Jump to content

Meten = Weten

WanFie
 Share

Recommended Posts

Zoals elders al geschreven, ook de Array probeert slechts de werkelijkheid van de ontwerpers te benaderen.

Dus niet... ze proberen gewoon de beste versterker te ontwerpen. En dat betekent net zo lang in het ontwerp zoeken en verbeteren, om de laatste foutjes er ook nog uit te krijgen. En dan bedoelen ze, de foutjes t.o.v. het orginele signaal. Daarvoor worden soms geheel nieuwe schakelingen ontworpen.

:)

Myfi is meestal niet meettechnisch perfect. Vaak zelfs, verre van dat.

Ja, net zoals buizen bijvoorbeeld, of draaitafels.

Of elco's en koolfilmweerstanden als componentenkeus bijvoorbeeld.

Maar klinken dat het allemaal toch wel kan met zulke dingen!

Meettechnisch onverklaarbaar...

Zoals elders al geschreven, ook de Array probeert slechts de werkelijkheid van de ontwerpers te benaderen.

Matthijs de Vries heeft de DAC met zíjn oren ontworpen en mr. Wilson idem met je W/P's.

Je breisels verzinnen er ook wat bij (of laten wat weg) evenals de akoestiek. Gewoon hoe jij het prettig vindt klinken. Da's imho dus gewoon 'MyFi'...

Exact.

Myfi is gewoon de menselijke factor in al z'n gedaantes (en het zijn er veel!)

Guest tubejack

Ja, net zoals buizen bijvoorbeeld, of draaitafels.

Of elco's en koolfilmweerstanden als componentenkeus bijvoorbeeld.

Maar klinken dat het allemaal toch wel kan met zulke dingen!

Meettechnisch onverklaarbaar...

Het aardige is dat je kleine verschillen steeds vaker kunt meten. Er is steeds betere apparatuur

beschikbaar tegen betaalbare prijzen, waar ik nu mee meet was een paar jaar terug nog

een Textronix spectrumanalyzer voor nodig. Ik heb niet de illusie dat het net zo goed is

maar toch....

Verschillen in elco's zeker, buizen ook.... iets klinkend maken, dat kan met veel componenten.

Je hoeft ze alleen maar in de goede volgorde te zetten ... toch ;)

@bedankt voor jullie reacties :)

Guest tubejack

...en Array doet het voor de lol :D

Dat is zelfs één van de eisen van/aan mijn werk.... plezier.

Tja de schoorsteen moet ook roken, maar bij jouw toch ook.?

Nee hoor... de meesten proberen gewoon hun zakken te vullen...

En tegelijkertijd goede spullen te leveren.

Die twee dingen gaan heel goed samen, en reken maar dat ze er bij Array precies zo over denken.

Niks mis mee bovendien; de ultieme invulling van het "voor-wat-hoort-wat" principe.

Hoezo? Wanneer en hoe heb je dat geprobeerd meettechnisch te verklaren?

Tinternet staat er vol mee waarom draaitafels, buizenversterkers en koolweerstanden meettechnisch (en theoretisch) gezien in feite niet kunnen klinken maar het toch doen.

Heb ik niks aan toe te voegen, behalve dat ik daaruit concludeer dat in dat harde oordeel dan blijkbaar toch niet alles gemeten en meegenomen is wat klankbepalend is...

Ik ga er gemakshalve van uit dat de vraagstelling voor Hans is bedoelt gezien z'n eerdere opmerking... ;)

Tinternet staat er vol mee waarom draaitafels, buizenversterkers en koolweerstanden meettechnisch (en theoretisch) gezien in feite niet kunnen klinken maar het toch doen.

Heb ik niks aan toe te voegen, behalve dat ik daaruit concludeer dat in dat harde oordeel dan blijkbaar toch niet alles gemeten en meegenomen is wat klankbepalend is...

Jammer, wéér een "van horen zeggen" verhaaltje dus. Waar staat dat allemaal precies? Volgens mij is het namelijk zo dat "oude" technologie zeer goed kan klinken en meettechnisch goed genoeg presteert om dat zeer goede klinken mogelijk te maken. Dat moderne technologie beter meet wil niet zeggen dat die betere prestaties ook nodig zijn om beter te klinken. Het verschil tussen 0,01 en 0,001 procent vervorming is namelijk niet hoorbaar en dat is toch een factor tien beter.

Die schoorsteen rookt hier en bij Array toch wel.

:)

(...) Ik bedenk met net.... Dè kans om PP's definitief "op de kaart te zetten."

Of is dat toch niet zo makkelijk .... Spido :rolleyes:

Beste Tubejack,

Spido forumt alleen maar. Daar heeft hij zijn handen al vol aan.

Bovendien schijnt Spido de enige te zijn die belang hecht aan relevante metingen (bursts, blokgolven) ten aanzien van luidsprekers: hoewel zij toch het meest vervuilende en vervormende onderdeel van de audioketen vormen.

Meten = weten.

Dat klopt wel.

En 't is voor de technicus van belang.

Maar een audiofiel wènst helemaal niet te "weten".

Een audiofiel "wéét" niet: hij "vìndt".

Hij vindt góed, wat hij móói vindt.

En dat is natuurlijk heel p'soonlijk.

Don't try to change his mind with FACTS!

(vrij naar Tom Paxton: "I Read It in the Daily News")

Guest tubejack

Beste Spido,

Ik ben toch het levende bewijs, dat audiofiel én techniek prima samen gaan.

Als ik ergens belang aan hecht, dan zoek ik net zolang, totdat ik het voor elkaar heb.

Al zou ik die blokgolven is iemands "r&%t" moeten stoppen. :o

Vind ik veel leuker ook, dan er alleen maar over schrijven. Dàt kan èlke lulhannes :D

Al zou ik die blokgolven is iemands "r&%t" moeten stoppen. :o

Zeker. Laatst las ik in een Duits forum over blokgolven, die bewust vervormd werden, maar dezelfde frequentiekarakteristiek vertegenwoordigden als de originele blokgolf die wat meer op een blokgolf lijkt (zoals je weet kan geen enkel systeem een perfecte blokgolf weergeven). Muziek klonk door het ene kanaal (met vervormde blokgolf) niet te onderscheiden van het andere (met perfectere blokgolf) hetgeen ook overeenkomt met de theorie.

Guest tubejack

De hele conische constructie van normale luidspreker units lijkt me sowieso ongeschikt om blokgolven weer te geven.

Laat ik het anders zeggen:

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een blokgolf heb gezien op een test LP.

Ben redelijk met muziek opgegroeid en naar mijn idee zijn de grondtonen in de muziek juist mooi sinus vormig.

Ik zie verder ook niet het nut in van blokgolven, anders in dan in digitale schakelingen.

Als dan degene die daar het meest waarde aan hecht ook nog af haakt, dan heb ik zoiets van: "broodje aap verhaal" :o

Kom eerst maar eens met wat bewijsmateriaal, zelfs het Higgs-deeltje schijnt gevonden te zijn :)

Guest tubejack

Beste Spido,

Waarom gelijk complex? Ik verzin nu ter plaatse een test.

Neem een dubbelstraals scope op het ene kanaal een sinusgenerator en de luidspreker op het andere een meetmicrofoon

Begin eens met een sinus op de overgangsfrequentie van het wisselfilter.

Als mijn denkwijze klopt, dan kun je zien dan het wisselfilter een faze verschuiving veroorzaakt.

En daarna bij alle andere frequenties.

Beste Tubejack,

Om faseverschil te kunnen zien, zijn minstens twee sinussen tegelijkertijd nodig.

Wat je wilt zien, is hoe wisselfilter, stijgtijdverschillen tussen overnemende units e.d., ertoe leiden dat grondfrequenties en hun hogere harmonischen (veelvouden) niet tegelijkertijd door het nulpunt gaan, maar ten opzichte van elkaar op de tijdsas verschuiven.