Jump to content

Elke Kamer Klinkt Anders.........


WanFie
 Share

Recommended Posts

Problematisch wordt het bijvoorbeeld pas als ..... er teveel schuine wanden zijn (bijvoorbeeld op een zolder),

 

En ik zat te denken om een tweede set op mijn zolder te zetten: twee langen wanden en twee korten wanden. Verder wel de ruimte 7 maal 4 op een hoogte van 1 meter. Ik dacht eigenlijk aan Quads.

Link to comment
Share on other sites

En ik zat te denken om een tweede set op mijn zolder te zetten: twee langen wanden en twee korten wanden. Verder wel de ruimte 7 maal 4 op een hoogte van 1 meter. Ik dacht eigenlijk aan Quads.

 

Het was de bedoeling dat ik op de zolder een luisterkamer zou inrichten zodat de woonkamer een normale inrichting heeft. De zolder heeft een afmeting van 7,5 meter bij 3,60 meter. Er zijn twee schuine kanten vanwege het dak. Er is een dakkappel geplaatst over de achterkant van het huis zodat hier mee ruimte is. Ik was nog het meest bang dat de breedte van 3,60 een probleem zou zijn. Na langer luisteren werd ik telkens luistermoe van de set. Het bleek dat met name de schuine kanten funest waren voor een mooi rustig geluidsbeeld. Ik vermoed door de beperkte ruimte voor de speakers om te ademen. Ik heb de spullen in de woonkamer gezet en daar gaat alles prima. Later heb ik met HT hetzelfde ervaren. Ik heb toen wel met de dakkapel achter me gespeeld, hetgeen dan nog het meest natuurlijke (minst opgefokte) resultaat gaf. Andersom spelen was gewoon niet te doen. Ik heb wel vaker gemerkt dat het belangrijk is om behoorlijk wat ruimte te hebben achter je luisterpositie. Indirect geef ik hiermee aan dat akoestiek wel degelijk belangrijk is. Toch vind ik dat je binnen de keten veel meer verschil kunt maken en het veel meer energie en tijd kost om dat helemaal als een puzzel in elkaar te laten vallen. Ik deel verder wel de algemene mening hier dat opstelling van speakers erg belangrijk is. Mijn speakers zijn uiteindelijk in alle richtingen tot op een millimeter nauwkeurig opgesteld.

Link to comment
Share on other sites

Ik zou toch zeggen met 7,5 meter lengte dat je genoeg ruimte zou moeten hebben en zeker voor een dipool. Trek 2 meter voor achter de LS en twee meter voor achter de luisterplek dan heb je een afstand tot de LS van pakweg 2,5 cq 3 meter.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb alle jaargangen Hifi News opgeruimd en herlees ze vanaf jaargang 1992. In een artikel over akoustiek beweerde iemand dat je niet te veel naar frequenties moest kijken.

 

Misschien is uiteindelijk de opstelling wel het meest dominant. Wat LS betreft vind ik het ook wel moeilijk: je hebt ze met een poort onder, voor en achter en dat maakt voor de opstelling ook wel weer het nodige uit. .

 

Er was toch een artikel hierin waar de auteur alle akoestische maatregelen uit de kamer had gesloopt en eindelijk weer leven in de muziek kreeg? Dat vond ik een erg leuk stuk en een beetje pijnlijk voor verkopers van veel te dure wonder-absorbers etc.

Link to comment
Share on other sites

Beste Carl,

 

 

Ad B. Het maakt niets uit aan welke kant van de behuizing de reflexpoort zit. Als er maar voor is gezorgd dat hij goed is afgestemd, en er geen (althans zo weinig mogelijk) hogere frequenties uit lekken.

 

Overigens wordt over akoestiek bijna altijd àchteraf gepraat. Wanneer men over het eerder gehoorde geluid nadenkt of napraat, dus.

Vergeet niet, dat ons psychische beoordelingssysteem bepaalde dingen vergoeielijkt en verergert, en dat de visuele waarneming ook nog een rol speelt.

 

 

 

Het maakt zeker wel uit waar de poort zit. Niet alleen maar vanwege de poortresonantie, maar ook voor het totale niveau (luidspreker plus poort). Want er bestaat ook nog een faseverschil tussen woofer en poort. De omweg die het geluid maakt wanneer de poort ver van de woofer af zit, maakt dit erger en zorgt zo voor een lager niveau op de luisterplaats.

En als je de poort aan de onderkant hebt dan kun je nog wel extra versterking krijgen, die je waarschijnlijk weer niet wil. De staande golf tussen vloer en plafond zou er wel eens eerder door aangezengeld kunnen worden dan in het geval dat de poort aan de bovenkant van de box zit.

 

Ik kan wel helemaal instemmen met je tweede opmerking! In het bijna-donker lijkt er meer ruimte te komen in de muziek.

Link to comment
Share on other sites

Er was toch een artikel hierin waar de auteur alle akoestische maatregelen uit de kamer had gesloopt en eindelijk weer leven in de muziek kreeg? Dat vond ik een erg leuk stuk en een beetje pijnlijk voor verkopers van veel te dure wonder-absorbers etc.

 

Verbaasd me eerlijk gezechd niets, is m.i. erg vergelijkbaar met de methode die meestal wordt gebruikt om ee set op te bouwen, te modificeren, te tweaken. Laagje over laagje over laagje.Beetje Hans' toren van babel speakeropstelling ;) Dat werkt dus niet. Zeker niet als al die laagjes uit frutsels, kleedjes en flinterdunne absorbers en willekeurig geplaatse basabsorbers, of nog erger, diffusors bestaan.

Link to comment
Share on other sites

Ja, het ging erover dat mensen beetje voor beetje (laagje voor laagje) elke keer denken een kleine verbetering aan te brengen. Uiteindelijk wordt de boel te droog. Dan ben je dus steeds verder afgedreven zonder dat je het door had. Dat overkomt velen, moi inclus.

Link to comment
Share on other sites

als je verhuist is het even wennen voor je de muziek weer hoort. ik denk dat je hersens moeten leren hoe het zit in de nieuwe ruimte. verder is naarmate de apparatuur beter ging presteren de rol van de akoestiek schijnbaar minder geworden. conclusie ...

 

 

 

groet

Link to comment
Share on other sites

(...) Want er bestaat ook nog een faseverschil tussen woofer en poort. De omweg die het geluid maakt wanneer de poort ver van de woofer af zit, maakt dit erger en zorgt zo voor een lager niveau op de luisterplaats. (...)

 

Nee, bij een serieus reflexsysteem is de afstemfrequentie van de poort zo laag (ca. 30 Hz), dat de golflengte ongeveer tien meter is. Alleen wanneer de afstand tussen poort en woofer meer dan vijf meter is, kan er dan een faseverschil ontstaan.

 

Overigens, rond de afstemfrequentie - waarbij de poort de grootste output afgeeft - geeft de woofer (c.q. geven de woofers) zelf vrijwel geen output. Dus zal faseverschil tussen woofer(s) en poort in het gebied rond de afstemfrequentie niet merkbaar / hoorbaar / meetbaar zijn.

Aan weerszijden van de afstemfrequentie van de poort treedt inderdaad faseverloop op t.o.v. de woofer(s), maar die is niet merkbaar / hoorbaar / meetbaar: die geringe fasetegenstelling (meestal volgens Butterworth filter-karakteristiek) leidt, dank zij de grote golflengte, slechts tot enige uitdoving die juist bijdraagt tot de gewenste lineaire response. Men leze de immense bijdragen van H.H. Thiele & Small op dit gebied! (Jaren 70, ja, ja... zoals vrijwel àlles wat de moeite van het lezen waard is, op audio-gebied.)

Link to comment
Share on other sites

Nee, bij een serieus reflexsysteem is de afstemfrequentie van de poort zo laag (ca. 30 Hz), dat de golflengte ongeveer tien meter is. Alleen wanneer de afstand tussen poort en woofer meer dan vijf meter is, kan er dan een faseverschil ontstaan.

 

Overigens, rond de afstemfrequentie - waarbij de poort de grootste output afgeeft - geeft de woofer (c.q. geven de woofers) zelf vrijwel geen output. Dus zal faseverschil tussen woofer(s) en poort in het gebied rond de afstemfrequentie niet merkbaar / hoorbaar / meetbaar zijn.

Aan weerszijden van de afstemfrequentie van de poort treedt inderdaad faseverloop op t.o.v. de woofer(s), maar die is niet merkbaar / hoorbaar / meetbaar: die geringe fasetegenstelling (meestal volgens Butterworth filter-karakteristiek) leidt, dank zij de grote golflengte, slechts tot enige uitdoving die juist bijdraagt tot de gewenste lineaire response. Men leze de immense bijdragen van H.H. Thiele & Small op dit gebied! (Jaren 70, ja, ja... zoals vrijwel àlles wat de moeite van het lezen waard is, op audio-gebied.)

Niks tegen de onderzoeken van Thiele & Small...als je hun resultaten in een modelleringsprogramma als AJHorn of Boxsim stopt, dan kun je zien dat de positie van de poort wel degelijk uitmaakt. In HobbyHifi zijn daar artikelen over geschreven. Een 180 graden faseverschil hoef je niet te hebben, dat is complete uitdoving, maar wat meer dan er al is, en je gaat dB's verliezen.

Het is dus voortschrijdend inzicht op de theorieen die begonnen in de jaren 70.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...