Ruud Posted 6 juni 2012 Report Share Posted 6 juni 2012 Goede keuze ...heb hem namelijk ook gekozen om de punten die jij noemt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 6 juni 2012 Report Share Posted 6 juni 2012 Fijn, dat je, je ervaringen nog even deelt, Karma! Welke North Star combi is het nu precies geworden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 7 juni 2012 Author Report Share Posted 7 juni 2012 Goede keuze ...heb hem namelijk ook gekozen om de punten die jij noemt. Leuk, nog een NSD gebruiker en zo te zien ook een draaitafel liefhebber! Heb je ook de extremo en het loopwerk? Ik ben dan wel benieuwd welke interlinks en eventueel netkabels je gebruikt? @ ivan10: het is de extremo DAC en 192 loopwerk geworden. Een jonge occasion van precies een jaar oud (anders is deze combi voor mij niet betaalbaar). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 5 augustus 2012 Author Report Share Posted 5 augustus 2012 Even een update .... De North Star heb ik uiteindelijk niet gehouden. Hoewel duidelijk werd dat het een kwaliteitspeler is, botste ik na een paar dagen luisteren weer op dingen in het geluid die me niet bevielen. Ik heb daarna nog een tijdje naar een NOS CD speler geluisterd van Consonance. Dat was op een andere manier ook mooi maar bracht ook weer niet het walhalla. Uiteindelijk wist ik al wel dat zowel de North Star als de Consonance het allebei niet fijn vonden om aan mijn PS audio power plant "gehangen te worden". Ik ben dus gaan investeren in een goede wandcontactdoos (furutech fosfor brons & gold) en heb mijn Saturn laten terugkomen. Ik kan wel zeggen dat pandora's doos inmiddels geopend is. De keuze bij de Saturn is nu ook gevallen op een betere interlink (toevallig dezelfde als tussen mijn phonotrap en versterker). Hoewel er volgens sommige fora geen verschil is in kabels, klinkt de Saturn nu uitermate dwangmatig vol van muziek. Wellicht vinden jullie het stom dat ik nooit geluisterd heb of de CD speler ook daadwerkelijk wel op de PS audio moest. Dat heb ik me ook afgevraagd. Ik had me eerlijk gezegd niet beseft dat ik dat niet geprobeerd heb, want anders had ik het wel gedaan. Ik heb wel de ervaring dat met alles wat ik wel geprobeerd heb "op of niet op de PSaudio": de versterker, de phonotrap, de draaitafel en zelfs de voedingen van de "active shielding" van de netsnoeren, het binnen de kortste keren duidelijk was dat de PSaudio een flinke stap voorwaarts was. Dat ligt kennelijk bij CD spelers anders. Voor het overige ben ik ook erg "probeerderig": ontkoppelen van de ondergrond (uiteindelijk met spikes dubbel ontkoppeld), experimenteren met verschillende soorten ondergrond (uiteindelijk maple), op sommige plaatsen werken met anti dreunplaten, nagenoeg eindeloos experimenteren met kabels, etc. Ik kan dan ook niet anders zeggen dat het een stomme toevalligheid is dat ik het experiment met de CD speler "al dan niet op de PSaudio" niet was aangegaan. Voor mij is er in ieder geval een plezierige uitkomst: eind goed, al goed. Ik kan nu weer genieten van muziek en ik kan alles draaien, zelfs de grootst mogelijke pulp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 5 augustus 2012 Report Share Posted 5 augustus 2012 Doorgaans koppel je met spikes... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 5 augustus 2012 Author Report Share Posted 5 augustus 2012 Doorgaans koppel je met spikes... Het wordt eenrichtingsverkeer naar gelang de kant die je kiest, dus ik noem het ontkoppelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 5 augustus 2012 Report Share Posted 5 augustus 2012 Het wordt eenrichtingsverkeer naar gelang de kant die je kiest, dus ik noem het ontkoppelen. Als het beestje bij jou dus maar een naampje heeft Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 5 augustus 2012 Report Share Posted 5 augustus 2012 Het wordt eenrichtingsverkeer naar gelang de kant die je kiest, dus ik noem het ontkoppelen. Ontkoppelen doe je niet met spikes. Kun je dat van dat eenrichtingsverkeer even uitleggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 5 augustus 2012 Author Report Share Posted 5 augustus 2012 Even googlen op internet mensen en je kan er alles over lezen. Dit was niet bedoeld om een discussie over te starten over spikes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 5 augustus 2012 Report Share Posted 5 augustus 2012 Even googlen op internet mensen en je kan er alles over lezen. Dit was niet bedoeld om een discussie over te starten over spikes. Ik hoef dat niet te googlen en discussie is niet nodig want ik weet waar ik het over heb dus doe er je voordeel mee. Ontkoppelen doe je niet met spikes en de gedachte dat een spike als diode voor trillingen zou werken is pertinente onzin. In de trillingsmeettechniek worden spikes gebruikt om versnellingsopnemers te plaatsen, bijvoorbeeld voor het meten van vloertrillingen. Dat zou verdraaid lastig worden als een spike niet zou koppelen of als er sprake zou zijn van eenrichtingsverkeer. Een spike koppelt niet perfect, afhankelijk van de exacte omstandigheden geeft een spike een vaste verbinding tussen ondergrond en spike tussen 0 en ongeveer 1000 Hz. Als je per se een analogie wilt met een elektronisch systeem dan komt een spike nog het meest in de buurt van een mechanisch laagdoorlaatfilter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 6 augustus 2012 Author Report Share Posted 6 augustus 2012 DIT TOPIC GAAT NIET OVER DE ZIN OF ONZIN VAN SPIKES. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 6 augustus 2012 Report Share Posted 6 augustus 2012 DIT TOPIC GAAT NIET OVER DE ZIN OF ONZIN VAN SPIKES. Niemand schrijft toch dat spikes zinnig of onzinnig zijn? Het gaat erom dat jij denkt dat spikes ontkoppelen en dat doen ze niet. Ik ben benieuwd naar je ervaring als je écht gaat ontkoppelen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 6 augustus 2012 Report Share Posted 6 augustus 2012 en hoe nou verder met cd's? gewoon blijven draaien maar dan wel op de goede manier. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 6 augustus 2012 Report Share Posted 6 augustus 2012 Ik had vandaag een CD in handen. En sinds jaren had het weer een ouderwetse aantrekkingskracht op me: wat een mooie hoes, wat staat er in de inlay, hoe zou de muziek zijn en de band? Ofwel de interesse in nieuwe muziek dook weer op! Veel succes allemaal met het vinden van nieuwe muziekschijven of downloads. :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 6 augustus 2012 Report Share Posted 6 augustus 2012 en hoe nou verder met cd's? gewoon blijven draaien maar dan wel op de goede manier. groet En wat is de goede manier, Robx? Heb je tweaks? :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 6 augustus 2012 Report Share Posted 6 augustus 2012 DIT TOPIC GAAT NIET OVER DE ZIN OF ONZIN VAN SPIKES. Dat klopt, daarom heeft niemand het over de zin of onzin van spikes gehad (behalve jij dan met bovenstaand bericht). Wat precies vind je zinnig of onzinnig aan het gebruik van spikes als koppelmethode? En wat verwacht je van het koppelen van je nieuwe cd speler aan de ondergrond in plaats van het ding netjes te ontkoppelen met de daarvoor bestemde en meestal reeds voorgemonteerde zachte voetjes? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 6 augustus 2012 Report Share Posted 6 augustus 2012 jazeker Ivan. woon je ver van Delft? groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 6 augustus 2012 Report Share Posted 6 augustus 2012 Ik woon in de buurt van Alkmaar niet super dichtbij, maar ook niet onoverkomelijk, ik ga Marc bezoeken, dus misschien moet ik een stedentrip gaan doen Robx :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 6 augustus 2012 Author Report Share Posted 6 augustus 2012 Toch dus weer een discussie over spikes en daar is het topic niet voor gestart. Ik hoef niet meer te experimenteren met dempers e.d. Ik heb dat gedaan en de CD speler zelf staat het liefst op zijn eigen pootjes. Verbaasd me ook niet bij een Rega. Ik heb alleen bij het meubel zelf en de planken spikes gebruikt. Ook daar geëxperimenteerd met diverse zaken en wederom voor spikes gekozen. De ene keer wel met de puntjes omhoog en de andere keer met de puntjes omlaag. Ik laat over het algemeen helemaal niets aan het toeval over en stel altijd vast of er een verandering in geluid is of een daadwerkelijke verbetering in muzikale zeggingskracht of andere aspecten die ik waardeer zoals ruimtelijkheid, coherentie en dynamiek. Soms is het goed de wetenschappelijke of technische achtergrond te kennen, maar bij spikes is dat wat mij betreft niet relevant. Mijn topic heb ik in eerste instantie gepost om een vraag te stellen en ik meende dat het nuttig kon zijn om mijn uiteindelijke ervaring te delen. Zo heeft menigeen een PSaudio power plant en ben ik benieuwd of iemand anders ook dezelfde ervaring heeft ten aanzien van de CD speler. Tot nu toe had niemand mij zoiets verteld, anders had mij wat ellende en tijd bespaard gebleven. Op alle fora wordt tegenwoordig veel te weinig nuttigs uitgewisseld, er wordt veel te vaak ingesneden op topics met zaken die er niet toe doen. Vaak ook nog met een onprettige manier van omgang trouwens. Dat was destijds in de beginjaren van het forum op hifi.nl toch echt anders. Bij mij staat altijd centraal dat mijn oren de uiteindelijke keuze bepalen. Dat kan in mijn geval in ieder geval niet anders omdat ik heel goed weet wat ik wil horen, dus welk geluid ik nastreef. Ik heb gelukkig een audiozaak waar ik al 20 jaar kom en die in een groot aantal gevallen een waardevolle ondersteuning voor mij zijn als ik een set samenstel. Uiteindelijk heb ik nu mijn doel bereikt en daar eindigt dit topic voor mij dan ook in. Net als een jaar of tien geleden zal het er wel in eindigen dat ik de komende jaren niet meer te zien ben op een forum. Als een set echt goed is en compleet af is dan weet je dat gewoon. Er is wat dat betreft (en wat mij betreft) een schrikbarende parallel met de liefde en relaties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 6 augustus 2012 Report Share Posted 6 augustus 2012 zijt wellekome, ik ben vrij flexibel met plannen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 6 augustus 2012 Report Share Posted 6 augustus 2012 Mijn cd-speler op marmer klonk verschrikkelijk, steriel en saai. Sinds die tijd blijft het apparaat op de versterker staan. Dat powerapparaten verschillende effecten had op het aangesloten apparaat wist ik, maar zelf heb ik er niet mee geëxperimenteerd. Een stekkerblok met filter heb ik wel gehad en dat bleek per apparaat verschil uit te maken. Het blijft trial en error, proberen en luisteren. Toch mooi dat je terug kwam bij de Rega! Een goede dealer heb je toch maar en het geduld te experimenteren en te vertrouwen op je eigen oren, Karma! :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 augustus 2012 Report Share Posted 6 augustus 2012 Ik ken zat mensen die een Powerplant hádden en er toen weer vanaf zagen. Uiteindelijk weer net zo tevreden als Karma nu zegt te zijn, en weer met zijn allen van de fora vertrokken. Logisch dat je dan weinig ervaringen hoort van andere ex-Powerplant gebruikers. Dat is m.i. dan ook de dood in de pot voor een forum. Lekker tevreden zijn, niks meer zeggen, en je nooit meer laten zien. Ja, tot het weer ergens gaat wringen. Nu kan ik me dat ook zelf aantrekken, want ondanks dat ik veel verder ben met cd's heb ik me niet laten horen in dit topic. Dan voer ik maar ter verdediging aan, dat ik mezelf al te vaak en te luid heb laten horen, en als je wat regelmatiger je neus in het forum steekt, móet je het al eens hebben 'meegekregen'. Karma, het ga je goed, het waren een paar fantastische drie dagen. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 6 augustus 2012 Report Share Posted 6 augustus 2012 Soms is het goed de wetenschappelijke of technische achtergrond te kennen, maar bij spikes is dat wat mij betreft niet relevant. Niet relevant? Als je wilt ontkoppelen met spikes en als je denkt dat er sprake kan zijn van "eenrichtingsverkeer" laat je zien dat je de materie onvoldoende beheerst. Op alle fora wordt tegenwoordig veel te weinig nuttigs uitgewisseld, er wordt veel te vaak ingesneden op topics met zaken die er niet toe doen. Het lijkt er op dat je nuttige informatie niet herkent of op waarde weet te schatten. Jammer dat je er zo afwijzend mee om gaat, ik heb puur inhoudelijk gereageerd, op geen enkele manier heb ik jou persoonlijk aangepakt. Dat er wordt gereageerd op opmerkingen werk je zelf in de hand. De manier waarop je omgaat met de reacties is veelzeggend. Vaak ook nog met een onprettige manier van omgang trouwens. Die schoen mag je zelf aantrekken, de arrogante manier waarop jij hier meent dit draadje te moeten managen bewaar je maar voor je vrindjes. De Caps Lock mag je in het vervolg uit laten want je wordt er niet geloofwaardiger door. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 6 augustus 2012 Author Report Share Posted 6 augustus 2012 Niet relevant? Als je wilt ontkoppelen met spikes en als je denkt dat er sprake kan zijn van "eenrichtingsverkeer" laat je zien dat je de materie onvoldoende beheerst. Het lijkt er op dat je nuttige informatie niet herkent of op waarde weet te schatten. Jammer dat je er zo afwijzend mee om gaat, ik heb puur inhoudelijk gereageerd, op geen enkele manier heb ik jou persoonlijk aangepakt. Dat er wordt gereageerd op opmerkingen werk je zelf in de hand. De manier waarop je omgaat met de reacties is veelzeggend. Die schoen mag je zelf aantrekken, de arrogante manier waarop jij hier meent dit draadje te moeten managen bewaar je maar voor je vrindjes. De Caps Lock mag je in het vervolg uit laten want je wordt er niet geloofwaardiger door. beste Ravon, Met de toon die jij nu aanslaat zou ik zeggen start je eigen spikes topic want wat mij betreft ben je hier ongewenst. Ik heb me bij mijn weten nergens arrogant opgesteld. En ik denk dat ik nog steeds wel iets te zeggen heb over een topic dat ik zelf start. Voor de rest steek ik mijn teleurstelling voor dit en de andere fora niet onder stoelen of banken. vriendelijke groet, Karma Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 6 augustus 2012 Author Report Share Posted 6 augustus 2012 Mijn cd-speler op marmer klonk verschrikkelijk, steriel en saai. Sinds die tijd blijft het apparaat op de versterker staan. Dat powerapparaten verschillende effecten had op het aangesloten apparaat wist ik, maar zelf heb ik er niet mee geëxperimenteerd. Een stekkerblok met filter heb ik wel gehad en dat bleek per apparaat verschil uit te maken. Het blijft trial en error, proberen en luisteren. Toch mooi dat je terug kwam bij de Rega! Een goede dealer heb je toch maar en het geduld te experimenteren en te vertrouwen op je eigen oren, Karma! :-) Ik heb ook marmer geprobeerd en ontkoppeld met zacht materiaal in de vorm van dempers. Bracht (te)veel rust, en inderdaad een in mijn oren ook wat (te) neutraal karakter. Wellicht kan dat wel set en smaakafhankelijk zijn. Ik gebruik nu esdoorn/maple hout. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts