Jump to content

Meten = Weten

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Spido uitnodigen? Ik heb wel eens Klaas Feenstra via Spido uitgenodigd, maar dat werd snel afgewimpeld. Is hier ergens in de krochten van Hear nog wel te vinden.

Spido referenties bijstellen, dat gaan we niet meer meemaken.

M :ph34r: rc

Hoe je dat moet aantonen, wat dacht je van meten?

Jij hebt toch verstand van akoestiek?

Daar zal naast ervaring, toch ook meetapparatuur aan te pas komen, lijkt me.

Iets "roepen" is makkelijk, je ergens aan irriteren ook, maar een beetje vent doet er iets mee.

Dat ons-kent-ons is volgens mij op àndere fora niet anders.

Jack

P.s. ik zou Spido juist uitnodigen! Dan kan hij wellicht zijn referenties bijstellen.

Okee, meten, natuurlijk... dat ik daar niet aan heb gedacht... :D

Daarom: mijn eerdere opmerking van 28Hz op sterkte uit mijn Duetta's kwam ook niet uit de lucht vallen; dat was gemeten. Maar je moet het vooral horen, want 28Hz op sterkte kan ook knap belabberd klinken, zo kan ik je verzekeren. Ik doelde dus op hoe die 28Hz en de boel erboven daadwerkelijk neergezet wordt in m'n ruimte, die verrassend vrij is van storende staande golven (akoestisch uitstekend verklaarbaar). Dat soort zaken laat zich allemaal niet zo makkelijk meten, zoals jij en anderen zo makkelijk beweren (en dat is vooral ook mijn ervaring in 12 jaar daarmee omgaan).

Maar als je het beluisterd, dan hoor je dus zonder meer wel wat het vanzelfsprekende en gemakkelijke laag van een goed opgestelde dipool vermag te doen, en hoeveel informatie er in zulk laag kan zitten, als het niet gekleurd wordt door een kast, als het niet vervormt wordt door zoiets contra-productiefs als een reflexopening en een veel te klein conusje dat veel te laag moet doorwerken, en als het niet ten onder gaat in staande golfkleuringen van de ruimte, die een indrukwekkende, maar groteske eentoonsbas veroorzaken.

Spido uitnodigen... ik heb dat enkele jaren geleden meermalen gedaan, toen ie al hetzelfde gebral over dipolen consequent de wereld van Hear instuurde, maar hij is nooit ingegaan op die uitnodigingen. Waarschijnlijk wist hij toen ook al wel dat hij daarmee zijn mening zou moeten herzien, of -- waarschijnlijker -- dat zijn wereldbeeld, dat draait om kastkleuring als enig bestaande factor voor kwaliteitsweergave, volledig zou instorten na het horen van een grote fullrange Apogee.

Inmiddels besef ik dat zo'n uitnodiging ook niet meer uit het hart kan komen (toen nog wel), omdat het zijn welbewuste doel is te polariseren en te torpederen. Spido is geen mens van goede wil, en ook geen hartelijk of aardig mens, Jack. Het is iemand die voeding ontleent aan het kwetsen van anderen, en die komen er bij mij niet in.

Ik was toen nog teveel een nieuweling op het forum, enthousiast genoeg om iemand gehoormatig te willen overtuigen. Begreep nog niet de krampachtigheid waarmee hij zijn eigen tokootje verdedigde en de gekke gespletenpersoonlijkheidsspagaat waarin hij zich manoeuvreert, terwijl iedereen weet waar het over gaat.

Ach ja, als je aan de wieg van de Pied Piper hebt gestaan heb je ook weinig begrepen van luidsprekermaterie, denk ik zo...

Nou nou nou nou... m.b.t. dat laag van de PePe's denk ik er héél anders over.

Zullen we proberen elkaar mening te respecteren..??

Ik ben me er inderdaad van bewust dat jouw denkbeelden over correcte laagweergave er héél anders uitzien.

Maar wat dat met respect te maken heeft... :confused:

Guest tubejack

Zie je wel, je kan het Thingman :) Ik beweer alleen niet dat meten àltijd makkelijk is, dit topic heet zo, dus dat leek me handig :rolleyes:

Mijn ervaring is dat, mensen die écht ergens verstand van hebben aardig zijn. Ik raak ook wel eens van slag maar het blijkt meestal zonde van mijn tijd :o

Wie laag uit vellen wil horen, moet eens naar die Magenepan "lellen van vellen" van KT88 luisteren :blink::D

Zelfs met elektrische- of andere sluiting vind ik dat zeker niet te kort :)

Wie laag uit vellen wil horen, moet eens naar die Magenepan "lellen van vellen" van KT88 luisteren :blink::D

Nee, dat snap en weet ik. Die membranen hebben een oppervlak dat correspondeert met 5 woofers van 15 inch, al is de uitslag natuurlijk wat kleiner...

Ik ken de set van Sander aardig; heb 'm een keer of 5 nu beluisterd in de loop van 3 jaar.

Mijn Apogees hebben ongeveer hetzelfde formaat.

Nee, dat snap en weet ik. Die membranen hebben een oppervlak dat correspondeert met 5 woofers van 15 inch, al is de uitslag natuurlijk wat kleiner... (...)

Beste Thingman,

Ja, en de systeemresonantie ligt ongeveer drie octaven hoger (en dus in een kritischer gebied) dan bij een systeem in een goede gesloten of reflexbehuizing.

En beweer nu niet dat dipoolluidsprekers géén systeemresonantie hebben...

Zie je wel, je kan het Thingman :) Ik beweer alleen niet dat meten àltijd makkelijk is, dit topic heet zo, dus dat leek me handig :rolleyes: (...) Wie laag uit vellen wil horen, moet eens naar die Magenepan "lellen van vellen" van KT88 luisteren :blink::D

Beste Tubejack,

Ja, de Magnepan... die kàn er wat van! (Òndanks de akoestische kortsluiting...)

Maar je moet er natuurlijk wèl de ruimte voor hebben.

Wat "meten" betreft: opnieuw valt het me op dat er veel aandacht is voor de kwantiteit van de basweergave (decibel / frequentie) en weinig voor de kwaliteit (impulsverwerking/vertraagde resonantie, fase e.d.)

Een over tertsen gemiddelde spectrumanalyse, zoals onlangs getoond m.b.t. de Quad ESL 63, geeft m.i. een beter, betrouwbaarder inzicht in de basprestaties van een luidspreker in een bepaalde ruimte dan een analyse waarbij iedere frequentie apart tegenover de amplitude wordt getoond: daarin wordt elke akoestische reflectie, elke interferentie als het ware uitvergroot, zodat er een grillig landschap van pieken en dalen zichtbaar wordt dat geheel ten onrechte als alarmerend wordt beschouwd. Een landschap van pieken en dalen, dat al weer verandert zodra de meetmicrofoon een beetje wordt verplaatst.

Het is m.i. jammer dat er vrijwel nooit wordt getest met bijvoorbeeld ruis-bursts en blokgolven, hoewel juist dié de belangrijkste kwaliteiten (impulsverwerking/vertraagde resonantie en fase) aan het licht brengen!

Quad est inferius...

Quod est inferius est sicut quod est superius

et quod est superius est sicut quod est inferius

et in Arcadia ego

http://en.wikipedia...._in_Arcadia_ego

Guest tubejack

Dat lijkt me nou weer niet zo handig. :D

:D :biggrin:

Maar zou de waarheid niet ergens in het midden liggen? Door mij hobby en nu mijn werk

heb ik het genoegen en gehad om eens naar een andere installatie te luisteren dan die

van mijzelf.

Een luidspreker is volgens mij àltijd een compromis. En per situatie/wens/eisen kun je dan "het beste" kiezen.

Mijn "monitor" PP's heb ik wel overwogen gekocht en zijn in mijn situatie voor mij het meest praktisch.

Ik ben er élke dag blij mee. :)

Als het nu echt zo makkelijk was om kwantitatief en kwalitatief diep laag te gaan met "vellen" waren er denk ik geen hybride

systemen zoals die van Martin Logan. Die heb ik nu een aantal keer gehoord het laatst met een zware Krell

eind versterker en een buizen voortrap compleet met streaming, harddisk en bediening vanaf de Iphone.

Waanzinnig mooi, maar voor mij niet handig net als hele grote Magnepans.

Ieder zoek zo zijn "beste match" en volgens mij, denken alleen dwazen dat hun systeem "het beste" is.

Kom eens van die planeet af zeg :lol:

Thingman,als je een eerlijke speaker wilt hebben neem je Appogee,s,Maggie,s of een electrostaat,

maar daar kan je geen power opspelen want bij volle poelle gaan die openbreken,bij conus speakers

kun je dat wel maar die kleuren weer in het geluid ,het is gewoon waar kies je voor,alles heeft zijn voordelen en nadelen.

We hebben een geluk ,geen van alle speakers is zalligmakend het is net als seks waaar raakt je opgewonden van -

Wol: beetje doof? :D

Mijn vellekes doen 102 dB SPL op de luisterplaats.

Voor mij meer dan zat.

Spido: ik weet dat meetresultaten van luidsprekers in een kamer bedrieglijk zijn, doch wat er hier na metingen uitkwam was een geprononceerde bult rond 45 - 50 Hz die ik met een uitgekiend T-filtertje in de eindversterker keurig om zeep heb geholpen.

En ja, dat klinkt écht beter.

Jack:

De hybride Martin Logans ben ik nou weer niet van onder de indruk., ze krijgen daar de overgang tussen conus en vlies maar niet goed voor elkaar.

ik hoor echt liever de Monolith of de CLS.

Als je de kans hebt, moet je eens naar een set Apogees Studio Grand luisteren. Daar is het m.i. wel goed gelukt.

studio_grand_big.jpg

Beste Thingman,

Ja, en de systeemresonantie ligt ongeveer drie octaven hoger (en dus in een kritischer gebied) dan bij een systeem in een goede gesloten of reflexbehuizing.

En beweer nu niet dat dipoolluidsprekers géén systeemresonantie hebben...

Die hebben ze en die ligt, in elk geval bij mijn speakers, op 35Hz.

Het probleem met vellen is niet het gebrek aan laag (wat erg meevalt als ze groot genoeg zijn), het probleem is dat de helft van de akoestische energie die zo'n ding afstraalt nutteloos is en gedempt moet worden.

Als je niet weet wat je ermee moet doen, zou je dat kunnen denken ja, maar als je die akoestische energie een beetje goed kunt benutten (wat ruimte vereist), is het zo kwaad nog niet.

wollie vindt apogee alleen geschikt voor strijkqwartetten en jazz want anders hoor je het vastloppen

van het geluid, maar dit is wel het eerlijkste geluid op aarde ,maar maggie,s, zijn universeeler .

KT,wollie wilt af en toe uit het dak gaan met bleus en dat moet knallen of hard rock Foringer of Status Q...

wollie vindt apogee alleen geschikt voor strijkqwartetten en jazz want anders hoor je het vastloppen

van het geluid, maar dit is wel het eerlijkste geluid op aarde ,maar maggie,s, zijn universeeler .

KT,wollie wilt af en toe uit het dak gaan met bleus en dat moet knallen of hard rock Foringer of Status Q...

Ik heb die apogees bij Thingman een keer beluisterd en daar grote orkestwerken beluisterd. O.a. vuurvogel Stravinsky.

Vastlopen van het geluid? Volstrekt niet! Heb nog nooit een speaker gehoord (behalve die Sonore gevallen) die zo ragfijn tot op de milimeter alles liet horen. Wel kritisch wat betreft de luisterplek. Beetje uit het midden en er was bijna niets meer te horen.

van het geluid, maar dit is wel het eerlijkste geluid op aarde

Wollie moest maar eens uit dat Limburgse bos van 'm komen en afreizen naar Den Bosch, om te merken dat Apogees hoogstens vastlopen op orgelmuziek. Maar da's natuurlijk geen schande, want orgelmuziek die echt goed uit een luidspreker komt is sowieso nooit vertoond.

Ik heb daar wel eens Michael Jackson op gehoord (en dan niet Heal the World of zo, hè). Nou, eh, als ik dát geluid thuis zou kunnen hebben teken ik ervoor. En Blues, knallen? Alsjeblieft niet!

Wol, probeer eens belet te krijgen bij KT88 of Thingman, dan kun je je mening bijstellen.

M :ph34r: rc