Jump to content

Phonotrappen En Economische Crisis

carl
 Share

Recommended Posts

Vroeger hadden we wel eens leuke topics over phonotrappen bijvoorbeeld. Dat topic bleef wel doorgaan omdat er regelmatig nieuws op de markt was. Dat valt nu behoorlijk tegen. Zou dat door de economische crisis komen?

Is de trend nu niet meer DACs als populaire onderwerp? Misschien dat de vinylfans nu wel tevreden zijn of hun eigen weg wel zoeken. De crisis heeft zeker toegeslagen, maar de investering kan ook in iets anders terecht komen, tuin, tv, mobiel, etc. Uitstellen kan maar eens moet je er weer aan.

Ik bedoelde eigenlijk meer dat de fabrikanten niet meer investeren in nieuwe produkten omdat ze die niet verwachten te verkopen Ivan.

Overigens geloof je in serieuze verschillen tussen Dacs?

O, dus we heben een opleving van het zwarte goud, maar niet in het kielzog daarvan die van de phonotrappen (en draaitafels, en elementen)?

Ik vermoed eerder dat het aantal actieve gebruikers op Hear drastisch is teruggelopen de laatste jaren, maar dat dat niets met de economische crisis te maken heeft.

Gedurende mijn tijd hier is het alsmaar minder geworden.

M :ph34r: rc

Guest tubejack

Vroeger Carl? Nog geen 2 jaar terug Hear meeting 2010 phonotrappen

http://www.hear.nl/f...post__p__373811

En de reviews:

http://www.hear.nl/f...post__p__377472

Misschien leuk, om nog een keer na te lezen. Een phonotrap heeft denk ik een langere levens cyclus dan 2 jaar.

M.a.w. het zal even duren voordat er een nieuwe Astin Trew AT8000 komt. Of een Gold Note Phono 1.

En bovendien alles rond riaa versterkers is nu toch wel uitgekauwd?. Wat valt er nog te ontdekken? Wat valt

er nog significant te "verbeteren?" ik zou het niet weten. Pickup elementen daar aan tegen daar is verwacht

ik nog veel winst de halen zodra duurdere technieken ook in de meer betaalbare exemplaren worden toegepast.

Mooi voorbeeld is mijn laatste aanwinst http://www.stereopla...os-1076570.html

Op Stereoplay was ook een lijstje met top elementen..... dat hebben ze maar weggehaald (denk ik) de link

doet het niet meer... vonden sommige fabrikanten vast niet leuk :unsure: Ik wel :)

Vroeger hadden we wel eens leuke topics over phonotrappen bijvoorbeeld. Dat topic bleef wel doorgaan omdat er regelmatig nieuws op de markt was. Dat valt nu behoorlijk tegen. Zou dat door de economische crisis komen?

Nee er zijn hear bijna geen liefhebbers meer van vinyl en degene die er nog wel zijn houden hun mond (zoals ik)

En als je een mooi interessant topic wilt starten over dat "zwarte goud" ga het dan niet ineens over dac's hebben. Iedere nieuwkomer die dit leest haakt dan direct af. Niet te volgen.

Er is een chronisch tekort hear aan kwaliteit en als je iets wilt weten moet je hear niet zijn. Dat geldt niet alleen voor phonotrappen, geldt voor alles. Dat was jaren gelden wel anders. Wanneer lezen we nog een review over een product of luisterbezoek. Het kringetje is klein... erg klein.

Te klein inderdaad Hans.

Waarom ik er twee jaar geleden niet bij ben geweest herinner ik me niet meer. Vinyl is toch mijn grootste drijfveer hear.

Op zich zou ik het wel leuk vinden om om eens een Benz naast een Lyra te horen. De Benz Ruby heb ik zelf en daarnaast heb ik diverse Lyra's bij Henk hgehoord. Ik heb de idee dat de Lyra iets strakker zijn en de Benz iets warmer.

Guest tubejack

Ik

Er is een chronisch tekort hear aan kwaliteit en als je iets wilt weten moet je hear niet zijn. Dat geldt niet alleen voor phonotrappen, geldt voor alles. Dat was jaren gelden wel anders. Wanneer lezen we nog een review over een product of luisterbezoek. Het kringetje is klein... erg klein.

Als je een beetje zoekt, zijn er mooie dingen te vinden b.v. de fraaie reviews van Ivan.

http://www.hear.nl/f...post__p__399073

Maar on-topic, om de hoeveel jaar komen er nu nieuwe phono trappen uit? En ja, het lijk me voor de hand liggen dat de huidige economische crisis niet mee helpt. Dat "sombere" van sommige helpt ook niet... Zet een mooie LP op zou ik zeggen ;)

Nee er zijn hear bijna geen liefhebbers meer van vinyl en degene die er nog wel zijn houden hun mond (zoals ik)

Zoals Mumsoft al zegt: het is hier zoooo leuk geworden de laatste twee à drie jaren...

Geen enkel topic heeft diepgang en de meeste nieuwe topics worden gestalkt door stokpaardridders.

No chance to survive this, vooral niet omdat er elders veel leukere plekken zijn waar het allemaal nog wel kan en mag, zonder dat elk topic gehijackt wordt dezelfden.

't Heeft inderdaad niks met vinyl te maken...

Nieuwe aanwas is ook belangrijk ja op een forum. De laatste tijd geen tijd meer gehad om verslagen te maken. De crisis vraagt ook werktijd jammer genoeg. Dus veel leer ik ook niet bij. Maar ik heb genoeg ideeën. Daarbij is ons adagium: zelf luisteren correct. Maar of we genoeg kennis hebben om met een top 5 te komen van must-listen met geluidskarakteristiek rond een apparaat daar hebben we de forummassa niet meer naar. Vreemd je zou wel meer bloggers verwachten. Bijvoorbeeld rond... Tja ideeën zat maar de tijd. :(

• Members

Toch maar weer eens een keer reageren dan:

Waar gaan jullie tegenwoordig zoal heen om je horizon te verbreden? Als ik alleen maar naar de laatste paar maanden kijk zijn daar bijvoorbeeld de Monk Audio Phono Stage, een nieuwe MC module van Octave voor de Phonomodul, van den Hul is echt baanbrekend bezig geweest met zijn Grail die nu uiteindlijk zijn definitieve versie heeft gekregen (en of je het wilt geloven of niet, dit zou wel eens mijn absolute nummer 1 kunnen worden), dan is daar nog de nieuwe Celio van Grandinote, Einstein heeft iets zeer bijzonders in huis, en allemaal toch gebaseerd op de ontwikkelingen van de laatste tijd!

En inderdaad, men kan nu op analoog gebied zó veel meer, daar heeft de crisis geen invloed op. Dat winkeliers niet meer kunnen of willen investeren op dit moment, dát is waarschijnlijk de bottleneck. Maar dat betekend nog niet dat we ons licht nergens meer zouden kunnen opsteken...

Ik voel weer een phonotrappen vergelijk opkomen!

Ik ben ook een groot fan van vinyl. Ik heb verder weinig meer met audiobladen, maar één vind ik fantastisch om te lezen: het Duitse blad LP. Vinyl leeft bij mij.

Wat ik herken is dat de fora over het algemeen zijn uitgestorven. Vroeger had hifi.nl zelfs ook een forum waar op het begin op een leuke en leerzame manier uitgewisseld kon worden. Opgedreven verschillen van mening was in ieder geval iets waaraan dat forum op den duur leed. Ik merk nu inderdaad ook dat er veel minder boeiende posts zijn, ook op de andere fora. Het zal ook wel zijn dat ik ouder ben geworden, hoewel dat wellicht niet de enige reden zal zijn. Misschien dat mensen hun enthousiasme niet meer zo uitten, wellicht ontbreekt daarvoor nog het vertrouwen bij menigeen?

Ik denk overigens ook dat de crisis wel roet in het eten gooit. Audiospullen zijn toch een luxe product. Er zullen ook nog wel andere redenen zijn. Zaken des levens die je wilt verklaren zijn zelden zwart-wit maar juist vaak complex. Vanuit mijn werk zeg ik vaak: het is een behoorlijke meevaller als je een probleem met een enkele maatregel kunt "tackelen". En nee, mijn werk heeft niets met audio van doen.

Ik ben ook een groot fan van vinyl. Ik heb verder weinig meer met audiobladen, maar één vind ik fantastisch om te lezen: het Duitse blad LP. Vinyl leeft bij mij.

LP is een leuk hobby-blad, maar ik mis er wel de grotere vergelijkingen. Die durft men volgens mij niet (meer)te maken om zo geen adverteerders kwijt te raken.

Ik de vorige Hifi-News was er wel een leuke test met elementen uit het midden-hoge segment, van rond de 1000 Euro. Kijk, daar heb je wat aan. Vooral sinds je een element niet eventjes thuis mag uitproberen. Alleen jammer dat men daar alles op diezelfde SME draaitafel heeft getest, waardoor een element dat een zware arm nodig heeft niet helemaal uit de verf komt. Maar de conclusie van hierboven ergens wordt ook gedeeld: tegenwoordig kun je met 1000 Euro kwaliteit krijgen waar je vroeger een veelvoud voor moest betalen. Nu nog wachten op het moment dat de huidige 1000 Euro kwaliteit afdaalt naar de 400 Euro zone. ^_^

Wat ik herken is dat de fora over het algemeen zijn uitgestorven. Vroeger had hifi.nl zelfs ook een forum waar op het begin op een leuke en leerzame manier uitgewisseld kon worden. Opgedreven verschillen van mening was in ieder geval iets waaraan dat forum op den duur leed. Ik merk nu inderdaad ook dat er veel minder boeiende posts zijn, ook op de andere fora. Het zal ook wel zijn dat ik ouder ben geworden, hoewel dat wellicht niet de enige reden zal zijn. Misschien dat mensen hun enthousiasme niet meer zo uitten, wellicht ontbreekt daarvoor nog het vertrouwen bij menigeen?

Ik denk dat het te maken heeft met de algehele teloorgang van de hifi wereld. Er zijn nu nog maar weinig merken verkrijgbaar in Nederland, dus hebben mensen het al snel over dezelfde produkten. Natuurlijk is een Benz element leuk, maar er zijn nog veel meer leuke opties, zoals de Denon 304. In de VS is men er erg enthousiast over, het zou een prijskiller zijn. Terwijl dit element hier zelfs veel goedkoper is (380 Euro). En dat geldt ook voor draaitafels. De fabrikanten hebben de kennis en machines niet (meer) om een goede directdrive tafel te maken. Het zijn nu ook veel kant-en-klaar spelers. Daar valt weinig aan te veranderen.

Ik denk overigens ook dat de crisis wel roet in het eten gooit. Audiospullen zijn toch een luxe product. Er zullen ook nog wel andere redenen zijn. Zaken des levens die je wilt verklaren zijn zelden zwart-wit maar juist vaak complex. Vanuit mijn werk zeg ik vaak: het is een behoorlijke meevaller als je een probleem met een enkele maatregel kunt "tackelen". En nee, mijn werk heeft niets met audio van doen.

Als ik straks verplicht m'n huis moet gaan aflossen, dan is het gedaan met de hifi-uitgaven. En ik ben niet de enige, Ik ken mensen die al hun belastingaftrek gebruiken als high-end spaarpotje. :(

Waar gaan jullie tegenwoordig zoal heen om je horizon te verbreden?

Meestal het buitenland. Ik zou niet eens weten of je hier ook bijvoorbeeld GSP phono voorversterkers kunt kopen, waar men elders zo vol van is.

Ja, dat zou leuk zijn Arden!

Daar valt wat over te zeggen, misschien verliezen fora hun glans, en zijn de hoogkwalitatieve posters verder getrokken, Karma.

Niemand durft echt multi-tests aan, behalve de Britten. Daarbij denk ik dat Nederland gezegend is met veel merken en importeurs. Maar dan moet je wel zoeken, als consument. En onze markt is nu niet echt overzichtelijk. Wat zijn de beste modellen op het moment in de 500-1000 euro klasse? Vroeger las ik Whathifi en had er enig idee van, maar nu niet meer. Daar zat je gat in de markt Hear.nl! :-)

De recensie in, ik dacht hvt, viel me wat tegen over een KEF monitor. Echt een geluidsomschrijving kwam er niet uit. Ons adagium, zelf luisteren komt dan weer van pas. Lol :)

En wanneer worden de Block apparaten eens gerecenseerd en vergeleken met entry level NAD, Marantz en Cambridge audio, Arden? ;-)

Vroeger was Vandenhul een hype, maar over de nieuwe kabels 3T lees ik weinig tot niets in de bladen. Alsof zowel de consument audiomoe is als de hifimedia. Alles zit vandaag in smartphones en socialemedia. Misschien zijn we wel allemaal aan het navelstaren geraakt?

Meestal het buitenland. Ik zou niet eens weten of je hier ook bijvoorbeeld GSP phono voorversterkers kunt kopen, waar men elders zo vol van is.

Bedoel je Graham Slee? Gewoon bij Symphony audio import. Maar zelf heb ik het merk ook nooit gezien of gehoord.

Ik lees veel NLse bladen, maar misschien moet ik terug naar de Britse bladen. Om echt bij te blijven wat er op het audio-speelveld gebeurd.

Waar gaan jullie tegenwoordig zoal heen om je horizon te verbreden? Als ik alleen maar naar de laatste paar maanden kijk zijn daar bijvoorbeeld de Monk Audio Phono Stage, een nieuwe MC module van Octave voor de Phonomodul, van den Hul is echt baanbrekend bezig geweest met zijn Grail die nu uiteindlijk zijn definitieve versie heeft gekregen (en of je het wilt geloven of niet, dit zou wel eens mijn absolute nummer 1 kunnen worden), dan is daar nog de nieuwe Celio van Grandinote, Einstein heeft iets zeer bijzonders in huis, en allemaal toch gebaseerd op de ontwikkelingen van de laatste tijd!

En inderdaad, men kan nu op analoog gebied zó veel meer, daar heeft de crisis geen invloed op. Dat winkeliers niet meer kunnen of willen investeren op dit moment, dát is waarschijnlijk de bottleneck. Maar dat betekend nog niet dat we ons licht nergens meer zouden kunnen opsteken...

Ik voel weer een phonotrappen vergelijk opkomen!

Die Monk lijkt me wat mogelijkheden betreft in ieder geval interessant Arden. Hetzelfde geldt voor van de Hul. Graham Slee heb ik thuis gehad en vond ik wat tegenvallen. Maar waar je die dingen kunt beluisteren naast elkaar? Volgens mij zijn er niet zoveel zaken die een uitgebreide collectie vinyl hebben.

LP is een advetorial (spel ik het goed) net als Hifi.nl. Hifi News lees ik weer nu ze terug van weg zijn.

Vanavond de hele avond bezig geweest met een geleende phonotrap - erg leuk totdat de snaar afliep bij het wisselen van een phonokabel.Lastig bij een Oracle.

Van een blad of site verwacht ik inderdaad een geluidbeschrijving. En als het interessant is ga ik zelf wel luisteren..

Bedoel je Graham Slee? Gewoon bij Symphony audio import. Maar zelf heb ik het merk ook nooit gezien of gehoord.

Ik lees veel NLse bladen, maar misschien moet ik terug naar de Britse bladen. Om echt bij te blijven wat er op het audio-speelveld gebeurd.

Ja die. Ik wist niet dat die gewoon werd geimporteerd hier. Hopelijk ook voor zulke lage prijzen. Dan heb je de GSP audio Gram Amp 2 Communicator voor maar 179 Euro.

In de 500-1000 Euro klasse is het Benz ACE en Ortofon Cadenze Red en Dynavector Karat 17D3. Die laatste schijnt een ramp te zijn om te monteren.

(...) De recensie in, ik dacht hvt, viel me wat tegen over een KEF monitor. Echt een geluidsomschrijving kwam er niet uit. Ons adagium, zelf luisteren komt dan weer van pas. Lol :)(...)

Beste Ivan10,

Zelf luisteren is prima. Maar bedenk altijd dat zo'n subjectieve beoordeling van de prestaties van zo'n KEF monitor, bijvoorbeeld, erg afhankelijk is van de toegepaste randapparatuur, de lokale akoestiek, het muziekprogramma... en jouw verwachtingspatroon, jouw referentie, jouw stemming van dat moment....

• Members

Beste Carl,

die link van jou naar de Grail is nog van de oerversie, het laatste jaar is daar nog wat meer uitgehaald, iets wat de meesten versteld zullen doen staan.

Voor wat betreft de overige opmerkingen: waar dat naast elkaar te vinden... Belangen versterengelingen in de handel maakt dat idd zo goed als onmogelijk, de 1 mag dít alleen verkopen als hij dát ook voert, voer je iets concurrerends kun je díe merken dan weer volledig vergeten. Het is niet alleen de crisis wat veel onmogelijk maakt.

Om dergelijke pre's thuis te kunnen vergelijken heb je idd al een opgave, veel winkels bieden je die keuze niet. Vaak niet eens een kwestie van willen, eerder een kwestie van niet kunnen. Ik ken er een paar die dit wel kunnen organiseren, als je wilt weten wie, je weet hoe je me moet bereiken.

De opmerkingen over Graham Slee dan, dealers zijn er zat, of ze het echter nog op voorraad hebben? Voor het geld heel leuk spul trouwens.

Dan nog een keer dat vergelijk-gebeuren, ik wil daar nog wel een keer een lans voor breken, ik kan daar ook wel wat voor beschikbaar stellen (een Phonomodule, een Grail SB, een Zanden, een RCM, eventueel nog wel een Einstein, Grandinote of zelfs Graham Slee) daar gaat het niet om, maar daar houdt het verder wel mee op. Ik ga niet weer met tafels zeulen etc.

O, en voor hierover weer een bom barst, nee, ik heb helaas geen connecties in het lage prijssegment.

Die Monk lijkt me wat mogelijkheden betreft in ieder geval interessant Arden. Hetzelfde geldt voor van de Hul. Graham Slee heb ik thuis gehad en vond ik wat tegenvallen. Maar waar je die dingen kunt beluisteren naast elkaar? Volgens mij zijn er niet zoveel zaken die een uitgebreide collectie vinyl hebben.

[...]

Sense of Music in Leiden wil ik een keer bezoeken, die lijkt me over veel vinyl-waren te beschikken. Maar ik kan verkeerd zitten.

Er is ook zo´n nieuwe phono-stage uit met tig-knoppen, daarmee kun je alles van 78 toeren plaat tot gewone LP´s afstellen. Zo´n 2000 euri, veel geld. Maar het lijkt me leuk zo´n innovatief product te horen.

Beste Ivan10,

Zelf luisteren is prima. Maar bedenk altijd dat zo'n subjectieve beoordeling van de prestaties van zo'n KEF monitor, [...]

Dat klopt, maar je hebt dan wel een idee. :)