt alles meten, maar je meet niet wat je hoort, je meet wat je kunt meten.

Al komen ze tegenwoordig al een eind met die MRI-scans.

M :ph34r: rc

Guest tubejack

Vind je het erg dat, daar anders over denk, het is maar audio. Niks spannend, daar ergens tussen 20 hertz en 20 kilohertz.

Elders zei je, onlangs:

Het aardige is dat je verschil in klank soms gewoon kunt meten. Bij buizen b.v.

En het verschil van "doorgifte mogelijkheid" van geluid van condensatoren ook gewoon kan meten...

Er is echter nog veel dat ik niet kan meten. Simpelweg omdat nog niet bedacht is hoe...

Je hoort ook weleens dingen die er niet zijn en die zijn natuurlijk niet meetbaar. Ga maar eens een tijdje in een akoestisch dode ruimte zitten. Je hoort dan van alles.

Guest tubejack

Elders zei je, onlangs:

Het aardige is dat je verschil in klank soms gewoon kunt meten. Bij buizen b.v.

En het verschil van "doorgifte mogelijkheid" van geluid van condensatoren ook gewoon kan meten...

Er is echter nog veel dat ik niet kan meten. Simpelweg omdat nog niet bedacht is hoe...

Dat klopt toch? Ik kan bijvoorbeeld nog niet de harmonische vervorming van condensatoren meten.

Ik zou nog niet weten. hoe? Echter het kán wel! Cyril Bateman heeft hier baanbrekend werk in

verricht en van juni 2002 tot september 2003 dit in 11 artikelen in het Engelse tijdschrift Electronics World

gepubliceerd. Verder kan ik nog niet de harmonische vervorming in interlinks meten maar die zijn er wel

want in feite heeft een kabel ook gewoon capaciteit.

Het is natuurlijk lekker makkelijk als ik op mijn luie stoel ga zitten en er vanuit ga dat ik toch niet kan meten wat ik hoor.

Ik heb net een apparaat getweaked met onderdelen waarvan Cyril Bateman bemerkt dat die een extreem lage vervorming

produceren. Gek genoeg worden die ook door "gehakt adepten " gebruikt.

Guest tubejack

Heb je weleens geprobeerd te meten hoeveel vervorming je kunt horen?

Ja leuk dat je het vraagt. Meerdere keren zelfs, het hangt een beetje af van de soort vervorming of het storend is of niet.

B.v. 2e harmonischen geven veelal een prettig "warm"geluid, zeker tot een paar % vind ik bij een buizen versterker niet storend, maar helaas

maskeer je daar weer details mee. Dat vind ik slecht, vervorming is slecht.

Bij transistor en met name hoornluidsprekers is dat heel anders.... Ga maar eens "langs de lijn staan" op een voetbalveld of e.e.a.

wielerronde etc....

Of sluit een high-end transistor set aan op dynamische transparante luidspreker zoals mijn PP' s "ik krijg mensen gillend weg"

terwijl de versterker hooguit 0,01% vervormd.

Wonderlijk niet, of niet ?

Edited by tubejack

In welk frequentiegebied? Bij welke luidheid? Gedurende welke tijd? Afwisselend met vervormingsvrije referentie?

Mag je zelf invullen.

.

Ik zou zelf beginnen met frequenties in het spraakgebied, waar ons gehoor het gevoeligst is. Bijvoorbeeld twee sinustonen waarvan er een steeds verder vervormt. Met even of oneven harmonischen. En dat dan natuurlijk wel ABX testen want je wilt meten.

Mag je zelf invullen. (...)

Beste Ravon,

Dank je! :D Ik noem deze aspecten, omdat we niet te licht moeten denken over het belang van de testcondities.

Of vervorming hoorbaar is (en blijft!*), hangt immers niet alleen af van de kwaliteit van de weergave-apparatuur, en/of van de kwaliteit van de gehoororganen an sich.

* Hoe langer iemand naar vervorming luistert, hoe minder hij die hoort.