Jump to content

Meten = Weten

WanFie
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Marc is zijn in mijn beleving een aantal soorten luidsprekers.

Luidsprekers waar de kast dermate stevig stabiel en zwaar is dat de kast zelf niet voor kleuring zorgt.

Het effect kun je nog vergroten door je speakers op spikes te zetten dan zet je het complete gewicht

op een paar millimeter. Vele leveranciers leveren zelfs standaard spikes bij.

Een ander merk gaat er vanuit dat de kast een deel uitmaakt van het geluid zoals b.v. een viool of akoestische gitaar.

Die kasten zijn vaak dun en ook daar kun je spikes onder schroeven zodat de kast blijft staan en alleen zélf geluid

produceert.

Je kunt je luidsprekers ook op stands zetten, bij kleinere speakers als die van mij is dat zelfs pure noodzaak anders

zijn de tweeters te ver van oor hoogte af. Die stands kun je van alle soorten materialen maken als het maar stevig is.

Sommige luidsprekers zoals die van mij zijn zo zwaar > 70kilo dat er in de vakhandel weinig bruikbaars te koop is.

Dat ze op betonnen mini U profielen staan is toeval, ik had ze toevallig eerder gezien bij een bouwmarkt en laat zowel

de maat als kleur ook nog aardig overeenkomen.

Maar beton in je woonkamer hoe zet je dat neer zonder je massief eikenhouten parket te beschadigen? En welk

materiaal is sterk genoeg om > 50 kilo per poot te trotseren .... Juist het rubber dat onder stenen terrastegels

wordt gebruikt. Zowel een laagje onder als boven zorgt ook nog dat kleine oneffenheitjes worden weggewerkt.

Dat ruwe gietbeton voor in de tuin is nooit helemaal 100% vlak

Nu bij jouw boxen. Ik kan me niet voorstellen dat Phonar bij het bouwen bedoelt heeft, dat zijn boxen kunnen

"bewegen" want daar zorgen die eieren dopjes nu voor. Dat het meetbaar is en hoorbaar geloof ik direct.

Maar moet je voorstellen dat je bas speaker een grote uitslag naar voor of achter maakt. Doordat ze kunnen

bewegen wordt dit versterkt, immers de hele box kan iets meebewegen.

B.v. de Veritas P5 staat standaard of wordt geleverd met spikes http://www.phonar.de...eritas_p5_e.php

En in deze test is e.e.a mooi te zien http://www.phonar.de...elmappe_p51.pdf

Dat het voor jou werkt is natuurlijk mooi... maar je kunt je afvragen ???

Groet,

Jack

Nou ehh Jack... je vergeet een ding... n.l. dat de speaker de ondergrond ook in beweging zet. Niet iedereen is gezegend met een zware betonnen vloer of nog beter, een vloer op zand. Door jouw speakers op dat terrasrubber te zetten ontkoppel je ze ook. Dat is relatief zacht rubber, daarom worden die tegels ook als geluidsreductie voor onder de wasmachine verkocht. En een wasmachine heeft als overeenkomst met een luidspreker dat hij ook geluid produceert.

:)

Guest tubejack

Ik betwijfel of het wel ontkoppeld Hans, maar er zit zeker een kern van waarheid in.

Die 4 kanten tegeltjes zijn van keihard geperst rubber.

Mijn boxen "trillen" in ieder geval niet, ook niet als het volume hard staat en je je hand er tegenhoud.

Maar dan nog, "bewust" je luidsprekers laten "bewegen" zelfs als de bouwer dat kennelijk niet zo voor

ogen had lijkt me niet goed. Word het geluid dan niet trager? Lijkt me een mooi puntje voor Spido.

Ik betwijfel of het wel ontkoppeld Hans, maar er zit zeker een kern van waarheid in.

Die 4 kanten tegeltjes zijn van keihard geperst rubber.

Mijn boxen "trillen" in ieder geval niet, ook niet als het volume hard staat en je je hand er tegenhoud.

Maar dan nog, "bewust" je luidsprekers laten "bewegen" zelfs als de bouwer dat kennelijk niet zo voor

ogen had lijkt me niet goed. Word het geluid dan niet trager? Lijkt me een mooi puntje voor Spido.

Maar mijn speaker voel je ook helemaal niet bewegen. Althans veel minder dan de meeste houten kasten dat in het midden van de kast doen. Maar in de kamer onder mijn luisterruimte en bij de buren hoor je het verschil erg goed. Met de tegels (waar de W/P's met spikes opstaan) weegt het zo'n 90 kg. Bij het luistervolume waarmee ik speel (pieken op 90 dBa) krijgt de conus daar erg weinig beweging in. Daar komt bij de de resonantiefrequentie van het schommelen op ca. 5 Hz ligt. Met die frequentie gaan ze echt niet schommelen.

Volgens jouw theorie, zou een draaitafel ook nooit goed kunnen werken. Ook een vrijhangend ding (arm) met een bewegend ding (naald) eraan.

Elke methode waarmee je luidsprekers op een ondergrond plaatst ontkoppelt of koppelt, de ene methode een beetje of veel meer dan de andere methode. Je weet iets van elektronica? In dat geval kun je de opstelling van een luidspreker (wat betreft het doorgeven van trillingen naar de vloer) vergelijken met een mechanisch laagdoorlaatfilter waarbij de afsnijfrequentie wordt bepaald door de stijfheid en massa van de gehele opstelling.

Het ontkoppelen van een luidspreker is geen probleem voor de luidspreker, het enige wat je doet is zorgen dat de luidspreker de vloer niet in trilling brengt. Een vloer die niet meetrilt is altijd beter dan een vloer die wel meetrilt.

Waarom zou geluid trager gaan bij een ontkoppelde luidspreker? De geluidssnelheid in lucht heeft toch alleen maar te maken met de samenstelling van de lucht, met de luchtdruk en met de temperatuur?

B.v. de Veritas P5 staat standaard of wordt geleverd met spikes http://www.phonar.de...eritas_p5_e.php

En in deze test is e.e.a mooi te zien http://www.phonar.de...elmappe_p51.pdf

Ja, klopt Jack. Die spikes liggen keurig opgeborgen in een doosje op de vliering. Verder is er hier voldoende over gezegd (en niet alleen vandaag...).

M :ph34r: rc

Guest tubejack

Volgens jouw theorie, zou een draaitafel ook nooit goed kunnen werken. Ook een vrijhangend ding (arm) met een bewegend ding (naald) eraan.

Het is mijn gedachte. Maar die van jullie begint te "dagen" Ik heb hier onder het massief eiken parket (dat ook

nog verlijmd is) een mooie stevige betonnen vloer. En jullie twee niet. Er dreunt hier inderdaad, niets mee.

@Ravon Mijn idee, de hele luidspreker beweegt iets samen uit het in en uit bewegen van de luidspreker en wordt daardoor iets vertraagd.

[re: eierdopjes en kogeltjes onder de speakers]

Waarom zou geluid trager gaan bij een ontkoppelde luidspreker? De geluidssnelheid in lucht heeft toch alleen maar te maken met de samenstelling van de lucht, met de luchtdruk en met de temperatuur?

Dat is nou waar die (niet bestaande) voodoo om de hoek komt kijken.

De getwiste kabeltjes dempen die beweging nog wel iets, mind you

Daarvoor hoef je alleen maar raketgeleerde te zijn.

Elke methode waarmee je luidsprekers op een ondergrond plaatst ontkoppelt of koppelt, de ene methode een beetje of veel meer dan de andere methode. Je weet iets van elektronica? In dat geval kun je de opstelling van een luidspreker (wat betreft het doorgeven van trillingen naar de vloer) vergelijken met een mechanisch laagdoorlaatfilter waarbij de afsnijfrequentie wordt bepaald door de stijfheid en massa van de gehele opstelling.

Het ontkoppelen van een luidspreker is geen probleem voor de luidspreker, het enige wat je doet is zorgen dat de luidspreker de vloer niet in trilling brengt. Een vloer die niet meetrilt is altijd beter dan een vloer die wel meetrilt.

Goed verhaal.

Vat gewoon goed samen wat het nut van koppelen en ontkopelen is van een speaker.

Het is mijn gedachte. Maar die van jullie begint te "dagen" Ik heb hier onder het massief eiken parket (dat ook

nog verlijmd is) een mooie stevige betonnen vloer. En jullie twee niet. Er dreunt hier inderdaad, niets mee.

@Ravon Mijn idee, de hele luidspreker beweegt iets samen uit het in en uit bewegen van de luidspreker en wordt daardoor iets vertraagd.

De speaker zal niet veel bewegen.

Door de relatief hoge massa van de speaker en de energie die de woefer heeft bij het weg drukken van de lucht zal deze de speaker niet snel in beweging te krijgen zijn.

Hier is echt meer energie voor nodig.

Het is wellicht goed er op te wijzen, c.q. in de herinnering te brengen, dat een luidsprekerkast enigszins te vergelijken is met een trillende stemvork, die op een tafelblad o.i.d. (een "klankbord", in het geval van een flinke luidspreker: de vloer, dus ) wordt geplaatst.

Natuurlijk trilt een luidsprekerkast minder heftig en ook minder monotoon dan een stemvork.

En de vloer waarop de luidsprekerkast wordt geplaatst zal minder goed "koppelen" dan een echt klankbord (alleen al door de meubels die er op zijn geplaatst en evt. vloerbedekking/karpet/tapijt). Maar toch...

Een stukkie rubber tussen luidsprekerkast en vloer zal er zeker voor kunnen zorgen dat het overbrengen van de paneeltrillingen door directe aanstoting ("contactgeluid") behoorlijk wordt gereduceerd.

In dit verband is het wellicht ook goed er op te wijzen, c.q. in herinnering te brengen, dat de paneelresonanties van de luidsprekerkast niet moeten worden verward met de resonantiefrequentie van de luchtkolom (de opgesloten lucht) in de luidsprekerkast.

Die luchtresonantie ligt altijd veel lager dan de paneelresonantiefrequenties (hoorbaar wanneer de kastpaneeltjes met een liefst zilveren hamertje worden aangetikt).

Naast vloerresonantie als gevolg van direct, fysiek contact met de luidsprekerkast, bestaat er ook nog "airborne" aanstoting van de (zwevende, houten) vloer.

De vloer raakt dan in trilling door het trillen van de lucht. Alleen een massieve stenen vloer (of de zandvloer in een plaggenhut of los hoes, bijvoorbeeld) is hier vrij van.

300px-Jozef_Israels_Boerenmaaltijd_in_Delden.jpg

Overigens, beste KT88:

high fidelity had oorspronkelijk natuurgetrouwe weergave tot doel:

Niet van een audiosignaal, maar van èchte spraak, zang en muziek.

Men verwarre techniek (secundair: beschrijving & verklaring) niet met werkelijkheid (primair: ervaring & emotie).

Alleen een toondove technicus zou zo'n verwarring kunnen & willen veroorzaken.

Die oorspronkelijke doelstelling was - en is nog steeds - de juiste.

Zoals bij èlke religie, doctrine, ideologie of andere overtuiging, de oorspronkelijke altijd de juiste is / was / zal

zijn.

Dat jij, KT88,

in je jarenlange queeste,

kennelijk door vertwijfeling en onmacht,

ten lange leste,

genoegen hebt genomen met het basloze,

futloze en wazige geluid van dipool vliesspeakers,

vindt Spido erg jammer.

Want een redelijk goede basweergave is zeer wèl mogelijk,

evenals redelijk natuurgetrouwe, puntige weergave,

en een redelijk geloofwaardig stereobeeld.

Met vriendelijke groeten van een dronken lor.

Spido.

(....)

Overigens, beste KT88:

high fidelity had oorspronkelijk natuurgetrouwe weergave tot doel:

Niet van een audiosignaal, maar van èchte spraak, zang en muziek.

Men verwarre techniek (secundair: beschrijving & verklaring) niet met werkelijkheid (primair: ervaring & emotie).

Alleen een toondove technicus zou zo'n verwarring kunnen & willen veroorzaken.

Die oorspronkelijke doelstelling was - en is nog steeds - de juiste.

Zoals bij èlke religie, doctrine, ideologie of andere overtuiging, de oorspronkelijke altijd de juiste is / was / zal

zijn.

Die oorspronkelijke doelstelling is dan inderdaad knap verwaterd in de loop der tijd.

Zoals jij het definiëert, kan ik het alleen maar volmondig met je eens zijn.

Dat jij, KT88,

in je jarenlange queeste,

kennelijk door vertwijfeling en onmacht,

ten lange leste,

genoegen hebt genomen met het bas-loze,

futloos en wazig geluid van dipool vliesspeakers,

vindt Spido erg jammer.

Want een redelijk goede basweergave is zeer wèl mogelijk,

evenals redelijk natuurgetrouwe, puntige weergave,

en een redelijk geloofwaardig stereobeeld.

Met vriendelijke groeten van een dronken lor.

Spido.

Ik ben diep geroerd, mijn beste Spido, door jouw mededogen en je begaanheid met mijn luister-lot.

Misschien moest je maar eens wat vaker naar de fles grijpen, je postings worden er zòveel ààrdiger van.....

Guest tubejack

Goed verhaal.

Vat gewoon goed samen wat het nut van koppelen en ontkopelen is van een speaker.

De speaker zal niet veel bewegen.

Door de relatief hoge massa van de speaker en de energie die de woefer heeft bij het weg drukken van de lucht zal deze de speaker niet snel in beweging te krijgen zijn.

Hier is echt meer energie voor nodig.

Weet je George ik hoor tot de eigenwijze soort en luidsprekers op eierendopjes..... Ok het blijkt te werken.

Maar ik was van de zomer bij Hornbach een bouwmarkt met spullen van Duitse grundigheid.

Kocht daar rubber terras tegels van uitstekende kwaliteit er was zelfs nog een betere versie.

ballast.jpg

Ik gebruik ze zodat de ballast niet door de dakbedekking heen gaat.

Maar stel je voor dat je hier boven op je luidspreker op spikes boven opzet, lijkt me een steviger constructie.

ik kan iig duidelijk waarnemen - gemeten met mijn oren - dat een 55kg houten kast op een betonnen vloer toch beter klinkt wanneer die op (3) spikes staat, en tussen spikes en kast nog een stukkie masterbase.

en nog erger: 2 kg vogelzand in een diepvieszakkie boven op de luidsprekers doet ze nog beter klinken (idem extra gewicht op alle apparatuur). daarom overweeg ik bij de volgende modificatie ook een berg zand onder in de luidsprekers te gooien. inhoud zat.

groet

groet

Gelukkig is het hier ook weer geen gammele houten vloer.

Maar het is wel een relatief lichte stenen vloer (betonnen lateien met gebakken aardewerk "broodjes" met cement dekvloer). De vloer is dus zeker ook niet te vergelijken met een zware betonnen vloer. Doorklinken en resoneren doet hij behoorlijk. Vandaar mijn ontkoppeling.

ik kan iig duidelijk waarnemen - gemeten met mijn oren - dat een 55kg houten kast op een betonnen vloer toch beter klinkt wanneer die op (3) spikes staat, en tussen spikes en kast nog een stukkie masterbase.

en nog erger: 2 kg vogelzand in een diepvieszakkie boven op de luidsprekers doet ze nog beter klinken (idem extra gewicht op alle apparatuur). daarom overweeg ik bij de volgende modificatie ook een berg zand onder in de luidsprekers te gooien. inhoud zat.

groet

groet

Beter dan wat..??