Jump to content

goodtube
 Share

Recommended Posts

Dank jullie wel  :) Het is/wordt een meisje met de naam Fay (afgeleid van Faith) mooi he? :wub:  Bij mijn dochter is de kinderkamer al klaar.  Maar Fay blijft af en toe een nachtje bij ons.  Vandaar dat ik ook hier ga schilderen en een kamertje maken.  En natuurlijk af-en-toe net doen alsof het kind van mij is  :P

FF on-topic bij het opruimen vond ik een oude gare kast met een half afgebouwde print met een oud ontwerp van een voorversterker ooit door Menno van der Veen in de Radio Bulletin beschreven. Jaren terug heb ik het eens nagebouwd (en weer verkocht  :( ) erg leuk ontwerp met 4x ECC83/7025.  Lang verhaal kort, dan ding had zoveel versterking, dat ik er zo een Benz Ace M met 22KΩ op kon aansluiten. Leuke phono-trap voor mijn Dual 1019 met DL-110 :)  

Genoeg te doen  ;)

Edited by Tubejack

Jack vanharte met je kleinkind.

Duurt nog heel even half februari.  Maar bedankt.  Wat kun je zo' n kind nu meegeven... lijkt me simpel niet?  Muziek natuurlijk! vanaf nul jaar.  Ik heb maanden terug aan mijn schoonzoon beloofd dat: "wat het ook zou worden" (dat wisten we toen nog niet) dat ik "het" zou leren solderen. Nou dan zijn ze meestal een jaartje of 10.... 11.  Zo oud was ik ook ;) Een van mijn 1e vriendinnetjes heb ik ook ooit leren solderen maar dat is weer een verhaal.  Liep niet goed af, de schakeling (een muggen verjager) werkte wel.... althans er kwam een pieptoon uit. :D

Edited by Tubejack

Hallo beste mensen! Ik ben nieuw op deze forum. Ben 36 jaar, man (obviously! moet nog die audiofiele vrouw tegenkomen..) Vandaag een prachtige rit door Fryslan gemaakt en met gepaste eer bij bureau Vanderveen een versterker (UL40S2) gehoord. Mooie ervaring. Ik heb echter nog één twijfel en dat is: welke eindbuis past bij mijn muzieksmaak? Ik vond de standaard 6550 buizen die in de demomodel zaten namelijk te transparantig/neutralig, vergeleken met mijn oude volle warme sony ta-N80es! Ik had mijn eigen referentie speakers mee (jaren 70 philips type 22rh422). Ik zou het niet erg vinden als mijn eigen buizenversterker nog ieetsjes "warmer en intiemer" zou klinken. Toen ik voorstelde om de JJ KT77 te nemen (Dank voor de vele adviezen TubeJack) adviseerde de befaamde ontwerper "liever niet te kiezen voor een KT77" (van welke merk dan ook) bij deze versterker in deze fase van mijn zelfbouw. En raadde mij aan voor mijn gebruik de KT88 te nemen of bijvoorbeeld de KT120 die nog iets verder gaat... (ik mocht zelf kiezen uit JJ, Eelektro Harmonix of Tung-Sol).

In muziek houd ik van: warmte, intimiteit, voldoende diepte, kracht, headroom, geen schel klinkend hoog, en vooral natuurlijk klinkende vrouwelijke stemmen/gezang/vocals.
Ik ga kiezen uit de volgende twee buizen:

• Elektro Harmonix Platinum KT88   (is er een niet-platinum versie? Zijn er meerdere versies hiervan met en zonder de gouden opdruk/logo?)
  • Tung Sol KT120   (deze is nieuwer dacht ik)

Wie heeft ervaring met één of beide van deze en kan adviseren hoe het geluid van deze zoal klonk? Dat kan mij als leek helpen bij het maken van de keuze om gericht een aanschaf te doen. Ik heb helaas niet het budget om meerdere sets van 4 buizen aan te schaffen/uit te proberen dus moet het met één setje van 4 stuks doen voorlopig. In de komende weken ga ik de versterker bouwpakket geduldig doorgronden inclusief geheel eigen frontje en eigen kastontwerpje! Veel zin in. Welke buizen zal ik nemen? Welke past het beste bij mijn geluidsbeeld? Als ik hem ga bouwen dan volgen er projectfotos, beloofd!

Sinds jaar en dag verliefd op Fryslân met al haar desolate rustieke landschappen... een docent stedenbouw noemde het ooit "een groene woestijn"

Edited by Eftegari

Zo laat, terug uit Friesland :o  Gepost Vandaag , 03:17   :D 

Op de site van Menno staat ook her e.e.a. http://www.mennovanderveen.nl/nl/ul40-s2-mod.html

Het is al wat oudere info, maar het klopt nog steeds.   

Hoe kleiner de luidsprekers, hoe slechter het rendement,  des te groter de buizen.  Daar zit geen wezenlijk verschil in met transistor versterkers.

Ikzelf raad  als beginner KT88 en KT120 af in deze versterker.  KT88 vanwege mogelijk oscillatie problemen en met KT120  wordt de versterker veel te heet.

Tip: lees dit topic door vanaf het begin. ;)

Welkom inderdaad.

De KT120 zou mijn voorkeur hebben maar dan niet in de ul40.

De hogere gloeistroom is eigenlijk net op het randje voor de KT120.

Vandaar dat hij zo warm wordt.

Dat wil niet zeggen dat de ul40 een slechte versterker is. In tegendeel zelfs.

Het kan natuurlijk dat menno nu de trafo wat meer gloeispanning laat leveren zo dat de KT120 ook bruikbaar wordt.

In muziek houd ik van: warmte, intimiteit, voldoende diepte, kracht, headroom, geen schel klinkend hoog, en vooral natuurlijk klinkende vrouwelijke stemmen/gezang/vocals.

Ik ga kiezen uit de volgende twee buizen:

• Elektro Harmonix Platinum KT88   (is er een niet-platinum versie? Zijn er meerdere versies hiervan met en zonder de gouden opdruk/logo?)
  • Tung Sol KT120   (deze is nieuwer dacht ik)

Als je van vrouwenstemmen houdt, is een EL34 m.i. bijna niet te overtreffen  Begin daar eens mee, zet de versterker in supertriode.  Vind je het niet "warm" genoeg zet de versterker dan in ultra lineair en daarna in penthode.  

KT120 vind ik in combinatie met mijn luidsprekers té dynamisch, te brutaal, weinig subtiel, word er doodmoe van. :wacko: 

Met kleine monitors wellicht een perfecte match.  Met KT88 is mijn versterker niet stabiel.  In triode gaat het wel goed,

maar ook dan heb ik er een haat-liefde verhouding mee.  Het is het nét nièt bij mij.

Ik heb de Shuguang Black Treasure KT88. Daar draai ik al jaren mee, naar volle tevredenheid. Ik vind ze héél erg mooi in het midden en hoog. Ze zijn trouwens best wel prijzig. Goodtube en Tubejack zijn er wat minder over te spreken, maar die zijn ook veel meer aan het experimenteren met de verschillende instellingen van de UL40 S2P, ik gebruik hem nu alleen als eindversterker.

Goodtube woont niet zo heel ver bij je vandaan, dus informeer eens bij hem, hij heeft er veel ervaring mee. Net als Jack dus, maar die woont weer wat verder weg.

Dank voor jullie warme welkom heren en dank voor uw eerlijkheid (Tubejack: "Het is het nét nièt bij mij.") en voor het vertrouwen (Hans: Nee joh... Die viert gewoon kerstmis.)

Goed geraden Hans want ook deze autistische agnostisch atheistische audiofiele nerd ingenieur (bouwkunde) komt er niet onderuit om met kerst even offline te zijn. Terug naar de topic: Zeer Zeer dank voor uq reacties metname Tubejack. Op basis van verschillende inzichten van oude ervaren rotten als uzelf :P:D  heb ik na lang peinzen en wegen en wikken, besloten toch af te zien van het mij op de buizentoer te storten. Ik denk dat ik het geluid komend van de oude japanner sony ta-n80es iets mooier vind klinken vooral met stemmen!

Mijn ratio en mijn ogen willen buizenversterker dat ziet er zo bruisend mooi warm uit. Maar ik kon mijn orgen niet geloven toen ik een test deed waarbij de enige variabele de versterker was. Zelfde bron, rca kabels, (massief écht houten!!!!) speakers met papieren conussen uit de jaren 70, zelfde speakerkabels enz enz enkel ander versterker. Mijn orgen hoorden mooier muziek uit de oude japanners dan uit de allerbeste buizenversterker voor mij denkbaar betaalbar en netaan bouwbaar. Met de 6550 buizen kwam ik dermate veel volheid in het midlaag tekort dat de representatie welliswaar heel transparant en helder was, maar de japanner had netzoveel transparantie maar was intiemer en warmer. Het verschil kan ik verder als volgt proberen te omschrijven in mijn oren: de 6550 buizen klinken alsof de instrumenten allemaal van elkaar onderscheidbaar op een podium achter een flinterdun gaas gordijn afspelen. Veel diepte en 3D. De oude japanner echter speelt precies hetzelfde af met meer midlaag en natuurlijkere vrouwelijke stemmen, EN.... duwt mijn stoel meer naar voren en brengt me dichterbij de muziek. Anders gezegd de muziek komt meer dichterbij op mij af. In plaats van dat het zich voor mij afspeelt. Ik heb allerlei sony ES troep gehoord evenals de kleinere n55es. Laat geen misverstand bestaan ik heb niets met het merk en alles wat ze geproduceerd hebben. De uitzondering kennelijk voor mij is de 80es. Hoe bestaat het dat een goede transistor in mijn oren beter kan klinken dan een buizenversterker? Ben ik de enige hier? Ik voel me bijna schuldig dat ik tot deze conclusie moet komen... Alleen de snel wisselende clavecimbel stukken van de virtuozo Skip Sempé klonken beter op de buizen.

Dat schuift mijn zoektocht naar een hele andere richting... Weg van de prachtige Electro Harmonix KT88 PLATINUMS, en meer naar verdere verbeteringen en modificaties voor de oude japanners alsmede het zelfbouwen van eigen 3 weg speakers met massief écht hout waarbij midden en hoge ribbon tweeter beiden in eigen custom horn kasten zouden moeten komen. Alavst tipje van de sluier van mijn ontwerp. fountek neocd 2 ribbon tweeters, philips ad 7065 papieren midtoners, dayton audio 18" woofers. Eventueel kan tweeter omgewisseld worden door middentonen. ZO kan de lucht langs beide kasten door bewegen. Kan ik mijn vragen over de ta-n80es elders stellen hier of is deze forum vooral buizen-versterker gericht only en is men hier op fettishe wijze verliefd op buizen en wil men eigenlijk niks horen over hoe goed een goede transistorversterker kan klinken? :P:D

Ik wens iedereen hier alvast een voortreffelijke en muzikale 2017 met prachtige melodieën en mooi klinkende geluiden!

Speaker%20Sam%2001_zpsdwk5m6np.png

Edited by Eftegari

Hele goeie vraag. Weet je dat ik daar lang over ah nadenken ben al een tijdje. Ik maak keuzes niet omdat anderne het ook zo doen. Aangezien ik op bureaustoelhoogte ernaar luister en dus nimmer hoger of lager zit, dacht ik dat dit logischer is, ivm enige vrijheid om mn hoofd links/rechts te bewegen.... En toen dacht ik.. waarom plaats men deze verticaal eigenlijk? je ZIT altijd in je meubel te luisteren toch? Alleen in showrooms waar staan en zitten door elkaar gebeurt begrijp ik de verticale plaatsing. Wat zijn jouw gedachten hierover Hans? Goede keuze van mij die horizontale plaatsing of...?  Ik heb overigens dit nog NOOIT eerder gezien niet online niet in het echt nergens niet. Dus ik durf wel met nieuwe dingen te komen dat blijkt maar weer. Geniaal of dwaas (Daar zit veel overlap tussen ;)

Beste Eftegari,

De versterker met die je waarschijnlijk gehoord hebt is de Trans-40PP. 

Het nieuwste geestenkind van Menno van der Veen.

Een transparante DC gekoppelde versterker met een dempingsfactor van 10.  

Niet te vergelijken met de UL-40S2 bouwdoos die je o.a. kunt kopen bij Amplimo.

Hou gewoon je Sony, zoekt niet verder, als je dat geluid mooi vind. :)

http://www.thevintageknob.org/sony-TA-N80ES.html

Zier er niet verkeerd uit.

En het is hier zeker niet alleen buizen.

Er spelen best wel wat leden hier met transistoren en klasse D versterkers ook.

Dus voel je zeker welkom om over je ervaringen en zoektocht te berichten.

Verder heb ik wel mijn twijfels over de horizontaal geplaatste tweeter.

Voor de plaatsing van de instrumenten zou het ideaal zijn een punt bron.

Door nu de tweeter langer te maken (verticaal) zal de bundeling van het signaal toenemen.

De reflecties naar de wanden zullen dus minder van belang zijn en het plaatsen van de speaker zal makkelijker worden.

Het horizontaal plaatsen van de tweeter zal dan de horizontale spreiding groter maken wat niet altijd geweest is.