Jump to content

Eindversterker: Advies Gevraagd

Strzel
 Share

Recommended Posts

Heren,

Ik ben van plan een eindversterker, of twee monoblocks te gaan kopen. Deze moeten gaan draaien in combinatie met een Audiolab 8200CDQ (CD-speler,DAC, digitale voorversterker). De luidsprekers zijn KEF XQ40's. Bekabeling is van Nordost (Red Dawn). Draai meestal pop, rock, blues. Wel flink volume, maar niet snoeihard.

Ik zoek een versterker met gebalanceerde uitgangen.

Beschikbaar budget ongeveer €2000.

Graag jullie advies over het volgende:

1 wie is bekend met de Audiolab 8200MB monoblocks (€ 1000 per stuk).Deze lijken identiek te zijn aan de TagMaclaren 250MR die destijds rond de € 3000 per stuk waren;

2 wat is een goed alternatief?

3 Heeft een stereo-eindversterker de voorkeur of twee monoblocks?

Ik hoor het graag. Wel als het kan ervaringen uit de eerste hand en geen van-horen-zeggen-verhalen.

Groet

Ik heb jammer genoeg geen ervaring met gebalanceerde eindversterkers. Het verschil tussen stereo eindsversterker of monoblok kan ik niet uitleggen, ben er zelf ook benieuwd naar. Zeker als de eindversterkers discreet is opgebouwd.

Ongetwijfeld bedoel je dat je een eindversterker zoekt met gebalanceerde ingangen. Als de reden is dat je hiermee kwaliteit denkt te winnen dan is dit imho onjuist of je moet een enorme afstand tussen voorversterker en eindversterker willen overbruggen.

Met Audiolab ben ik niet bekend, maar wel met een flink aantal mono en stereo eindversterkers, buizen en geïntegreerde versterkers en alles hangt naar mijn ervaring af van de match met akoestiek en luidsprekers.

Kwa kwaliteit hoeft het allemaal niets uit te maken, maak een shortlist en ga daar naar luisteren. Er is vast een eindversterker die aan jou muzikale wensen voldoet.

Persoonlijk zou ik al helemaal niet kiezen voor een digitale voorversterker (resolutie verlies), en juist een voorversterker is o zo bepalend voor de uiteindelijke weergave.

Het is imho veel verstandiger de volumeregeling van je cd speler niet te gebruiken en een mooie geïntegreerde versterker te kopen. Met €2000,- heb je daarin een hele ruime keus.

Och die voorversterker kan ook analoog werken hoor

http://www.audiolab.co.uk/ProductDetail.aspx?lang=En&Tab2=8200CDQ

En als je die al hebt, is completeren met eindversterker(s) wel logisch, toch?

Ik heb daar verder geen ervaring mee, dus laat ik het hierbij.

M :ph34r: rc

Och die voorversterker kan ook analoog werken hoor

http://www.audiolab....En&Tab2=8200CDQ

En als je die al hebt, is completeren met eindversterker(s) wel logisch, toch?

Ik heb daar verder geen ervaring mee, dus laat ik het hierbij.

Neem van mij aan dat een volumeregeling in een cd speler of DAC van abominabele muzikale kwaliteit is en je van alles mist als je dit gebruikt als voorversterker. Being there done that... ;)

Overigens ken ik de Audiolab nou weer niet, dus misschien is dit een uitzondering.

Hm. Ik gebruik toch tegenwoordig de software-volumeregelaar van mijn Olive. Zal wel weer niet door de beugel kunnen. Maar ja, jij bent ook nog niet here gebeinged.

En nogmaals, die Audiolab is toch óók een analoge voorversterker, of zie ik iets over het hoofd?

Dan heb je zo'n ding en mag je 'm van S@m niet gebruiken. :(

Ik zeg ook niet dat het niet klinkt, maar met een dedicated voorversterker is het muzikale plaatje completer. Maar nogmaals, da's mijn ervaring met enkele bronnen voorzien van volumeregeling (o.a. Wadia).

Mumsoft heb je al eens een dedicated voorversterker vergeleken met de volumeregeling van je Olive?

Nou, niet op de audiofiele manier, zorgvuldig op 0,1 dB meten dat het volume gelijk is e.d. en dan luisteren.

Maar zo op het eerste gehoor wel, en dan hoor ik het niet. Ik heb trouwens een geïntegreerde versterker, en nooit een dedicated vv bezeten.

Maar je zult wel gelijk hebben, mijn situatie is anders, en de TS moet het voor zichzelf uitmaken.

Mijn gelijk is uiteindelijk ook beperkt tot een relatief klein kader in het enorme aanbod.

Maar voorzover mijn ervaring reikt zou ik nooit een eindversterker rechtstreeks op een - van geïntegreerde volumeregeling voorziene - bron aansluiten.

Volgens mij zit er helemaal geen fixed line analoge uitgang op.

Met de ingebouwde pre zit het volgens mijn wel snor Kan altijd beter, maar je hebt hier weer mooi hele korte signaalwegen.

Op 6moon prefereert men zelfd de digitale regeling, grappig genoeg

Hm. Ik gebruik toch tegenwoordig de software-volumeregelaar van mijn Olive. Zal wel weer niet door de beugel kunnen. Maar ja, jij bent ook nog niet here gebeinged.

Ik heb onlangs enkele malen met beide opties geëxperimenteerd, Marc, en ik kan je verzekeren dat de volumeregeling van de Olive bijzonder nadelig uitpakt op met name de ruimtelijkheid van de weergave.

De Olive kan dus niet een voorversterker of een goede passieve volumeregelaar vervangen. Jammer... ik had ook gehoopt dat ie dat wel zou kunnen...

Heren,

3 Heeft een stereo-eindversterker de voorkeur of twee monoblocks?

Ik hoor het graag. Wel als het kan ervaringen uit de eerste hand en geen van-horen-zeggen-verhalen.

Groet

Een goede stereoversterker is beter dan twee slechte monoblokken.

Maar van hetzelfde merk zijn monoblokken meestal beter dan de geintegreerde versterkers, Al is het alleen om de dubbele voeding. Alhoewel... sommige merken hebben in de stereo-eindversterker ook twee voedingen.

En dan zijn er nog merken waar de monoblokken zo lomp en traag zijn uitgevallen dat een stereoversterker van datzelfde merk beter klinkt.

Kortom... je zult toch zelf moeten luisteren.

:)

Mijn ervaring is, dat je weinig fout kunt doen door een bijbehorende eidtrap te kopen, als je tenminste van het geluid van zo'n merk houdt. Of is Audiolab neutraal? dan zou ik het helemaal doen.

Als je toch nog de keuze hebt, dan zou ik voor een neutrale versterking gaan i.p.v. al het gedoe met versterkers die bewust kleuren of iets naar voren halen. Daar kom je nooit meer uit. Het nadeel is, dat je dan altijd maar blijft "matchen". Je moet dan ook je luidsprekers daarop aanpassen en dat is nooit goed.

Dus: versterking neutraal houden en geen audiofiele weet-ik-wat kopen van een klein merkje (dat wellicht binnenkort niet meer bestaat) dat toevallig eens een goede test heeft gekregen. Smaak kun je toevoegen door je luidsprekers goed te kiezen. Wil je ooit wat anders horen, dan hoef je alleen maar de speakers te "upgraden" en niet gelijk de complete installatie.

Volgens mij zit er helemaal geen fixed line analoge uitgang op.

En wat betekent dit dan?

"The existing digital inputs are joined by three line-level analogue inputs, providing source selection and volume control in the analogue domain"

M :ph34r: rc (die nodig zijn oren eens moet laten uitspuiten)

En wat betekent dit dan?

"The existing digital inputs are joined by three line-level analogue inputs, providing source selection and volume control in the analogue domain"

M :ph34r: rc (die nodig zijn oren eens moet laten uitspuiten)

Dat betekent dat de output via de pre/volume regelaar gaat.

Precies wat ik zeg dus, geen vaste 2V uitgang die je in een losse pre kunt steken.