Jump to content

Cd Loopwerk

rienberends
 Share

Recommended Posts

Heb vanmiddag voor de zoveelste keer mijn Rotel loopwerk ter reparatie aangeboden (tandwiel/snaar/whatever)

Op de terugweg even bij Blokker een Q.Media dvd -apparaatje voor 24 euri gekocht om toch mijn muziek te kunnen bljjven beluisteren.

Dat "prul" op mijn PS Audio dig. link. gen. 2 aangesloten via de dvd digital out..

Resultaat : een zeeeer acceptabel geluid . Het enige wat ontbreekt zit in het laag.

Normaliter staat alles perfect opgesteld ; voetjes,dempers etc......

Nu even niet ,maar toch sta ik versteld van het dvd-spelertje dat alleen maar dient als loopwerk,

daar zijn eigen dacje overgenomen wordt door de PS AUDIO.

Wat denken jullie? Is het lasertje van de Q beter dan de oude Rotel?

Nee ,dat zou dan een Philips CDM 9 laserunit moeten zijn.

Zijn die er nog?

Tussen het Blokker spelertje en de PS Auodio DAC zit een Harmonic Techn. digitale kabel die bijna dikker is

dan het spelertje en 10 keer zo duur was (lachen )

Ik gooi er morge een marmeren plaat op , dan is ie wat stabieler haha

De Rotel zal over een week klaar zijn.

Als je tevreden bent met die Rotel zou ik zeker het advies van Jack overnemen en het hele loopwerk vervangen. Overigens als je de toekomst ziet is misschien wel verstandig om een deugdelijk loopwerk te kopen en te kiezen voor een DAC geintegreerd met een streamer. Dat loopwerk voor de rest van je leven en de DAC/streamer om periodiek te verbeteren.

Het Rotel loopwerk is versshillende malen "opgegradeerd"

De eerste eigenaar heeft een hem late voorzien van een superclock /andere voeding.

Ikzelf heb heb nogeens op laten waarderen door Peter van Willenswaard.

Dat was echt een stap hoger. Daarna geklooi met la,tandwieltje, snaartje.

Vraag is dus: Heeft zo,n nw. CDM loopwerk nog zin/nut?

Ikzelf ben erg gehecht aan de Rotel.Hij oogt /weegt solide en is altijd een rots in de branding geweest.

Guest tubejack

Ik heb een RCD-975 net één stap onder jouw RDD980 en vond het de moeite waard, net als alle andere mod's.

En heb 2 of 3 reserve exemplaren, voor als er wat stuk gaat :)

Maar of jij het de moeite waard vind dat kan je alleen zelf beroordelen.

Het eeuwige leven bestaat niet.

Guest tubejack

Geen idee, bij mij krijgen na 10...12 jaar de meeste cd-spelers kuren. Ongeacht of ik ze nu wel of niet gebruik.

Slechts een paar oude van Philips, die blijven maar doorgaan :)

En die "rotzooi" staat keurig als reserve inderdelen in een aantal rekken. ;)

Wij Nijmegenaren zeggen "rotsooi"Jack. Bij dat soort woorden uit mijn kinderjaren loop ik nog steeds vast.

Heb nu dik een week het Blokker DVD-spelertje als loopwerk gebruikt.

Heb best wel wat speeluren gemaakt met, met name CD,s die ik van voor naar achter en vice versa ken.

En tsja, dan kom ik ik toch tot de conclusie dat dat loopwerkje het even goed doet als mijn (inmiddels) loodzware ,

sterk gereviseerde Rotelloopwerk.

Mijn vraag /stelling : De digitale input is veranderd van een "dure" naar een " zeer goedkope", maar de converter (PS Audio DAC) is dezelfde gebleven. Wat is de rol van het lasertje (waar het signaal mee begint) eigenlijk?

Er kan verschil ontstaan als de laser van een ander materiaal wordt gemaakt, met name. Dat geldt ook voor de rest van de spullen in het loopwerk. Dat zegt mijn korte maar hevige leerschool in de audio. Eventuele verschillen kunnen ook door de rest van de apparatuur verdoezeld worden, zeker omdat het best subtiel zal zijn. Verder mag je hopen dat een duur loopwerk wat duurzamer is. Dan kun je er wat langer van genieten.

M :ph34r: rc

Rien die dac met spdif kan nooit goed werken i.v.m. jitter, je zult moeten re-klokken

Over loopwerken kan ik heel kort zijn ,zoek de verschillen :) het is bij de drie straal loop werken alle maal bluf.

Heb nu dik een week het Blokker DVD-spelertje als loopwerk gebruikt.

Heb best wel wat speeluren gemaakt met, met name CD,s die ik van voor naar achter en vice versa ken.

En tsja, dan kom ik ik toch tot de conclusie dat dat loopwerkje het even goed doet als mijn (inmiddels) loodzware ,

sterk gereviseerde Rotelloopwerk.

Mijn vraag /stelling : De digitale input is veranderd van een "dure" naar een " zeer goedkope", maar de converter (PS Audio DAC) is dezelfde gebleven. Wat is de rol van het lasertje (waar het signaal mee begint) eigenlijk?

In principe maakt het loopwerk niet uit mits deze een mooi schoon signaal aanbied.

Wat kan er dan fout gaan bij een loopwerk?

Deze moet de cd foutloos uit lezen en de data realtime door zetten naar de dac.

Het realtime uitlezen kan problemen geven.

Een beschadiging of slechte persing kan roet in het eten gooien waardoor het foutloos uitlezen al niet meer mogelijk is.

Gelukkig bestaat er nog zo iets als een fout correctie waardoor de fouten die optreden in het uitlezen gecorrigeerd worden.

Een duurder loopwerk zal in de regel minder vaak gebruik moeten maken van deze fout correctie.

Dit kan door dat er meer aandacht is besteed aan de constructie.

Denk hierbij aan afvoeren en voorkomen van resonanties en trillingen.

Vaak staan ook de betere loopwerken kritischer afgesteld.

Wie kent er immers niet de beschadigde cd die nog wel op het goedkope blokkert ding wordt afgespeeld maar niet op de high end cd speler.

Uit bovenstaande kunnen we dus opmaken dat als de cd schoon en onbeschadigd is deze door beide spelers probleemloos wordt uitgelezen.

De digitale informatie wordt gewoon in een data stroom omgezet en zal in beide gevallen gelijk zijn.

Of toch niet?

Bij digitale data overdracht speelt namelijk ook de klok nog mee.

Aangezien we het over een realtime signaal hebben moet deze met een ongelooflijke precisie worden afgegeven.

Afwijkingen hiervan kan tot gevolg hebben dat de timing niet meer herkend wordt door de dac en dat deze het dus niet meer snapt.

Daarnaast heeft een slechte klok vaak het gevolg dat we het allemaal niet echt lekker vinden klinken.

De muziek loopt dan niet lekker en komt wat on natuurlijk over.

Nu is jou dac voorzien van een buffer die het binnenkomende signaal eerst even vast houd en met een goede klok omzet naar een analoog signaal.

Kortom de minder nauwkeurige klok van het blokker ding wordt weer gecorrigeerd door je dac.

Het is dan dus wel logies dat je geen verschillen waarneemt.

De vraag is echter wel of je dat wel wil.

Als audiofiel willen we natuurlijk zo min mogelijk moeten herstellen en corrigeren en moet het zo puur mogelijk worden uitgelezen en doorgegeven.

Bekijk je het van de technische kant dan kan je beredenering zijn dat het niet uitmaakt het wordt toch allemaal weer recht getrokken.

Het is dus maar waar je persoonlijke voorkeur ligt.

Hoor je het niet of stoort het je niet doe er dan je voordeel mee.

Groetjes George