Jump to content

Meten = Weten

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

(...) Als verschillen echt bestaan en groot genoeg zijn om hoorbaar te zijn dan kun je dat met een ABX test uitstekend meten.

Zo is dat!

Alle zogenaamde "verschillen" die je NIET via een ABX-test (of zelfs een eenvoudige AB-test) kunt horen (en controleren, herhalen, meten, verifiëren, falsificeren e.d.), bestáán natuurkundig beschouwd NIET.

Zulke verschillen zijn alleen psychologisch te duiden.

Ze zijn imaginair. Ze "bestáán" wel, maar alleen in de geest.

Ze worden nà het luisteren*, dus in de verwerkingsfase, aangebracht door de eigen psyche van de luisteraar.

Die imaginaire verschillen kunnen positief zijn (idealisatie) of negatief (devaluatie), al naar eigen wens en behoefte.

* àls er tenminste is geluisterd! Want imaginaire verschillen berusten niet zelden op vooroordelen.

Ik ben blij dat dit nu even duidelijk gesteld is dan hoeven we ons daar niet meer druk om te maken :P .

Voor de rest is het maar net hoe de luisteraar de test ondergaat ga je er van te voren al van uit dat je geen verschillen hoord dan zijn ze er ook niet, zelf als deze met de abx test aangetoond zouden kunnen worden.

tis maar waar je voor je zelf waarde aanhegt.

wellus .... nietus .... wellus ..... nietus... blijft toch leuk het deze onzin dicussie. :wacko:

(...) wellus .... nietus .... wellus ..... nietus... blijft toch leuk het deze onzin dicussie. :wacko:

Beste Kappa7,

Onzin-discussie? Wat is jouw realiteitscriterium? Jouw werkelijkheidsprincipe?

Alleen een waanzinnige verkiest waan boven werkelijkheid...

De eeuwige discussie over de ABX testen en het gedram waar mee daar elke keer weer mee op terug gekomen moet worden ben ik een beetje beu moe.

De een vind dit en de ander dat, laat dat toch lekker zo en probeer nu eens niet tegen die heilige huisjes van een ander aan te willen schoppen.

Of terwijl hou de ABX testen lekker op het Hifi forum dan kan het hear tenminste over de dingen gaan die wel belangrijk zijn, namelijk de muziek en de beleving daarvan.

Ieder doet dat op zijn eigen manier, als dat de waan boven de werkelijkheid is dan is dat voor die persoon de werkelijkheid. Waanzinnig toch?

Als er geen verschillen waren in het geluid waarom hebben we allemaal verschillende versterkers ,elementen ,cd spelers en ga zo maar door.

Stijfkopjes die horen dat niet,of ze zijn zo hersens gespoeld dat ze het niet willen horen.

Er zijn ook mensen zoals mijn vrouw die dat niet kan horen .

• 3 weeks later...

Volgens mij is een belangrijke psycho-akoestische eigenschap van de moderne mens, dat we niet meer op ons gehoor (hoeven te) vertrouwen. De moderne mens is zeer visueel ingesteld. Wat we horen, moet dan overeenstemmen met hetgeen we zien. Klopt er iets niet, dan verzint ons brein het er wel bij. Zo kijken we ook naar films. Eerst zien, dan geloven/horen.

Als ik een mooie nieuwe versterker zou kopen, en ik heb 'm in de winkel al gehoord op fantastische speakers in een mooie luisterruimte, dan zijn mijn verwachtingen hoog gespannen. Thuis aangekomen zal ik vast na het aansluiten elk waargenomen genot aan die versterker toeschrijven. Maar in een ab-x test zou ik misschien maar 55% scoren.

Nu kan ik ook mijn speakers midden in de kamer neerzetten en alle obstakels in de buurt ervan weghalen. Maar zo wil je niet leven als de ruimte je huiskamer is. De negatieve associatie drukt op het extreme verschil met de situatie daarvoor. Ik ben me wel bewust van de enorme verbetering, dat geen enkel apparaat teweeg zou kunnen brengen, maar zet uiteindelijk de speakers toch maar weer wat dichter tegen de achterwand en zet de andere meubels weer terug de woonkamer in. Deze test zou 100% slagen in de ab-x methode.

Maar op de lange duur werkt natuurlijk alleen dat wat een echte verbetering (volgens ab-x) heeft gebracht. Binnen een week ben je de oude versterker vergeten en het boeit je niet dat het verschil is verdwenen (en je geld ook). Dus ga je maar weer verder met de zoektocht naar verbetering. Een nieuw kabeltje? Nieuwe schone stroom? Een magisch rijstpapiertje om je kabel?

Maar als je eens de vrijheid had, en een complete luisterkamer mocht bouwen met actieve luidsprekers die erop zijn afgestemd, en met luisteren + meten + akoestische hulpmiddelen om bijvoorbeeld refelcties en staande golven te dempen, dan maakte je je geen zorgen om de versterker of de kabel. En dan krijg je uiteindelijk pas goed geluid!

Ik heb dat dus wél, al heeft die ook weer z'n beperkingen.

De kamer heeft nou eenmaal z'n afmetingen en daar is weinig aan te doen.

Met die afmetingen heeft hij ook z'n roommodes, ook al niks aan te doen.

En digitaal te gaan filteren zie ik helemaal niet zitten. Dan wordt het signaal voor de zoveelste keer vervomt.

Er is met akoestische hulpmiddelen wel wat te bereiken. De piek van 15 dB in het laag zijn er dankzij de twee enorme blokken steenwol, nou "maar" 8 meer.

Ook is de nagalmtijd met dempingsmateriaal en difussers aan te passen.

En dan kom je er achter dat de luidsprekers en elektronica de beperking worden.

Och, het blijft behelpen. :rolleyes:

In dit topic ging het een tijdje terug over het trillen van de armleuningen van de stoel waarin Ravon naar mijn set luisterde.

Vandaag had ik op een andere plaats ook een dergelijke ervaring, het blad papier wat ik in m'n gand had trilde lustig mee op het krachtige laag van de Phonosophie-set in Krefeld. En ook de stoelen trilden daar. En dat terwijl het niet extreem hard stond. kennelijk kan de lucht dergelijke objecten toch in trilling krijgen.

:)

Logisch. Grote vlakken papier, stof of leer zijn buigslap en trillen makkelijk gedwongen mee. De trillingen die ik bij Hans heb waargenomen manifesteerden zich op een andere manier dan de trillingen die men weleens op buigslappe meubelvlakken voelt. Ik kan het natuurlijk altijd mis hebben, er is maar één manier om dit voor de situatie bij Hans duidelijk te krijgen.

(...) De trillingen die ik bij Hans heb waargenomen manifesteerden zich op een andere manier dan de trillingen die men weleens op buigslappe meubelvlakken voelt. (...)

Misschien moet Hans maar eens wat met zijn meubelen gaan schuiven?

Om moeten er spikes onder de meubelen?

Bitumineuze dempingspanelen er op geplakt?

Of moeten ze op tegels? Met demping er onder? Of bakjes met een kogel?

Misschien moet Hans maar eens wat met zijn meubelen gaan schuiven?

Om moeten er spikes onder de meubelen?

Bitumineuze dempingspanelen er op geplakt?

Of tegels? Met demping er onder? Of bakjes met een kogel?

Of een paar Harmonix plakkertjes. Dan is de trilling van die zware bank ineens helemaal weg! Toverij! Magie! Laat de Nasa het niet horen!

SS-RFA-7800-290x290.png

Ik heb dat dus wél, al heeft die ook weer z'n beperkingen.

Ja, maar dan moet je er ook bij zeggen dat je, op grond van voortschrijdend inzicht, na 12 jaar die ruimte totaal anders zou opbouwen en aankleden als je het vandaag opnieuw moest doen. Dan zou je de overmatige demping van met name het hoog wel vermijden, denk ik, en dan zou je meer aandacht aan geïntegreerd bass-management schenken.

Of, en dat lijkt me waarschijnlijker, je besluit om die ruimte helemaal niet te gebruiken omdat ie qua fysieke vormgeving en inhoud niet heel geschikt is als muziekruimte, tenzij voor een kleine monitor. Of je verbouwt de huidige ruimte, zodat ie groot genoeg wordt voor een groter systeem dan een monitor.

Ik denk niet dat akoestiek zo zaligmakend is. Ik denk dat opstelling uiteindelijk het allerbelangrijkste component is, en juist die opstelling moet vaak gecompromitteerd zijn, wat de totale weergavekwaliteit sterk drukt.

Of ik het anders zou doen is sterk de vraag, beter dan wat er nu uitkomt zit er waarschijnlijk niet in.

Maar ik ben hier heel erg tevreden mee, Ook in perfecte uitgemeten luisteruimtes valt het geluid soms tegen.

Zo was ik gisteren in Krefeld. Er stonden prachtige systemen, en vaak klonken deze heel behoorlijk.

Toch zou ik er (kwa geluid) met geen enkele willen ruilen, zelfs al zou het binnen passen.

Maar dat is mijn mening. Misschien moet je nog maar eens een keer komen luisteren.