Jump to content

Matchen Voor- En Eindversterker

Strzel
 Share

Recommended Posts

• Members

I used to be an audiophile. I think.

Vroeger (nog niet eens zo lang geleden) best wel gek op apparaatjes, doosjes enz. maar ook muziekgek. Of wat voor muziek moet doorgaan.......

Sinds hersenbloeding het werken aan apparaatjes onmogelijk heeft gemaakt, (nog) meer muziekliefhebber geworden en de doosjes geloof ik wel.

Het meet goed, het klinkt goed, alhoewel mijn speakers volgens sommige deskundigen (die ik echt hoog heb zitten, mind you) niet goed kunnen weergeven.

Soit, het zij zo. Myfi. Ik ben er happy mee en kan urenlang zonder enige vorm van irritatie, onrust of luistermoeheid muziek luisteren op het Malle Pietje setje waarin nota bene een verguisde PA-versterker de centrale krachtbron is.

Streamer (FLAC), MP3, LP, CD ...... allemaal goed als de muziek me boeit. En daarvan heb ik gelukkig genoeg in huis om de rest van mijn leven mee door te kunnen brengen.

Tja, weet je Sander, jij bent ook nog steeds een groot muziekliefhebber. 1 met een grote collectie van de zo benodigde software in deze hobby: Muziek.

Het heeft allemaal te maken met de gemoedstoestand wanneer je naar deze zelfde muziek luistert. Muziek die je boeit en of beroert doet dat ook op een transistorradio'tje, het hoeft echt niet altijd perfect te zijn. Ook als achtergrondmuziek doet het er allemaal niet zo to hoe het klinkt, als het er maar is, muziek (daar heb ik dan idd een digitaal oplossinkje voor, dat heeft namelijk 1 voordeel, bedieningsgemak).

Als ik echter eens echt lekker audiofiel bezig wil zijn (wat steeds vaker alleen nog voor het werk is), dan moet alles perfect zijn. Daar heb ik mijn high-end set voor. Toegegeven, s'avonds met madam op de bank mag een goed klinkende plaat ook niet ontbreken, vrouwlief is nog een grotere zeikerd als dat ik ben!

Daarbuiten heb ik echter nog een 2e grote hobby, het verzamelen van lp's (mijn eerste echte grote liefde, al ruim voordat de dames in beeld kwamen). Mijn verzameling vinyl ben ik trots en zuinig op, ik vind dus ook dat ik dat vinyl de best mogelijke behandeling mag geven (zeker mijn gekoesterde mono-plaatjes), dus een zo fraai mogelijke draaitafel, arm en element...

Wat dit eigenlijk allemaal met het matchen van de voor en eindversterker heeft te maken weet ik niet, maar het is maar weer eens gezegd!

Hee Marco!

Wij kennen elkaar al wat langer en ik denk dat jij ook wel begrijpt hoe ik het bedoelde. ;)

Voor diegenen die mij niet zo goed kennen nog iets verduidelijking: uiteraard is een bepaalde basis-kwaliteit wel wenselijk om ECHT van muziek te kunnen genieten.

Wat niet wegneemt dat er bij mij wel wat (kleine) paradigma-verschuivingen zijn opgetreden in de afgelopen 2 a 3 jaar waarbij ik de absolute kwaliteit van weergegeven muziek iets minder belangrijk ben gaan vinden t.o.v. de feitelijke inhoud van die muziek.

Dat blijkt oa. uit het feit dat ik rustig naar MP3 kan luisteren mits de muziek me boeit, iets wat ik 3 jaar geleden beslist niet gedaan zou hebben.

Ook kraakjes en tikjes in LPs vind ik lang zo erg niet meer.

Kortom: de genots-factor is toegenomen en ik kan daar wel een aantal redenen voor aanwijzen maar dat is voor anderen weinig relevant.

Belangrijkste is dat we een hobby delen die ons meer verbindt dan uiteendrijft. Of eigenlijk zou dat zo moeten zijn.

Er is hier een periode geweest dat dat laatste het geval was, ik zie nu gelukkig weer meer het eerste terugkomen.

Daar ben ik blij om en daarom post ik ook weer wat regelmatiger hier (ja, ik heb bij mijn laatste "afscheid" harde woorden gebruikt. Nu denk ik daar dus weer anders over, ik ben ook maar een mens).

En verder lul ik uiteraard graag over techniek want dat is en blijft toch ook wel een beetje een passie ook al kan ik dat niet meer actief beoefenen.