Jump to content

Aarde

carl
 Share

Recommended Posts

Wat ik zeg jack is dat een groot deel van ons woningbestand slecht geaard zou moeten zijn als aansluiting op de waterleiding onvoldoende is. Daar zou dan sprake zijn van een gevaarlijke toestand. Dit komt niet tot uiting in de ongeval statistieken en ook niet in de regelinggeving. Daarbij heb je naast aarding nog zoiets als een aardlekschakelaar als veiligheidsmaatregel.

Veiligheid is prima maar hoever wil je gaan: een risco van 0,000000000000000000000000 Dan zouden mensen ook verplicht rubberen zolen moet dragen.

Guest tubejack

Carl, vind je het erg, dat ik je redenatie heel erg fout vind. Ik hoor vaker dit soort "dooddoeners: "O het zat al zo" :wacko:

Met elektra of stroom valt niet te spotten. Je hoort het niet, je ruikt het niet..... je voelt het alleen. :(

Dat was het, met een beetje pech: "einde oefening" a045.gif

Hallo,

Ik heb me eens laten informeren over een extra aardpunt voor mijn audio. Ik wilde een betere aarding dan die ik nu heb. Die ik nu heb is voldoende, mits er een aardlekschakelaar in de installatie zit. Dat is nu gewoon een pen van ca 2 meter in de grond. Wilde ik zonder aardlek aan de gang, dan zou ik vele tientallen meters diep moeten gaan om een 0 ohm aarding te krijgen. En echt veilig was dat dan ook nog niet; wel acceptabel. Dat was me een beetje te duur, dus de audio zit achter de aardlek op de matige ( maar voldoende) aarding. Wel een eigen groep.

Ik woon in een (rivier)polder.

Groet,

Leobus

Wat ik zeg jack is dat een groot deel van ons woningbestand slecht geaard zou moeten zijn als aansluiting op de waterleiding onvoldoende is. Daar zou dan sprake zijn van een gevaarlijke toestand. Dit komt niet tot uiting in de ongeval statistieken en ook niet in de regelinggeving. Daarbij heb je naast aarding nog zoiets als een aardlekschakelaar als veiligheidsmaatregel.

Veiligheid is prima maar hoever wil je gaan: een risco van 0,000000000000000000000000 Dan zouden mensen ook verplicht rubberen zolen moet dragen.

Is het niet zo dat jouw waterleiding aan de aarde van jouw installatie hangt..??

Dat is n.l. verplicht.

Verder zit er waarschijnlijk ergens een aardpen waar dan de aardlekschakelaar weer aan hangt.

Veilig is het dan wel, maar voor je audioinstallatie wat magertjes.

:)

Guest tubejack

Is het niet zo dat jouw waterleiding aan de aarde van jouw installatie hangt..??

Dat is n.l. verplicht.

Hier ook, beide koperen binnenleidingen van zowel gas als water zijn geaard met een blanke aarde draad vanaf de aardelektrode.

Vóór de meter is het zover ik kan zien, kunsttof.

Verder zit er waarschijnlijk ergens een aardpen waar dan de aardlekschakelaar weer aan hangt.

Veilig is het dan wel, maar voor je audioinstallatie wat magertjes.

Beide kan, maar weet je pas zeker, als dat uitgezocht is.

Guest tubejack

is het aarden van een waterleiding niet heel iets anders dan de waterleiding als aarde gebruiken, al hangt er in beide gevallen een draadje aan de waterleiding.

Zeker, de waterleiding als aarde gebruiken mag volgens mij niet eens.

Het heeft met de kunstof leidingen die in de straat gebruikt worden ook geen zin.

http://nl.wikipedia....lektriciteit%29

In mijn 1e huis uit 1890 kwam er nog een papieren met teer en een loodmantel elektriciteit kabel binnen.

Op die loodmantel zat toen de aarde. Tot het energiebedrijf deze kwam vervangen door een soort VMVKas

maar dan steviger. Iedereen in de buurt moest toen een aardelektrode laten slaan.

Multimeter werkt bij 250 volt vreemd genoeg niet. Hoe heet zo'n aarde meter eigenlijk. ...
Megger. Maar dat is eigenlijk een isolatiemeter.

De kwaliteit van de aarde kan ook niet met een gewone multimeter worden gemeten.

Zoals gezegd is een waterleiding niet geschikt om als aarde te dienen. Dat de waterleiding (in de badkamer) is verbonden met de aarde van de elektrische installatie is bedoeld om ongelukken in de badkamer te voorkomen.

volgens mij is het van belang bij de aarde of je genoeg weerstand hebt ( veiligheid )

Voor audio is het belangrijkste dat je via de aarde geen vervuiling van andere electrische apparaten in huis op je hifiset krijgt.

Dit is ook te meten, maar dit is kostbaar

Carl, vind je het erg, dat ik je redenatie heel erg fout vind. Ik hoor vaker dit soort "dooddoeners: "O het zat al zo" :wacko:

Met elektra of stroom valt niet te spotten. Je hoort het niet, je ruikt het niet..... je voelt het alleen. :(

Dat was het, met een beetje pech: "einde oefening" a045.gif

Tijd dat je een keer een stage bij de overheid gaat volgen Jack. Bij elke normstelling gaat het niet alleen om veiligheid en gezondheid e.d. maar juist ook om de daarmee gemoeide kosten. De vraag is dan hoeveel risico acceptabel is. Bij asbest zou de normstelling bijvoorbeeld 0 moeten zijn. Een paar doden per jaar vindt men om redenen van kosten acceptabel. Lood in de bodem is slecht voor de hersens van kinderen. In grote steden wordt lood binnen grenzen geaccepteerd omdat verwijdering niet te betalen is. Waarom nu de overheid aarden aan de waterleiding accepteert is dus niet helemaal duidelijk. Kennelijk is het risico acceptabel zeker gezien het feit dat de meeste mensen ook aardlek hebben. Ik denk overigens ook dat de veiligheid over de laatste 40 jaar sterk verbetert is ten opzichte van vroeger. Vroeger zaagden ze asbestplaten gewoon met de hand, keken ze helemaal niet naar bodemverontreiniging en van elketriciteit weet jij het beter dan ik :D

Guest tubejack

Beste Carl,

Dingen zijn vaak simpel, alleen wij mensen denken.

Of je doet ergens iets aan, of je doet niets, de rest is waanzin.

Er zijn diverse politieke partijen vóór een kleinere overheid, als ik je verhaal goed lees kan dat ook makkelijk.

Ik zie liever "doeners" dan "praters" I.p.v. " goedpraten en normen bedenken" aanpakken!.

Next!

Hai Jack,

Als je bepaalde doelen wilt bereiken wordt vaak gezegd dat je voor 20% van het geld 80% van de doelen bereikt, en voor 80% van het geld de laatste 20% van de doelen. Gezien het feit dat de overheid geen onbeperkt budget hebt neemt men vaak genoegen met die 80% van de doelen. Die mensen die daarvoor kiezen zijn juist vaak de doeners. Ik krijg overigens vaak het verwijt te voorzichtig te zijn.

Waarom nu de overheid aarden aan de waterleiding accepteert is dus niet helemaal duidelijk.

Ik vraag me af wie of wat je bron is Carl, ik geloof er namelijk niets van.

Als je topic doorleest zul je zien dan de moderne huizen allemaal met kunststof leidingen worden uitgevoerd en ook de huizen die wij renoveren cq verbouwen worden met kunstof leidingen uitgevoerd. Daar je aarde aan vastplakken heeft weinig tot geen zin.

Sterker nog, dat is ronduit gevaarlijk.

Stel even dat de leidingen IN huis van badkamer naar woonkamer geleidend zijn maar de rest niet en er dus ook geen directe verbinding is met de aarde in de meterkast.

Als er dan een transformator in een versterker besluit om te gaan roken kan de isolatie inwendig smelten waardoor er netspanning op de kast komt te staan.

Door de aarde-aansluiting komt dat mooi op je badkamerkraan of verwarming te staan. Exit en je bent in 1 klap van alle aardse zorgen bevrijd.

Deze situatie is NIET denkbeeldig, ik heb transformatoren gezien die werkelijk sluiting maakten tussen primair en versterkerhuis.

Maar de zelf-verklaarde alfa zal het allemaal wel beter weten. <_<

Ik ga wel wat aan de aarde doen maar hoeveel procent van de huizen wordt zo geaard. Hier in Nijmegen hele wijken en waarom wordt daar dan niet voor gewaarschuwd?

Guest tubejack

In iedergeval bij koophuizen is ...

De binneninstallatie vanaf de meter, van het maakt niet uit wat dus: CV, gas,licht ,water, eigen verantwoording Carl.

Bovendien wie zou dan moeten waarschuwen? Vroeger had je één energie leverancier. Wij hadden het GEB = gemeentelijk energie bedrijf.

Die was streng! en wilde nog wel eens een mannetje sturen. Nu is dat zo versnippert.

Pas als het fout gaat, krijg je problemen.

De "ontwetende" zijn vaak ook een beetje makkelijk....

De overheid heeft natuurlijk een taak in deze. Ze schrijft in het algemeen belang ook regels voor bij de verkoop van sigaretten of ter voorkoming van brand

Guest tubejack

Kennlijk niet, het is geen wet, maar een richtlijn.

Maar gek genoeg, ben je tal van dingen verplicht...

Dit is een aardige Elke nieuwe wandcontactdoos die aangelegd wordt moet een aardcontact hebben

Zie onderop

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_installatie#Huisinstallatie

NEN 1010 Veiligheidsbepalingen voor laagspanningsinstallaties gebruikt door de elektrotechnische installatiebranche. NEN-normen zijn geen wetten maar afspraken, praktische richtlijnen die voor en door de markt zijn gemaakt. Deze afspraken bevatten de minimumveiligheidseisen waaraan laagspanningsinstallaties in de woning-, de utiliteitsbouw en in de industrie moeten voldoen. Het auteursrecht ligt bij NEN.

Hai Jack. Zo op het eerste gezicht voldoe ik wel aan die Wikepedia eisen. In ieder geval de hifi op een stop :D en voor was machine en droger geldt hetzelfde. Keuken heeft zelfs een aparte stoppenkast. Ik werk ook met andere Nens. Mag je wel een beetje relativeren hoor.