thingman Posted 29 juni 2012 Report Share Posted 29 juni 2012 Ik heb die apogees bij Thingman een keer beluisterd en daar grote orkestwerken beluisterd. O.a. vuurvogel Stravinsky.Vastlopen van het geluid? Volstrekt niet! Heb nog nooit een speaker gehoord (behalve die Sonore gevallen) die zo ragfijn tot op de milimeter alles liet horen. Wel kritisch wat betreft de luisterplek. Beetje uit het midden en er was bijna niets meer te horen. Dat laatste is inmiddels niet meer zo heel kritisch. Heeft denk ik toch in de vorm van de ruimte gezeten en ook een beetje in het scheidingsfilter... Dat eerste is wat mij betreft (eindelijk) overtroffen, in vergelijking met de zoldersituatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 29 juni 2012 Report Share Posted 29 juni 2012 Ik heb veel appogee,s gehoord op shows en ook nog met de Jason als ik mij niet vergist en die zei dat die speaker niet alles kan, dus thingman ik wil hem bij jouw horen om een afspraak . Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 juni 2012 Report Share Posted 29 juni 2012 Ik heb veel appogee,s gehoord op shows en ook nog met de Jason als ik mij niet vergisten die zei dat die speaker niet alles kan, dus thingman ik wil hem bij jouw horen om een afspraak . Jason was bescheiden genoeg om niet het brallerige type spiekerboer uit te hangen, die we van zekere andere plekken Hear zo goed kennen. Natuurlijk bestaat er geen luidspreker die "alles kan". Bovendien Wollie, "alles kunnen" heeft met meer te maken dan alleen leuke apparatuur, dat weet je inmiddels toch ook uit eigen ervaring? Het zal je vast plezieren om te horen dat mijn set inmiddels van voor tot achter is "gemodificeerd", op de interlinks na, maar die zijn op dit moment in behandeling. Je bent welkom om naar een set "met een beetje gehakt" te komen luisteren hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 29 juni 2012 Report Share Posted 29 juni 2012 Techniek is geen sociale wetenschap. Wat heeft dàt er nou weer mee te maken? Mijn ervaring is gelijk aan die van Jack: écht grote geesten zijn altijd benaderbaar en aardig, nooit veroordelend of hautain. En dat beperkt zich uiteraard niet tot alleen audio. Wol, probeer eens belet te krijgen bij KT88 of Thingman, dan kun je je mening bijstellen. Wol is hier geweest. Overigens ligt mijn setje volledig uit elkaar (er missen wat componenten) en gaan de speakers ook verkocht worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 juni 2012 Report Share Posted 29 juni 2012 Wát! Die speakers... Nou ja, je hebt prioriteiten en prioriteiten. Wel doodzonde evengoed. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 29 juni 2012 Report Share Posted 29 juni 2012 (edited) Als je niet weet wat je ermee moet doen, zou je dat kunnen denken ja, ... Als je geen tweede luisterpositie nodig hebt of als je het geluid niet twee keer kort achter elkaar wilt horen moet je achter die vellen dempen. Heel veel dempen. Reageer daar nou eens inhoudelijk op. Edited 29 juni 2012 by Moderator2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 juni 2012 Report Share Posted 29 juni 2012 Overigens ligt mijn setje volledig uit elkaar (er missen wat componenten) en gaan de speakers ook verkocht worden. Wat Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 juni 2012 Report Share Posted 29 juni 2012 (edited) Als je geen tweede luisterpositie nodig hebt of als je het geluid niet twee keer kort achter elkaar wilt horen moet je achter die vellen dempen. Heel veel dempen. Reageer daar nou eens inhoudelijk op. Eh nee, dat moet je niet. Dempen achter een dipool is heel fout. Dat weten dipoolbezitters wel uit eigen ervaring. Inhoudelijk valt daar niet op te reageren. Je hebt altijd mensen die alles dood willen dempen, omdat ze denken dat dit goed is. Ik behoor niet tot die school, dat klopt. Edited 29 juni 2012 by Moderator2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 29 juni 2012 Report Share Posted 29 juni 2012 Eh nee, dat moet je niet. Dempen achter een dipool is heel fout. Dat weten dipoolbezitters wel uit eigen ervaring. Inhoudelijk valt daar niet op te reageren. Je hebt altijd mensen die alles dood willen dempen, omdat ze denken dat dit goed is. Ik behoor niet tot die school, dat klopt. Dat komt dan doordat sommige dipoolbezitters op zoek zijn naar een weergave die weinig met de werkelijkheid te maken heeft. MyFi. Prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 juni 2012 Report Share Posted 29 juni 2012 Dat komt dan doordat sommige dipoolbezitters op zoek zijn naar een weergave die weinig met de werkelijkheid te maken heeft. MyFi. Prima. ALLES is myfi, zo simpel is het... En ook nog dit: 100x liever myfi die me raakt en waar ik gelukkig van wordt dan (meet)technisch perfecte tingeltangel die me verder koud laat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 29 juni 2012 Report Share Posted 29 juni 2012 (edited) Het is m.i. jammer dat er vrijwel nooit wordt getest met bijvoorbeeld ruis-bursts en blokgolven, hoewel juist dié de belangrijkste kwaliteiten (impulsverwerking/vertraagde resonantie en fase) aan het licht brengen! Beste Spido, Dus.... wat let je ? Wanneer kunnen we de 1e metingen verwachten? Ik bedenk met net.... Dè kans om PP's definitief "op de kaart te zetten." Of is dat toch niet zo makkelijk .... Spido Edited 1 juli 2012 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 29 juni 2012 Report Share Posted 29 juni 2012 Wát! Die speakers... Nou ja, je hebt prioriteiten en prioriteiten. Wel doodzonde evengoed. M rc Welke super speakerset heeft KT88 dan? Ga je voor een kleinere set, KT of gewoon iets anders? Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 30 juni 2012 Report Share Posted 30 juni 2012 Het probleem met vellen is niet het gebrek aan laag (wat erg meevalt als ze groot genoeg zijn), het probleem is dat de helft van de akoestische energie die zo'n ding afstraalt nutteloos is en gedempt moet worden. Ik denk nog veel meer van de energie, afhankelijk van de hoeveelheid laag in het programmamateriaal. Je was de akoestische kortsluiting vergeten . Ik heb eens geexperimenteerd met een dipool tweeter (B&G Neo3). Dat kreeg ik maar niet goed. In het begin klinkt het geweldig ruimtelijk, maar na een tijdje ging ik me ergeren aan dingen, ... het hoog was niet messcherp of helder, maar te "vaag". Maar dat was achteraf ook wel logisch, alleen het hoog als dipool. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 30 juni 2012 Report Share Posted 30 juni 2012 Je was de akoestische kortsluiting vergeten . Wat door kortsluiting wegvalt beschouw ik niet als afgestraald geluid maar je hebt natuurlijk gelijk als je stelt dat er veel energie verloren gaat in die akoestische kortsluiting. Mijn eerste kennismaking met high end was in de jaren 90 met een paar grote elektrostaten (Audiostatic) in een grote en levendige luisterruimte. Daar kwam prachtig laag uit, althans mooier dan ik tot dan toe ooit gehoord had maar ik herinner me de irritant vage karakteristiek van het midden en hoog en het ontbreken van laag als je in de open keuken wilde meeluisteren (in die keuken stond je precies in het vlak van de vellen). Al die breedbandige energie uit de achterkant lijkt leuk, het is zonder uitputtend akoestisch gedoe vrijwel ondoenlijk om die energie op een evenwichtige en dus nuttige manier naar de luisterplek te krijgen. Het goed laten klinken van dipolen is voor iemand die daar tijd en geld voor over heeft natuurlijk wel een leuk stokpaardje om te berijden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 juli 2012 Author Report Share Posted 1 juli 2012 ALLES is myfi, zo simpel is het... IS jouw mening... Zo dicht mogelijk bij het orgineel is heel wat anders dan myfi met gegoochel. Dat werkt n.l. niet bij alle muziek. Met goed opgenomen muziek zal iets anders dan een zo goed mogelijke technische benadering door de mand vallen. Alle gefoefel met b.v. galm en resonanties brengt niks meer dan vervorming. Waarmee ik niet zeg dat alle installaties die technisch zo goed mogelijk kloppen perfect klinken. Het venijn zit n.l. in dat :"zo goed mogelijk". Daar kan n.l. nogal wat spreiding in zitten. Maar om nou te zeggen... Die technisch benadering deugt niet.... Dat vind ik dus onzin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 1 juli 2012 Report Share Posted 1 juli 2012 IS jouw mening... Zo dicht mogelijk bij het orgineel is heel wat anders dan myfi met gegoochel. Dat werkt n.l. niet bij alle muziek. Met goed opgenomen muziek zal iets anders dan een zo goed mogelijke technische benadering door de mand vallen. Alle gefoefel met b.v. galm en resonanties brengt niks meer dan vervorming. Waarmee ik niet zeg dat alle installaties die technisch zo goed mogelijk kloppen perfect klinken. Het venijn zit n.l. in dat :"zo goed mogelijk". Daar kan n.l. nogal wat spreiding in zitten. Maar om nou te zeggen... Die technisch benadering deugt niet.... Dat vind ik dus onzin. Daarom, alles is myfi, want de kunstgrepen die je uithaalt om blij te kunnen worden van muziek luisteren zijn wat het zijn: kunstgrepen die je zelf verzint of nabootst van anderen, of door anderen laat uitvoeren. Om de werkelijkheid te vinden moet je namelijk de deur uit. De werkelijkheid komt niet thuis. Myfi is voor binnenshuis, om de buitenshuiselijke muzikale werkelijkheid waar je blij van wordt in je eigen huis te krijgen. p.s: wie zei er eigenlijk dat de technische beandering niet deugt Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 juli 2012 Author Report Share Posted 1 juli 2012 p.s: wie zei er eigenlijk dat de technische beandering niet deugt En ook nog dit: 100x liever myfi die me raakt en waar ik gelukkig van wordt dan (meet)technisch perfecte tingeltangel die me verder koud laat. Erg positief ben je er ook net over... Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 1 juli 2012 Report Share Posted 1 juli 2012 100x liever myfi die me raakt en waar ik gelukkig van wordt dan (meet)technisch perfecte tingeltangel .... Als je weet waar je mee bezig bent is er geen enkele reden om te denken dat die twee niet samen gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 juli 2012 Author Report Share Posted 1 juli 2012 Als je weet waar je mee bezig bent is er geen enkele reden om te denken dat die twee niet samen gaan. Myfi is meestal niet meettechnisch perfect. Vaak zelfs, verre van dat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 1 juli 2012 Report Share Posted 1 juli 2012 Myfi is meestal niet meettechnisch perfect. Vaak zelfs, verre van dat. Jouw set is ook 'MyFi' hoor Hans... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 juli 2012 Author Report Share Posted 1 juli 2012 Jouw set is ook 'MyFi' hoor Hans... Waarom? , ik probeer er juist geen eigen saus overheen te gieten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 1 juli 2012 Report Share Posted 1 juli 2012 Myfi is meestal niet meettechnisch perfect. Vaak zelfs, verre van dat. Dat ontken ik ook niet. Ik bedoel dat meettechnisch perfect ook perfect kan klinken en andersom. Ik vermoed zelfs dat een meettechnisch perfecte versterker altijd beter klinkt dan een versterker die 10 procent vervormt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 1 juli 2012 Report Share Posted 1 juli 2012 Waarom? , ik probeer er juist geen eigen saus overheen te gieten. Zoals elders al geschreven, ook de Array probeert slechts de werkelijkheid van de ontwerpers te benaderen. Matthijs de Vries heeft de DAC met zíjn oren ontworpen en mr. Wilson idem met je W/P's. Je breisels verzinnen er ook wat bij (of laten wat weg) evenals de akoestiek. Gewoon hoe jij het prettig vindt klinken. Da's imho dus gewoon 'MyFi'... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 juli 2012 Report Share Posted 1 juli 2012 In metingen krijg ik steeds meer bevestigd wat ik hoor en hoe ik denk. Het is verslavend mooi, steeds weer een stapje verder Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 1 juli 2012 Report Share Posted 1 juli 2012 In metingen krijg ik steeds meer bevestigd wat ik hoor en hoe ik denk. Heel herkenbaar. Het wordt na verloop van tijd een verlengstuk van je zintuigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts