Karma Posted 17 mei 2012 Report Share Posted 17 mei 2012 Ik wil een vraag voorleggen aan dit forum zodat ik mijn gedachten wat beter kan opmaken en niets overkijk. Ik gebruik op dit moment naar volle tevredenheid een draaitafel: Rega P7, Rega Apheta, Rega Ios. Als CD speler gebruik ik een Rega Saturn. Ik speel op een paar Tannoy Glenair 15. Nu heb ik altijd al twijfels gehad ten aanzien van de Saturn CD speler. Aanvankelijk enthousiast, dan weer niet, dan weer wel en dan weer niet. Uiteindelijk zijn er aspecten die ik duidelijk prijs in die speler, zoals het vermogen om het frequentiespectrum los te laten en zich te richten op het weergeven van mensen van vlees en bloed en instrumenten die echt zijn. Maar ik vind ook dat de CD speler zich op het energievlak wat terughoudend opstelt. Hij is iets meer laid back. Bijzonder, omdat Rega eigenlijk altijd enthousiast klinkt voor wat betreft energie. Wellicht is er ook een verschil in niveau waarop mijn draaitafel en de CD speler zich bevindt. Op de lange duur kom ik bij sommige CD's toch iets tekort met de Saturn en dat is wat mij betreft te wijten aan het ietwat laidback karakter (wellicht in relatie tot de speakers) of wellicht ook het iets tekort komen aan kwaliteit van de Saturn. Nu vraag ik me af hoe ik verder moet. Een Rega Isis zou ik zo aandurven. Deze speler heeft burr brown DAC's en de analoge output stage van de IOS (trafo's). Ik maak dan een flinke stap verder en blijf bij de Rega sound die me wel bevalt. Maar de Isis is niet betaalbaar. In het verleden heb ik een Unison Research Unico CDE gehoord. Destijds speelde ik nog met andere Tannoy's en gaf dat geen synergie. Het zou wat mij betreft goed kunnen dat dit nu wel het geval is. Ik vond de Unico CDE destijds wel een paar stappen verder dan de Saturn. De Unico CDE klinkt echt als een buis: gul en zet meteen een podium neer met een waanzinnig laag. Ik zit ook te denken aan North Star. Hun loopwerk met de extremo DAC kan ik op dit moment tweede hands op de kop tikken. Bij Music Emotion is Werner Ero erg te spreken over dit model en hij prijst hem om zijn daadwerkelijk analoge klank. Mij spreekt de vloeiendheid en ruimtelijkheid van een plaat me altijd aan. Dat Werner zegt dat de meeste spelers moeite hebben met plaatsing in het midden herken ik in mijn Saturn. Voor de Saturn moeten de speakers eigenlijk iets dichter bij elkaar staan dan bij mijn draaitafel anders wordt het allemaal net iets vager. Ik vraag me af hoe nu verder en hoe ik weer van CD kan genieten. Ik heb in mijn leven twee CD spelers gehad waar ik altijd enorm graag naar geluisterd heb: mijn eerste CD speler was een Philips CDD 882 loopwerk en een DFA 888 digitale versterker en later heb ik een Rega Jupiter en IO gehad waar ik altijd verliefd op ben geweest. Een waanzinnige speler die wel de X factor had. Toevallig of niet maar beide spelers hadden een DAC van Burr Brown aan boord. Ik heb later ook nog andere spelers gehad zoals Meridian. Mooi, maar toch meer beschouwend van aard en het nam me nooit zo mee in de muziek als de andere genoemde spelers. Ik hoor ook goede geluiden over de Tentlabs DAC. Als goedkope optie zou ik de Saturn aan de Tentlabs kunnen koppelen, of wellicht alleen een Extremo DAC aanschaffen en die aan de Saturn. Ik wil me dus orienteren waar ik moet instappen om op gelijke tred te komen met mijn draaitafel en hoe ik langdurig muziekplezier kan krijgen. Graag jullie visie of ervaringen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 17 mei 2012 Report Share Posted 17 mei 2012 Persoonlijk vind ik deze cd-speler een van de betere: Sonneteer Byron. Ook niet echt goedkoop, maar naar mijn mening een goed alternatief voor de draaitafel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 18 mei 2012 Report Share Posted 18 mei 2012 Karma .ben jij nog groen achter de oren, je weet niet wat jij in huis hebt ,gewoon een super cd player Ik denk eerder dat je een DF1704 moet laten in bouwen dat is het geluid van de Pink Faun dac of luister eens naar Metrum dac ,probeer dat eens uit. mvg wiel Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 18 mei 2012 Report Share Posted 18 mei 2012 Ik vraag me af hoe nu verder en hoe ik weer van CD kan genieten. Mindset aanpassen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 18 mei 2012 Report Share Posted 18 mei 2012 beste Karma, kom eens langs dan zal ik je demonstreren hoe je een CD (veel) beter laat klinken. als je dat niet zou horen, had je ook deze vraag niet gesteld over draaitafel versus cd speler. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harbeth Posted 18 mei 2012 Report Share Posted 18 mei 2012 Ik heb uit ervaring ondervonden dat er veel verschil in geluid(skwaliteit) bestaat tussen cd-spelers. Het vervelende is dat een echt prettig klinkend apparaat flink aan de prijs is, maar dan klink het -eindelijk- wel zoals het hoort te klinken: vol en gedetailleerd en niet dun en 'digitaal'. Laat je niets wijsmaken, vertrouw op je oren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 mei 2012 Report Share Posted 18 mei 2012 Ik speel met een goedkoop spelertje met een PCM1738 DAC en als IV en analoge uitgang alleen 2 weerstanden en 2 dac trafo's Dat klinkt juist wat rustig. Echter met de dynamische versterker en LS combinatie is dat weer mooi in evenwicht. Forumlid Hans van Liempd heeft een mooie DAC gekocht, is dat niets? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 18 mei 2012 Report Share Posted 18 mei 2012 lees: Jack heeft geen uitgangscondensatoren. toch? dat scheelt al een berg. er zit vaak een gehoorsmatig dramatisch beroerd condensatortje op de uitgang. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 mei 2012 Report Share Posted 18 mei 2012 Klopt géén uitgangscondensatoren, géén opamps, torren, buizen.... nada ...niks.... noppes, Alleen 1 trafo per kanaal speciaal gemaakt voor Burr Brown Dac's Klinkt fijn Maar ik heb nu ook mooie C's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 18 mei 2012 Report Share Posted 18 mei 2012 ja eens, ik had ook mooie c's. van Mundorf zilver-goud-olie's tot en met V-caps. geen condensator maakte mij nog blijer. even bestuderen hoe de set in elkaar steekt, en wellicht kan je de uitgangscondensatoren kwijt. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 mei 2012 Report Share Posted 18 mei 2012 De set waar ik nu meespeel heeft van CD of LP tot luidspreker tot 8khz helemaal geen serie condensator. Ok bij 3khz komt er een bij voor de tweeter maar in principe wordt van 30hertz tot 8000hertz door 4 breedband luidsprekers verzorgt. Klinkt ongekend goed en kost relatief gezien erg weinig. Met die cd-speler met Dac trafo's kan ik ook Madonna spelen, iets wat met veel duurdere spullen echt niet lukt. Ik had hier laatst iemand van Audio club Velsen op visite en die was behoorlijk van de kaart toen ik vertelde hoe weinig de versterker kostte. Goede luidsprekers is en blijft het halve werk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 18 mei 2012 Report Share Posted 18 mei 2012 Ja Madonna ging ook heel anders klinken (like een octaaf erbij in het laag) toen de koppel-c's eruit waren (vooral Frozen en The power of goodbye) mooie ontdekkingstocht. vandaag allerlei CD muziek gedraaid en telkens weer verbaasd over het laagbereik nu. laag en los. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 18 mei 2012 Author Report Share Posted 18 mei 2012 @ ROBX: ik ben benieuwd hoe je de kwaliteit van CD weergave kan verbeteren. Kun je een tip van de sluier oplichten? @ harbeth: vertrouwen op je oren is zelfs niet makkelijk als je 41 bent en inmiddels toch al wel wat ervaring hebt in het beluisteren en samenstellen van een uitgewogen geheel. Er zijn genoeg momenten geweest dat ik de Saturn fantastisch vond klinken. Ik denk wel dat de speler duidelijk erg goede maar ook op een aspect minder doet, wellicht wat minder uitgewogen dus, of ik ben gewoon extra gevoelig voor zijn tekortkoming. De afstemming met de rest van mijn set zal ook wel een rol spelen. @ Wiel: wat is een DF 1704 ?? Ik heb inmiddels een deal kunnen maken voor het in mijn set beluisteren van de north star combi. Als hij niet bevalt of matched dan krijg ik mijn geld terug. Lijkt me wel een goede deal. Ik heb ook gekeken of ik de Saturn kan laten upgraden. In mijn jupiter en IO speler die ik destijds had zaten trafo's in de analoge uitgang. Het was één van de redenen waarom die zo ruimtelijk klonk en de nodige rust in het geluid had. Maar die speler was ook erg levendig. De north star combi is zoals ik begrijp DC coupled, dus geen condensatoren in de signaalweg. Die van de Saturn zijn Nichicon fine gold. Mocht ik me wel een buil vallen dan blijf ik maar lekker plaatjes draaien. Met de Saturn ben ik nu twee jaar bezig met duidelijke ups maar ook downs en ik heb nu toch besloten om er afscheid van te nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 mei 2012 Report Share Posted 18 mei 2012 Heel herkenbaar ik vind ook het 1e en 2e nummer heel erg mooi en extreem hi-res. Dat vette laag dat eerst uit de speler kwam versmeerde het geluid zo dat die details onhoorbaar zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 18 mei 2012 Report Share Posted 18 mei 2012 @jack: heel herkenbaar. telkens wat boem weg, maar laagbereik en detail erbij. @karma: ik zou graag willen maar dan krijgen we weer oeverloos gedoe hier over dingen dingen die niet kunnen. even demonstreren is doeltreffender. kan ook bij jou. is tot nog toe onafhankelijk van prijsklasse van speler gebleken ook. dus gaat ook bij de North Star combi werken zeg ik maar even eigenwijs (Nichicon Fine Gold is een elco, dat hoort niet in de signaalweg te zitten). groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 mei 2012 Report Share Posted 20 mei 2012 Enkele weken geleden heb ik op de high end in Munchen gesproken met iemand van North Star. De Extremo dac is de enige die is uitgevoerd met een discrete uitgangstrap. de rest heeft opamps. Welliswaar goede, maar toch. En die Extremo is toch wel erg duur (en het bijbehorende looperk nog duurder). De man gaf ook aan dat het op de internationale markt commercieel onmogelijk was om een goedkoper product met een discrete uitgangstrap te bouwen. Dan dus maar de Pink Faun dac, die dat wel heeft voor € 1575,-. En bovendien een dikke goede trafo, scheidingtrafo's op de ingangen enz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 20 mei 2012 Report Share Posted 20 mei 2012 North Star Extremo dac € 3.000 lees ik hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 21 mei 2012 Author Report Share Posted 21 mei 2012 Ik wist niet dat de 192 DAC van NSD opamps had. Ik heb de North Star combi enkel gekozen omdat deze als belangrijkste kenmerken een erg goede micro en macrodynamiek heeft (levendig klinkt) en heel erg ruimtelijk klinkt. Dat zijn aspecten die ik zeer prijs in een CD speler. Een goede levendigheid trekt mij in ieder geval echt de muziek in. Is het niet zo dat een CD speler juist die paar goede kwaliteiten moet uitnutten die die heeft en dat een kwaliteit in ieder geval dynamiek (levendigheid) is? Lijkt me trouwens te zwart-wit gesteld dat de man van NSD stelt dat er geen DAC kan worden gemaakt die goedkoper is met een volledig discrete analoge uitgangstrap. Mijn Rega Saturn had ook al een volledig discrete uitgangstrap in klasse A. @ROBX: je hebt gelijk over de (goede) elco van Nichicon. Ik had me dat zelf nog niet beseft. Hij zou niet in de signaalweg moeten zitten van een apparaat zoals een Saturn, ik hoop ook dat hij daar niet in zit, hoewel de Saturn nu toch het veld gaat ruimen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 mei 2012 Report Share Posted 21 mei 2012 De 192 DAC is toch vervangen door de Extremo..?? Dat het goedkoper kan, bewijzen er wel meer. Toch gebruikt North Star opamps. Voor mij was het de reden om hem niet te kopen (extremo vond ik te duur). Wat heb ik aan al die resolutie, wanneer die op het eind door een opamp wordt tegen gehouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 21 mei 2012 Author Report Share Posted 21 mei 2012 De DAC 192 staat nog steeds in de prijslijst van hificorner en op de website van North Star. Ik heb ook altijd de ervaring dat discreet beter is dan opamps. Maar nu bij de Saturn krijg ik wel de indruk dat de analoge output stage ook voor een belangrijk deel het karakter bepaald van de Saturn. Rega zegt ook zelf dat ze die gebruiken om het geluid te "tunen". Het loopwerk van de Saturn is in ieder geval neutraal, ik heb de Saturn wat dat betreft op diverse andere sets (van anderen) kunnen vergelijken. Waarom heb je niet tweede hands naar een Extremo gekeken? Het scheelt mij in ieder geval een hele hoop geld en ik heb nu een jonge occasion voor iets minder dan de helft. Maar goed als je tevreden bent is dat het belangrijkste of er nu North Star of Pink Faun op staat. Ik hoop dat ik, zeg over een jaar, als ik helemaal uit getweaked ben met het apparaat, kan zeggen dat dit me helemaal bevalt en dat ik er figuurlijk gesproken eindeloos naar kan luisteren. De tijd zal het leren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 22 mei 2012 Report Share Posted 22 mei 2012 Ik ben nieuwsgierig wat je gaat tweaken aan de North Star? groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 22 mei 2012 Author Report Share Posted 22 mei 2012 Ik ga eerst eens even goed wennen aan het geluid zodat ik er echt geheel aan gewend ben. Daarna ga ik in eerste instantie een analoge interlink en twee netsnoeren uitzoeken. Dit moet in samenhang met elkaar de nodige synergie brengen. Dit is meestal een puzzel omdat ik een goed beeld heb van wat het eindresultaat moet zijn. De verbinding tussen het loopwerk en DAC is de whitegold interlink dus daar hoef ik niets aan te doen. Ook de plaats in het stopcontact van beide apparaten en of deze al dan niet in mijn PS audio power plant komt. Daarnaast de ondergrond en in hoeverre die gedempd wordt en of er voor wat betreft ondergrond met spikes gewerkt moet worden. Dan eventueel kijken of voetjes of iets dergelijks iets opleveren onder de apparaten zelf. Als er nog andere suggesties zijn dan hoor ik het heel graag! Mijn ervaring is dat wanneer het geluid is je dit vanzelf hoort. Ik ben overigens nog ziek dus ik moet nog even wachten eerdat ik de North Star kan afhalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 22 mei 2012 Report Share Posted 22 mei 2012 Ok zonder het apparaat te openen. - bij de voetjes experimenten: probeer ook de hema eierdopjes en knikkers. versloeg bij mij masterbase en bijv quadraspire (die kunststof dingetjes) - mass loading: leg iets zwaars op de dac (plaatje natuursteen met vilt tegen krassen en geen ventilatie gaten bedekken) - wel eens andere zekering geprobeerd? en vooral de cd behandeling. Groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 22 mei 2012 Report Share Posted 22 mei 2012 Die NorthStar DAC 192 was één van de DAC's in onze test bij John Picoso in 2002. Erg goed dingetje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 6 juni 2012 Author Report Share Posted 6 juni 2012 Sinds gister staat de North Star combi hier te spelen en sinds vandaag heb ik hem geloof ik aan het zingen gekregen. Ik ga wel van goede netsnoeren naar een krakkemikkig stekkerblokje dus ik verwacht dat daar nog wel wat winst te halen is. De North Star combi reageerde niet heel lekker op mijn PS audio powerplant. Wellicht door de netfiltering in de NSD apparatuur zelf ? Wat in ieder geval al gelijk opviel is dat het wat terughoudende / laid back karakter van de Rega Saturn in deze combinatie niet bestaat, dat was eerlijk gezegd een verademing. De ruimtelijkheid is ook opvallend, daardoor valt de cd speler in mijn oren eigenlijk niet op en dat is een goede eigenschap. Die ruimtelijkheid is zowel merkbaar in de klank van muziek als in de opzet van het beeld dat toch echt stukken groter en ruimer is. Dit valt vooral op bij wat langer luisteren en schept een stuk lucht dat ook echt welkom is. Het was me bij de Saturn eigenlijk nooit opgevallen. Uiteindelijk wil ik een geluid dat totaal niet uit speakers afkomstig lijkt. In ieder geval is te horen dat dit een paar stappen hoger is dan een Saturn, ook voor wat betreft laag dat slanker lijkt maar mooier is en van tijd tot tijd juist meer impact heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts