Jump to content

Matchen Voor- En Eindversterker

Strzel
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

E.e.a. is 2 ...3 weken verschoven, want ik ben met eigen projecten bezig. Het is zeker de bedoeling om deze Sansui zo origineel mogelijk te houden. Ik heb een fijn metertje om condensatoren te testen. Als ze nog goed zijn, is het goed. Leefdtijd, zegt inderdaad niet alles :)

Nou kan de echte zoektocht beginnen: ik heb deze week mijn buizenversterker verkocht.

Er staan op hifi.nl twee Array M-2's te koop.

Wellicht een bekende van hier?

Nog geen reactie gehad op mijn mail.

Jammer genoeg gaat dit verhaal, na mailcontact en een akkoord over de prijs, niet door.....

Dus maar weer verder zoeken en gaan luisteren.

Ja voor 1575€ waar je m.i. praktisch een nieuwe versterker voor krijgt.

Lijkt me heel schappelijk. Stel je koop een 2e hands S1 voor zeg 1000€ + upgrade naar S-10 = 2575€

Terwijl een nieuwe S10 .... 4675€ kost

Niet verder vertellen he..... ben druk aan het sparen :) straks verhogen ze de prijzen :(

http://www.arrayaudio.nl/prijzen.html

Je ben van harte welkom, om hier te luisteren, want ook de S-1 is al top :)

Ik denk dat ik deze route maar eens ga bewandelen. Heb al een S-1 in het vizier...

• 2 weeks later...

Zo, inmiddels wer een tijdje verder.

Na alle verhalen heb ik een Array-S1 eindversterker gekocht. Bij een handelaar uit Almaar die hier wel bekend zal zijn.

De Array is (via cinch) verbonden met de Audiolab 8200 CDQ en draait op KEF XQ40.

Het geluid is neutraal, open en zeer gedetailleerd en dynamisch. Persoonlijk vind ik het erg mooi. Anderen zullen het klinisch vinden en misschien iets te nadrukkelijk in het middengebied. Ik was hier wel weer aan toe na de kleuring van buizenversterkers, maar ook dat is persoonlijk.

Op mijn oorspronkelijke vraag over het matchen van voor- en eind versterkers kan ik jullie geen definitief antwoord geven. De Audiolab doet het goed en is na een weekje inspelen steeds beter geworden. De digitale voorversterking wint het wat mij betreft van het analoge deel van de Audiolab. Wel valt op dat ik het volume nogal hoog moet zetten om een echte punch te krijgen.

Tja, wat mag je uiteindelijk verwachten van een CD-speler, DAC en een voorversterker ineen van een kleine € 1300? Het apparaat slaat geen slecht figuur.

Maar of Array en Audiolab een ideaal huwelijk hebben, is te bezien. De Array lijkt me van een hoger kaliber.

Voorlopig maar eerst eens genieten van muziek en bekende CD's herontdekken.

Dan maar weer op zoek naar een gebruik Array A-2 voorversterker..... Daarna de modificaties.... Daarna....

Gefeliciteerd, Strezl. Maar pas op dat je niet in een audiospiraal terecht komt. Dat was mij bijna overkomen.

Marc

Een negatieve audiospiraal is niet best.

Voor zover ik weet zit jij al enkele jaren in een positieve audiospiraal, want een spiraal is het toch in zekere zin, nietwaar? ;)

Mwah...

Ik bedoel dat ik begon met een nieuwe set, en toen vond dat de speakers niet meer goed genoeg waren. Toen kocht ik nieuwe speakers, en vond ik dat de set niet goed genoeg meer was. Dus kocht ik een nieuwe set...

En dat had zo tot in het oneindige door kunnen gaan (tot de dood erop volgt, gelukkig).

Maar godzijdank kwam er wat anders op mijn weg, en kocht ik niets meer. Integendeel, ik heb van alles afgeschaft. Wat er nu van de set over is bevindt zich in een automatische spiraal omhoog.

Doet me denken aan The Lark Ascending.

M :ph34r: rc

Een negatieve audiospiraal is niet best. (...)

(...) En dat had zo tot in het oneindige door kunnen gaan (tot de dood erop volgt, gelukkig).

Maar godzijdank kwam er wat anders op mijn weg (...)

Mumsoft

De spiraal omhoog is de spiraal omlaag.

(Vrij naar Lao-Tse.)

De spiraal is de weg die de sterfelijke aflegt op de tijd-as

naar precies hetzelfde punt als waarop hij startte...

van bovenaf gezien,

of van onderaf.

Het is slechts een kwestie van perspectief.

Walking around in circles:

hij loopt z'n l*l achterna.

Onophoudelijk naar boven,

of naar beneden:

wie zal 't zeggen?

Het is immers slechts een kwestie van perspectief?

Tot de dood hem verlost, godezijdank.

Of god hem verlost, dodezijdank.

Is ook dit wellicht slechts een kwestie van perspectief?

• 5 months later...

Zo na een paar maanden weer eens een update.

Zoals gemeld in september 2012 een Array S-1 gekocht die met een Audiolab 8200 CDQ voorversterker ging spelen.

Al vrij snel begon het geluid me te vervelen. Moeilijk te beschrijven, maar het leefde niet. Doods komt nog het dichtste bij.

Ik merkte dat ik steeds harder ging spelen om de ervaring 'in de muziek te zitten' op te roepen. Een ervaring die ik in de goede tijden van mijn vorige buisversterker wel had (als ie niet weers eens stuk was).

Bovendien was je na een uurtje luisteren eigenlijk moe van het geluid. Tja, dan deugt er iets niet.

Mijn vermoeden was dat de digitale voorversterking van de Audiolab aan dit alles debet was. Of zou toch de Array het zijn?

Dus maar een gok genomen en afgelopen weekend in Oirschot een (helaas zwarte) Array-A2 gekocht voor een nette prijs. Ik vermoed dat Hans van Liempd de persoon goed kent want in die contreien is het een kleine Array-wereld.

Na een paar avonden luisteren is de ervaring dat het allemaal een stuk rustiger klinkt. Veel details en na een uurtje of drie nog geen vermoeidheidsverschijnselen. Ook draai ik nu de set op een veel lager volume.

Kortom een duidelijk betere match tussen voor- en eindversterker. Daar begon dit topic ooit over.

Op naar de volgende stap.

Groet

• 1 year later...

Tijdje geleden dat ik hier was.

De Array S-1 en A-2 zijn de deur uit. Ik werd er niet gelukkig van. Veel te doods voor mijn smaak. 

Terug naar buizen. Nu helemaal blij met een PrimaLuna Dialogue Two, voorzien van Genalex Gold Lions.

Strzel, on 21 May 2014 - 12:32 AM, said:

De Array S-1 en A-2 zijn de deur uit. Ik werd er niet gelukkig van. Veel te doods voor mijn smaak. 

Terug naar buizen. Nu helemaal blij met een PrimaLuna Dialogue Two, voorzien van Genalex Gold Lions.

Mijn ervaring met Array is dat de totaalklank bijzonder strak, vol en groot is. Dat voordeel uit zich met name in het laag. 

Maar een buizenversterker maakt het (belangrijke) middengebied levendiger en voor mijn gevoel echter/natuurlijker.

Daarom wordt er ook wel gekozen voor een combinatie van buizen en transistoren. Vroeger was dat vaak een Audio Research v.v. en een Mark Levinson e.v.

Dan was je echter wel de prijs van een goede auto verder.

Ik denk dat een technicus een buis technisch gezien de mindere vindt. Zelf word ik niet gehinderd door enige technische kennis. Ik kan alleen maar luisteren.

Hier staat nu ook een combinatie, maar dan een omgekeerde: een transistor vv en buizen monoblokken. Het zou zo maar kunnen dat ik in de laagte wat inboet, maar het midden en hoog zijn voor mij fantastisch. Ik ben dan ook bijzonder tevreden met deze versterker(s).

De ls zijn ook niet moeilijk aan te sturen en hebben een rendement van 90dB. De versterker combinatie zal waarschijnlijk niet werken met "moeilijkere" ls.

Waarschijnlijk de combinatie.  De luidsprekers die ik hier gebruikt zijn vrij dynamisch en dat ging uitstekend met de A-2 en S-1.

Beetje tweaken met interlinks en toen klonk het helemaal top. Met name LP''s via de PH-1 phono pre.

Soms heb ik er een beetje spijt van dat ik het verkocht hebt, veel te goedkoop ook. 

Aan de andere kant het zijn maar dingen. :)

Met de 10 serie van Array is er wel wat veranderd. Daarmee is het allemaal wat levendiger geworden. 

Ik hou niet van buizen, omdat het laag meestal redelijk ongecontroleerd klinkt. Of het midden en hoog natuurlijker klinkt waag ik ook te betwijfelen. Dat je het mooier vind klinken zou best kunnen.

Maar alles hangt natuurlijk van de rest van de installatie, akoestiek en bronmateriaal af.

De antieke buizencombinatie die ik de laatste tijd veel gebruik (Leak Varislope II Stereo / Stereo 60) is ongetwijfeld niet exemplarisch voor àlle buizenversterkercombinaties.

Maar ik heb deze combi goed kunnen vergelijken met andere (transistor) versterkers c.q. combinaties.

Die laatsten hadden vaak veel meer vermogensreserve en ook een veel hogere dempingsfactor: twee dingen die ik tot voor kort nog heel belangrijk achtte.

Tot mijn verrassing bleek de buizencombinatie beter, preciezer (details) en overtuigender te presteren dan de transistorversterkers: ook in het laag.

Daarbij speelt ongetwijfeld mee, dat voor de allerlaagste frequenties het gehoor niet erg kritisch is, en dat de details van bastonen worden gevormd door hogere frequenties.

De antieke buizencombinatie die ik de laatste tijd veel gebruik (Leak Varislope II Stereo / Stereo 60) is ongetwijfeld niet exemplarisch voor àlle buizenversterkercombinaties.

Maar ik heb deze combi goed kunnen vergelijken met andere (transistor) versterkers c.q. combinaties.

Die laatsten hadden vaak veel meer vermogensreserve en ook een veel hogere dempingsfactor: twee dingen die ik tot voor kort nog heel belangrijk achtte.

Tot mijn verrassing bleek de buizencombinatie beter, preciezer (details) en overtuigender te presteren dan de transistorversterkers: ook in het laag.

Daarbij speelt ongetwijfeld mee, dat voor de allerlaagste frequenties het gehoor niet erg kritisch is, en dat de details van bastonen worden gevormd door hogere frequenties.

Daar neem ik een pilsje op. Er is iets te vieren. 

In mijn stoutste jongensdromen had ik nooit kunnen vermoeden dat wij het ooit nog eens ergens over eens zouden zijn.

Hieperdepiep ............over enkele ogenblikken gaat hier de polonaise van start.

Met de 10 serie van Array is er wel wat veranderd. Daarmee is het allemaal wat levendiger geworden. 

Ik hou niet van buizen, omdat het laag meestal redelijk ongecontroleerd klinkt. Of het midden en hoog natuurlijker klinkt waag ik ook te betwijfelen. Dat je het mooier vind klinken zou best kunnen.

Maar alles hangt natuurlijk van de rest van de installatie, akoestiek en bronmateriaal af.

Ik vind het midden (en hoog) niet mooier, maar echter.

Moderne speakers worden ontworpen voor versterkers met een hoge dempingsfactor. Op die manier matchen ze beter met de veelheid aan moderne ss versterkers. De klant wil beide onafhankelijk van elkaar kunnen kiezen.

Buizen hebben over het algemeen een lage dempingsfactor en dan komt de match met de gebruikte speakers in het laag kritischer. Kan prachtig klinken maar evengoed slecht als de match niet goed is. De keuze aan goede combinaties wordt daarmee ook kleiner.

Moderne speakers worden ontworpen voor versterkers met een hoge dempingsfactor. Op die manier matchen ze beter met de veelheid aan moderne ss versterkers. De klant wil beide onafhankelijk van elkaar kunnen kiezen.

Buizen hebben over het algemeen een lage dempingsfactor en dan komt de match met de gebruikte speakers in het laag kritischer. Kan prachtig klinken maar evengoed slecht als de match niet goed is. De keuze aan combinaties wordt daarmee ook kleiner.

Je begint steeds wijzere dingen te zeggen Peter. Is er wat gebeurd? :D