Jump to content

Matchen Voor- En Eindversterker

Strzel
 Share

Recommended Posts

Het is gewoon een gegeven dat veel speakers met een versterker met hoge uitgangsweerstand ( == lage dempingsfactor) levendiger kunnen gaan klinken, en de bas soms te levendig :D Heeft niet zozeer met buizen vs solid state te maken. Als je een weerstand van een paar ohm in serie met speakers zet heeft dat soms hetzelfde effect met ss versterkers, wel tegen inlevering van rendement dan.

De antieke buizencombinatie die ik de laatste tijd veel gebruik (Leak Varislope II Stereo / Stereo 60) is ongetwijfeld niet exemplarisch voor àlle buizenversterkercombinaties.

Maar ik heb deze combi goed kunnen vergelijken met andere (transistor) versterkers c.q. combinaties.

Die laatsten hadden vaak veel meer vermogensreserve en ook een veel hogere dempingsfactor: twee dingen die ik tot voor kort nog heel belangrijk achtte.

Tot mijn verrassing bleek de buizencombinatie beter, preciezer (details) en overtuigender te presteren dan de transistorversterkers: ook in het laag.

Daarbij speelt ongetwijfeld mee, dat voor de allerlaagste frequenties het gehoor niet erg kritisch is, en dat de details van bastonen worden gevormd door hogere frequenties.

Leuk, hele discussie losgemaakt.

Herkenbaar, de details en soundstage van de PrimaLuna zijn verbluffend. Je wordt er gewoon ingetrokken in plaats van dat 'er naar luistert'.

Leuk, hele discussie losgemaakt.

Herkenbaar, de details en soundstage van de PrimaLuna zijn verbluffend. Je wordt er gewoon ingetrokken in plaats van dat 'er naar luistert'.

De leuke discussies kunnen hier wel eens plotsklaps omslaan, Maar niet door mij hoor, niet door mij :D.  

:D Ik heb een leuk leven en daar val ik graag anderen lastig mee :D  

Mooi man, ik ben blij dat we mee mogen genieten met jou. Er is al genoeg verdriet..

Laten we onze levensvreugde met zoveel mogelijk mensen delen.e124.gife118.gif

TL 200, on 23 May 2014 - 2:03 PM, said:

Mooi man, ik ben blij dat we mee mogen genieten met jou. Er is al genoeg verdriet..

Laten we onze levensvreugde met zoveel mogelijk mensen delen.e124.gife118.gif

Echt mooie reactie. Je hebt gevoel in je lijf :)

Of als je voor je streaming playlist list durft uit te komen ;-)

Ik denk dat je audiofiel bent, als je durft te zeggen dat je van muziek houdt en geluidskwaliteit belangrijk vindt en daar ook aandacht aangeeft of gegeven hebt in de vorm van je  stereoset.

Recent sprak ik met een Yamaha-man. Als jongere bekend gemaakt met hifi en dat leuk vond en is blijven hangen bij 1 merk. Er zijn dus verschillende soorten audiofielen denk ik. De eenkennige audiofiel - hier ben ik gelukkig mee -, de zoekende audiofiel - het kan altijd beter, ik ruil dit gewoon weer in, de beginnende audiofiel, - waar begin ik?, de ik-weet-het-beter audiofiel, ik ben zo goed technisch onderlegt dat niemand mij van gedachten kan veranderen etc. Maar allemaal audiofiel :D  

Ja, eindelijk. En dat in dit Topic na een zotte opmerking van mij.

En nu vind ik het lastig om mij te rubriceren. Voor mijn streaming playlist dùrf ik wel, maar kàn ik niet uitkomen. Te lang. En ik blijf de eeuwige beginner met het eigenwijze idee alles beter te weten.

Onmogelijke vent dus.

Dank Ivan. Eindelijk duidelijkheid.

I used to be an audiophile. I think.

Vroeger (nog niet eens zo lang geleden) best wel gek op apparaatjes, doosjes enz. maar ook muziekgek. Of wat voor muziek moet doorgaan.......

Sinds hersenbloeding het werken aan apparaatjes onmogelijk heeft gemaakt, (nog) meer muziekliefhebber geworden en de doosjes geloof ik wel.

Het meet goed, het klinkt goed, alhoewel mijn speakers volgens sommige deskundigen (die ik echt hoog heb zitten, mind you) niet goed kunnen weergeven.

Soit, het zij zo. Myfi. Ik ben er happy mee en kan urenlang zonder enige vorm van irritatie, onrust of luistermoeheid muziek luisteren op het Malle Pietje setje waarin nota bene een verguisde PA-versterker de centrale krachtbron is.

Streamer (FLAC), MP3, LP, CD ...... allemaal goed als de muziek me boeit. En daarvan heb ik gelukkig genoeg in huis om de rest van mijn leven mee door te kunnen brengen.