Jump to content

Hoe Verder Met Cd's

Recommended Posts

mijn conclusie ... hij had hele goede oren. en een sterk geloof. sindsdien hoorde iedereen die wilde luisteren het verschil tussen onbewerkte en bewerkte cd. of het nou 'audiofielen' of 'techneuten' betreft. laatst nog een paar vrienden van mijn kinderen. iedereen die zijn geloof durft op te geven door zelf te komen proberen.

Mijn geloof opgeven? Ik doe niet aan audiogeloof. Serieus proberen is alles wat ik kan, op voorwaarde dat jij je geloof even los laat en middels een goed uitgevoerde ABX meting laat zien dat jij louter gehoormatig het verschil kunt aantonen tussen een door jouw behandeling klankmatig verbeterde CD en een onbehandelde CD. Als je daarin slaagt zou ik dat opmerkelijk vinden en dat zou voor mij de enige reden zijn om te willen weten of ik het ook gehoormatig kan vaststellen. Het enige wat mij weerhoudt van zo'n probeersel is de vraag wat jij gaat doen als je er niet in slaagt om een verschil aan te tonen.

Op het blauwe forum is weer eens aangetoond dat 'blind vergelijken' zinloos is omdat je na meerdere malen te hebben geluisterd echt niet meer kan duiden waar de verschillen zitten. Lijkt me ook logisch bij zo'n verzadiging.

De zgn wetenschappers zullen dit ongetwijfeld weerleggen, maar voor mij staat het vast. ABX, DBT, misschien een erg leuk, maar zinloos tijdverdrijf. Dat daar geen verschillen uit naar voren komen lijkt me erg vanzelfprekend.

Logisch dat dan een eenvoudige Sony versterker hetzelfde lijkt te versterken als bv een Krell of Mark Levinson.

nee die kinderen krijgen steeds meer vrienden. een aankomend TU elektrotechniek student wilde het absoluut niet geloven maar moest na 1 cd toegeven dat het evident is.

als je 1 x een eigen CD voor en na behandeling hoort begin je niet meer over ABX. veel simpeler procedure.

groet

Mijn geloof opgeven? Ik doe niet aan audiogeloof. Serieus proberen is alles wat ik kan, op voorwaarde dat jij je geloof even los laat en middels een goed uitgevoerde ABX meting laat zien dat jij louter gehoormatig het verschil kunt aantonen tussen een door jouw behandeling klankmatig verbeterde CD en een onbehandelde CD. Als je daarin slaagt zou ik dat opmerkelijk vinden en dat zou voor mij de enige reden zijn om te willen weten of ik het ook gehoormatig kan vaststellen. Het enige wat mij weerhoudt van zo'n probeersel is de vraag wat jij gaat doen als je er niet in slaagt om een verschil aan te tonen.

Wat is nou toch een 'goed uitgevoerde ABX meting'?

Waarom wil jij alleen weten of jij het verschil kunt horen als iemand ánders het verschil met een 'goed uitgevoerde' ABX-meting 'aantoont'? Is zelf het verschil horen je niet genoeg? Of vermoed je, op grond van eerdere ervaringen, dat jij zulke verschillen niet kunt horen? Concludeer je dan dat ze er niet zijn, of, wellicht, kun je aanvaarden dat er verschil is tussen mensen?

M :ph34r: rc

Ravon, laat voor de gein eens twee vrienden van je tegenover je zitten achter een laken. Laat ze een verhaaltje voorlezen en dit riedeltje willekeurig 20x herhalen. Ik ben benieuwd of je hierna nog verschillen tussen de stemmen waarneemt.

Dat is geen objectieve methode, je weet immers welke CD behandeld is en welke niet en die informatie kan het waarnemingsvermogen beïnvloeden.

Nou èn?

Als ik thuiskom zie ik daar mijn gehakte set weer staan, en weet ik weer precies hoe het gaat klinken. Allemaal verwachtingen op grond van weten. Lekker toch, fijn dan!

Wat heb ik aan een 'objectief' vastgesteld geluid, als ik die alleen subjectief kan ervaren???

Het zou wel een erg ingewikkelde hobby worden als je alleen dingen door middel van een test kan bewerkstelligen.

Je apparatuur uitkiezen: ja die is beter, maar dat denk ik wellicht alleen omdat ik weet welke er speelt. Ik heb daar een test voor nodig.

je kabels kiezen: ja die is het beste, maar dat denk ik wellicht alleen omdat ik weet welke er speelt (uiteraard de duurste). Ik heb daar een test voor nodig.

Al dan niet dempers, kegels, spikes plaatsen en alle andere toebehoren ..... idem.

Ik denk dat bovenstaande, tenminste in mijn optiek, het belachelijke ervan aangeeft. De hele dag door maken we keuzes door middel van onze zintuigen. Waarom vertrouwen we daar niet op? Het is mijn stelling dat: ben je er bewust van dat niet iedere verandering een verbetering is, beluister iets goed en uitvoerig en je kunt concluderen wat beter is, al dan niet in de jou gegeven situatie (wat voor de één dus beter is hoeft voor de ander niet beter te zijn, om wat voor reden dan ook: setafhankelijkheid, persoonlijke voorkeur)

Waarom wil jij alleen weten of jij het verschil kunt horen als iemand ánders het verschil met een 'goed uitgevoerde' ABX-meting 'aantoont'?

Robx heeft een belang bij het goed uitvoeren van die ABX meting want het is zijn ding. Hij is ervan overtuigd dat het behandelen iets doet en hij beweert dat hij het verschil hoort.

Of vermoed je, op grond van eerdere ervaringen, dat jij zulke verschillen niet kunt horen? Concludeer je dan dat ze er niet zijn, of, wellicht, kun je aanvaarden dat er verschil is tussen mensen?

Kap nou eens met die domme vooringenomenheid. Robx beweert ook dat anderen het verschil horen, ik kan echter niet aantonen dat ik iets niet hoor. Als ik het verschil niet kan aantonen zal men (jij bijvoorbeeld) mij na de ABX meting kunnen betichten van opzettelijk gokken want het behandelen van CD's is immers niet mijn ding, ik zou de meting dus opzettelijk kunnen beïnvloeden.

De toestand van mijn gehoor is prima en heeft hier niets mee te maken en hoe een ABX meting moet worden uitgevoerd kun je op het internet vinden.

zodra jij dit hoort ben je klaar met je objectieve meting en alles. het gaat niet over subtiliteiten. je bent echt niet in staat zulke verschillen erbij te fantaseren.

overigens: ik heb niks te bewijzen. lekker boeiend, ik geniet er elke dag van. ik verkoop ook niks. ik stel je in staat iets te horen dat tevoren en achteraf verbazingwekkend is.

groet

zodra jij dit hoort ben je klaar met je objectieve meting en alles. het gaat niet over subtiliteiten. je bent echt niet in staat zulke verschillen erbij te fantaseren.

Als het zo duidelijk is, dan is het voor jou een eitje om het in een ABX meting te verifiëren. En daarna voor mij wellicht ook.

Ik kan niet bewijzen dat ik iets niet hoor. Ik kan wel proberen te bewijzen dat ik ook hoor wat jij hoort. Daarom eerst die ABX voor jou, anders heeft het voor mij geen zin.

Evengoed luister ik met groot plezier naar mijn onbehandelde CD's.

De toestand van mijn gehoor is prima en heeft hier niets mee te maken en hoe een ABX meting moet worden uitgevoerd kun je op het internet vinden.

Ga nou maar eens twee vrienden zoeken die achter een laken willen kruipen ;)

Enne...

Kap nou eens met die domme vooringenomenheid.

Het zou wel een erg ingewikkelde hobby worden als je alleen dingen door middel van een test kan bewerkstelligen.

...

Het is mijn stelling dat: ben je er bewust van dat niet iedere verandering een verbetering is, beluister iets goed en uitvoerig en je kunt concluderen wat beter is, al dan niet in de jou gegeven situatie (wat voor de één dus beter is hoeft voor de ander niet beter te zijn, om wat voor reden dan ook: setafhankelijkheid, persoonlijke voorkeur)

Je beschrijft daar toch ook een vorm van testen? Ik denk dat jij meer audio spullen test dan ik, hier staat al vijf jaar hetzelfde setje te spelen. Naar volle tevredenheid overigens.

Je beschrijft daar toch ook een vorm van testen? Ik denk dat jij meer audio spullen test dan ik, hier staat al vijf jaar hetzelfde setje te spelen. Naar volle tevredenheid overigens.

Heel scherp, maar dat bedoelde ik niet. Het gaat erom dat er kennelijk een aanvullende test nodig is bij alles wat we in de audio doen, terwijl we onze oren kunnen gebruiken, met de kanttekeningen die ik heb aangegeven. Zo wordt die audio hobby van ons een wel heel bijzondere.

Weer lekker aan het trollen, S@m?

Misschien post #131 over het hoofd gezien?

Niks trollen, zeer serieus. Als je de moeite neemt om dit uit te voeren dan kom jij er zelfs achter dat dat hele DBT voor audio zinloos is.

Het gaat erom dat er kennelijk een aanvullende test nodig is bij alles wat we in de audio doen, terwijl we onze oren kunnen gebruiken, met de kanttekeningen die ik heb aangegeven. Zo wordt die audio hobby van ons een wel heel bijzondere.

Eens. Het verschil tussen het vergelijken van twee audio apparaten of van een behandelde en onbehandelde CD volgens AB of ABX zit in het feit dat je bij de AB methode niet alleen gehoormatig beoordeelt maar dat je allerlei informatie meekrijgt (de mening van de verkoper in de winkel, de ohhh's en ahhhh's van de omstanders, de scepsis van de aanwezige familie, het uiterlijk, de prijs, het merk, etcetera) die je waarneming beïnvloedt. Bij ABX methode gebruik je alleen je oren, je verstand en de emotie die de muziek veroorzaakt.

Als anderen dat liever anders zien is het prima maar ik zou niet weten waarom ik bij het bepalen van een verschil of voorkeur zou moeten worden afgeleid door zaken die niets met de klank te maken hebben maar die wel de waarneming beïnvloeden.

Misschien is het handig om het hierbij te laten. Het is allemaal niet zo zinnig om mekaar hier in de haren te zitten, niemand wil hier kennelijk van zijn standpant af stappen. Ik niet, S@m niet, Robx niet, Karma niet en r.a.v.o.n. niet.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...