carl Posted 7 oktober 2012 Report Share Posted 7 oktober 2012 Ik heb me nog nooit op dit terrein begeven en moet me hoognodig inlezen. Wat is nu een goed basisverhaal wat ik tot me kan nemen en op basis daarvan een goede keuze kan maken? Dinsdag heb ik een afspraak met een audiovriendje en dan kan ik wat gerichter vragen stellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 oktober 2012 Report Share Posted 7 oktober 2012 Eh... Tja... Goede aanleiding om je eens richting Oudt Leyden te begeven M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 7 oktober 2012 Report Share Posted 7 oktober 2012 http://www.alfi-audio.com/index.php/techniek/57-streaming-audio en google maar eens op streaming audio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 7 oktober 2012 Report Share Posted 7 oktober 2012 http://alfi-audio.com/index.php/home/58-bert-fruitema Jammer dat Bert er niet meer is. Ik heb hem slechts één keer ontmoet. Het was een geweldig mens die heel mooi kon bouwen. Ik denk een voorbeeld voor ons allen techneuten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 7 oktober 2012 Report Share Posted 7 oktober 2012 http://alfi-audio.com/index.php/home/58-bert-fruitema Jammer dat Bert er niet meer is. Ik heb hem slechts één keer ontmoet. Het was een geweldig mens die heel mooi kon bouwen. Ik denk een voorbeeld voor ons allen techneuten. Hallo, Vergeet niet dat Bert zijn inspiratie bij Dan Wright had opgedaan. Die had al een Transporter gemodificeerd voordat Bert dat deed. Bert deed het echter wel op zijn, altijd op perfectie afgestemde, manier. Toch lees ik veel goede recenties van de door Dan Wright gemodificeerde Transporter. Overigens denk dat er tegenwoordig andere mogelijkheden zijn. Carl, je bent hier welkom om eens naar streaming via computer en DAC te komen luisteren. Oh ja, via een voorversterker van ....... Dan Wright. Groet Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 oktober 2012 Author Report Share Posted 7 oktober 2012 Er lopen een paar sporen Leobus: - eerst zorgen dat wifi in mijn huis werkt (zie ander topic) - Vervolgens keuze van een systeem. Eerst dinsdag bij een vriendje kijken. Daarna komt de hoge school. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 8 oktober 2012 Report Share Posted 8 oktober 2012 [......] Dan Wright. Waar iemand anders zijn inspiratie vandaan haalt vind ik zo moeilijk te beoordelen, Dan Wright lijkt me een kundig mens. Zelf ontmoet ik mensen die mij inspireren en omgekeerd gebeurt natuurlijk ook. Mijn ervaring is, dat je daar dingen uitpikt en combineert waardoor er weer iets unieks kan ontstaan. Bert kon b.v. ook heel mooie Single Ended versterkers maken met speciaal ontwikkelde trafo's daarvoor. Maar ik kom wel meer mensen tegen die op hoge leeftijd unieke en mooie dingen maken. Er is hoop Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 oktober 2012 Report Share Posted 8 oktober 2012 Hallo, Vergeet niet dat Bert zijn inspiratie bij Dan Wright had opgedaan. Die had al een Transporter gemodificeerd voordat Bert dat deed. Bert deed het echter wel op zijn, altijd op perfectie afgestemde, manier. Toch lees ik veel goede recenties van de door Dan Wright gemodificeerde Transporter. Overigens denk dat er tegenwoordig andere mogelijkheden zijn. Carl, je bent hier welkom om eens naar streaming via computer en DAC te komen luisteren. Oh ja, via een voorversterker van ....... Dan Wright. Groet Leobus Het is hier gewoon een ouderwetse Olive (vrees dat ze niet meer gemaakt worden) en een versterker met de naam... LFD. Voor iemand met twee linkerhanden lijkt me dat nog net iets gemakkelijker dan de opzet met NAS of PC, router en mediaplayer. Plus dat daar gemakkelijker muziek uit te peuren is. Als je wilt, Leobus, mag je hier ook wel eens komen luisteren. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 8 oktober 2012 Report Share Posted 8 oktober 2012 Het spul van Logitech is simpel op te zetten, goedkoop en werkt heel behoorlijk. Het lijkt alleen wel of ze ermee gestopt zijn Voor 170€ koop je op MP een nieuwe Duet (oude voorraad?) Als je snel bent en die kan heel erg veel tot 24bits 192khz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 8 oktober 2012 Report Share Posted 8 oktober 2012 Het lijkt alleen wel of ze ermee gestopt zijn link1 link2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 8 oktober 2012 Report Share Posted 8 oktober 2012 Ok dank je, blijft gewoon gesupport. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 oktober 2012 Author Report Share Posted 8 oktober 2012 In feite heb je dus twee systemen. Olive waar je opslag hebt en anderen waar de opslag op de computer plaatsvindt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 oktober 2012 Report Share Posted 8 oktober 2012 Carl, klopt. Maar als computer kun je ook nog een NAS gebruiken, dat is een klein kastje met harde schijf dat gebruikt kan worden om muziek, films e.d. vanaf te spelen (streamen). Met je computer zet je die erop, en met zoiets als een Logitech Squeezebox (what's in a name) pluk je het er weer af en komt er muziek uit, dwz een analoog signaal voor je (voor)versterker. M.i. heb je dan wel wat feeling nodig voor al die onderdelen. Mijn Olive leest de cd's zelf, zet ze zelf op de harde schijf, en ze zijn meteen afspeelbaar daarna. Je moet alleen, om een overzichtelijke muziekcollectie op te bouwen, de gegevens (metadata) nog wat fatsoeneren. Klassiek is daarbij het meest arbeidsintensief, maar dat geeft (mij) ook de grootste voldoening. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 oktober 2012 Author Report Share Posted 8 oktober 2012 Die NAS is draadloos Marc? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 oktober 2012 Report Share Posted 8 oktober 2012 (edited) Dat kan best. Maar bedraad ook. Keuze te over. Ik heb er een die tevens router is. Alles zit er bedraad aan, wifi kan ik aanzetten naar believen. Mijn 2 Olives hangen er ook bedraad aan. Wifi in huis beperk ik zoveel mogelijk. Vroeger leek het me geweldig om alle muziek overal te kunnen horen, maar dat interesseert me niet meer zo, al kan het wel. M rc Edited 8 oktober 2012 by mumsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 oktober 2012 Report Share Posted 8 oktober 2012 Je kunt het met digitale audio zo gek maken als je maar wilt, maar ook eenvoudig beginnen. 1. Sluit je laptop m.b.v. koptelefoonaansluiting aan op een ingang van de voorversterker. 2. Zet een usb DAC tussen de laptop en voorversterker. 3. Zet de muziek op een NAS en speel die met de laptop af. 4. Koop een streamer en speel de muziek van de NAS via die streamer af. 5. M.b.v. een Iphone of Ipad kun je de boel op afstand bedienen. Een andere weg is natuurlijk een "all in one" zoals de Olive. Ik zit overigens pas op "niveau" 2. En voorlopig komt er ook niet meer. Muziek van CD en plaat afspelen is voor mij pas echt naar muziek luisteren. Dat digitale wordt al gauw achtergrondmuziek of het ontaard in gezap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 oktober 2012 Report Share Posted 8 oktober 2012 (edited) Tja, het hangt er maar vanaf hoe goed je het krijgt. Een pc of laptop zijn m.i. dodelijk voor de muziekbeleving. Hier werkt het verslavend. Es kijken, nu Sonny Rollins met Way out West. M rc Edited 8 oktober 2012 by mumsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 8 oktober 2012 Report Share Posted 8 oktober 2012 Net de nieuwe Logitech media center geinstalleerd. Zit nu op versie 7.73. Instaleren is simpel. Jammer dat Logitech geen Duets meer maakt. Zo mooi Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 oktober 2012 Author Report Share Posted 9 oktober 2012 Way out West heb ik op Lp Marc, klinkt daar ook geweldig! Ik had vorige week een interieurman in huis om een Louis Poulsen Lamp af te leveren. Die is ontworpen in de tijd van het huis en ziet er prima en ook zeer modern uit. Beetje over het interieur gesproken. Een wat opener bank zou hij fraai vinden. Toen ik hem het audiofiel verantwoorde stekkerblok en de voeding van de Oracle die onzichtbaar onder de bank liggen liet zien begon hij wat begrip te krijgen. Die interieurmensen zien een kamer het liefst zonder hifi Ik heb liever ook bedrading, maar wil het in mijn zitkamer allemaal overzichtelijk houden. Dus wat onder de bank kan prima. Wifi komt bij mij zeker op de laatste plaats. Zie het meer als een muziekarchief om uit te proberen. Kan je zo'n streamer ook inzetten voor TV? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 9 oktober 2012 Report Share Posted 9 oktober 2012 Ok dank je, blijft gewoon gesupport. maar het vertrouwen bij de community is wel weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 9 oktober 2012 Report Share Posted 9 oktober 2012 Tja, het hangt er maar vanaf hoe goed je het krijgt. Een pc of laptop zijn m.i. dodelijk voor de muziekbeleving. Hier werkt het verslavend. en die olijfjes zijn niets andes dan ... een computer! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 9 oktober 2012 Report Share Posted 9 oktober 2012 en die olijfjes zijn niets andes dan ... een computer! Ja, maar het zijn Olijfjes, zoals je al zegt. Doodeenvoudige dingen, puur gericht op muziekreproductie. Niet zo'n kast met beeldscherm en toetsenbord, herriemakende ventilators, storingveroorzakende grafische kaarten, rommelige Windows software, en ongeschikte geluidskaarten. Less is more, weet je wel. Oftewel, de ene computer is de andere niet. Ook is de ene Olive de andere niet. Ik heb met puur beginnersgeluk de simpelste uitvoering gekocht (voor veel te veel geld), en die blijkt het gemakkelijkst te bewegen om Muziek (met hoofdletter M) voort te brengen. Ook een laptop zal dat niet kunnen, die zitten sowieso volgepakt met spulletjes die muziekonvriendelijk zijn. Het lijkt er wel een beetje op, natuurlijk, maar je vervalt daarmee al gauw in zapgedrag, getuige de ervaring van verschillende hearders. En dan nog afgezien van de ongeschiktheid voor klassieke muziek, waar ook maar weinig apparaten zich op hebben toegelegd. Dat zal een hoop mensen worst wezen, maar muziekkwaliteit gaat hier gelukkig een hoop mensen wél aan het hart. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 9 oktober 2012 Report Share Posted 9 oktober 2012 Way out West heb ik op Lp Marc, klinkt daar ook geweldig! Kan je zo'n streamer ook inzetten voor TV? Dag Carl, Het hangt ervan af wat je wilt. Ik heb in het begin een Ziova gekocht, die zowel muziek als video kan afspelen. Die kun je, nee, moet je wel aansluiten aan de tv, en anderzijds aan de geluidsset. Maar de praktijk hier in huis is toch, dat we dat ding nauwelijks gebruiken. We hebben ook een DVD-recorder, die bijna nooit aangaat. Enfin, het vreet geen brood (meer). Voor mij is muziek en muziekkwaliteit het belangrijkste. Die Way out West is prachtig, maar een beetje ping pong stereo. Daterend uit 1957 zou dat ook best kunnen, denk ik. Ik heb hem uit een doosje met Sonny Rollins opnamen. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 oktober 2012 Report Share Posted 9 oktober 2012 maar het vertrouwen bij de community is wel weg. Ja dat is erg jammer, helemaal als je ziet hoe mooi zo'n Duet qua hardware in elkaar zit en het werkt gewoon onder Linux. Miijn vertrouwen is niet weg. Koop eens een squeezebox of WiFi radio van een ander Taiwannees werk, wat voor support en vooral hoe lang heb je dan? Wie weet gaat Logitech t.z.t meer richting opensource, dat zie je wel meer. Mijn advies: kopen zo'n ding! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 9 oktober 2012 Report Share Posted 9 oktober 2012 Ik snap het nog niet helemaal. Ik lees dat Logitech de SB wel blijft ondersteunen, maar geldt dat dan ook voor de Squeezeserver? Ik heb een oude SB Classic en gebruik die vnl. voor internet-radio. Blijft dat werken of is het straks over en uit? Want upgraden naar UE schijnt niet te kunnen .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts