Jump to content

Is Internet De Ondergang Van De Audiospeciaalzaak?


hifinaat01
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Het valt mij op dat steeds meer audiospeciaalzaken verdwijnen, kopen online is hot maar lang niet zaligmakend naar mijn mening

Winkelen op internet is makkelijk en aantrekkelijk, je hoeft de deur niet uit en met één muisklik heb je je koop gedaan.

Maar is dit wel wat wij willen?

Ik wil mijn spulletjes graag in het echt zien, eerst luisteren en vergelijken voordat ik tot kopen besluit.

Bij kopen online gaat dit niet, al doe je je speurwerk op internet nog zo goed naar iets nieuws dat bij je zorgvuldig samengestelde set past.

Ik wil een gedegen en eerlijk advies van iemand die verstand heeft van de materie.

Die krijg ik ook niet bij de plaatselijke mediamarkt, BCC en andere witgoedzaken( ze hebben ook niet hetgeen waar ik naar op zoek ben)

Speciaalzaken ten onder of komt er een ommekeer?

Ik hoop van wel.....

 

Groet Ar.

Link to comment
Share on other sites

Voor de echte hifiwinkel zal er altijd plaats zijn, maar het publiek voor de hifiwinkel is kleiner geworden. Daarbij een goede winkel heeft ook een internetstore of op zijn minst een website.

Dat speelt ook wel mee, maar toch in ieder geval waar ik woon in Zuid Limburg zie je, op Helder in Meerssen na, nergens nog een speciaalzaak.

Al zal dat ook door de crisis komen helaas.

Link to comment
Share on other sites

Heeft niet zoveel met 'de crisis' te maken (die moet nog beginnen!), maar meer met ons eigen koopgedrag.

 

Kijken en luisteren bij de dealer en dan voor 2 tientjes goedkoper online bestellen. Zo werkt dat, helaas.

Link to comment
Share on other sites

Heeft niet zoveel met 'de crisis' te maken (die moet nog beginnen!), maar meer met ons eigen koopgedrag.

 

Helemaal mee eens,

 

maar ook, er zal heel veel gaan veranderen en niet alleen in de hifi. Er zullen nog veel meer kleine merken, eenmansbedrijfjes etc. komen (mits de europese regelgeving ze niet bij voorbaat de nek omdraaid) die je nooit in winkels zult zien, alleen via het web te verkrijgen. Als je iets bezijden de main stream zoekt bied het internet je veel meer kans dan het afstropen van een drie - viertal winkels of beurzen. Uiteindelijk zul je het ook in de winkels in de grotere steden gaan zien, hele specialistische kleintjes naast de bekende groten.

 

Daarnaast vraag ik me altijd af wat nu de waarde is van het advies van een winkelier, het is net zo gekleurd als de opinie van de gemiddelde hearder, alleen dan zonder weerwoord.

Link to comment
Share on other sites

In de Stereo las ik gisteren een artikel over deze problematiek. Veel winkeliers vinden dat klanten bij hun info komen halen om vervolgens bij een andere (via internet) te kopen. De vraag was of er een "Beratungsgebuehr"moest komen. Ik denk dat dit gedrag in het goedkopere segment wel voorkomt maar merken als Conrad Johnson, Wilson e.d. zul je niet op internet vinden en in NL zelf vind je die merken zelfs maar bij een handvol zaken. Prijzen zullen met bijvoorbeeld Duitsland wel afgestemd worden en shoppen bij de buren levert dus ook weinig op. De markt in het duurdere segment kan zich zo wel redelijk afschermen.

 

Daarbij koop ik eigenlijk maar bij een paar zaken. Ik ga daar echt de relatie niet op het spel zetten als ik het ergens anders een paar tientjes goedkoper kan krijgen. Zou me er zelf ook niet prettig bij voelen. Trouwens de service van uitproberen thuis wil ik niet missen. Dat is misschien wel het meest kostenbesparend.

Bij andere zaken loop ik wel eens langs als ik weet dat er een bijzonder produkt is. Mijn ervarings is dat als je op een rustige dag komt altijd welkom bent en kan luisteren. Die winkeliers weten echt wel dat maar een klein deel van de bezoekers uiteindelijk koopt. Is het bij een damesmodezaak nu anders? Die vrouwen lopen de hele stad langs om uiteindelijk het favoriete kledingstuk te kopen.

 

Het grote gevaar bij de verkoop van hifi is de negatieve ontwikkeling van de koopkracht. Daarbij zouden fabrikanten zich wat meer kunnen richten op enigszins realistisch geprijsde apparatuur. Hoeveel mensen kopen er nu versterkers van 30/40 duizend eur en met ongelooflijke vermogensreserves.

 

Tot slot doet de winkelier een soort voorselectie. Daarbij zullen ze zeker ook rekening houden met het winstpercentage maar een aantal gelooft wel in de kwalitieten van hun produkten.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Het internet bied ook kansen. Een mooie website is volgens mij een verlengstuk van je zaak.

Goede service en persoonlijke aandacht dan komen klanten eerder is mijn ervaring.

 

Mensen die voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten, komen er vanzelf achter.

Die 2 tientjes goedkoper kon wel eens duur uitpakken op het moment dat het op kennis en service aankomt.

 

Internet is een prachtig medium, zie het niet als bedreiging ,maar gebruik het in je voordeel :)

Link to comment
Share on other sites

Sinds wanneer is Helder een speciaalzaak ,voor iets speciaals kom je toch buiten Limburg aan het reizen.

Limburg is altijd een wit gebied geweest.

Helder is een speciaalzaak ze verkopen audio en iig geen witgoed en aanverwante artikelen

Limburg is idd een wit gebied vroeger had je nog Vogelzang in Maastricht en Heerlen, Wijnbergen Audiosphere in Heerlen, Aben Beeld & Geluid in Heerlen, Bemelmans Heerlerheide.

Heb al veel gereisd buiten Limburg hoor, veel van mijn apparatuur is gehaald bij Mijn Hifi in Nijmegen, bestaat ook al niet meer,

Het is nu Hobo Hifi maar niet meer met de merken van weleer vrees ik.

Groet.

Link to comment
Share on other sites

Niet iedereen kan een website onderhouden en bouwen al helemaal niet.

 

Expertise die je kunt inkopen. Niet iedereen hoeft alles te kunnen. Ik heb al veel winkels die omslag zien maken.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Ik heb wel de indruk dat door de verminderde omzet (door de jaren heen) de winstpercentages moesten stijgen. Dit draagt niet bij aan een herstel van die omzet.

En eigenlijk begrijp ik die reuzeprijzen niet zo goed. De meeste spullen gaan er toch met een behoorlijke korting of vette inruil uit.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Een grafisch mooie uitziende website is duur wat betreft professioneel laten bouwen. Een goed werkende website is ook duur.

Vele hifi websites en ook audio-nieuws webportals zien er eigenlijk niet uit, volgens de standaard van een professionele grafische ontwerper.

Volgens professionele bouwers is een goed werkende website een website, waar je heel gemakkelijk iets kan vinden op de pagina ( in 1 oogopslag), geen (irritante) flikkerende flashbanners heeft, strakke en duidelijke indeling op elke pagina met een eigen huisstijl, een hele goed zoekfunctie binnen de website, gebruikers vriendelijk is, rust uitstraalt en uitnodigend werkt om verder te klikken/lezen. Bovendien en ook niet geheel onbelangrijk dat de website autistisch proef is.

Zulke websites die hieraan voldoen en men laat bouwen door een professionele bouwer en grafisch ontwerper kost al gauw meer dan > € 5000,-

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

De importeur zal de winkel moeten betalen voor het geven van de gratis demonstraties. Want voor de importeur maakt het niks uit of het product via internet of bij de vakhandel wordt gekocht. Maar de importeur wil wel dat een potentiele klant in aanraking komt met de spullen.

Zo kan KEF best een luisterruimte betalen in een Mediamarkt. Bose en B&O hebben ook al hun eigen hoekjes.

De winkel wordt er niet objectiever op, want gaat nu nog beter zijn best doen om dergelijke producten aan de man te brengen, maar ja, die situatie is nu al niet anders.

Als klant moet je gewoon eisen stellen bij zo'n winkel. "Ik wil merk a,b, en c horen en ik wil ze eerlijk met elkaar vergelijken, en probeer me geen B&O aan te smeren of veel te dure kabels".

Link to comment
Share on other sites

Inderdaad eisen stellen aan de winkel als je iets zoekt dat voor je set bruikbaar is.

Al kun je die op de vingers van een hand tellen lijkt wel

Mediamarkt is er niet de juiste plek voor nee, een ruimte om te luisteren is niet voorhanden mocht je iets op het oog hebben.

Op vandaag neemt men genoegen om te luisteren via de ipod of iets dergelijks daar is geen ruimtre voor nodig.

En bose, ja, daar gooien ze je dood mee haha.

Jammer dat echte audiozaken verdwijnen, helaas....

Link to comment
Share on other sites

Helemaal mee eens,

 

maar ook, er zal heel veel gaan veranderen en niet alleen in de hifi. Er zullen nog veel meer kleine merken, eenmansbedrijfjes etc. komen (mits de europese regelgeving ze niet bij voorbaat de nek omdraaid) die je nooit in winkels zult zien, alleen via het web te verkrijgen. Als je iets bezijden de main stream zoekt bied het internet je veel meer kans dan het afstropen van een drie - viertal winkels of beurzen. Uiteindelijk zul je het ook in de winkels in de grotere steden gaan zien, hele specialistische kleintjes naast de bekende groten.

 

Daarnaast vraag ik me altijd af wat nu de waarde is van het advies van een winkelier, het is net zo gekleurd als de opinie van de gemiddelde hearder, alleen dan zonder weerwoord.

De waarde van een goede winkelier is dat hij je de spulletjes netjes thuis bezorgt en fatsoenlijk intergreert in je systeem.

Daarnaast is hij ook wel bereid om je de nodige adviezen te geven m.b.t. je installatie.

Groet Ar.

Link to comment
Share on other sites

en dan kijkt de winkelier je meewarig aan en denkt, jajaja

Precies,,,, maar dan kan je wel zeggen dat je niet met je laat sollen.

De verkoper een rot dag en jij naar huis met spullen die misschien niet eens het beste tot zijn recht komen.

Maar ja op internet stond dat deze geweldig zijn en dan moet het goed zijn.

Dat je nu geen advies gekregen hebt van de verkoper is dan even niet belangrijk.

Je hebt immers wat je wilde.....maar of dat nu de juiste keuze is?

Link to comment
Share on other sites

Precies,,,, maar dan kan je wel zeggen dat je niet met je laat sollen.

De verkoper een rot dag en jij naar huis met spullen die misschien niet eens het beste tot zijn recht komen.

Maar ja op internet stond dat deze geweldig zijn en dan moet het goed zijn.

Dat je nu geen advies gekregen hebt van de verkoper is dan even niet belangrijk.

Je hebt immers wat je wilde.....maar of dat nu de juiste keuze is?

Nee tuurlijk niet je juiste keuze, daarom eerst: luisteren....
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...