Jump to content

Meten = Weten

WanFie
 Share

Recommended Posts

Ruud13 van het hififorum heeft destijds voorspeld dat geen verschil gehoord kan worden tussen een goedkope versterker en een dure versterker bij gelijk uitgangsniveau en lage vervorming op makkelijk aanstuurbare luidsprekers. Ruud z'n voorspelling is 100 procent waar gebleken.

Grappig dat bijvoorbeeld de man achter een merk als Symphonic Line zijn versterkers in de loop van de jaren heeft weten te verbeteren (veranderen).

En dat heeft toch echt met de weergave/klank te maken.

Ruud z'n voorspelling is in een bepaalde opzet wellicht waar gebleken, een waarheid die blijkbaar de jouwe is.

Dat jij in het echt waarschijnlijk best een aardige vent bent...

De reviews over mijn aardigheid in de ogen van audiofielen die mij ontmoet hebben staan her en der verspreid. Ik heb ze nooit verzameld want het zijn subjectieve waarnemingen ;)

Ik bedoelde meer iets in de trant van het objectief horen van verschillen.

Als ik het allemaal opnieuw zou doen dat werd het een gewone goede niet te dure geintegreerde versterker, want mijn speakers zijn niet zo moeilijk aan te sturen en hebben een hoog rendement. Maar daarop wel een goede phono-pre. Dan hou ik meer geld over voor andere zaken die er meer toe doen.

Precies. Daarom heb ik een geïntegreerde versterker met een goede phono ingang. De aandacht ligt volledig op akoestiek, element en luidsprekers.

Guest tubejack

Voorspel jij ook eens wat. Kunnen we lachen.

Mag ik,

Ik meen me een post van iemand te herinneren die zich afvroeg wat je hier komt doen :confused: Toen je je als r.a.v.o.n aanmeldde.

Die voorspelling komt uit. Audiofielen "basten" is volgens mij niet het slimste wat je kunt doen, ze zullen niets van je aannemen.

Mensen in mijn netwerk met verstand van zaken zijn gewoon aardig en laten een ander in zijn of haar waarde.

Stop eens met die onzin.

De kans dat jij 5 uit 5 scoort door te gokken is redelijk groot.

Die kans lijkt mij echt niet zo groot(jij kunt vast een percentage aangeven) komt bij, ik gokte niet, kon ook aangeven wat er anders was.

Die kans lijkt mij echt niet zo groot(jij kunt vast een percentage aangeven) komt bij, ik gokte niet, kon ook aangeven wat er anders was.

Het lijkt misschien vreemd maar 5 uit 5 is te onbetrouwbaar. Toen bleek dat jij in jouw omgeving een opvallende score haalde had men dat direct moeten onderzoeken. Overigens is er op hififorum een andere test geweest waarbij niemand beter scoorde dan een dobbelsteen. Dat maakt jouw score des te interessanter, in mijn optiek is daar een kans gemist.

..en zijn de verschillen in je metingen inderdaad verstoringen ? waarom niet? waarom wel?

Er zijn verschillende verschillen zichtbaar.

Incidentele laagfrequente (pakweg 5 Hz) verstoringen waarvan ik de bron niet ken. Dit zijn verstoringen omdat een CD speler geen 5 Hz produceert en omdat ze niet in alle fragmenten op dezelfde manier plaatsvinden. Die verstoringen kan ik hier niet reproduceren.

Verder zit er een brom in de opnamen rond 450 Hz. Die is afkomstig uit de voeding van mijn laptop. Ik verbaas me er nog steeds over dat niemand hier dat brommetje gehoord heeft. Als ik mijn laptop los heb van het net is de meting stil.

Er zijn verschillen zichtbaar op sampleniveau die geen verstoring zijn maar die onmiskenbaar het gevolg zijn van kleine timing verschillen tijdens het digitaliseren. Kun je alleen verhelpen door alle opnamen exact te synchroniseren. Of dat effect hoorbaar is betwijfel ik, de samplefrequentie was 96 kHz.

De fragmenten zijn ook niet exact even lang. De klokken in de diverse componenten lopen duidelijk niet altijd even snel.

Het lijkt misschien vreemd maar 5 uit 5 is te onbetrouwbaar. Toen bleek dat jij in jouw omgeving een opvallende score haalde had men dat direct moeten onderzoeken. Overigens is er op hififorum een andere test geweest waarbij niemand beter scoorde dan een dobbelsteen. Dat maakt jouw score des te interessanter, in mijn optiek is daar een kans gemist.

Misschien had ik 10 tests moeten doen, helaas was er niet genoeg materiaal(dezelfde cd's) om dat te doen, maar ik weet zeker dat, op dat betreffende forum, het evenzogoed als niet betrouwbaar aangenomen zou worden. Verspilde moeite maar was wel een gezellige middag. Ik persoonlijk ben van mening dat als je dat op vreemde sets gaat testen, zoals zij deden, inderdaad niemand een 100% score zal neerzetten.

... ik weet zeker dat, op dat betreffende forum, het evenzogoed als niet betrouwbaar aangenomen zou worden.

Als jij reproduceerbaar significant hoog scoort in een goed uitgevoerde ABX test dan zal elke techneut of wetenschapper het resultaat respecteren.

1 laagfrequente verstoringen. interessant, als je het niet kan reproduceren is je meet-spul dus op dit punt in orde. een CD speler geeft geen vijf hz. deze verstoring treedt niet elke keer op. dit dient naderzocht te worden om uit te sluiten dat de verschillen in de set (kabels was het toch?) hier niet de oorzaak van zijn.

hier ben ik echt nieuwsgierig naar.

2 als er timingverschillen waren die in je meting opduiken is er dus nog niet goed gemeten?

groet

hier ben ik echt nieuwsgierig naar.

Het is mij een raadsel. Hoe genereert een kabel een laagfrequente verstoring? Als het contact even wegvalt? Zoiets hebben we tijdens de opnamen niet gehoord. De kabels zaten goed vast en ze hingen stil. Ik vermoed dat het elders in de keten zit.

als er timingverschillen waren die in je meting opduiken is er dus nog niet goed gemeten?

Timing verschillen zijn onontkoombaar als je niet exact in de tijd synchroniseert. Dat was vooraf bekend, ik vind het geen probleem want alle signalen in de audioband worden met 96 kHz beschreven en we zijn niet bezig met het vastleggen van overdrachtsfuncties. Het verschil in timing is wel een probleem als je tijdsignalen van elkaar wilt aftrekken om een verschilsignaal te bepalen. Misschien later.

wordt steeds boeiender. interlinks richting de (voor)versterker waren het ? wat zou een 5 hz input naar de voorversterker doen met de versterkervoedingen? die moet lekker aan de slag met zinloos 5 hz versterken. dat trekt een wissel op de voeding. nader te analyseren.

groet

Wordt je serieus genomen, komt er weer zoiets. geef liever de inhoudelijke antwoorden die nodig zijn en die jij gezien je kennis wellicht zou kunnen geven. je antwoord duidt er op dat er voorlopig weinig inhoudelijks meer zal komen over de metingen.

dan ga ik maar weer lekker muziek luisteren.

groet

Guest tubejack

Wat wil je Rob? Dat ik aan kabels ga meten :wacko:

Stel je vind verschillen, wat moet je daar dan mee?

Stel je vind een goede en goedkope kabel .... géén hond die het geloofd.

Of ben ik nu te pessimistisch? Waar doen we het eigenlijk voor?

Wordt je serieus genomen, komt er weer zoiets.

Ik zie op dit moment geen reden om die kabeltjes verder te vergelijken aan de hand van de opgenomen fragmenten. De data bevat daarvoor teveel verstoringen en dat tingeltangeldeuntje ben ik meer dan zat. Als jij wilt speculeren over de herkomst van verstoringen en details die hoogstwaarschijnlijk niet de waargenomen verschillen tussen kabeltjes verklaren kun je je gang gaan, ik doe daar niet aan mee.

Guest tubejack

Ik meet ongeveer 2dB minder 3e en 5e harmonischen tussen 20hertz en 20khz bij mijn favoriete interlink t.o.v. een dropveter.

Voor het mooie zou je eigenlijk een aantal keer moeten meten en dan per frequentie, maar dat is gewoon veel werk.

Kom eens eens een dag langs Marc, zet ik je aan het werk. :)