Jump to content

Winamp, Foobar, Itunes... Enz. Wat Vinden Jullie Er Van.?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Mediamanagers en filemanagers zijn niet hetzelfde. Die laatste zijn erg primitief voor muziek. Als de tags goed zijn dan heb je toch je albums en 'songs' bijelkaar, ook als staat de boel in één directory.

M :ph34r: rc

Precies... en die tags heb ik kennelijk niet meegekopieerd.

Of die zijn er helemaal niet binnen iTunes.

maar wanneer iemand een oplossing heeft.

Alle wav bestanden staan keurig in een dir. dir weer in een dir met de naam van de CD en die op hun beurt weer onder de artiestennaam.

helaas maken alle mediaplayer daar een grote directory van.

@ Seed... begrijp je het nu..??

:)

wav bevat zelf geen ruimte voor de tags, itt bv mp3, ogg, flac enzovoort. Had je het in een dergelijk formaat opgeslagen, was er niks aan de hand geweest. Maar dat kon blijkbaar niet.

Leve iTunes???

Enfin, zo erg is het niet. Ik had 1200 cd's geript toen ik besefte dat het over moest. Al doende leert men.

Marc

wav bevat zelf geen ruimte voor de tags, itt bv mp3, ogg, flac enzovoort. Had je het in een dergelijk formaat opgeslagen, was er niks aan de hand geweest. Maar dat kon blijkbaar niet.

Leve iTunes???

Enfin, zo erg is het niet. Ik had 1200 cd's geript toen ik besefte dat het over moest. Al doende leert men.

Marc

Dat wav niks bevat is me ondertussen duidelijk.

Maar dat Itunes z'n zelfgeschreven directorystructuur niet begrijpt, snap ik niet. mp3 en flac vallen af omdat dit gecompromeerde bestanden zijn. ogg ken ik niet.

Leve iTunes..?? :wacko:

@ Seed... begrijp je het nu..??

Niet echt neen, maar ik gebruik dan ook geen mediamanager maar een gewone filemanager die darvoor volledig ongeschikt is en dus ook nooit van dit soort problemen oplevert ;)

Hans, I-tunes zal net als alle andere mediamangers een database van metadata en de locatie van een track op een harde schijf bijhouden, ze presenteren dat geheel alsof het een grote dir-structuur is. Als je dan zonder de mediamanager bestanden gaat verplaatsen klopt er niets meer van, hoewel er wel zijn die het dan nog steeds snappen , met een paar mitsen en maren.

Wat voor DB engine gebruikt I-tunes. Misschien kun je daar van buiten af de juiste nieuwe bestandslocaties in zetten en dan als de bliksem alles in een formaat zetten dat metadata ondersteund.

Niet echt neen, maar ik gebruik dan ook geen mediamanager maar een gewone filemanager die darvoor volledig ongeschikt is en dus ook nooit van dit soort problemen oplevert ;)

Hans, I-tunes zal net als alle andere mediamangers een database van metadata en de locatie van een track op een harde schijf bijhouden, ze presenteren dat geheel alsof het een grote dir-structuur is. Als je dan zonder de mediamanager bestanden gaat verplaatsen klopt er niets meer van, hoewel er wel zijn die het dan nog steeds snappen , met een paar mitsen en maren.

Wat voor DB engine gebruikt I-tunes. Misschien kun je daar van buiten af de juiste nieuwe bestandslocaties in zetten en dan als de bliksem alles in een formaat zetten dat metadata ondersteund.

Aan je antwoord te zien begrijp je het perfect.

Ik kan de bestanden wel spelen, met winamp b.v..

Met de verkenner start deze iTunes op. En iTunes plempt de files dan gelijk op de grote hoop (onbekende artiest).

Of ik nu alles opnieuw ga rippen..??

Voorlopig effe nie...

Windows mediaplayer is nu naar media info aan het zoeken. misschien lost dat wat op.

Maar dat Itunes z'n zelfgeschreven directorystructuur niet begrijpt, snap ik niet. mp3 en flac vallen af omdat dit gecomprimeerde bestanden zijn. ogg ken ik niet.

Gooi compressie niet op één hoop met verlies. MP3 en OGG zijn compressie-formaten met verlies, FLAC is een compressieformaat zónder verlies.

FLAC is voor heel veel mensen de standaard, als ze niet van de appel gesnoept hebben.

Misschien is XBMC wel in staat om de muziek van Itunes naar je harde schijf over te zetten. Wordt ook door Olive gebruikers ingezet.

De muziek van iTunes staat gewwon leesbaar op de harde schijf. Zelfs keurig in Dirs met de juiste naam.

De muziek die ik wil toevoegen ook, maar DAAR maakt iTunes dan weer een grote dir van.

Ik ga gewoon af en toe wat CD tjes rippen wanneer ik toch achter de laptop zit.

Ik heb de indruk dat hier een hele hoop termen, producten en softwareprogramma's op een hoop gegooid worden en dat de topicstarter door het bos de bomen niet meer ziet en een aantal zaken door elkaar haalt.

- Je hebt rippers (muziek van CD op je hardeschijf rippen) zoals EAC, dbPoweramp

- Je hebt "compressors" zoals lame.exe of flac.exe die muziek in WAV formaat omzetten naar .mp3 en .flac

- Je hebt "taggers" die de juiste tags invullen bij mp3 of flac files zoals mp3tag en tag&rename

- Je hebt muziek spelers zoals Winamp, foobar2000

Vele software producten combineren verschillende functionaliteiten:

- EAC kan tags en coverart online opzoeken en invullen, vervolgens de geripte muziek aan flac.exe geven die er op zijn beurt flac files van maakt. Dit kan ook met dbPoweramp.

- foobar2000 is een eerste instantie gericht als muziekspeler, maar kan ook tags invullen en ook externe programma's zoals lame.exe of flac.exe aansturen om muziek van flac formaat naar mp3 om te zetten bijvoorbeeld.

- enz enz

Programma's zoals iTunes en MediaPlayer zijn all-in-one programma's die zowel het rippen, taggen, comprimeren en afspelen voor hun rekening nemen. Deze zijn natuurlijk het eenvoudigst in gebruik, maar hebben zo hun eigen willetje.

Ik ken itunes niet goed genoeg, maar ik kan me gerust voorstellen dat die je muziek collectie wil indexeren en daarna alles door elkaar gooit.

Persoonlijk heb ik een stronthekel aan programma's die slimmer willen zijn dan de gebruiker en bijgevolg heel je directory structuren beginnen te kopieren en daarna alles door elkaar beginnen halen en indexeren.

Ik doe het veel liever manueel met EAC, lame, flac en foobar2000. Dat neemt iets meer tijd misschien, maar ik heb tenminste overzicht over wat ik doe en wat waar staat.

Als je itunes enkel nodig hebt voor het kopieren naar je ipod kan je beter naar een aantal alternatieven en/of plugins kijken.

In het begin begreep ik er inderdaad helemaal niks van.

Nu ben ik wat wijzer, maar loop inderdaad tegen een aantal beperkingen aan.

iTunes ript de CD's keurig in goed georganiseerde directory's.

Maar gebruik je die in andere programma's, dan gaat het soms weer fout.

Zo leer ik nog elke dag van de (on)hebbelijkheden van de programma's.

Dat het op jouw manier moet is in deze tijd toch eigenlijk onbegrijpelijk....??

Tsja Hans, automatische processen gaan nu eenmaal op de manier waarop de ontwikkelaar programmeur vind dat het moet en dat komt imo meestal niet overeen met de opinie van de muziekliefhebber. Daarom volg ik een soortgelike startegie als Dinobe. Rippen en automatisch taggen met DB poweramp naar een specifieke directory. Dan alle tags met MP3 Tag nabewerken naar mijn standaard, pas dan het geheel naar mijn directory structuur kopieren en vervolgens eventueel nog wat symlinks maken.

Daar ik geen mediamanger of DB gebruik heb/had ik een scriptje van m'n hele muziekstructuur html pagina's maakt zodat ik die op machines kan bekijken en afspelen waar ik geen direkte toegang tot die directories wil hebben. Das scriptje draait continu op de achtergrond en vernieuwd pagina's automatisch bij wijzigingen. Dit werkt uitstekend omdat ik eigenlijk toch altijd op artist - album zoek.

FLAC is wel losless voor het geval je dat nog niet wist.

Het kan bovendien tags bevatten.

En... het kan zo weer teruggeconverteerd worden naar WAV

Volgens mij wordt het van al dat converteren ook niet beter. Wav ligt kennelijk het dichtst bij het CD formaat.

Volgens mij wordt het van al dat converteren ook niet beter. Wav ligt kennelijk het dichtst bij het CD formaat.

Onzin.

Je begrijpt niet wat FLAC is.

FLAC = ZIP-compressie.

Als jij bestanden inpakt in een zipfile en je pakt ze weer uit, is er niets veranderd.

Zo ook bij FLAC en WAV...

Niet geloven?

Kijk op soundforge.net, de open-source bron voor het geluidsgebeuren (lame, flac, eac etc.)

wav ligt inderdaad het dichtste bij het cd-formaat. Geen informatie erbij. :wacko: Van flac naar wav terug levert verlies: weg informatie. Het wordt er inderdaad niet beter op. ;)

Onzin.

Je begrijpt niet wat FLAC is.

FLAC = ZIP-compressie.

Als jij bestanden inpakt in een zipfile en je pakt ze weer uit, is er niets veranderd.

Zo ook bij FLAC en WAV...

Niet geloven?

Kijk op soundforge.net, de open-source bron voor het geluidsgebeuren (lame, flac, eac etc.)

Veel begrijpen doe ik er inderdaad niet van. Alles is van "horen zeggen"

Jij zegt dus dat er geen verschil is in het uiteindelijke digitale signaal tussen Wav en Flac.

Soundforge.net wordt door mijn virusscanner niet geaccepteerd.

FLAC

De Free Lossless Audio Codec is een compressiealgoritme om zonder enig kwaliteitsverlies (lossless) geluid te comprimeren. Voor deze codec wordt de afkorting FLAC gebruikt. Het is een open-sourceproject gestart door Josh Coalson. FLAC haalt een compressie van 30 tot 50 procent.

FLAC wordt ondersteund door de meeste bekende mediaspelers, zoals MediaMonkey, Winamp, XMMS, Media Player Classic,Rhythmbox, Foobar2000, Windows Media Player na installatie van K-lite mega codec pack, VLC media player en Songbird. Om FLAC-bestanden te importeren in iTunes moet men dit doen via andere programma's zoals Fluke.

FLAC is een project van de Xiph.Org Foundation. (...)

Zie verder: http://nl.wikipedia.org/wiki/FLAC

(Es lebe Wikipedia!!)

Veel begrijpen doe ik er inderdaad niet van. Alles is van "horen zeggen"

Jij zegt dus dat er geen verschil is in het uiteindelijke digitale signaal tussen Wav en Flac.

Klopt Hans. FLAC is weliswaar WAV-met-compressie, maar die compressie heeft te maken met doordacht inpakwerk, niet met het weglaten van informatie.

Zoals bij ZIP-bestanden en ZIP-compressie dus. Als je het uitpakt is alles weer bij het oude.

Van een WAV een FLAC maken is dus zoals inpakken in ZIP. Het levert gemiddeld 40% ruimtebesparing op.

Wanneer je een FLAC afspeelt wordt ie uitgepakt en is dan identiek aan WAV. De info wordt in een buffer geplaatst en dan afgespeeld.

EAC maakt FLAC's van WAV's, maar EAC kan ook weer WAV's van FLAC's maken, wanneer je bijvoorbeeld een cd wilt branden.

FLAC's bevatten 'tags', zoals EXIF-data bij een foto-bestand. Bij conversie van FLAC naar WAV gaat die informatie verloren, maar dat geeft voor het branden van een cd natuurlijk niet.

Op mijn Olive staan alle albums in FLAC. Op een separate harde schijf staat een backup van die FLAC's, netjes in mappen-per-album.

Als ik eens een cd ergens van wil branden zet ik de FLAC bestanden om naar WAV, brand de cd en wis vervolgens de WAV bestanden weer.

Op die manier kun je bijvoorbeeld ook MP-3's maken van je WAV-bestanden, mocht dat een keer ergens voor nodig zijn. EAC kan ook MP-3 maken (met behulp van de LAME-converter) in diverse bitrates, tot 320kbps in elk geval.

Een MP-3 van 320kbps is ongeveer 1/5 van het originele wav-formaat.

Het probleem wat er dan blijft is, hoe krijg ik die muziek op de iPod. Daar is het n.l. allemaal eens mee begonnen.

Op de audioclub zijn een paar mensen erg enthousiast over JRiver.

Misschien moet ik dat eens aanschaffen.

Dit kan kennelijk ook met een iPod synchroniseren en ook met Flac overweg.

iTunes kent geen Flac.

Het probleem wat er dan blijft is, hoe krijg ik die muziek op de iPod. Daar is het n.l. allemaal eens mee begonnen.

iTunes kent geen Flac.

Nee, da's waar, maar het kopen van een zo protectionistisch ingesteld medium is vragen om moeilijkheden.

Daarom is open-source op termijn beter, en aangezien je nu begint met dit medium zou ik heel het iPod-apple-gebeuren met dat krampachtige protectionisme lekker laten voor wat het is.

Er zijn veel betere spelers dan iPod. Koop een Cowon speler, en je snapt waarom...

Op de audioclub zijn een paar mensen erg enthousiast over JRiver.

Misschien moet ik dat eens aanschaffen.

Dit kan kennelijk ook met een iPod synchroniseren en ook met Flac overweg.

iTunes kent geen Flac.

Ik heb het draadje niet helemaal opnieuw gelezen, maar simpel googlen op itunes flac kom ik toch gemakkelijk op:

http://www.macworld.com/article/1051774/ogg.html

Dus met een plugin moet je flac bestanden ook in iTunes kunnen afspelen. Maar dat zal wel net weer niet de bedoeling zijn?