r.a.v.o.n Posted 30 juli 2012 Report Share Posted 30 juli 2012 De uitlooptijd zal vast niet het enige kwaliteitscriterium zijn. Uitlooptijd is géén kwaliteitscriterium. Je moet kijken naar gelijkloop en naar het voorkomen van slijtage. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 juli 2012 Report Share Posted 30 juli 2012 Volgens mij staat in het topic ongeveer hetzelfde Ravon, maar bedankt voor de samenvatting. De gelijkloop heb ik inderdaad niet getest, daar heb jij maar ook ik geen meetapparatuur voor dus dat was niet eens een optie Gelukkig heeft mijn leverancier dat wel W en F 0,056% en Speed binnen 0,01% met QS olie Volgens Henk was dat erg goed en daar vertrouw ik op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 30 juli 2012 Report Share Posted 30 juli 2012 Volgens mij staat in het topic ongeveer hetzelfde Ravon, maar bedankt voor de samenvatting. De gelijkloop heb ik inderdaad niet getest, daar heb jij maar ook ik geen meetapparatuur voor dus dat was niet eens een optie De conclusie was mij niet duidelijk geworden uit het draadje. Natuurlijk heb ik meetapparatuur om gelijkloop te testen. Ik doe alleen niet aan getalletjes want die zeggen mij niet genoeg. Ik doe aan frequentieanalyse, ik wil weten waar eventuele ongelijkloop door wordt veroorzaakt. Overigens verwacht ik dat je de invloed van olie op gelijkloop met een vergrootglas zult moeten zoeken in de demping van frequenties die niet in de traditionele wow metingen worden meegenomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 juli 2012 Report Share Posted 30 juli 2012 Voor mij waren de conclusies indertijd: - Alle lagers zijn verschillend en bij de nieuwere draaitafels kan je daarom het best gebruiken wat de fabrikant adviseert. Je sluit daar in ieder geval risico's mee uit. - Als algemeen smeermiddel voldoet de QS prima zeker voor Thorens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 31 juli 2012 Report Share Posted 31 juli 2012 De conclusie was mij niet duidelijk geworden uit het draadje. Natuurlijk heb ik meetapparatuur om gelijkloop te testen. Ik doe alleen niet aan getalletjes want die zeggen mij niet genoeg. Ik doe aan frequentieanalyse, ik wil weten waar eventuele ongelijkloop door wordt veroorzaakt. Overigens verwacht ik dat je de invloed van olie op gelijkloop met een vergrootglas zult moeten zoeken in de demping van frequenties die niet in de traditionele wow metingen worden meegenomen. Nou dan weet ik het goed gemaakt. Ik neem aan dat je ook een draaitafel hebt.? Ik zal van de week een nieuwe snaar bestellen, die is nu na 2 jaar net als de olie aan vervanging toe. Laat ik even weten hoe de olie er na die tijd uitziet. Stuur ik daarna een spuitje met 2CC olie op, dan kun je het zelf proberen en je eigen conclusies trekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 31 juli 2012 Report Share Posted 31 juli 2012 - Als algemeen smeermiddel voldoet de QS prima zeker voor Thorens Een van de andere redenen, waarom ik op zoek ging naar een geschikte olie was omdat er in de gebruik aanwijzing nauwelijks enig woord over gerept werd. Maar Hans vergeet ik helemaal. Welke olie gebruik jij in je Fat Bob? 20W40? Ik heb al geprobeerd uit te zoeken wat Transrotor adviseert maar kan het niet vinden. Tussen de bedrijven in staat de Akai in te spelen, klinkt heel erg goed. Op mijn Array kan ik per ingang het volumeniveau regelen wat A/B vergelijk makkelijker maakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 juli 2012 Author Report Share Posted 31 juli 2012 Een van de andere redenen, waarom ik op zoek ging naar een geschikte olie was omdat er in de gebruik aanwijzing nauwelijks enig woord over gerept werd. Maar Hans vergeet ik helemaal. Welke olie gebruik jij in je Fat Bob? 20W40? Ik heb al geprobeerd uit te zoeken wat Transrotor adviseert maar kan het niet vinden. Tussen de bedrijven in staat de Akai in te spelen, klinkt heel erg goed. Op mijn Array kan ik per ingang het volumeniveau regelen wat A/B vergelijk makkelijker maakt. Ik heb er vorige week QS olie in gedaan. daarvoor zat er Transrotorolie in. Deze heeft Henk er in gedaan toen ik de draaitafel (tweedehands) bij hem kocht. Volgens Henk is QS olie prima geschikt voor de Transrotor Fat Bob lagers. In de Fat Bob zit een omgekeerd lager met de taats aan de bovenzijde. Het lager is echter voorzien van een omloopsmering, waardoor er altijd olie aan de bovenkant zit. Zo sterk zelfs dat dit er soms aan de bovenkant uitkomt ("zweten" via langs schroeven). Ik ben het voor een groot deel wel met Ravon eens. Maar een lichte loop zal altijd in het voordeel van een beter gelijkloop werken. Wat je niet hoeft aan te drijven geeft ook geen remmende werking en is daarmee een minder verstorende factor. Lagers met weinig speling kunnen uit met dunne olie, die met meer speling moeten van dikkere olie worden voorzien. En is het echt versleten, dan is vet soms ook een oplossing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 31 juli 2012 Report Share Posted 31 juli 2012 QS.... Ahhh dus toch Hoeveel olie gaat er in zo'n Fat Bob? Mijn TD-2001 draait ook heel licht, maar omdat er geen slip koppeling opzit, ben ik toch na 2 jaar aan de beurt voor een andere snaar. En dan geef ik het plateau nog een slinger bij het starten. 2 tientjes voor een snaar en omgerekend 1€50 voor wat olie. Ik ken duurdere hobby' s Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 31 juli 2012 Report Share Posted 31 juli 2012 Dan moet ik dringend de olie vervangen in mijn Rega P25, dat is de laatste 6 - 7j niet gebeurd ... oei oei oei toch Hoe begin je aan zoiets? Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 31 juli 2012 Report Share Posted 31 juli 2012 Maar een lichte loop zal altijd in het voordeel van een beter gelijkloop werken. Wat je niet hoeft aan te drijven geeft ook geen remmende werking en is daarmee een minder verstorende factor. Dat kun je niet zo stellen. Het koppel van een synchroon motor zoals die wordt toegepast in een draaitafel is niet constant. In andere woorden: de motor draait niet eenparig cq. de omtreksnelheid is niet constant. Ga je met zo'n motor via een snaar een draaitafel aandrijven, dan wordt die oneenparigheid netjes via de snaar doorgegeven aan het draaiplateau wat daarmee dus ook niet eenparig draait. De resulterende oneenparigheid (een torsietrilling) heeft een bepaalde frequentie en grootte. De frequentie hangt af van het aantal polen in de motor en van het toerental, de grootte hangt af van de respons van het hele massa/veer/demper systeem (de draaiende motor en het draaiende zware plateau met de elastische snaar en het dempende lager). Dunnere olie die minder remt en minder dempt heeft gevolgen voor de respons van dat hele systeem op koppelvariaties uit de motor. Ik zeg niet dát het gebeurt maar met minder demping door dunne olie kán de situatie dus verslechteren. De situatie kan overigens ook verbeteren, het hangt helemaal van de omstandigheden af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 31 juli 2012 Report Share Posted 31 juli 2012 Voor Rega zou gelden: Q How often do I need to replace a drive belt? A Belts should be changed every 5 years. Q Do I need to re-lubricate the bearing? A As long as the bearing has not been tampered with at any point the bearing will not need re-lubricating for approx. 20 years. N.B. If a turntable has been on its side or upside down for more than 20 minutes at any stage, a percentage of oil will have escaped, this will seriously affect speed stability and sonic performance. Q How do I know, if I should, re-lubricate the bearing? A Lift sub platter 2 cm out of housing to inspect. Oil will be present on top of brass housing if the turntable has been upside down. Q What oil should I use? A To re-oil your turntable bearing please do not use just any old lubricant - sewing machine lubricant is often used - PLEASE DO NOT USE IT! this will cause no end of trouble to your turntable. Simply, go to your dealer and they will supply you with the correct oil and how to apply it. Or, it might be just as well to book your turntable in for a service. Your local dealer can provide this. http://www.rega.co.uk/html/F.a.q.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 31 juli 2012 Report Share Posted 31 juli 2012 Stuur ik daarna een spuitje met 2CC olie op, dan kun je het zelf proberen en je eigen conclusies trekken. Leuk aanbod. Ik heb net even gekeken en mijn Piccolo doet het nog prima. Ik heb de olie in het ding nog nooit vervangen en eigenlijk was ik dat ook niet van plan Tenzij je heel hard aandringt natuurlijk.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 juli 2012 Author Report Share Posted 31 juli 2012 QS.... Ahhh dus toch Hoeveel olie gaat er in zo'n Fat Bob? Niet veel, 2 cc of zo. maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat er mensen zijn die kleinverpakkingen olie tegen woekerprijzen verkopen. En dan wonderbaarlijke eigenschappen aan die olie toekennen. Op zich niks mis mee, maar een flesje hoogwaardige olie van 200 cc kost bij Karwei of Praxis een paar euro, terwijl een flesje met veel minder olie (25 cc) als draaitafelolie plotseling € 30,- moet kosten. Kennelijk mag dat wanneer het hobby is. Professioneel zie je zoiets nooit gebeuren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 31 juli 2012 Report Share Posted 31 juli 2012 nog een voorbeeld ,Feikert gebruikt scheu lager,scheu gebruikt oil en feikert gebruikt grafiet daar bedoel ik ieder heeft zijn eigen verhaal,wie spreek nou de waarheid Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 31 juli 2012 Report Share Posted 31 juli 2012 Kennelijk mag dat wanneer het hobby is. Professioneel zie je zoiets nooit gebeuren. Jawel, wat dacht je van een busje "lucht" van 16€ Zo zijn er legio voorbeelden, denk eens aan interlinks, netsnoeren, stroomverbeteraars etc. Er zijn veel spullen met een goede prijs kwaliteit verhouding, maar er is veel méér "geperste lucht" Maar olie is zo algemeen, en zo universeel, dat snapt iedereen wel. Een mening daarover is gauw gevormd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 juli 2012 Report Share Posted 31 juli 2012 Hans begrijpt het prima. De olie in een draaitafellager wordt niet of nauwelijks belast en heeft nergens van te lijden, behalve misschien van een beetje huisstof. Verder heeft het glijlager in een typische draaitafel door de geringe speling ook niet gauw last van typische glijlagerdynamiek (oil whirl of oil whip). Kortom, in zo'n eenvoudige toepassing zou een synthetische 20W40 prima moeten voldoen. Ik zou er in ieder geval geen enkele moeite mee hebben om dat spul in mijn draaitafel te gebruiken. Die olie kost haast niks maar audiofielen betalen graag. teveel. Mee eens! Verder dient men er m.i. rekening mee te houden dat het een lage toeren systeem betreft, en dat lagerresonanties dus ook laag in het audiospectrum zullen meespelen (rumble). Hoe hoger de viscositeit van het smeermiddel, hoe effectiever de resonantiedemping (zowel in amplitude/Q als in tijd). Een smeermiddel kan voorts dienen ter afdichting van het lager: ook dan is een smeermiddel met hogere viscositeit in het voordeel. En bij het bevorderen van de dynamische zelfcentrering van het lager is een hoge viscositeit ook nuttig. Daarom pleit Spido voor dik (hoge viscositeit) kogellagervet op basis van lithiumzeep. Kost haast niks, en werkt prima. Speciaal smeermiddel voor draaitafels is alléén maar "speciaal" vanwege de naam... èn vanwege de prijs, natuurlijk. Smering van lagers Smering is essentieel voor elke lagertoepassing. Er zijn 'n tweetal smeringsmethoden t.w. met behulp van vet of met olie. Een smeermiddel heeft primair drie funkties: - slijtage voorkomen of tenminste zien te verminderen - de wrijving in het lager op een laag niveau houden - het binnendringen van vuil tegen te gaan Andere funkties van het smeermiddel zijn: bescherming tegen corrosie, het afvoeren van warmte en van slijtagedeeltjes en ondersteuning van de afdichtende werking. Voor de smering van lagers onder normale omstandigheden wordt in de meeste gevallen vet gebruikt. Vet heeft het voordeel boven olie dat het gemakkelijker in het lager kan worden vastgehouden. (...) http://www.neita.nl/...rs/frame2c.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 31 juli 2012 Report Share Posted 31 juli 2012 goddank hoeft er geen olie in mijn cd-speler. was al lastig zat daar wat van te maken. groet Sommige mensen kiepen hun cd speler wel vol met olie en noemen dat modificatie. Ik heb heel vroeger een Linn draaitafel gehad en die werd gratis geserviced met nieuwe olie terwijl ik erbij was. Toen was Latham nog importeur. Ik draai nu met Rega en daar moet je vooral van het lager en lagerpin afblijven. Ik heb ook een jaar of tien een P25 gehad en die heeft nooit nieuwe olie nodig gehad tijdens de servicebeurten. Ik zou het even checken bij Joenit, de importeur van Rega. Ze zitten in Belgie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 31 juli 2012 Report Share Posted 31 juli 2012 Jeu... wat een halve garen. >:-( Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 31 juli 2012 Report Share Posted 31 juli 2012 Heb net ook de olie van de DT ververst met die dure QS olie. Was echter voor mij een zeer goedkoop klusje, want die olie was de 5e prijs bij de prijsvraag (hoeveel elementen zitten er in de pot) tijdens de afgelopen Audio Selectief dagen te Sneek. Heb dus die typische Hollandse twijfel (betaal ik niet teveel voor gebakken lucht) niet gehad. Goed spul, goede zaak daar in Sneek! En ik kan er nog jaren mee vooruit Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 31 juli 2012 Report Share Posted 31 juli 2012 Maar de gehakthamvraag is natuurlijk: klinkt het ook beter??? M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 juli 2012 Author Report Share Posted 31 juli 2012 Heb dus die typische Hollandse twijfel (betaal ik niet teveel voor gebakken lucht) niet gehad. Goed spul, goede zaak daar in Sneek! En ik kan er nog jaren mee vooruit Ik weet niet of dat typisch Nederlands is, Misschien kan Stefk daar iets meer van vertellen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 31 juli 2012 Report Share Posted 31 juli 2012 Ik weet niet of dat typisch Nederlands is, Misschien kan Stefk daar iets meer van vertellen... Het is niet typisch Nederlands, maar typisch Hollands. De Belgen hebben er denk ik nauwelijks last van. De meeste Brabanders ook niet. Maar ik ken er een uit Schijndel..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 31 juli 2012 Report Share Posted 31 juli 2012 Maar de gehakthamvraag is natuurlijk: klinkt het ook beter??? M rc Mijn set speelt zo goed dat je de DT zelfs met roomboter kunt smeren, dan nog speelt ie de sterren van de hemel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 juli 2012 Author Report Share Posted 31 juli 2012 Tja... dat is me d'r eentje (vrij naar Herman Finkers)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 31 juli 2012 Report Share Posted 31 juli 2012 Mijn set speelt zo goed dat je de DT zelfs met roomboter kunt smeren, dan nog speelt ie de sterren van de hemel. Zie je nou wel, 't maakt niks uit. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts