Jump to content

goodtube
 Share

Recommended Posts

NB de 1K -> 680R ga ik toch nog weer uitproberen. Als dat genoeg uitsturing geeft is dat per definitie een betere keuze want meer in het linker deel van de grafiek = meer lineair.

Geprobeerd. Is niks. DUIDELIJK te weinig uitsturing in combi met ST Edited by goodtube

Ja hoe beter de set hoe groter de ergernis dat muziek verkeerd wordt vastgelegd en of gemixt

Dat is denk ik meer een eigenschap van een high-end set.

Mijn set haalt het beste uit al die opnames. Vind ik wel zo fijn.

Okay. Toch nog even verder gespeeld met de load line in de voortrap om eens een ander instel punt te proberen. Ik wil het snappen en nu kom ik verder.

Grafiek en Excel erbij.

Dit is waar ik nu naar luister: ul40-s2

6550 in triode, schermrooster 150 Ohm

340 volt op anode tov ground. 80 mA bias

Philips E88cc stuurbuis

Anodeweerstand 27k

Kathodeweerstand 390 Ohm

(Loadline getrokken van 330 vdv naar 12,5A)

Werkpunt bij -3 volt, 7,5 mA

Dissipatie stuurbuis

Ca 0.95W

Dissipatie Ra 1.43 W

Gain 22

Dit is leuk.

en nu

terug naar de load line met 27k, die ik veel mooier vind. Geeft heel veel rust en schoon geluid en een prachtig geluidsbeeld. Stemmen staan beter in het midden zonder randje. Dit hoor ik meteen.

Op de gekozen load line iets meer naar rechts. Het bias punt ligt hiermee wat meer in het midden en daarmee is de overhead toegenomen.

Anode 27k

Kathode R680

175V

-4V

6 mA

1 Watt. De 6922 wordt nu wat meer op de proef gesteld. 

Eens luisteren of ik ook ergens iets mis. De eerste indruk is dat deze het meest voldoet.

De versterker bestaat uit standaard componenten, geen extra elco's deze keer, en staat met 6550 in Triode. Ik probeer een foto te maken die onder de 20k blijft.
Edited by goodtube

In elk geval een ervaring.

Wat me opvalt is dat er wordt ingeleverd op microdetails. Ik moet dat nog ff goed checken en of de Philips buisjes hier wellicht minder scoren.

Kan dit te maken hebben met output impedance.

Is er mbt grid leak 100k nog iets te doen. Zo groot is die niet.

Met deze loadline lijkt me het werkpunt veel beter maar waarom er niet voor gekozen is vind ik nog ontastbaar. Het heeft een reden dat weet ik.

zou me verbazen als dat zonder aanpassingen beter werkt.

De 6n6p lijkt me dan een goeie.

Ik mail je de load line. Ik heb maar 20K totaal hiero dus dat schiet niet op (is 18K van in gebruik).

Dit forum wordt veel prettiger als het plaatjes uploaden wat simpeler werkt en er dus per gebruiker gewoon wat meer ruimte is dan 20K

Wat wel goed werkt, zijn 6H23 buizen.  

Ik heb een setje van Cock  gekregen en in mijn versterker gestopt. Als je het goed afregelt, meet ik een vervorming is 8 tot 10x lager is met 6922 buizen.

Vooral in de microdetail gedeelte 0,001watt tot de 1e watt  is m.i. een lage vervorming belangrijk.  Binnenkort verslag en metingen  :)

Wat wel goed werkt, zijn 6H23 buizen.  

Ik heb een setje van Cock  gekregen en in mijn versterker gestopt. Als je het goed afregelt, meet ik een vervorming is 8 tot 10x lager is met 6922 buizen.

Vooral in de microdetail gedeelte 0,001watt tot de 1e watt  is m.i. een lage vervorming belangrijk.  Binnenkort verslag en metingen  :)

ik heb 2 setjes 6H23P van Voshkod. Uit '78 en '82

Zal ze er eens in stoppen.

R680 is R390 geworden en nu R470.  Spielerei ;)