Jump to content

Meten = Weten


WanFie
 Share

Recommended Posts

Ik vond deze heel grappig (van een ESL fan in denial):

 

http://www.nutshellh...m/MLS/MLS2.html

 

(...) QUAD-FRQ.gif

 

(...) Don't be fooled by the ESL57's apparent rolloff below 400 Hz; this is an artifact of the short time window and the Quad's location in the room. In order to get reliable low-frequency measurements, it's common practice to separately measure below 300 Hz using nearfield techniques, and join the two graphs together. (...)

 

De roll-off below 400 Hz is echter geenszins "apparent", maar een living fact: veroorzaakt door akoestische kortsluiting. Het in elkaar storten van de druk. De lekke cilinder. De fietspomp met het gescheurde leertje.

Als je de mensen echt wilt "foolen", dan moet je de druk van het laag vlak voor het midden van het membraan meten. Dat is ook gedaan bij de graph die Threshold presenteerde. Dan meet je inderdaad prima druk, maar het geluid dat het zou moeten opleveren zal nooit iemand horen. Vanwege de akoestische kortsluiting, inderdaad. Tenzij hij de ESL57 in een scheidingswand opneemt of zo.

 

En het idee om op die manier de doelloze laagdruk te meten en dat resultaat te combineren met de wèl hoorbare weergave bij hogere frequentie is een schandelijke misleiding.

 

Wat de prima kwaliteiten van de ESL (57, natuurlijk - wèlke andere?) op het gebied van impulsverwerking / afwezigheid van vertraagde resonantie in beeld bracht, was het waterval-diagram:

 

QUAD-WTR.gif

 

 

This is the really impressive graph, showing a result rarely seen with dynamic drivers. The impressively rapid clearing in the midband is especially noteworthy; the absence of a cabinet or a crossover is quite evident in the 1 to 5 kHz region. The apparent energy storage above 10 kHz is probably an artifact of multiple arrival times from the tweeter panel, which is about two feet high.

The famed midrange clarity of the ESL57 is the result of very low energy storage - as evident here - and also very low IM distortion.

 

Ere wien ere toekomt: het watervalletje is schitterend.

En als de bas van zo'n luidspreker hoorbaar zou zijn, dan was die vast fantastisch!

(Is het verbazingwekkend dat Harold Joseph Leak in 1956 er van afzag, net als Goodmans (toen nog met Ted Jordan!) een full range ESL op de markt te brengen? Alleen Quad besloot het systeem te marketen... ondanks de beperkingen. (Op de London Audio Fair 1956 demonstreerden deze drie ieder met een ESL. )

 

Ooit beweerde Thingman dat akoestische koppeling van een ESL aan de wanden van een luisterruimte voldoende gain in de laagweergave zou (kunnen) opleveren.

De anti-fase / uit-fase (verzwakkende, negatief interfererende, uitdovende) reflecties / koppelingen via wanden, vloer, plafond zijn echter nèt zo sterk als de in-fase (versterkende) reflecties / koppelingen.

Daardoor heffen de positieve en negatieve koppelings-effecten elkaar op.

 

En ook al enige tijd geleden beweerde Ravon dat fase als samenstellend onderdeel van geluid een plaats verdient naast amplitude en frequentie.

Dat was echter een vergissing.

Fasefouten kunnen weliswaar verstorend werken op amplitude en op frequentie, maar... slechts in het voortraject. Zoals alle soorten vervorming.

Uiteindelijk blijven slechts Deze Twee: Frequentie en Amplitude.

Link to comment
Share on other sites

Spido, zo is het ook met daps ,tijdverschuiving van units, omdat er parameters van units totaal verschillend zijn,

is het hoorbaar ja ,het beeld wordt groter de muziek is minder zuiver ,klinkt droger.

Het zelfde als je een basreflexkast pijp in verschillende diameter en lengte maakt op de zelfde poort frequentie hoor je steeds een ander laag,welk laag moet het zijn!

En dan praten we nog niet over of de poort voor of achter zit ,wat is nou eigenlijk het juiste laag.

mvg wiel

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Beste Spido,

 

Mooi hoor die plaatjes, maar is een ESL niet gewoon een betere meer natuurlijke weergever?

In de natuur wordt toch ook nergens "druk" opgebouwd in een kastje? Dat geeft toch alleen

maar vertraging? en vervorming.

Link to comment
Share on other sites

Beste Tubejack,

 

Zonder afwisseling van druk en snelheid geen geluidsgolven, en dus ook geen geluid.

Het kastje is nodig om, bijvoorbeeld, het geluid van het ruisen van de zee en het beuken van de golven op de dijk te kunnen weergeven in je huiskamer.

De natuur heeft daar heel wat meer materiaal voor nodig.

't Is maar een werktuig. 't Is niet echt.

Net zoiets als een televisietoestel, waarmee je "de wereld in je eigen huis haalt". (Reclamekreet uit de jaren '50.)

 

 

Beste Wol,

 

Alles wat je daar opnoemt, komt toch maar op twee dingen neer: frequentie en amplitude.

Link to comment
Share on other sites

Beste Wol,

 

Allereerst is het mogelijk dat jij jezelf wijsmaakt dat je verschil hoort.

Je kunt dit gemakkelijk controleren met de blinddoek-proef: doe een blinddoek voor, zet een plaat op, en loop vervolgens geblinddoekt om je luidspreker heen. Je zult aan de achterkant vermoedelijk minder hoog horen, maar niet minder bas. Of je huis heeft wel een héél aparte akoestiek. Struikel niet over het draadje, Wol! :P

 

Als er ongewenste hogere frequenties uit de reflexpijp komen (wat bij m.n. een tweewegsysteem mogelijk is), kunnen die storend zijn in combinatie met de output van de woofer/middentoner (interferentie).

Met de reflex-opening aan de achterkant zijn zulke hogere frequenties veel minder storend: vooral wanneer de luidspreker voor een dik pluche of velours overgordijn (liefst opengeschoven of "en embrasse") staat wordt dat ongewenste hoog flink gedempt.

Maar ook in een minder smaakvolle omgeving zal die output minder storend zijn door demping, verstrooiing en zelfs terugkaatsing in de pijp.

Bij de beste luidsprekers zit de reflexopening aan de achterzijde en is er voor gezorgd dat de uittreding van hogere frequenties minimaal is. Bijvoorbeeld door toepassing van een gebogen reflexpijp die in de kast van de woofer is afgewend. Of door een halfopen verstevigingsschot tussen woofer en pijp.

Link to comment
Share on other sites

Spido, ik toon je dat wel aan ,geblind doekkie ik wil wel eens meting houden over basreflex wat is waar en wat is niet waar,hoor de klank verschillen.

Je kunt het ook meten, en met sommige software uitrekenen. Scheelt zo een ruim dB-tje of je de basreflex poort aan de voor of achterkant plaatst. Nu zullen sommigen wel zeggend dat dan die software niet klopt of dat Hobby Hifi niet kan meten, maar ja...

Bij een baspoort heb je ook te maken met looptijden en met enorme faseverschillen. De pijp aan de voorkant geeft een betere optelsom dan de pijp aan de achterkant. Maar aan de voorkant hoor je meer middenfrequente ellende. Dus plaatste Hobby Hifi de poort weleens aan de onderkant, direct grenzend aan de baffle. De box moet dan wel op een standaard.

Link to comment
Share on other sites

Beste Threshold,

 

Ben je bij je meting aan de voorzijde niet ten prooi gevallen aan een "misleading measurement"?

Vanzelfsprekend moet je de poortoutput (geluidsdruk en spectrum) op en rond de poortresonantiefrequentie near-field meten.

Aan de voorzijde pikt je meetmicrofoon dan wellicht echter ook nog vrij veel output van de woofer zelf op: vooral wanneer je meet met ruis.

In feite zijn zulke metingen alleen tijdens de evaluatiefase van de luidspreker van belang, want far-field (normaal huiskamergebruik) mengt de output van de poort en die van de woofer, samen met alle positieve akoestische koppelingen (van frequenties waarbij de helft van de golflengte groter is of overeenkomt met de afstand tot het reflectievlak), en dan maakt het voor de output van lage frequenties ab-so-luut niet uit of de reflexpoort aan de voorkant of aan de achterkant van de speaker zit.

Het maakt voor de output van lage frequenties zelfs niet uit of de speaker normaal is opgesteld of helemaal achterstevoren.

Want lage frequenties hebben geen enkele richtingskarakteristiek. (Bolvormige afstraling.)

 

(...) Bij een baspoort heb je ook te maken met looptijden en met enorme faseverschillen. (...)

Wat bedoel je hiermee?

Link to comment
Share on other sites

Want lage frequenties hebben geen enkele richtingskarakteristiek. (Bolvormige afstraling.)

Waar beginnen die lage frequenties, Spido?

 

Ik hoor thuis zelfs waar de grote trom zich bevindt.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Beste mumsoft,

 

Het richtingseffect bij de grote trom wordt veroorzaakt door de hogere frequenties die dat instrument afgeeft: met name bij het aanslaan.*

Voor een goede basweergave van muziekinstrumenten is (ook!) een goede tweeter nodig...

 

* Bij rouwprocessies / begrafenissen van militairen worden wel omfloerste trommen gebruikt. Dan geven de trommen veel minder hoge frequenties af. Het verschil met niet-omfloerste trommen is evident.

 

Voor de geleidelijke toename van het richtingseffect van luidsprekers bij stijgende frequentie moge ik verwijzen naar http://www.mcsquared.com/speakers1.htm :

 

(...) Where the bass wavelengths are very long (55 feet to 11 feet for 20Hz to 100Hz) the sound "wraps" or diffracts around the box because the box dimensions are too small to make these wavelengths directional. In the region between 100Hz and 1000Hz the box is increasingly more capable of making the sounds directional so the coverage of the box can become narrower. Above 1000Hz, most loudspeakers are of a size that the device by itself can control the directivity of the sound coming from it (not always well controlled mind you). Above 2,000Hz most medium format high frequency horns are pretty effective at pointing sound where you and the manufacturer will expect it to go. By the time you're up to 8,000Hz and beyond, in the land of super tweeters, the opposite problem is apparent, the coverage is usually a small fraction of what it is at 2,000Hz, and it becomes difficult to keep the coverage from collapsing into a narrow beam. (...)

Thinking back to what we have discovered so far, you will recollect that a speaker has no significant directivity at the bass frequencies, it is almost as loud behind as in front, or below the speaker. As we move up in frequency we have more directional control available. In the frequency range between 250-1000Hz the coverage pattern will typically go through large variations in a single loudspeaker. If you happen to have more than one, the variations are extreme and hard to predict. Above 1000Hz the speaker starts to behave more like one would hope and expect, you can point it and expect most of the the sound to get there. Have a look at these polar patterns of a popular loudspeaker at 250Hz, 1,000 Hz and 4,000Hz. Each concentric ring represents 6dB in level change. (...)

250hzpolar.gif

1khzpolar.gif

 

 

4khzpolar.gif

 

Advies: Lees het hele verhaal. De spreidingskarakteristiek bij hogere frequenties is overigens mede afhankelijk van het type midden- en hogetonenluidspreker: domes spreiden hogere frequenties breder dan hoorns, m.n.

Link to comment
Share on other sites

(...) Het is blijkbaar een aspect van de speakers, niet van het geluid an sich.

Misschien verzint iemand eens écht goede weergevers. (...)

 

Beste mumsoft,

 

Het is een aspect van geluid dat samenhangt met de golflengte.

Stereofonie is slechts mogelijk bij frequenties waarvan de golflengte kleiner is dan de afstand tussen de beide oren (22 à 23 cm, dus pakweg >1500 Hz).

 

http://en.wikipedia....time_difference

 

De eigenschap van luidsprekers die inhoudt dat de spreiding bij hogere frequentie afneemt ("bundelen") is dus eigenlijk gunstig voor het overbrengen van de richtings-informatie.

Als we luidsprekers in onze woonkamers zouden toepassen die niet alleen de lage frequenties maar ook de hoge frequenties bolvormig afstralen ("rondom-stralers") - dus met hogetonenspeakers naar alle kanten gericht - dan zou er door alle reflecties een heel diffuus, onplaatsbaar geluid ontstaan.

Link to comment
Share on other sites

Maar wanneer ik naar mijn luidsprekers luister (met een redelijk diepe kast en baspoort aan de achterzijde) heb ik toch twee ballonnen ? Een aan de achterkant uit de baspijp en de andere om de woofers aan de voorzijde. Daar zit toch tijdsverschil tussen..??

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Maar wanneer ik naar mijn luidsprekers luister (met een redelijk diepe kast en baspoort aan de achterzijde) heb ik toch twee ballonnen ? Een aan de achterkant uit de baspijp en de andere om de woofers aan de voorzijde. Daar zit toch tijdsverschil tussen..??

 

Beste Hans,

 

Nee! Want de output van de woofer en de output van de reflexpijp zijn in dezelfde fase (a.g.v. de fase omkering: Helmholz-principe) en de afstand tussen beide geluidsbronnen is, bij de betrokken frequenties, veel kleiner dan een halve golflengte.

Link to comment
Share on other sites

En ook al enige tijd geleden beweerde Ravon dat fase als samenstellend onderdeel van geluid een plaats verdient naast amplitude en frequentie.

Dat was echter een vergissing.

Nee. Amplitude, frequentie en fase. Met die drie grootheden worden alle wisselsignalen en dus ook geluid beschreven. Wat jij en ik wel en niet kunnen horen doet daar niets aan af.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...