spido Posted 23 september 2014 Report Share Posted 23 september 2014 (...) En laat dat nu net bij buizenversterkers het sterke punt zijn: door hun beperkte bandbreedte (met name vanwege de uitgangstrafo) kunnen ze eenvoudigweg geen hogere orde harmonischen genereren dan pakweg de 4e, waar vrijwel alle halfgeleiderversterkers inclusief opamps dat wel kunnen en ook doen, tot en met de 13e en zelfs nog hoger. (...) Beste KT88, Zonder de rest van je interessante bijdrage te kort te doen, wil ik dit stukje even benadrukken. Diverse problemen zijn direct terug te voeren tot een tè uitgebreid hoogfrequentiebereik.* Als een audiosysteem alleen zou verwerken wat een goed gehoor kan waarnemen (dus tot ca. 20kHz), zouden we inderdaad minder vervorming hebben (harmonische en intermodulatie vervorming), maar ook minder problemen met naaldoscillatie (ca. 40kHz met subharmonischen), en tevens minder merkbare effecten van RF, naar ik vermoed. Jij noemde in een ander verband UcD, en ik herinner me dat ook dáár een te groot frequentiebereik problematisch was, omdat de schakelfrequentie moest worden weggefilterd. Everything old is new again... * Het probleem bij luidsprekers is echter dat - om een goede weergave tot 20kHz te kunnen realiseren - de hogetonen-unit in staat moet zijn minstens een octaaf hoger te reiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 24 september 2014 Report Share Posted 24 september 2014 Beste Spido, Ondermeer om reden van het ontstaan van IM en eventuele oscillaties en instabiliteit gaf ik in mijn post al aan dat er in de open-loop schakeling maatregelen moeten worden genomen om de bandbreedte artificieel te beperken. Als je dat niet doet en je laat dat aan het "toeval" over (dwz. de transistorparameters) dan krijg je nooit een stabiele versterker en kan ook de tegenkoppeling niet goed werken. Wat UcD betreft: de audio-bandbreedte daarvan gaat de 50 kHz niet te boven dus IM producten met de schakelfrequentie (400 kHz)zijn niet te verwachten. Naast het uitgangsfilter met de spoel is de kracht van het ontwerp juist gelegen in die tegenkoppeling, de RF-resten aan de uitgang zijn dan ook minimaal. Zie weer het artikel van Putzeys en de technische papers op de site van Hypex, het heeft weinig zin om dat hier allemaal te herhalen. Overigens gaat de Ncore nog een stapje verder hierin. Ik meen dat het Peter Walker was die ooit heeft gezegd dat "The wider you open the window, the more dirt blows in". Dat ging dan over de benodigde audio-bandbreedte. Maar wat voor luidsprekers opgaat, geldt in zekere zin ook voor versterkers. Daar neem je de bandbreedte ook liever wat ruimer dan benodigd om faseverschuivingen en vervormingen te voorkomen. Natuurlijk vereist dit wat meer inventiviteit van de ontwerper, ook en juist op EMC-gebied. Niettemin is dit geen rocket science. Voor wie hier meer van wil weten kan ik de boeken van Douglas Self over het ontwerpen van (eind)versterkers van harte aanbevelen en voor EMC is er nog altijd het standaardwerk van J. Goedbloed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 25 september 2014 Report Share Posted 25 september 2014 Het is idd. belangrijk om zowel open-als closed loop gain versterkeroverdracht in het complexe ( polen) domein met bijzondere verschijnselen ( peaking, overshoot, instabiliteit (parasitair oscilleren) en ander criteria eerst goed te doorgronden, als het gaat om een eigen verzonnen topologie bij audio versterkers, vacuumstate of solidstate. Iedere ontwerper zal altijd moeten proberen binnen die 45 graden veilige fazemarge v/e bode/Nyquist pool diagram te blijven. Maar goed, alles wat er mogelijk is , is al uitgedacht, en met P-spice sims mogelijk een redelijke kijk op voorspelbaar gedrag te krijgen, totdat het ontwerp op een layout met bedrading geimplementeerd moet worden. Simulaties bedenken zelf geen ontwerptopologieen helaas. Eigenlijk is dus idd. frequentiebandbreedte slewing met behoud van optimale faze karakteristiek, nog niet zo'n gek idee zoals Sander opmerkte , bij audioversterkers. Spido geeft dit ook aan op zijn manier, gevoelsmatig. Groeten, Jerry Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 11 oktober 2014 Author Report Share Posted 11 oktober 2014 Experimenteren met te grote koppelcondensator 1 uF (mkp10) Niet onaardig. Bleek nog wat dof. Overbrugd met 0,01 uF fkp1. Interessant! Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 12 oktober 2014 Author Report Share Posted 12 oktober 2014 Zo. Een storing opgelost. 1 van de 4 weerstanden op de Tentlabs Autobias module meette 11k ipv 10 ohm. Ik had een afwijkend grote spanning (ongeveer het dubbele) op het stuurrooster van een 6550 buis. Bij weglaten van de e-choke was er brom. Dat ding onderdrukt alles, dus ook fouten. Doordat het geluidsbeeld niet in balans was ging ik zoeken. Alle 4 weerstanden heb ik vervangen. Zijn die nog klankbepalend? Er zit nu eenvoudige koolfilm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 oktober 2014 Report Share Posted 12 oktober 2014 Goed gevonden Je bedoelt die bruine weerstandjes Goodtube? zijn meen ik Flameproof Fusible Resistors. Een "noodrem" voor als het echt fout gaat b.v. een stukkende buis of een veel te hoge stroom dan branden ze door. Farnell heeft ze vast wel. Er staat dacht ik ook een merk en type op. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 12 oktober 2014 Author Report Share Posted 12 oktober 2014 Volgens mij zijn het meetweerstanden je kunt de biaswaarde daar ook meten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 oktober 2014 Report Share Posted 12 oktober 2014 Die taak hebben ze naast "noodrem" ook GoodTube Ik zou zelf, de originele weerstanden er in zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 12 oktober 2014 Author Report Share Posted 12 oktober 2014 Metal film vs carbon film Dan maar niet flameproof... 10 ohm is in beide gevallen een prima fuse Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 12 oktober 2014 Author Report Share Posted 12 oktober 2014 Experimenteren met te grote koppelcondensator 1 uF (mkp10) Niet onaardig. Bleek nog wat dof. Overbrugd met 0,01 uF fkp1. Interessant! Dit zouden wel eens blijvertjes kunnen zijn....! Edit: de originele Epcos koppelcondensatoren zijn teruggeplaatst. Alle uitstapjes naar andere soorten hebben wel een andere versterker maar uiteindelijk niet een verbetering opgeleverd. Op strategische plaatsen in de directe signaalweg hebben Allen Bradley koolcompensiet weerstanden gezorgd voor een helderder klank, voor de rest is de UL40-S2 eigenlijk origineel gelaten. Speelt toch overtuigend (tungsol 6550 met bijna 100 mA ruststroom per buis) in triode stand, ik heb links en rechts schakelaars dicht bij de eindbuizen geplaatst, kan daarmee kiezen tussen UL en triode. De extra bedrading is zo kort dat dat geen negatieve invloed heeft. Verder kan ik de ruststroom meer dan halveren, een soort eco stand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 oktober 2014 Report Share Posted 14 oktober 2014 In welke stand heb je hem nu staan GoodTube? Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 14 oktober 2014 Author Report Share Posted 14 oktober 2014 In welke stand heb je hem nu staan GoodTube?ik schakel tussen triode en UL. Beide goed bruikbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 17 oktober 2014 Author Report Share Posted 17 oktober 2014 Beste Goodtube, Leuk! Dat moet een interessante vergelijking kunnen opleveren! Mijn Leak Stereo 60 buizen-eindversterker is via een achtaderige kabel "vast" verbonden met een Varislope 2 Stereo buizen-voorversterker. Die kabel levert niet alleen de audio-verbindingen, maar ook de gloeispanningen voor de buizen van de voorversterker. Erg specifiek, dus. Zo'n antieke aansluiting (Leak, Quad, Rogers, Radford) zal jouw VdV niet hebben, vermoed ik. Naast deze oud-engelse aansluiting, is er nog de mogelijkheid om - met cinch stekers - een "American style" voorversterker aan te sluiten. Ik beschik wel over een aantal van zulke voorversterkers (Bryston, Denon, Philips) maar dat zijn allemaal transistor-apparaten. Zouden die de vergelijking erg beïnvloeden? Hoe regel jij normaliter het volume van je VdV buizen-eindversterker? Een alternatieve mogelijkheid is wellicht de methode die ik ooit bij Bas de Vries (wie kent hem nog?) meemaakte: CD-speler met afstandsbediening rechtstreeks aansluiten op de eindversterker, en het volume regelen met de AB. (Dat kàn in het begin even een beetje hard gaan! Maar ach, het zijn toch jouw speakers niet... ) P.S. We zijn even weg, overigens. Na 12 oktober hopen we weer in het land te zijn. Ok gaan we doen. Tot morgen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 oktober 2014 Report Share Posted 18 oktober 2014 Veel plezier GoodTube. Hier zijn alle buizen spulletjes voorlopig opgeruimd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 18 oktober 2014 Report Share Posted 18 oktober 2014 ....gestopt.... Ik zie nu pas dat je in het onderschrift "gestopt" hebt staan. Wat bedoel je daarmee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 18 oktober 2014 Author Report Share Posted 18 oktober 2014 Ik zie nu pas dat je in het onderschrift "gestopt" hebt staan. Wat bedoel je daarmee? Dat ik hier niets meer te zoeken heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 18 oktober 2014 Author Report Share Posted 18 oktober 2014 Veel plezier GoodTube. Hier zijn alle buizen spulletjes voorlopig opgeruimd.Is niet erg als je keuze hebt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 30 november 2014 Author Report Share Posted 30 november 2014 Status: Vanderveen UL40-s2 voorzien van EL34 buizen in pseudo triode geschakeld. Hierbij is de CCE mod / Hazen grid mod toegepast. (Decware) Het gaat loeihard en klinkt als een klok. Luidsprekers zo dicht mogelijk tegen de vensterbank. En niet ingedraaid. Geen flutterecho's meer en een betere laagweergave (druk) wat de totale klank homogener maakt. Verder heb ik beide weerstanden R2 buiten dienst gezet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 november 2014 Report Share Posted 30 november 2014 (...) Luidsprekers zo dicht mogelijk tegen de vensterbank. En niet ingedraaid. Geen flutterecho's meer en een betere laagweergave (druk) wat de totale klank homogener maakt. (...) Dat zouden méér mensen moeten doen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 2 december 2014 Report Share Posted 2 december 2014 Zojuist een 16 tal nieuwe eindbuisjes besteld voor mijn Atma's. Zolang het bij 1 maal per 2 jaar blijft is het te overzien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 3 december 2014 Author Report Share Posted 3 december 2014 Dat zijn er nogal wat Paul! Bij mij is de CCE mod iets bijzonders. Lijkt goed uit te pakken. Tung-sol El34b in triode of UL. Deze CCE / Hazen mod werkt alleen bij een pentode, dus voor de UL40-S2 alleen bij de EL34 (of 6CA7 als de fabrikant het keerrooster niet intern heeft aangesloten). De mod wordt buitenspel gezet bij toepassing van een beam tetrode. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 4 december 2014 Report Share Posted 4 december 2014 Dat krijg je met een Atma Sphere OTL versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 december 2014 Report Share Posted 5 december 2014 De roebel is nogal gedevalueerd, de laatste tijd. Zijn de russische buizen al goedkoper geworden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 5 december 2014 Report Share Posted 5 december 2014 Niet zeggen Spido, straks komt er een boycot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 6 december 2014 Report Share Posted 6 december 2014 Ja dat klinkt goed. Menno van der Veen. Blijft een maand logeren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts