Strzel Posted 16 augustus 2012 Report Share Posted 16 augustus 2012 Heren, Een vraagje: hoe zit het met het matchen van het outputlevel van een voorversterker aan een eindversterker? In de gegevens van mijn Audiolab 8200 CDQ lees ik bij output level bij 1kHz een waarde van 2.05 Vrms (RCA) en 4.1 Vrms (XLR). Nu heb ik twee Vincent SP-991 monoblokken op het oog. Die geeft als ingangsgevoeligheid 1 V en een input impedantie van 47kOhm. Wie kan dit uitleggen? Is voor mij allemaal Chinees. En gaat dat samen werken? Dank! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 augustus 2012 Report Share Posted 17 augustus 2012 Volgens mij heeft het voornamelijk invloed op hoe ver je de volume regelaar moet opendraaien voor een bepaalde geluidsnivo. Ik zou me eerder zorgen maken over het energie verbruik van 300 watt klasse a monoblokken. Ze gebuiken continu (!) 1000 watt per kanaal (dus 2 Kwh per uur). en verwarmen je huis een paar graden meer (in de winter leuk, maar de komende dagen...) http://www.vincent-a...SP-991%20OK.pdf Mooie amps, maar naar mijn mening niet meer van deze tijd. Die Audiolabs verdienen iets moderners Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 17 augustus 2012 Report Share Posted 17 augustus 2012 Volgens mij heeft het voornamelijk invloed op hoe ver je de volume regelaar moet opendraaien voor een bepaalde geluidsnivo. Ik zou me eerder zorgen maken over het energie verbruik van 300 watt klasse a monoblokken. Ze gebuiken continu (!) 1000 watt per kanaal (dus 2 Kwh per uur). en verwarmen je huis een paar graden meer (in de winter leuk, maar de komende dagen...) http://www.vincent-a...SP-991%20OK.pdf Mooie amps, maar naar mijn mening niet meer van deze tijd. Die Audiolabs verdienen iets moderners Het zou een mooie combi kunnen zijn, en het energieverbruik , tsja die twee eindbakken van mij gebruiken tesamen ook 3kW per uur. Je bespaart zo weer verwarmingskosten in de wintwer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 17 augustus 2012 Report Share Posted 17 augustus 2012 Elektrische energie is te goedkoop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 augustus 2012 Report Share Posted 17 augustus 2012 Het zou een mooie combi kunnen zijn, en het energieverbruik , tsja die twee eindbakken van mij gebruiken tesamen ook 3kW per uur. Je bespaart zo weer verwarmingskosten in de wintwer. Beste Paul, In de wintwer gebruik jij dus de warmwte die jouw eindbakken in de zomwer produceren? Knap, hoor. De warmwte die ze in de wintwer produceren, is trouwens in verhouding tot andere warmtebronnen (gas, olie) ook nog erg duur. Ja, dat hakt er wel in... vooral in combinatie met die laag-rendement gesloten luidsprekertjes. Daar gaat een vermogen in zitten! Maar niet getreurd: hoe meer energie jij gebruikt, des te goedkoper wordt het voor de zuiniger consumenten. Beste Strzel, Een deskundige schreef ondermeer: (...) Eindversterkers (...) Ingangs gevoeligheid Dit is het ingangssignaal dat nodig is om het maximale vermogen van de versterker te bereiken. (Als de eindversterker een eigen volume regelaar heeft staat die meestal maximaal bij deze specificatie) Vergelijk deze waarde met de uitgangs spanning (lijn-nivo) van de regelversterker die je denkt te gaan gebruiken. De regelversterker moet wat meer kunnen leveren. Als de regelversterker véél meer kan leveren moet de eindversterker beslist een eigen volume regelaar hebben. (...) (...) Voorversterkers (...) Uitgangs nivo (lijn-nivo) Het signaal nivo op de uitgang naar de eindversterker of de Rec-Out uitgang. Zie aldaar. UItgangs impedantie De uitgangs impedantie van de lijn- of rec- uitgangen is vrijwel altijd zo laag dat er geen enkel probleem is. Verwacht een waarde van 1 KOhm of minder. Soms is het signaal op een rec-out uitgang direct doorgeschakeld vanuit de gekozen ingang. In dat geval is de uitgangs impedantie gelijk aan de bron-impedantie van de gekozen ingang, kan dus varieren, en -nog erger- het signaal door het hoofd-kanaal wordt beinvloed door de belasting op de rec-out uitgang. In dat geval is een lijnversterker de enige uitkomst. (...) http://www.breem.nl ("Versterkers") Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 augustus 2012 Report Share Posted 17 augustus 2012 Als de Vincents echt in klasse A staan voor het hele vermogen (300w), dan trekken ze continu 1000 watt per kanaal, of je er nu hoorn speakers of TLs aan hangt, maakt niet uit. !0 uurtjes luisteren per week kost je dan ruim 1000 Kwh per jaar, dus circa 250 euro schat ik (en dat wordt wellicht 300 a 400 de komende jaren door de verwachte prijsstijgingen). Het blijven wel hele mooie amps die klasse A amp (heb er zelf ook 1, maar die kan ook in AB geschakeld worden) Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 17 augustus 2012 Report Share Posted 17 augustus 2012 misschien moet je een put slaan en er warmte-koude-opslag aan hangen Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 augustus 2012 Report Share Posted 17 augustus 2012 Dat Strzel twijfelt aan de juiste aanpassing, kan ik me eigenlijk heel goed voorstellen! Die twijfel heb ik zelf ook, ten aanzien van de combinatie (van hetzelfde merk nog wel!) van mijn Denon PRA-1200 voorversterker en de POA-2800 eindversterker. O, 't werkt allemaal prima, hoor. En het klinkt allemaal geweldig. Maar je vraagt je toch af: staan de beide regelaars voor de ingangsgevoeligheid (L en R) wel in de optimale stand? Je kunt ze gebruiken als volumeregelaars... maar daar zijn ze niet voor bedoeld, hè? Wie weet wat technisch gezien de juiste positie is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strzel Posted 17 augustus 2012 Author Report Share Posted 17 augustus 2012 Dank voor jullie reacties. Misschien moet ik dan maar voor iets moderners gaan, die 991 is al een tijdje uit produktie. Wellicht een Vincent SP-994. Ook goed voor 300 watt in klasse AB. Is het overigens zo dat een klasse A amp altijd zijn volledige vermogen gebruikt? Vincent geeft voor de 994 in klasse A een output van 60 watt aan bij 8 ohm. Overigens ben ik wel wat stroomgebruik gewend met mijn 2 x 75 watt buizenbak. Je hoeft in de winter mijn luisterkamer niet meer te verwarmen.... In de zomer is luisteren ondoenlijk..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 augustus 2012 Report Share Posted 17 augustus 2012 Wat wil je met 300W per kanaal..? We hebben gisteravond op de audioclub met een paar Adamantes monitoren en ongeveer 3 W per kanaal de zaal van muziek voorzien. Er waren zelfs een aantal leden die het tamelijk hard vonden gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strzel Posted 17 augustus 2012 Author Report Share Posted 17 augustus 2012 Ach het mag ook best wat minder zijn. Ik was niet van plan het huis op te blazen. Maar behalve Vincent kom ik niet zo veel interessante eindversterkers tegen van rond € 2000. Een Array S-10 gaat helaas boven mijn budget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 18 augustus 2012 Report Share Posted 18 augustus 2012 Ach het mag ook best wat minder zijn. Ik was niet van plan het huis op te blazen. Maar behalve Vincent kom ik niet zo veel interessante eindversterkers tegen van rond € 2000. Een Array S-10 gaat helaas boven mijn budget. Astin Trew AT5000 Audio Research V70 Audio Synthesis Consonance Cyber-800 Threshold S-300 VAC Musicbloc 90 En da's dan nog maar bij één winkel, er is zoveel mooi(er)s te koop dan Vincent... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 augustus 2012 Report Share Posted 18 augustus 2012 Ach het mag ook best wat minder zijn. Ik was niet van plan het huis op te blazen. Maar behalve Vincent kom ik niet zo veel interessante eindversterkers tegen van rond € 2000. Een Array S-10 gaat helaas boven mijn budget. Een goede kennis heeft in 2005 mijn Arrayset gekocht (A1 en S1). Door allerlei perikelen staat die nu weer te koop. De kasten zijn wat ouder, maar zijn geupgrade naar de stand van 2005. Bijzonder is, dat het de zwarte uitvoering betreft. Deze set blijft royaal onder de € 2000,- en wordt vooraf door Array gecontroleerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 augustus 2012 Report Share Posted 18 augustus 2012 Goed idee Hier speelt een A-2/S-1 combi heel mooi. En upgraden naar S-10 kan altijd nog. Briljant bedacht ...... dat je apparatuur kun upgraden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strzel Posted 18 augustus 2012 Author Report Share Posted 18 augustus 2012 Bedankt! Die zaak kende ik niet. Overigens ligt hier de nadruk op buizenversterkers. Daar wil ik nou juist om allerelei redenen van af. Ik zoek dus een eindversterker waar in ieder geval gebalanceerde ingangen op zitten. Over de wat oudere Aray's weet ik niets. Ik las een lovende recensie bij hfi.nl over de B-10 en M-10. Daaruit zou je kunnen afleiden dat er met de nieuwe generatie Array een flinke kwaliteitssprong is gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strzel Posted 18 augustus 2012 Author Report Share Posted 18 augustus 2012 Bedoel je dat je de S-1 kunt laten ombouwen naar een S-10? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 18 augustus 2012 Report Share Posted 18 augustus 2012 Stirzel,recensie,s is voor te lezen,en het geloof audio te verkondigen en nog erger reclame martiaal, zoiets moet je thuis horen en het moet in de keten passen en niks anders,zie de miskopen in de advertentie.bladen. mvg wiel Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 augustus 2012 Report Share Posted 18 augustus 2012 Overigens ben ik wel wat stroomgebruik gewend met mijn 2 x 75 watt buizenbak. Je hoeft in de winter mijn luisterkamer niet meer te verwarmen.... In de zomer is luisteren ondoenlijk..... Nou, ik heb met je te doen. Mijn LFD-bakje pakt iets van 8 watt, en 13 als-ie zich kwaad maakt. Speelt alle seizoenen. Geen muziek op warme dagen? Ik moet er niet aan denken! Wat een straf. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 18 augustus 2012 Report Share Posted 18 augustus 2012 Bedankt! Die zaak kende ik niet. Overigens ligt hier de nadruk op buizenversterkers. Daar wil ik nou juist om allerelei redenen van af. Ik zoek dus een eindversterker waar in ieder geval gebalanceerde ingangen op zitten. Over de wat oudere Aray's weet ik niets. Ik las een lovende recensie bij hfi.nl over de B-10 en M-10. Daaruit zou je kunnen afleiden dat er met de nieuwe generatie Array een flinke kwaliteitssprong is gemaakt. Je zou op zoek kunnen gaan naar een 2e hands Bryston. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 augustus 2012 Report Share Posted 18 augustus 2012 Bedoel je dat je de S-1 kunt laten ombouwen naar een S-10? Ja voor 1575€ waar je m.i. praktisch een nieuwe versterker voor krijgt. Lijkt me heel schappelijk. Stel je koop een 2e hands S1 voor zeg 1000€ + upgrade naar S-10 = 2575€ Terwijl een nieuwe S10 .... 4675€ kost Niet verder vertellen he..... ben druk aan het sparen straks verhogen ze de prijzen http://www.arrayaudio.nl/prijzen.html Je ben van harte welkom, om hier te luisteren, want ook de S-1 is al top Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 augustus 2012 Report Share Posted 18 augustus 2012 Bedankt! Die zaak kende ik niet. Overigens ligt hier de nadruk op buizenversterkers. Daar wil ik nou juist om allerelei redenen van af. Ik zoek dus een eindversterker waar in ieder geval gebalanceerde ingangen op zitten. Over de wat oudere Aray's weet ik niets. Ik las een lovende recensie bij hfi.nl over de B-10 en M-10. Daaruit zou je kunnen afleiden dat er met de nieuwe generatie Array een flinke kwaliteitssprong is gemaakt. Op de site van Array staan alle tests die er in de loop der tijd van de Arrays geschreven zijn. Zie www.arrayaudio.nl Het verschil in kank tussen de oudere en nieuwe Array's zit vooral in het vloeiendere karakter. De resolutie en kracht was bij de oudere ook al erg goed. Op mijn oude versterker zat volgens mij alleen cinch. Ombouwen naar XLR mag geen groot probleem opleveren. De Array voortrappen hebben overigens geen XLR aansluitingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 18 augustus 2012 Report Share Posted 18 augustus 2012 . Ombouwen naar XLR mag geen groot probleem opleveren. De Array voortrappen hebben overigens geen XLR aansluitingen. Heeft weinig zin. Of écht gebalanceerd of niet. Een XLR ingang maken is idd geen moeite, maar dan kan je net zo goed een XLR connector aan je kabel monteren of een RCA - XLR adapter gebruiken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 augustus 2012 Report Share Posted 18 augustus 2012 Heeft weinig zin. Of écht gebalanceerd of niet. Een XLR ingang maken is idd geen moeite, maar dan kan je net zo goed een XLR connector aan je kabel monteren of een RCA - XLR adapter gebruiken Bijna waar... Maar wanneer je een voorversterker met cinch uitgangen op een gebalanceerde eindversterkers aansluit, heb je wel degelijk een gebalanceerd signaal tussen de voor- en eindtrap. De eindtrap werkt dan ook volledig gebalanceerd. Nou weet ik niet of dit bij de S1 al een gebalanceerd ontwerp is. Dat moet ik navragen. Bij de S10 en alle M's in ieder geval wél. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 18 augustus 2012 Report Share Posted 18 augustus 2012 Bijna waar... Maar wanneer je een voorversterker met cinch uitgangen op een gebalanceerde eindversterkers aansluit, heb je wel degelijk een gebalanceerd signaal tussen de voor- en eindtrap. De eindtrap werkt dan ook volledig gebalanceerd. Nou weet ik niet of dit bij de S1 al een gebalanceerd ontwerp is. Dat moet ik navragen. Bij de S10 en alle M's in ieder geval wél. Maar dan is het aangeboden signaal toch nog steeds ongebalanceerd? O.a. Nagra heeft in z'n PL-L niet voor niets een met trafo's uitgeruste voorversterker voor écht gebalanceerde uitgangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 19 augustus 2012 Report Share Posted 19 augustus 2012 Astin Trew AT5000 Audio Research V70 Audio Synthesis Consonance Cyber-800 Threshold S-300 VAC Musicbloc 90 En da's dan nog maar bij één winkel, er is zoveel mooi(er)s te koop dan Vincent... Nou, volgens mij is er weinig mis met de Vincents. Ik zou het eerlijk gezegd wel geldverspilling vinden om een andere versterker te kopen. Tenzij je iemand vindt die je Vincents heel erg graag wil hebben en er veel geld voor over heeft. Ik heb eens een energiemeter aan mijn eigen Threshold s150 gehangen. Die Thresholds werken net als de Vincent 100% in pure klasse A. Hij verbruikt 140 Watt continu, als ik het me goed herinner, voor ca. 2x100 Watt.. Dat klopt wel aandig met de stelling, dat een klasse A versterker ongeveer de helft van zijn maximale vermogen verbruikt "plus een beetje". Voor de Vincent zou dat betekenen, dat per monoblok je ongeveer 150 + ? moet rekenen. Misschien kom je dan in totaal (2 monoblokken) op 400 Watt uit. In elk geval moet je ze niet altijd aan laten staan. Als je toch gaat voor een "oldtimer" zoals de Threshold s300, dan zou ik wel eisen van de dealer dat de voedingscapaciteiten worden vervangen door nieuwe. Maar volgens mij ben je dan niet veel verder opgeschoten met het besparen. Ik denk, dat de s300 2x zoveel verbruikt als de s150, dus in de praktijk 2x200 Watt in pure klasse A is (in tegenstelling tot wat in de advertentie staat), en dan kom je op 280Watt uit, vergeleken met de 400 van de 2 Vincent monoblokken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts