Hans van Liempd Posted 19 augustus 2012 Report Share Posted 19 augustus 2012 Maar dan is het aangeboden signaal toch nog steeds ongebalanceerd? O.a. Nagra heeft in z'n PL-L niet voor niets een met trafo's uitgeruste voorversterker voor écht gebalanceerde uitgangen. Het gaat er wél om dat je de aarde op de verschillende apparaten goed aansluit. Bij een Array eindversterker ligt de electronica vrij van de aarde, daarmee is elk aangeboden signaal een symmetrisch signaal geworden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 augustus 2012 Report Share Posted 19 augustus 2012 Nou, volgens mij is er weinig mis met de Vincents. Ik zou het eerlijk gezegd wel geldverspilling vinden om een andere versterker te kopen. Tenzij je iemand vindt die je Vincents heel erg graag wil hebben en er veel geld voor over heeft. Ik heb eens een energiemeter aan mijn eigen Threshold s150 gehangen. Die Thresholds werken net als de Vincent 100% in pure klasse A. Hij verbruikt 140 Watt continu, als ik het me goed herinner, voor ca. 2x100 Watt.. Dat klopt wel aandig met de stelling, dat een klasse A versterker ongeveer de helft van zijn maximale vermogen verbruikt "plus een beetje". Voor de Vincent zou dat betekenen, dat per monoblok je ongeveer 150 + ? moet rekenen. Misschien kom je dan in totaal (2 monoblokken) op 400 Watt uit. In elk geval moet je ze niet altijd aan laten staan. Als je toch gaat voor een "oldtimer" zoals de Threshold s300, dan zou ik wel eisen van de dealer dat de voedingscapaciteiten worden vervangen door nieuwe. Maar volgens mij ben je dan niet veel verder opgeschoten met het besparen. Ik denk, dat de s300 2x zoveel verbruikt als de s150, dus in de praktijk 2x200 Watt in pure klasse A is (in tegenstelling tot wat in de advertentie staat), en dan kom je op 280Watt uit, vergeleken met de 400 van de 2 Vincent monoblokken... Je stelling deugt niet. (normale) Klasse A gebruikt circa 2 a 3 maal het continue vermogen (en soms zelfs nog mee). Mij 2*50 watt Plinius gebruikt in klasse stand 380 watt. https://passlabs.com...e-ended-class-a (en hier is Nelson nog terughoudend met "meer dan een factor 2" . Zijn Alephs hadden een factor 3: http://cygnus.ipal.o...s.com/a2lit.htm (100 watt mono block trekt continu 300 watt) Bij een klasse A van een jaar of 10 kun je meestal rekenen op nieuwe elco's in de voeding en meestal ook wel een nieuwe trafo. Door de continue stroom van een paar ampere gaan de wikkelingen los zitten en krijg je mechanische brom (vooral bij ringkern trafo's). Update, overigens lees is net ergens dat de Vincent alleen tot 100 watt klasse A staat, daarmee verwacht ik dat ie rond de 300 watt in rust trekt per kanaal. http://www.diyaudio.....html#post34669 Nog steeds meer dan een 55" Panasonic plasma scherm, maar een stuk minder dan mn Atag inductie kookplaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 19 augustus 2012 Report Share Posted 19 augustus 2012 OK, bedankt voor de info, dan heb ik dat ergens verkeerd gelezen. Ik dacht dat de ruststroom de helft van de maximale was in klasse A. Dan is mijn Threshold dus ook geen 100% klasse A, terwijl het er wel op staat. Maar goed, ik gebruik toch zelden de laatste watten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 augustus 2012 Report Share Posted 19 augustus 2012 Ik ben geen electronicus maar de Threshold Statis is een van de eerdere ontwerpen van Nelson Pass, Jouw S150 is daar een doorontwikkeling van. Ook snap ik niets van 't originel patent voor Stasis: United States Patent 4,752,745 Pass June 21, 1988 -------------------------------------------------------------------------------- Opto-isolated bias circuit for operating push-pull amplifiers in class A and class AB modes Abstract A high fidelity audio amplifier of the push-pull complementary symmetry type, featuring a feedback circuit with a bias sensing element connected to the output terminals of the output transistors. The feedback circuit includes a photoemitting element in optical communication with a photoconductive element which determines the relative voltage difference of the input terminals of the complementary symmetry output transistors. -------------------------------------------------------------------------------- Inventors: Pass; Nelson S. (Auburn, CA) Assignee: Threshold Corporation (Auburn, CA) Appl. No.: 086932 Filed: August 18, 1987 Current U.S. Class: 330/265; 330/59; 330/267 Intern'l Class: H03F 003/26 Field of Search: 330/59,263,264,265,267,308 Ik denk inderdaad dat er in de Stasis een slimme truuk zit om het verbuik te temperen (zonder hoorbaar kwaliteits verlies). Threshold Statis ontwerpen waren en worden nog steed geroemd om hun kwaliteit. Was de Statis technolgy ook niet overgenomen door Usher? http://www.usheraudi...r-1-5-amplifier Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 augustus 2012 Report Share Posted 19 augustus 2012 Heren, Een vraagje: hoe zit het met het matchen van het outputlevel van een voorversterker aan een eindversterker? In de gegevens van mijn Audiolab 8200 CDQ lees ik bij output level bij 1kHz een waarde van 2.05 Vrms (RCA) en 4.1 Vrms (XLR). Nu heb ik twee Vincent SP-991 monoblokken op het oog. Die geeft als ingangsgevoeligheid 1 V en een input impedantie van 47kOhm. Wie kan dit uitleggen? Is voor mij allemaal Chinees. En gaat dat samen werken? Dank! Is deze vraag van ons geacht forumlid Strzel inmiddels afdoende beantwoord? Was Breem, bijvoorbeeld, duidelijk genoeg? Spido vráágt maar... hij heeft zelf nog zo z'n twijfels... Die waarden van 2.05 Vrms (RCA) en 4.1 Vrms (XLR) zijn toch geen vaste gegevens? De door de Audiolab 8200 CDQ (CD-speler, DAC en voorversterker combinatie) afgegeven uitgangsspanningen zijn immers afhankelijk van de dynamiek/amplitude van het (muziek)signaal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 augustus 2012 Report Share Posted 20 augustus 2012 2 volt s.e. of 4 volt balanced zijn redelijk gangbare waarden volgens mij. Ik lees hier en daar nog wat over impedantie matching, maar kan niets vinden over de uitgansimpedantie van de Audiolab. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 augustus 2012 Report Share Posted 20 augustus 2012 Beste Duck-Twacy, De uitgangsimpedantie van goede eindversterkers is nagenoeg nihil: 0,1 Ohm bij 1 kHz** of nog minder. Maar die is voor het matchen van voor- en eindversterkers toch niet van belang? Die uitgangsimpedantie geeft m.i. alleen een aanwijzing t.a.v. van de dempingsfactor (bij 1 kHz!), bij gebruik van luidsprekers waarvan de impedantie (bij 1 kHz!) bekend is. Het komt mij voor, dat voor de matching van voor- en eindversterkers de volgende eigenschappen / specificaties relevant zijn: • Voorversterker: Max. Output / Nominale Output (bijvoorbeeld* 10V / 1V); • Voorversterker: Output impedantie (bijvoorbeeld* 10 Ω); • Eindversterker: Input gevoeligheid (bijvoorbeeld** 1V); • Eindversterker: Input impedantie (bijvoorbeeld** 25 kΩ). * Deze voorbeelden zijn de specificaties van Denon PRA-1200. ** Deze voorbeelden zijn de specificaties van Denon POA-2800. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 augustus 2012 Report Share Posted 21 augustus 2012 Ik had het over de uitgangsimpedantie van de audiolab van de ts, een cd speler/dac/pre combinatie (van overigens zeer goede klasse). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strzel Posted 21 augustus 2012 Author Report Share Posted 21 augustus 2012 Heren, Ik ben in ieder geval een hoop wijzer geworden begrijp dat jullie Vincent mono-blokken als een wat brute ouderwetse stroomvretende bak zien. Kan ik me wel wat bij voorstellen! Dat verhaal van Array klinkt een stuk geraffineerder. Ik geloof inmiddels wel dat het matchen qua waarden van voor- en eindversterker in het algemeen geen probleem is. Voor ik een knoop ga doorhakken en gericht ga luisteren, moet ik eerst even mijn buizenbak verkopen. Maar zoals zo vaak is de reis vaak leuker dan de aankomst... Overigens stuitte ik ook op wat positieve verhalen (voor wat het waard is) over Advance Acoustic. Hoe valt dat bij jullie, zonder dat we hier weer een verhitte discussie krijgen over de merites van Chinese audiospullen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strzel Posted 22 augustus 2012 Author Report Share Posted 22 augustus 2012 Ja voor 1575€ waar je m.i. praktisch een nieuwe versterker voor krijgt. Lijkt me heel schappelijk. Stel je koop een 2e hands S1 voor zeg 1000€ + upgrade naar S-10 = 2575€ Terwijl een nieuwe S10 .... 4675€ kost Niet verder vertellen he..... ben druk aan het sparen straks verhogen ze de prijzen http://www.arrayaudio.nl/prijzen.html Je ben van harte welkom, om hier te luisteren, want ook de S-1 is al top Hoi Tubejack, Als ik zicht heb op verkoop van mijn huidige versterker, kom ik zeker bij je luisteren naar de S-1. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 22 augustus 2012 Report Share Posted 22 augustus 2012 vreemd, de meest voor de hand liggende vraag wordt niet gesteld ? Waarom koop je niet de bijbehorende eindversterkers van Audiolab erbij, (2x monobak Audiolab 8200M of 8200MB) moet m.i.z. goed kunnen met het gesteld budget. - prijstechnisch niks mis mee - goede versterkers - macthen perfect (technisch) - matchen perfect optisch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 augustus 2012 Report Share Posted 22 augustus 2012 Overigens stuitte ik ook op wat positieve verhalen (voor wat het waard is) over Advance Acoustic. Hoe valt dat bij jullie, zonder dat we hier weer een verhitte discussie krijgen over de merites van Chinese audiospullen. Advance Acoustic is erg hoogwaardig spul voor wat het kost. Het schijnt in Frankrijk te worden ontworpen en in China gebouwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strzel Posted 22 augustus 2012 Author Report Share Posted 22 augustus 2012 Die Audiolab monoblokken zijn een heel oud ontwerp dat nog van TagMaclaren stamt. Er is weinig (positiefs) over bekend. En waarom de makkelijkste weg kiezen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strzel Posted 22 augustus 2012 Author Report Share Posted 22 augustus 2012 Advance Acoustic is erg hoogwaardig spul voor wat het kost. Het schijnt in Frankrijk te worden ontworpen en in China gebouwd. Ja, dat is wat je er in recensies over leest. Maar dan toch een gewetensvraag: hoe hoogwaardig kan een eindversterker van ruim € 900 zijn? Iedereen die iets aan de man wil brengen spreekt van 'high-end'! Meest misbruikte term sinds de term 'HiFi' gedevalueerd is..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 augustus 2012 Report Share Posted 22 augustus 2012 Vergelijk het met een apparaat wat zo'n 50% meer kost. Iets in de kwaliteit van Denon en Marantz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 23 augustus 2012 Report Share Posted 23 augustus 2012 Of de bijbehorende Vincent voorversterker ergens tweedehands kopen? Die Usher eindbakken zien er ook wel goed uit zeg! uiterlijk zeker in de lijn van Threshold. Maar kwa prijs een stuk betaalbaarder. Men zegt alleen, dat er express een smaakje aan het geluid toe is gevoegd om het als een buizenversterker te laten klinken. Ik weet niet of dat ieders smaak is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 augustus 2012 Report Share Posted 23 augustus 2012 Die Audiolab monoblokken zijn een heel oud ontwerp (...) Dan is er een grote kans dat het ontwerp een stuk beter is dan dat van veel van die rommel van nú! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strzel Posted 23 augustus 2012 Author Report Share Posted 23 augustus 2012 Vergelijk het met een apparaat wat zo'n 50% meer kost. Iets in de kwaliteit van Denon en Marantz. Hans en anderen, stel dat je vanuit jouw oren en voorkeur een cijfer zou mogen geven tuseen 0 en 10: . Aan een eindversterker van Denon of Marantz of zo'n Advance Acoustic rond €1000 of € 1500; . Een Array S-1; . Een Array S-10. Ben benieuwd en ik weet dat het puur subjectief is. Het gaat me om een idee van de relatieve verschillen te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 augustus 2012 Report Share Posted 24 augustus 2012 Moeten het eigenlijk perse monoversterkers zijn? (En nog maals) met een klein beetje handigheid bouw je voor minder dan 1000 euro per kanaal een Hypex NCore versterker. http://www.hypex.nl/ Of je koopt (voor vermoedelijk veel meer) een pre fabricated http://www.audiophil...iers-mola-mola/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 augustus 2012 Report Share Posted 24 augustus 2012 Punten geven aan apparatuur gaat gewoonweg niet. Hoe die Duitsers dat in de tijdschriften doen is voor mij ook altijd een raadsel. Daar komt bij dat ik enorm houd van het geluid van Array, open, dynamisch en met een enorme resolutie. De S10 is daarbij nog iets vloeiender. Marantz versterkers hebben ook dat vloeiende, maar scoren op de andere punten weer minder. Advance is juist weer wat opener en dynamischer, maar wat minder vloeiend. Elke versterker heeft z'n eigenschappen, daar houd je van of juist niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 augustus 2012 Report Share Posted 25 augustus 2012 Punten geven aan apparatuur gaat gewoonweg niet. Hoe die Duitsers dat in de tijdschriften doen is voor mij ook altijd een raadsel. Niet zo moeilijk hoor Hans. Je houdt de prijs van het produkt aan en hoe duurder hoe beter. Bij importeurs die je wilt matsen plaats je een goedkoper produkt tussen duurdere dan denken de kopers dat ze een schnapschen kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 28 augustus 2012 Report Share Posted 28 augustus 2012 (....) Overigens stuitte ik ook op wat positieve verhalen (voor wat het waard is) over Advance Acoustic. Hoe valt dat bij jullie, zonder dat we hier weer een verhitte discussie krijgen over de merites van Chinese audiospullen. Ik heb uitéénlopende ervaringen met Advance Acoustics. Van mijzelf de technische ervaring dat er nogal eens wat aan mankeert, of dat er ontwerp- c.q. onderdelenkeuze-fouten inzitten. Het kàn goed zijn, het kan ook aardig mis zijn en dan moet het spul terug naar de importeur/fabrikant om hersteld te worden. In enkele gevallen bleven er problemen ontstaan, blijkbaar kon de importeur het niet oplossen. Dan moet je zien een goede, onafhankelijke technicus te strikken die er wél wat mee kan. En er zijn ook gevallen waar het materiaal al tijdenlang probleemloos en goed speelt. Qua weergave is men zonder uitzondering positief gestemd, ik heb het zelf helaas nooit lang thuis beluisterd dus daarover heb ik geen mening. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 augustus 2012 Report Share Posted 28 augustus 2012 Ik heb begrepen dat er in het begin veel technische problemen met de Advance apparatuur waren. Volgens de huidige importeur is het nu niet meer dan b.v. bij Marantz of Denon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 augustus 2012 Report Share Posted 28 augustus 2012 Is het met Matantz en Denon zo erg gesteld dan Hans Wat moet er nu kapot gaan aan een versterker ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strzel Posted 28 augustus 2012 Author Report Share Posted 28 augustus 2012 Ik heb begrepen dat er in het begin veel technische problemen met de Advance apparatuur waren. Volgens de huidige importeur is het nu niet meer dan b.v. bij Marantz of Denon. Nou dat klinkt al weer een stuk positiever. Gebruik al jaren AV-receivers van Denon. Nog nooit een storing mee gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts