Jump to content

goodtube
 Share

Recommended Posts

Luisterbezoek gehad. Leuke middag, en de set speelde goed. Genoten!

Correctie, aan het eind van de middag speelde het heel erg goed. Beloofd veel voor de toekomst want het zou me niet verbazen als het nog beter wordt. Heb ook echt genoten. Ook een goede match met de pp's Je hebt je bron ook goed voor elkaar. Wat in m'n achterhoofd is blijven hangen, knoop er eens een goede draaitafel aan dan weet je volgens mij niet wat je hoort..

Nee, ik denk dat Conqubite er toen aan gewend was...

M :ph34r: rc

Ik zal proberen iets vollediger te zijn hoewel ik het altijd moeilijk vindt dit soort zaken goed te benoemen en omschrijven.

Toen ik kwam stond het al aardig te spelen. Hoewel de potentie wel te horen was vielen een paar zaken op. Als eerste werd duidelijk dat de pp's niet echt goed konden ademen zoals Goodtube ze had staan.. Het laag kon beter, het midden vond ik wel mooi maar het hoog leek wat prominent aanwezig. Tonaal niet helemaal goed in balans. Ook klonk het niet ruimtelijk. We hebben de luidsprekers verder de kamer ingezet. Daar knapte het geluid al behoorlijk van op. Volgens mij loste dat ook (mede) wat akoestische probleempjes op. Goodtube gaf aan dat de componenten tussen de 50 en 100 uur inspeeltijd nodig hadden en dat hadden ze nog niet gehad. Heel opvallend was, en dat heb ik zelf niet eerder zo meegemaakt dat het gedurende de middag steeds beter ging klinken. Het laag werd aanzienlijk beter, het hoog minder prominent en het geheel was tonaal mooi in balans. Er leek ook geen akoestiek probleem meer te zijn. In mijn beleving heeft de ul40s2 die middag een grote stap gemaakt. Uiteraard is er ook naar wat audiofiele muziek geluisterd en dat klonk schitterend. En het einde leek nog niet in zicht.

Er is een aspect van die middag wat minder prettig is,... voor mij dan. Het jeukt me momenteel behoorlijk. Ik wil ook zo' n goede versterker en ik wil ook zo lekker streamen vanaf de bank.......

... We hebben de luidsprekers verder de kamer ingezet. Daar knapte het geluid al behoorlijk van op. Volgens mij loste dat ook (mede) wat akoestische probleempjes op. ...

En we hebben de schakelaar omgegooid, de versterker speelde aanvankelijk in Triode (plus local feedback) maar na omschakelen naar Ultralineair (ook inclusief local feedback) bleek die stand -met de luidsprekers 50 cm verder van de muur dan daarvoor- de juiste (beter bekend onder de naam "Super Triode")

In Triode geeft de extra feedback voor de meeste opnames net even teveel tegenkoppeling. Ik kan nog gaan spelen met de weerstandwaarde of die variabel maken met een stappenschakelaar o.i.d. maar het is eerst wel even goed zo.

Dat het beter zou zijn om de luidsprekers verder van de muur te plaatsen is bekend, en voor een luistersessie geen probleem. I.v.m de WAF staan ze nu echter weer op het dressoir, maar wel zo ver mogelijk uit elkaar en dat hielp ook!

Dank voor het verslag Conqubite!

Beste Goodtube,

Zoals ik eerder meldde, adviseert Ted Jordan plaatsing van de luidsprekers zo dicht mogelijk bij de achterwand en zodanig "indraaien" dat de luisterassen elkaar ruim vóór de luisteraar kruisen. Hebben jullie dat geprobeerd?

(Bij mij thuis pakt dat advies heel goed uit!)

(...) "Live stage" realism can be greatly enhanced by the maintenance of low level detail, which we have already addressed, and attention to the sound distribution pattern throughout the listening room.

The polar response favoured by convention is quite unsatisfactory. My approach provides a directional and gently rising high frequency response with the loudspeakers placed with their axes crossing well in front of the listener. It is also strongly recommended (again, against all convention) that loudspeakers be placed as close to a wall as possible.

The simple reason for this is that wall reflections will create two further 'virtual' loudspeakers that will create severe interference and impair spatiality. (The ideal, if impractical solution is to mount the drivers in the wall). (...)

http://www.tnt-audio...s/jordan_e.html

Ik kan nog wel veel meer schrijven maar dat voegt weinig toe aan de boodschap en dan wordt het ook al snel technisch, te technisch voor mij. De technische kant van de versterker is voor mij behoorlijke abracadabra en dat vindt ik eigenlijk heel jammer. Zo'n versterker die je zelf hebt gebouwd, waarin je zelf kunt upgraden en die het dan zo goed blijkt te doen. Dat geeft een heel lekker gevoel. Helaas ontbeer ik de elementaire basiskennis van de electronica. Hoewel geen echte techneut heb ik wel een technische achtergrond maar de electronica is voor mij altijd ongrijpbaar en een onbegrijpelijke discipline gebleven. Voor dit soort toepassingen eeuwig zonde

Bottemline is, Goodtube heeft een echt goed klinkende set, ik heb een hele vermakelijke middag gehad (ik moet dit soort middagen echt vaker gaan doen ) en ik heb nu zelf gehoord dat een buizenversterker niet per definitie wollig klinkt en ook kan sprankelen. Op naar de volgende luistersessie....

Overigens het voorstel van Spido heb ik zelf wel ervaring mee maar leverde voor mij niet heel veel op, het verder de kamer in zetten vindt ik persoonlijk beduidend beter.

De gloeispanning hoort 6.3V te zijn. Dat was die ook, bij de trafo gemeten. Maar bij de buis gemeten zakte die spanning belast teveel in.

Ik heb de printbanen van de UL40-S2 waar die gloeistroom door moet, verdikt en er een draad overheen gesoldeerd. Daarvoor moest wederom de hele print eruit. Pfffff.

Nu 6,3V aan de voet, bij 235 VAC netspanning. Bij 226 VAC 6,2 V ;)

Tevreden. Dit was nodig, immers teveel verlies. Weer wat geleerd en zo wordt het steeds beter!

Beste Goodtube,

Mooi! Maar was die UL40-S2 zèlf niet de oorzaak van de spanningsval?

Spido, met buizen die minder gloeistroom trekken valt het niet zo op, zonder buizen, dus onbelast, stond de volle spanning op de buisvoeten, maar met de zwaardere buizen die meer stroom trekken was het spanningsverlies over de printbaan per cm meetbaar!

Misschien was vertinnen van het koper voldoende, deze print was niet vertind namelijk, maar ik heb het direct grondig aangepakt want dat kon toen de print eruit was. Dus 1mm2 draad eroverheen :)

• 6 months later...
  • 1 month later...

Ben aan het spelen met de koppel C's naar de eindbuizen. Even Jan Bremer gelezen en heb op deze plek in de UL40-S2 versterker de originele MKP teruggezet om even te ervaren waar ik weg kom. Het valt direct op dat dit type condensator veel sneller is dan een PIO, en dat is op deze plek in de versterker wel gewenst.  Ik heb deze pio's langdurig in gebruik: K40Y (met en zonder K72 teflon by-pass) en Jensen koper.

Waar ik naar zoek is een mix van het karakter van een PIO met de snelheid van een MKP. Deze denk ik te vinden in MKV of pure teflon (V-cap)

De MKP die er nu zit laat wat meer details door, waar een PIO last heeft van roll-of in het hoog. Maar de MKP knijpt ook het laag. Hoewel de dempingsfactor theoretisch niet verandert is de snelheid van de koppelcondensator ook van belang en lijkt die factor nu wel aanzienlijk hoger. De klank is wat plastieker dan het organische, analoge, karakter van een papier in olie. Inspelen bleek nodig!

Ik weet dat een aantal condensatoren het goed zal doen, en dat dat subjectief is en blijft. Deze originele Siemens/Epcos MKP voldoet best, staat nu 50 uur onder spanning.

Een V-Cap zal het ultieme zijn. Alternatieven welke nog redelijk betaalbaar zijn lijken mij bijvoorbeeld de Auricap, Audyn True Copper foil MKP. Beeswax ook goed maar dan wel de HT versie.

Ik probeer eerst de FKP1 van Wima. Moet er dan 2 parallel zetten om de gewenste capaciteit te halen. Ik verwacht hier iets meer van dan van dan hoe de huidige Epcos MKP het doet. En die doet het best goed.

Dat normale condensatoren van 2 euro het goed genoeg doen vind ik deels waar. Toch zijn koppelcondensatoren erg bepalend voor het eindresultaat. Er valt echt nog wel wat te winnen ook al heten die condensatoren dan ineens audio condensatoren en kosten ze een veelvoud. Helemaal onwaar vind ik dat niet. 

Een (industriele) Epcos MKV overbrugd met Russische K72 Teflon zal ook leuk klinken. nadeel is de ruimte die deze jongens innemen.

Roger Waters' diverse albums vind ik mooier luisteren met MKP's dan met PIO's

Guest tubejack

Hoi  GoodTube,  ik zou die FKP1 proberen.  Vind ze goed en niet duur.

Ze zijn alleen weer groter dan de originele MKP 's.

In de versterker in de woonkamer zitten nog steeds die Epcos MKP

Ik ervaar geen problemen met het laag.

Boven heb ik Audyn True Copper Caps .

Wordt er niet koud of warm van....  

Ja die blauwe MKP's zijn goed Jack, ik weet het. Verrast me ook niet. Toch zoek ik naar een simpele tweak en die FKP1 die gaat als ik zo het zo bestudeer wel bevallen. Zijn al besteld. 

hmmm. moet er ook nog maar de 100 nF van gaan bestellen. Kan ik her en der goed kwijt.

• 3 weeks later...

Zo. Met dit weer is het in huis goed toeven. Het volgende gedaan:

(UL40-S2 eindversterker met KT77 in triode): Wima FKP1 koppel c's blijven eerst nog zitten. Heb ze netjes weggewerkt. Dit koste me wel even wat uurtjes huisvlijt. (ze zijn groot! 2 x 0,22uF parallel geeft de benodigde 0,44, heb er dus 8 stuks in. Kon ze kwijt tegen het voorfront. Past precies! )

Verder als bypass vd ontkoppel elco vd voortrap in beide kanalen een wima fks3 geplaatst (100 nF) (hier zat een K72 teflon, onhandig groot ;-) )

C3 KOPPEL C (Westcap) bij de fasedraaier overbrugd met een silver mica.

De voedingselco heb ik verdubbeld dus nu 660 uF. Dit werkt niet nadelig, heb iets meer "grunt" in het diepste laag.

Had er een paar weken mee getest en met een schakelaar kon ik kiezen.

Die schakelaar heb ik nu gebruikt om de autobias in een lagere stand te zetten. Hiervoor had ik een weerstand en een draad nodig. Werkt ideaal.

• 2 weeks later...
Guest tubejack

Om in het goede topic te blijven.  Gisteravond de SED KT88's weer vervangen door GL KT77. beide in triode,

En voor een deel dezelfde muziek als zaterdag gedraaid  Er zijn toch wel behoorlijke verschillen, bij mijn versterker.

Opvallend mooi van de KT88 zijn stemmen, ruimte en de hoeveelheid hoog.  Het laag vind ik wat minder.

Bij KT77 is opvallend, de druk in het laag, stemmen worden rustiger en wat naar achter geplaatst.  Het hoog

is wat scherper en zit tegen een goede transistor versterker aan.

Ga vanavond SED 6550 proberen.

Guest tubejack

Nee, in mijn versterker is het hoog is bijna zo goed als dat van de KT-88 sprankelend , minder diffuus,  stemmen zijn minder naar de achtergrond  als bij de KT-77 en het laag vind ik mooier dan de KT-88, het is erg snel en iets minder drukkend dan bij de KT-77. Het klinkt ruimtelijk en diep. 

Ik vind de SED 6550 (de echte)  in mijn versterker het lekkerste klinken. :)

Een alleskunner van heel lief tot bruut :blink:

Maar ik  een héél àndere versterker dan jij ;)   Die KT-77 zet ik op mijn andere UL-40S2 die VDV6040pp  trafo's heeft.

Groet,

Jack