S@m Posted 5 augustus 2012 Report Share Posted 5 augustus 2012 In oudere huizen zit geen randaarde in woon en slaapkamers. Sommige apparaten (versterkers) dienen volgens de handleiding wel per se aangesloten te worden op een WCD met randaarde. Is dit alleen voor de veiligheid van de gebruiker (spanning op kast) of heeft het aansluiten op randaarde ook nog een andere noodzaak of voordeel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 augustus 2012 Report Share Posted 5 augustus 2012 Ja, die $%&@ randaarde... Is vàst voor de veiligheid, en iemand die ik hoogschat vindt het mét randaarde ook beter klinken, maar ik zit op die zolderkamer van mij puur randaardeloos. Nu hebben al die apparaten ook randaardestekkers, en die zaten eerst dus 'netjes' in een verder niet berandaard raandaarde-stekkerblok. Maar na een opmerking van KT88 - die waarschuwde voor de randaardelus die ik zo had - heb ik de boel op een ouderwets randaardeloos stekkerblok aangesloten, zoadat de apparaten elkaar niet beïnvloeden via de randaarde. En ja hoor, het laatste restje auw verdween, vooral bij koren en hoge tonen. Subtiel. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 augustus 2012 Report Share Posted 5 augustus 2012 Randaarde zit er niet, voor niets. Ik heb door een groot deel van het huis een extra aardedraad getrokken en wandcontact dozen vervangen Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 5 augustus 2012 Author Report Share Posted 5 augustus 2012 Grappig is dat ik eens - bij het niet lekker klinken van een Mimetism versterker - van Rick Paap de tip kreeg de randaarde niet aan te sluiten. En verdraaid het klonk beter. Maar goed, Jack, jij zegt 'het zit er niet voor niets' en hebt een randaarde getrokken. Puur voor de veiligheid van jezelf en je geliefden of ook voor de levensduur, betrouwbaarheid, weergave, etc, van je apparatuur? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 augustus 2012 Report Share Posted 5 augustus 2012 Ik ga er vanuit dat nieuwe apparatuur minimaal aan een CE keuring voldoet, dat lijkt me streng. Als een toestel "dubbel geïsoleerd" is, dan is bij sommige vaak wat duurdere apparaten de aardpin in de IEC aansluiting niet eens aanwezig. Je kunt dan gewoon je favoriete kabel mét randaarde gebruiken in een randaarde stopcontact. Maar het toestel zélf..... dus o.a. de metalen behuizing is niet geaard. Er kan dan ook geen aardlus tussen de randaarde en audiomassa ontstaan. Standaard truukje wat ik doe. Uiteraard randaarde wandcontactdoos. Ik zoek met een spanningszoeker op waar de fase zit, dus waar hij brand, dat markeer ik. Dan sluit ik eerst de versterker aan, ik voel met mij hand aan een metaalgedeelte of aansluiting oid of ik iets van een trilling voel, daarna draai ik de stekker om. En waar ik het minst voel blijft de stekker zitten. Dat doe ik met élk apparaat. En daarna sluit ik pas de interlinks aan. Er zijn ook handige apparaatjes voor.... pole checkers, maar dit kost niets. Oja op veel apparatuur zonder randaarde met een platte stekker staat vaak aan een kant een F teken kijk maar eens, dat is volgens mij de fase .... toch even checken Succes Jack Oja vergeet ik nog.... het zou me niets verbazen dat je zelfs wettelijk verpicht bent om randaarde te gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 5 augustus 2012 Author Report Share Posted 5 augustus 2012 Als het goed is dan is de rechterpin van de WCD (als je ervoor staat en er naar kijkt) de fase en wat de fase is op de apparatuur is ook te meten. Daar zijn overigens ook handige spanningsmetertjes voor... En sommigen schijnen het ook te horen als de stekker (lees: fase) wordt omgedraaid, maar da's mij (helaas) nog nooit gelukt Oja vergeet ik nog.... het zou me niets verbazen dat je zelfs wettelijk verpicht bent om randaarde te gebruiken. Dat zou mij wel verbazen, volgens mij zijn huizen gebouwd voor 1990 niet voorzien van randaarde in woon- en slaapkamers. Zouden de bewoners hiervan dan geen apparatuur mogen aansluiten met randaarde..? Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 5 augustus 2012 Author Report Share Posted 5 augustus 2012 Blijft de vraag overeind: Is aansluiten van apparatuur op randaarde- waarbij in de handleiding expliciet wordt vermeldt dit te doen - alleen nodig voor de veiligheid van de gebruiker of heeft het ook ander nut? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 augustus 2012 Report Share Posted 5 augustus 2012 Tja als er één keer behangen is kan het zomaar anders zijn. Van "zou moeten" zou ik niet uitgaan. Mijn huis is van 1993 toch heb ik had ik geen rand aarde in de woonkamer en slaapkamers. Nu wel op de meeste plekken, het is een van de 1e dingen die ik heb gedaan. Zo even de kat weggejaagd die op mijn toetsenbord zat.... Weet je of het nu wel-of-niet-mag vind ik niet eens spannend, ik weet dat de NEN1010 regelmatig veranderd. Trek er gewoon een draadje bij en je zit safe. Doe je het niet voor de veiligheid, doe het dan voor de verzekering. Goed ontworpen audioapparatuur heeft met e.e.a. rekening gehouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 5 augustus 2012 Report Share Posted 5 augustus 2012 Als het een schakelende voeding is dan is randaarde zeker aan te raden. Waarom dat nu ook al weer was ben ik even kwijt maar bij een PC zou dat net zo zijn. Het was iets met schonere spanning na de voeding en het gelijk houden van het potentiaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 augustus 2012 Report Share Posted 6 augustus 2012 Voor de liefhebber http://nl.wikipedia.org/wiki/NEN_1010 NEN 1010 Veiligheidsbepalingen voor laagspanningsinstallaties gebruikt door de elektrotechnische installatiebranche. NEN-normen zijn geen wetten maar afspraken, praktische richtlijnen die voor en door de markt zijn gemaakt. Deze afspraken bevatten de minimumveiligheidseisen waaraan laagspanningsinstallaties in de woning-, de utiliteitsbouw en in de industrie moeten voldoen. Het auteursrecht ligt bij NEN. [ Het zijn minimumveiligheidseisen die telkens worden aangepast. Maar verplicht om een eenmaal goedgekeurde installatie telkens weer aan te passen ben je zo te lezen niet. Hoewel wie er aansprakelijk is, als het fout gaat? Wil je dat soort discussies wel? Apparatuur mét randaarde zou ik daarom alleen al in een randaarde stopcontact stoppen. Wat te denken van buizenversterkers met hoge spanningen? Stel dat daar wat mis gaat... Sommige apparaten hebben een geschakelde voeding waarbij de nul en fase met een condensator aan de randaarde is aangesloten. Er staat dan de halve netspanning op de kast als je hem niet aard. Dit zie je vooral bij desktop pc's. En als je dan toch bezig bent aard gelijk even de CAI aansluiting in de meterkast en check of alle CV en waterleidingen zijn geaard. Heb wel eens een rotklap gehad, toen ik met één arm tegen een CV buis leunde en met de andere hand aan de CAI zat... Toch maar even die installateur bellen S@m, de kosten vallen meestal wel mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 augustus 2012 Report Share Posted 6 augustus 2012 Als het een schakelende voeding is dan is randaarde zeker aan te raden. Waarom dat nu ook al weer was ben ik even kwijt maar bij een PC zou dat net zo zijn. Het was iets met schonere spanning na de voeding en het gelijk houden van het potentiaal. Ah, dat lijkt me verhelderend. Maar als je nog iets meer hierover weet, houd ik me aanbevolen. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 6 augustus 2012 Author Report Share Posted 6 augustus 2012 Je hebt werk verricht Jack, top! Overigens heb ik een dedicated stroomvoorziening met randaarde, maar het is nieuwsgierigheid wat me drijft... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 augustus 2012 Report Share Posted 6 augustus 2012 Op 2 of 3 WCD's na heb ik ook een eigen groep voor de installatie. Was ook een beetje geluk, e.e.a. zat toevallig zo In mijn vorige huis had ik 2 extra groepen, hoofdschakelaar en een grof overspanningsbeveiliging in de meter kast en nog wat dingen laten doen. Daar was ik 1000€ voor kwijt. Vond het toen niet te duur, e.e.a. was een aardige klus met 2 man. Ik zag vanmorgen dat zelfs mijn laptop adaptor randaarde heeft, dat ding is ook een kleine geschakelde voeding. Er zijn trouwens simpele schakelingetjes om de aardlussen via de randaarde en audiomassa te voorkomen. Zie b.v. http://www.mennovand...urexx/MOD-2.pdf In dit geval R17 en C8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 6 augustus 2012 Author Report Share Posted 6 augustus 2012 Ik kwam eigenlijk aan deze vraag op mijn oriëntatie hoe apparatuur het beste te beveiligen tegen blikseminslag (in de buurt) - op het uittrekken van de stekkers na - en vroeg (lees: vraag) me af of randaarde daar ook iets mee van doen heeft. Dan kom je idd bij de grofbeveiliging in de meterkast als basis uit. Voor de rest is er volgens mij weinig als daadwerkelijke bescherming te verkrijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 augustus 2012 Report Share Posted 6 augustus 2012 Ik kwam eigenlijk aan deze vraag op mijn oriëntatie hoe apparatuur het beste te beveiligen tegen blikseminslag (in de buurt) - op het uittrekken van de stekkers na - en vroeg (lees: vraag) me af of randaarde daar ook iets mee van doen heeft. Dan kom je idd bij de grofbeveiliging in de meterkast als basis uit. Voor de rest is er volgens mij weinig als daadwerkelijke bescherming te verkrijgen. Zover ik het begrepen heb, wordt een te hoge spanning naar aarde via de aardelectrode weggewerkt. Op de luisterplek had ik nog een fijnbeveiliging uiteraard met randaarde. Ik woonde toen precies in het verlengde van een hoogspanningsmast, waar regelmatig de bliksem insloeg. Niet dat ik daar ooit schade van heb gehad, op een ontdooide diepvriezer na. Regelmatig lag de aardlek eruit, met onweer. Heel vervelend. Hierna geen problemen meer. Vond nog een oude foto van mijn set toen met Hepta Menhir Gold en een Rotel set, het spul was toen net nieuw en vrij duur. Het zal een van de redenen geweest zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 6 augustus 2012 Author Report Share Posted 6 augustus 2012 Misschien moet ik idd eens een goede fijnbeveiliging aanschaffen (OBO, Kemp SNS) ipv het bouwmarkt exemplaar met één enkele varistor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 6 augustus 2012 Report Share Posted 6 augustus 2012 Vond nog een oude foto van mijn set toen met Hepta Menhir Gold en een Rotel set, het spul was toen net nieuw en vrij duur. Het zal een van de redenen geweest zijn... Zet je de foto op de website? :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 augustus 2012 Report Share Posted 6 augustus 2012 Zet je de foto op de website? :-) Hij is helaas niet zo duidelijk.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 7 augustus 2012 Report Share Posted 7 augustus 2012 Ja, jammer. Maar toch leuk, Jack! Tamelijk slank nog die Hepta Menhir. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 augustus 2012 Report Share Posted 7 augustus 2012 Aarde is voor de veiligheid. Dubbel geisoleerde apparaten mag je ongeaard aansluiten. Maaaaaaaaaar...... de aarde is ook vaak vervuild met spanningen vaak zelfs hoogfrequent. En daar wordt je apparatuur niet blij van. Een aparte aarde voor de apparatuur is dus sterk aan te raden. Het is kennelijk ook beter om je aarde met een aparte draad op afstand van de spanningvoerende draden aan te sluiten. Netsspanningsdraden stralen n.l. HF over naar de aardedraad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 augustus 2012 Report Share Posted 7 augustus 2012 Aarde is voor de veiligheid. Dubbel geisoleerde apparaten mag je ongeaard aansluiten. Maaaaaaaaaar...... de aarde is ook vaak vervuild met spanningen vaak zelfs hoogfrequent. En daar wordt je apparatuur niet blij van. Een aparte aarde voor de apparatuur is dus sterk aan te raden. Het is kennelijk ook beter om je aarde met een aparte draad op afstand van de spanningvoerende draden aan te sluiten. Netsspanningsdraden stralen n.l. HF over naar de aardedraad. Beste Hans, Zou het dan niet een goed idee kunnen zijn dit - al dan niet ingebeelde* - probleem te verhelpen door de aarde via een eenvoudig laag-doorlaatfilter (L/C) aan de installatie / aan het apparaat te koppelen? * Spido meent dat een goede apparaatvoeding dit "probleem" al elimineert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 augustus 2012 Report Share Posted 8 augustus 2012 Beste Hans, Zou het dan niet een goed idee kunnen zijn dit - al dan niet ingebeelde* - probleem te verhelpen door de aarde via een eenvoudig laag-doorlaatfilter (L/C) aan de installatie / aan het apparaat te koppelen? Dat is waarschijnlijk een oplossing, maar ik denk dat de veiligheidsaarde dan niet meer aan de eisen voldoet (NEN 1010 ?). Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 8 augustus 2012 Author Report Share Posted 8 augustus 2012 Dat is waarschijnlijk een oplossing, maar ik denk dat de veiligheidsaarde dan niet meer aan de eisen voldoet (NEN 1010 ?). Zou dit wel aan die eisen voldoen Hans..? Het is kennelijk ook beter om je aarde met een aparte draad op afstand van de spanningvoerende draden aan te sluiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 augustus 2012 Report Share Posted 8 augustus 2012 Zou dit wel aan die eisen voldoen Hans..? Ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 augustus 2012 Report Share Posted 8 augustus 2012 Ik ga gewoon weer een kabeltje trekken vanaf de waterleiding, langs de plint. Dat is qua aarding mooi genoeg, al voldoet het vast niet aan een norm. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts