goodtube Posted 2 maart 2016 Author Report Share Posted 2 maart 2016 Ik sluit niet uit dat ik voor die 1e condensator een nóg betere probeer Marc. Die zijn er, maar helaas een beetje duur Verder zijn imho tussen analoog en digitaal een aantal overeenkomsten waar je als gebruiker zelf makkelijk enige invloed op hebt zoals schoonhouden nauwkeurig rippen van je (cd-)schijfjes. Doe je dat niet, dan heeft de rest m.i. geen enkele zin. Zeker dit gepruts miet Welke doel je op. Jensen silver. Of v cap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 maart 2016 Report Share Posted 2 maart 2016 Jensen of Audio Note zilver. Maar ik ga eerst Audio Note koperfolie Pio' s proberen. Ben ook erg benieuwd naar de constructie van deze condensatoren. Prijstechnisch zijn ze ook wat interessanter dan Jensen koper folie met koperen omhulsel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 maart 2016 Report Share Posted 2 maart 2016 Koper is m.i. zo duur omdat het gedolven moet worden, aluminium kan tegenwoordig industrieel gemaakt worden. Jammer alleen dat het niet geweldig is voor audio. Net als zilver overigens, hoeveel microdetails het ook doorlaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 maart 2016 Report Share Posted 2 maart 2016 (edited) Jammer alleen dat het niet geweldig is voor audio. Ik heb vele materialen geprobeerd zelfs polycarbonaat is niet zaligmakend. Verder maakte een collega laatst een rake opmerking, dat het bij sentiment, geen zin heeft om te discussiëren. Edited 2 maart 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 6 maart 2016 Author Report Share Posted 6 maart 2016 Keer wat anders maar deze had ik ook nog. De 6ca7 van EH. Bijnaam Fat bottle. Heeft het mooie middengebied van een EL34 met een stevig laag eronder, dat in eerste instantie wat blazerig overkomt. Misschien helpen wat uren op de teller. Het nieuwste project van Dream Theater -een "Rock Opera" - klinkt er prettig op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 maart 2016 Report Share Posted 7 maart 2016 (edited) Er bestaan geen beste buizen of beste condensators dat gewoon marketing, ene roept wat in de woestijn en de rest volgt het ligt zuiver aan de combinatie. Mvg wol Wol wil je eens ophouden met dat eindeloos "gespam" op dit forum Er is wel degelijk verschil in kwaliteit, dat is ook wetenschappelijk bewezen. Edited 7 maart 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 maart 2016 Report Share Posted 7 maart 2016 (edited) Er zijn best veel mensen die onderzoek hebben gedaan naar condensatoren o.a. Conrad Hoffman , Menno van der Veen, Hans van Maanen en Peter Willenswaard en dan vergeet er nog een paar maar neem "onze Cock van der Weide" Mensen die serieus met audio bezig zijn. Verschillen bouwkwaliteit van buizen zijn er ook. Informeer eens bij Dick van de Merwe Verder zijn "mijn klanten" prima in staat om zelf aan te geven wat ze mooi vinden. Iedereen anders ook die hier over de vloer komt. Dus dat is wat mij betreft geen issue. Edited 7 maart 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 7 maart 2016 Author Report Share Posted 7 maart 2016 Er bestaan geen beste buizen of beste condensators dat gewoon marketing, ene roept wat in de woestijn en de rest volgt het ligt zuiver aan de combinatie. Mvg wol Ik weet niet precies waar je op doelt. Het steeds maar weer veranderen van de buis bezetting geeft inzichten maar er bestaat niet een ideale buis die alles goed doet. Het is maar net waar je naar luistert. Niet dat ik elke dag het een en ander moet veranderen. De versterker is wat gewijzigd en dan test ik een aantal combinaties. Zelfs het wijzigen van luidspreker opstelling kan dit soort rituelen bewerkstelligen. Geeft niet. Is leuk. En er zijn momenten dat ik denk "ja dit gaat heel mooi". Ik ben benieuwd wat je ervan vindt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 7 maart 2016 Author Report Share Posted 7 maart 2016 PS ik heb middels een multimeter en een constante testtoon de ac balans afgeregeld tot aan het stuurrooster van de eindbuizen. Dat is ook een manier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 maart 2016 Report Share Posted 7 maart 2016 Nee Jack niet erover heen kletsen, toon dat dat eens aan dat die condensator of die buis het beste is , je moet gewoon de juiste toepassing hebben. Mvg wol Nee Wol "wat het beste is" kun je op meerdere manieren zien Zomaar 2 verschillen: 1) De beste in een bepaalde schakeling. 2) De beste in zijn soort. De beste in een schakeling hoeft niet de beste in zijn soort te zijn. Deze buis een Sovtek 5881wtx geeft in mijn versterker de laagste vervorming en een mooi geluid zie: https://www.tubejack.nl/zelfbouw-high-end-buizen-versterker-van-der-veen-ul40-s2-deel-6/ Maar er zijn betere buizen KT-88, KT-120 etc maar die passen niet in mijn versterker. Dus voor mijn UL-40S2 zijn dit de beste buizen, die ik tot nu toe geprobeerd heb. Dan condensatoren: Het beste is geen condensator. Uit diverse testen en een blinde luistertest waar ik zelf met 20 man bij was bleek nummer 1 Audio Note zilverfolie pio, nummer 2 Audio Note koperfolie pio en nummer 3 een MKP van 2...3€ Wat nu "het beste is" in de schakeling hangt van vele factoren af. Dat kan zomaar die MKP van 3€ zijn. Uit datasheets kun je veel halen let op de TAN van de verschillende condensatoren en dan vooral bij 10Khz en hoger, maar ook het materiaal is belangrijk. Polyester heeft een veel hogere niet lineaire vervorming dan Polypropyleen MKP. Het 1e is alleen veel goedkoper en prima bruikbaar in een luidspreker filter voor het laag. Hier staat een aardige test http://www.audio-creative.nl/achtergrond/de-verschillen-tussen-audio-condensatoren-gemeten/ Met op de 4e pagina plaatjes. Dus resumé volgens mij kun je zeggen: beste in zijn soort, beste voor de toepassing, beste prijs/kwaliteit en er zijn vast nog meer kwalificaties. Maar zeg dat dan ook! Door alleen te roepen dat élk component kan excelleren als ie maar in de juiste toepassing gebruikt wordt klopt natuurlijk maar voor een deel, een andere van dezelfde soort kan dat misschien nóg beter. Zo gebruik ik soms op één printje 5 verschillende condensatoren, allemaal zijn ze de beste op die plek. Maar als je ze naast elkaar legt zit er weldegelijk kwaliteit verschil in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 maart 2016 Report Share Posted 8 maart 2016 (edited) We zitten gelukkig niet in Turkije, maar je snapt nog steeds niet, dat we niet hetzelfde vertellen. Bovendien aan algemene opmerkingen en vervelende stokpaardjes heeft niemand wat. Maar ik heb mijn eigen vervelende opmerkingen gisteravond alweer verwijderd, dat kan weer heel makkelijk op dit forum Laten we het eens constructief aanpakken: "de eerst volgende keer bij een algemene opmerking" Zal ik vragen waarom?, en proberen uit te leggen waar ik dan aan denk. Wil je namelijk verder komen, dan is het wel prettig om gelijk gestemde om je heen te hebben maar uit je eigen "comfort zone" kom je dan nooit . Daarom zijn volgens mij meetings, netwerken, met anders denkende zoals op een Hear dag zo belangrijk. Je moet er wel een open mint voor hebben. Verder over condensatoren valt veel meer te vertellen. Het "geheim" van pio' s zit m.i. in de dempende werking van de olie. Lees dit stuk maar eens en bedenkt dan wat die olie zou kunnen doen tegen de niet lineaire eigenschappen http://www.mennovanderveen.nl/nl/download/download_4.pdf Verder zijn Pio' s ook niet perfect en maar beperkt inzetbaar. Ik gebruik soms de slechte eigenschappen van iets om andere slechte eigenschappen van een ander component te verbeteren. Edited 8 maart 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 8 maart 2016 Report Share Posted 8 maart 2016 We willen meer micro-informatie van je Wol. Je stellingen zijn leuk, maar toelichting of meedenken is handig. Uiteindelijk - ja - is alles terug te voeren aan de match binnen een set of componenten. Maar dat kan ook je 'signature slogan' zijn van je profiel. Jack deelt zijn ervaringen en dat is alleen maar lovenswaardig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 maart 2016 Report Share Posted 8 maart 2016 Jack deelt zijn ervaringen en dat is alleen maar lovenswaardig. Kan ook makkelijk Ivan, want in feite werk ik voor niets http://www.high-endforum.nl/topic/13820-vintage/?p=449137 Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen, dat sinds ik me niet meer druk maak over geld en werk het alleen maar voor de wind is gegaan. Komt vast mede door dit forum Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 9 maart 2016 Report Share Posted 9 maart 2016 [...] Je moet er wel een open Linux mint voor hebben. [...] Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 11 maart 2016 Author Report Share Posted 11 maart 2016 (edited) Deze buis staat een aantal dagen te spelen en moet toegeven doet veel goeds! Edited 11 maart 2016 by goodtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 maart 2016 Report Share Posted 12 maart 2016 (edited) Hoi GoodTube heb je die nieuw gekocht? Of speel je er al een tijdje mee? Forum lid René gebruikt ze toch ook? Edited 12 maart 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 12 maart 2016 Author Report Share Posted 12 maart 2016 Hoi GoodTube heb je die nieuw gekocht? Of speel je er al een tijdje mee? Forum lid René gebruikt ze toch ook? Nadat hij ze bij mij gehoord had. De laagweergave blijft achter bij 6550 maar de rest is beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 maart 2016 Report Share Posted 12 maart 2016 In triode zeker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 12 maart 2016 Author Report Share Posted 12 maart 2016 Ja dat laat ik eerst zo. Tzt vergelijken met jouw ST. Kan het altijd nog veranderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 14 maart 2016 Report Share Posted 14 maart 2016 Deze buis staat een aantal dagen te spelen en moet toegeven doet veel goeds! Ik had er veel goede dingen over gelezen, de luistersessie bij jou gaf de doorslag, hoewel jij er toen niet zo over te spreken was.... Ik vind ze magisch Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 14 maart 2016 Author Report Share Posted 14 maart 2016 Ik heb nog steeds mijn reserveringen bij de laagweergave. Dat is meer KT88 eigen als je 6550 gewend bent. Het makkelijke is dat ze snel te plaatsen of te vervangen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 14 maart 2016 Report Share Posted 14 maart 2016 Ik heb nog steeds mijn reserveringen bij de laagweergave. Dat is meer KT88 eigen als je 6550 gewend bent. Het makkelijke is dat ze snel te plaatsen of te vervangen zijn. Een laagprobleem? Probeer eens andere speakerkabels! :) Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 14 maart 2016 Author Report Share Posted 14 maart 2016 Nou de kt88's geven in deze setup te weinig laag. De trafo is geoptimaliseerd voor el34. Maar die besnotte rommel wil ik wel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 14 maart 2016 Report Share Posted 14 maart 2016 Wat houd je tegen. Ik denk dat zo'n kabel goedkoper is dan een setje van die buizen. Ik was 102 euro kwijt voor het koperdraad en 4 euro voor het katoen. Als je, net als ik, 500 gram verguld koperdraad koopt, heb je ruim voldoende voor speakerkabels (hoeveel meter heb je nodig) en ook nog flink wat over om interlinks te maken. Die laatste met dezelfde methode, alleen met maar twee aders per geleider en wat dunnere katoen, die je ook bij de Praxis kunt kopen. Waarschijnlijk heb je dan ook nog over om in je versterker te proberen. Alleen weet ik niet hoe jij aan snot moet komen. Ik had het vergulde koperdraad hier gekocht. http://www.wires.co.uk/acatalog/cu_gp.html Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 maart 2016 Report Share Posted 14 maart 2016 (edited) Mijn kabels vervingen mijn gehakte Van den Hull The Skyline Hybrid (wat een mondvol), en eerlijk gezegd, ik hoorde geen enorm verschil. Ik heb het nog steeds liggen, iets van 2 keer 3,5 meter, en als er vanuit de structuur-angehauchte kringen belangstelling voor is, valt er wel wat te regelen. N.B. Dat snot is natuurlijk wel wezenlijk bij verder onbehandelde kabels. Edited 14 maart 2016 by mumsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts