hansko Posted 7 mei 2012 Report Share Posted 7 mei 2012 Dat zijn nogal beweringen. Gelukkig geven jullie zelf de grenzen van jullie technische kennis aan. Er zijn verschillen en deze zijn te meten met beschikbare apparatuur. Deze verschillen zijn echter zo klein dat jullie ze niet kunnen horen ook al beweren jullie anders. In elke eerlijke vergelijking waarin jullie niet weten naar welke kabel jullie luisteren zullen jullie niet in staat zijn om op een betrouwbare manier de karakteristieken van de verschillende kabels te bepalen. Beste ravon, Ik denk dat je gelijk hebt. Een eerlijke vergelijking zoals jij bedoelt stelt mij niet in staat verschillen te duiden. Ik kan alleen maar vergelijken op mijn manier, die jij waarschijnlijk niet eerlijk noemt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 7 mei 2012 Report Share Posted 7 mei 2012 Ik kan alleen maar vergelijken op mijn manier, die jij waarschijnlijk niet eerlijk noemt. Waarbij ik graag benadruk dat het uitsluitend gaat om de manier van vergelijken. Als informatie over de gebruikte apparatuur van invloed kan zijn op de vergelijking dan moet je die informatie niet meenemen anders is de vergelijking niet eerlijk. Op jouw manier kan het alleen als je de kabels in een black box stopt en ze dan langdurig vergelijkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 mei 2012 Report Share Posted 7 mei 2012 Stel dat de kennis van wat er gebruikt wordt het luisteren beïnvloedt, hoe erg is dat dan? Luisteren we niet elke dag naar een set die je van haver tot gort kent? M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 7 mei 2012 Report Share Posted 7 mei 2012 uiteindelijk is natuurlijk iedere vooruitgang, ook de grote wezenlijke zaken in de vorige eeuw, met het oor geijkt. hoe kan je iets nou beter noemen omdat het anders meet, als daarbij niet de gehoorsmatige beoordeling betrokken wordt. of zo. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 7 mei 2012 Report Share Posted 7 mei 2012 Stel dat de kennis van wat er gebruikt wordt het luisteren beïnvloedt, hoe erg is dat dan? Als je wilt luisteren met de bedoeling de best klinkende van drie kabels te vinden heeft die kennis invloed op je beslissing. Als ik jou vertel dat je naar een dropveter luistert beoordeel je anders dan wanneer ik jou vertel dat je naar een dure kabel van een bekend merk luistert want dropveters staan bekend als slecht en dure kabels van merk X staan bekend als goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 7 mei 2012 Report Share Posted 7 mei 2012 en dat is ook waar. ik heb me (tijdelijk) laten verblinden (gehoorsmatig ) door een blauwe 220v kabel op de CD speler. tot het ging irriteren en nou hangt er een 220v snoer van een straalkachel aan wel op het gehoor gekozen uit vele overgehouden 220v draadjes. combineert beter. groet groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 mei 2012 Report Share Posted 7 mei 2012 Als je wilt luisteren met de bedoeling de best klinkende van drie kabels te vinden heeft die kennis invloed op je beslissing. Juist. En daarom mijn vraag. Want als je die kabel koopt heb je die kennis ook. Zonder de merknaam klinkt het slechter en dat kan de bedoeling niet zijn. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 7 mei 2012 Report Share Posted 7 mei 2012 Juist. En daarom mijn vraag. Want als je die kabel koopt heb je die kennis ook. Zonder de merknaam klinkt het slechter en dat kan de bedoeling niet zijn. Daarom kun je alleen de beste kabel uitkiezen als je ervoor zorgt dat je niet weet welke er speelt. Laat iemand anders de kabels wisselen zodat jij niet weet welke er speelt en ga dan luisteren. Merknamen hebben dezelfde werking als gehakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 7 mei 2012 Report Share Posted 7 mei 2012 dus niet op termijn .... dat zeg ik net ... (de blauw kabel was een Siltech SPX30 of zo ...). Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 7 mei 2012 Report Share Posted 7 mei 2012 Als ik jou vertel dat je naar een dropveter luistert beoordeel je anders dan wanneer ik jou vertel dat je naar een dure kabel van een bekend merk luistert want dropveters staan bekend als slecht en dure kabels van merk X staan bekend als goed. En als ik nu zeg dat ik me (als het gaat om kabels) door prijzen en merken volstrekt niet laat beinvloeden? Ik heb gekozen voor de gevlochten HvL kables en de duurdere kabels de deur uit gedaan! je veronderstelling klopt dus niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 7 mei 2012 Report Share Posted 7 mei 2012 Als je wilt luisteren met de bedoeling de best klinkende van drie kabels te vinden heeft die kennis invloed op je beslissing. Als ik jou vertel dat je naar een dropveter luistert beoordeel je anders dan wanneer ik jou vertel dat je naar een dure kabel van een bekend merk luistert want dropveters staan bekend als slecht en dure kabels van merk X staan bekend als goed. Het zou zomaar kunnen, dat ik een goedkope kabel net zo goed vind als een dure. Zelfs die dropveter meet verrassend. Maar die zelfgemaakte van een paar tientjes heb ik toch liever. Veel steviger ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 7 mei 2012 Report Share Posted 7 mei 2012 En als ik nu zeg dat ik me (als het gaat om kabels) door prijzen en merken volstrekt niet laat beinvloeden? Het zou zomaar kunnen, dat ik een goedkope kabel net zo goed vind als een dure. Informatie over wat er speelt gaat verder dan prijs en merk, dat ik die twee aspecten noemde betekent niet dat ik daarmee volledig wilde zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 7 mei 2012 Report Share Posted 7 mei 2012 Je moet gewoon de passende kabel zien te vinden zo simpel is dat. De prijs is niet bepalend . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 mei 2012 Author Report Share Posted 7 mei 2012 Jammer,had ik maar geweten dat je naar Munchen gaat,dan had je mij gewoon achter in de kofferbak geflikkerd. Die zat al vol met koffers... De zitplaatsen waren overigens ook gevuld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 mei 2012 Report Share Posted 7 mei 2012 En als ik nu zeg dat ik me (als het gaat om kabels) door prijzen en merken volstrekt niet laat beinvloeden? Ik heb gekozen voor de gevlochten HvL kables en de duurdere kabels de deur uit gedaan! je veronderstelling klopt dus niet. Nou, HvL is wel een sterk merk, Hans; en bij de keuze heb jij je vast onbewust laten leiden door die wetenschap. Dat heb ik ook, niet had Carl opgemerkt dat er nu een HvL-kabel aan de cd-speler kwam, of ik vond het toneelbeeld zich verbreden, de instrumenten zochten hun gerechte plaats op, en er kwam kortom eindelijk muziek uit die speler. Het HvL-effect, zullen we maar zeggen . En omdat je wéét dat die kabel er tussen zit is het een blijvend effect. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 mei 2012 Author Report Share Posted 7 mei 2012 Van de 3 wav's kan ik weinig worst maken. Zoals ik al zei... na drie keer heen en weer flipperen ben ik de kluts kwijt. Ik dacht even dat b wat beter klonk, maar later was dat verschil weer weg... Ik probeer deze week nog Audacity te installeren. Ik heb alleen weinig tijd, Woensdagavond heb ik een luisterbezoek en donderdag tot zondag naar Munchen. Anders wordt het volgende week. De Zip heb overigens al wel gedownload. Audacity doet het, nu nog uitvogelen hoe 't werkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 8 mei 2012 Report Share Posted 8 mei 2012 Als je wilt luisteren met de bedoeling de best klinkende van drie kabels te vinden heeft die kennis invloed op je beslissing. Als ik jou vertel dat je naar een dropveter luistert beoordeel je anders dan wanneer ik jou vertel dat je naar een dure kabel van een bekend merk luistert want dropveters staan bekend als slecht en dure kabels van merk X staan bekend als goed. Misschien geldt dit voor jou, maar ik vind het flauwekul. Meerdere malen meegemaakt dat een exotische, dure kabel met liefde in de set van mij of anderen opgenomen mocht worden. Helaas bleken eenvoudigere en goedkopere kabels beter te presteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 mei 2012 Report Share Posted 8 mei 2012 Ik heb nu een Hocus Pocus interlink, en een ABuis interlink, hele sterke merken, maar slappe handel. Ze waren een tientje per stuk. Dat 'dure' spul van Renckforce heeft ervoor moeten wijken. Ik meen dat je met al dat gemeet nog niks weet. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 8 mei 2012 Report Share Posted 8 mei 2012 Waarom werkt de ene interlink nu wel en de ander nu niet in een set? Is dat meettechnisch te achterhalen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 8 mei 2012 Report Share Posted 8 mei 2012 Waarom werkt de ene interlink nu wel en de ander nu niet in een set? Is dat meettechnisch te achterhalen? Ik denk het wel, als je dit topic goed leest, weet je waarom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 8 mei 2012 Report Share Posted 8 mei 2012 (edited) Ik meen dat je met al dat gemeet nog niks weet. Dat vind ik té gemakkelijk Marc, als ik zo zou gaan redeneren was de aarde nog plat. Die Hocus Pocus en Abuis kabel, konden wel een eens een heel lage eigen harmonische vervorming hebben. Het zal me niets verbazen. De kabels die ik zelf maak, hebben dat ook. Maar je mag hier een paar dagen komen meten, gewoon per harmonische vervorming dus 2e, 3e 4e en 5e getalletjes aflezen in een spreadsheet zetten en dat dan van 3 ...5 verschillende kabels. Daarna de verschillen bekijken en dan voorzichtig proberen een conclusie te trekken. Dan de test nog een paar keer overdoen met verschillende versterkers etc. Misschien dat je niet alles meepakt, maar je moet ergens beginnen niet. ? Edited 8 mei 2012 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 mei 2012 Report Share Posted 8 mei 2012 Hi jack, ja, ik ben tè gemakkelijk. Natuurlijk kan meten iets opleveren, en in de audio is het zonder meer nuttig. Je kunt er ook wel hoorbare verschillen mee pinpointen, maar denken dat je met meten ook alles kan meten wat je hoort is m.i. te kort door de bocht. Dat is ook doodeenvoudig niet aan te tonen. En wat de een hoort, hoort de ander weer niet, en dan komt vaak het tussen-de-oren-argument op tafel. En zo blijven de fora levendig. Maar ik kom sowieso graag nog een keer langs. In de komende zomermaanden moeten we maar eens een afspraak maken, of het dan van al dat meten gaat komen vraag ik me wel af, want ik kom liever gewoon weer eens luisteren. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 mei 2012 Author Report Share Posted 8 mei 2012 Zucht... Laten we de hocus pokus er nou eens even buiten houden. Het gaat hier over METEN..!! En de rest is offtopic. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 8 mei 2012 Report Share Posted 8 mei 2012 [....] maar denken dat je met meten ook alles kan meten wat je hoort is m.i. te kort door de bocht. Dát denk en beweer ik helemaal niet. Iets kan fantastisch meten maar waardeloos klinken. Het is slechts een hulpmiddel, een stuk gereedschap en het blijkt, dat je veel meer kunt meten dan je zelf voor mogelijk houd. Wie had ooit gedacht dat ik aan kabels ging meten? Ik niet hoor... Neem een van die kabeltjes mee als je langs komt, de meting zelf is geautomatiseerd en duur slechts een paar minuten. De analyse echter Maar voorlopig heb ik weer even genoeg van dit topic er moet ook brood op de plank komen .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 8 mei 2012 Report Share Posted 8 mei 2012 Zucht... Laten we de hocus pokus er nou eens even buiten houden. Het gaat hier over METEN..!! En de rest is offtopic. Maar Hans, jouw breisels meten ook niet anders als ik het goed begrijp. Je beweert echter dat ze wel degelijk anders klinken toch?! Dus ook hocus pocus...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts