Jump to content

Beak?????

carl
 Share

Recommended Posts

Hai iedereen,

" De Beak is een optie voor elke luidspreker (ook niet Totem-). De "Beak" is een afstem instrument die een holte heeft en werkt op 600 Hz. Zijn unieke vorm zorgt voor een afstraling boven de 15 kHz, hierdoor gedraagt het zich als een passieve supertweeter. Door zijn aanwezigheid op de luidspreker worden de ultra hoge frequenties ge

Guest okki-nokki

Hallo Carl, Totem bezitters zijn er heel enthousiast over.Die twee mannen van Joenit hebben mij wel eens het een en ander uitgelegd. Alfred Rudolph (La Musica)heeft weer een ander systeem.Mijn ex. zette van af de eerste dag een plant op mijn spiekerboxen(tot mijn grote ergernis,fineer in enkele dagen naar de filistijnen)Na de scheiding nimmer meer een plant op de boxen.Het heeft jaren geduurd voor ik er achter was dat die plant energie,trillingen of hoe je het ook noemen wil, weg nam en mijn sound gunstig beinvloedde. Hele volksstammen vinden dit maar Hokus pokus.Mijn motto is: Zoals je het maakt heb je het en luisteren moet je toch met je eigen oren.Verdiep je er in,maak in het begin niet te veel kosten.Laat je niet gek maken door de een of andere Hifi-Goeroe.Spreekt het je niet aan ben je snel klaar.Anderzijds kan je er je voordeel mee doen.

Okki-nokki.

Hai Oki,

Ik ga maar eens op de VAD hierna kijken en zo mogelijk uitproberen.

Overigens vallen me de reacties op dit onderwerp tegen. Niemand hiermee geexperimenteerd ????

Guest okki-nokki

Carl,

Ik denk dat de meeste met knoppenkasten en zilverdraden bezig zijn.Het verkrijgen van je eigen sound is wel een kwestie van zelf luisteren.Ook is het belangrijk je eigen geluid niet te verheerlijken.Sta open voor de sound van anderen,maar verwar dat niet met wat je zelf leuk of mooi vindt.Luister naar muziek die je mooi vindt.Niet naarwat spectaculair klinkt,Soul en ballen dat is het waar `t ,bij mij, om gaat.En probeer zo veel als mogelijk uit je grammofoonplaten te beluisteren.Daarom heb ik recentelijk iets over mono elementen gevraagd.Geen reacties.Zijn mensen kennelijk niet mee bezig.maar is volgens mij wel zeer interessant.Blijkt dus wel zo te zijn,want gisteren heb ik uit betrouwbare bron vernomen dat een grote Cartridge fabrikant op de komende Las Vegas Hifi-show in December met een of meerdere mono-elementen op de markt komt.Dat is voor mij de enige reden om wel een tweede arm op mijn pick-uppie te monteren.En als die spieker fabrikant die Jules Deelder een mono-box heeft belooft niet opschiet dan ga ik zelf maar pionieren.Het lijkt mij n.l. te gek om met een box zo ongeveer de helft van mijn platen collectie Okki-nokki af te spelen.De tijd zal het leren.En tijd zal er genoeg zijn.

gr. Okki-Nokki, dus.

He Okkie,

Als je veel mono platen hebt en met name 78 toeren, kun je die best met een stereo element afspelen, mits je de goede naald hebt natuurlijk. Niet alle 78 toerenplaten zijn het zelfde gemoduleerd, er zijn er nogal wat die in verticale richting zijn gemoduleerd. Zondermeer je versterker op mono zetten heeft geen zin bij mono platen en werkt meestal averechts. Wat je het beste kunt doen is om maar 1 kanaal van je element te gebruiken en dat naar de twee kanalen van je versterker te sturen. Nog beter is om het maar over dat ene kanaal af te spelen. Dus of links of rechts maar niet beide. Zie niet in waarom een hedendaagse speaker in zijn uppie geen mono kan weergeven.

Hoi Carl,

De Beaks van totem heb ik ooit gehoord en voegen wat ruimtelijkheid toe. Dit heb ik gehoord in direct vergelijk van speakers met en zonder beak. Maar uiteindelijk moet je toch zelf luisteren en bepalen of je ze het geld waard vind of niet. Bij een goede zaak kun je ze vast wel op proef meenemen.

gr. Rogier

Guest okki-nokki

Hallo Carl,

Ik heb een Champion en daar gaan dus geen twee armen op.Maar loop al enige tijd met de gedachten om die zwarte plastic plank te vervangen door een ebbenhouten.De uitsparing voor de motor laten vervallen en plaats voor een tweede Unify.Of de arm van de V.P.I. Scout,maar dat lijkt me z`n rotgezicht.Alhoewel als ik er ook nog een vliegwiel bij wil begint het toch echt wel een soort laboratorium opstelling te worden.Nou ja het doel heiligd de middelen.

Gr. Okki-nokki.

De beaks heb ik 2 keer mogen beluisteren op de VAD. Met een Totem speaker zeker heel erg de moeite waard. Met name het uitklinken van dingen wordt sterk verbeterd, alsmede de rust. Aan de andere aknt wordt alles beter hoorbaar en meteen heb je zoiets van... jezus dit is echt veel beter. Totem speakers klinken op zich al prachtig en krachtig, maar met zon beak verbeterd dat toch zeer duidelijk in een soort stuk extra beleving.

Hai Karma,

Klinkt interessant genoeg om uit te proberen. Ga volgende week naar de VAD. Zal eens kijken of ze de Beak willen demonstreren. Hoeveel kost zoiets eigenlijk?