Seed7 Posted 9 juli 2022 Report Share Posted 9 juli 2022 1 hour ago, Tubejack said: in een fraaie kast Bij kleine signaal versterkers zie ik de buizen liever in de kast. Zal wel mijn makke zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 juli 2022 Report Share Posted 9 juli 2022 (edited) Je hebt gelijk George het is wat verwarrend. Ik had hem beter MK4b kunnen noemen, naar de nieuwe 2020 print. Ik heb het aangepast Edited 9 juli 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 juli 2022 Report Share Posted 9 juli 2022 (edited) 11 minutes ago, Seed7 said: Bij kleine signaal versterkers zie ik de buizen liever in de kast. Zal wel mijn makke zijn. Die van mij zit in een grote kast, waar bijwijze van spreken een tank overheen kan rijden. Loodzwaar, met een ingebouwd subframe. Niet echt mooi, wel zeer effectief. Edited 9 juli 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 oktober 2022 Report Share Posted 24 oktober 2022 Zoals verwacht KT-120, zijn bijna nergens meer te koop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 24 oktober 2022 Report Share Posted 24 oktober 2022 4 hours ago, Tubejack said: Zoals verwacht KT-120, zijn bijna nergens meer te koop. Ik heb gelukkig afgelopen week nog 4x KT-150 (via Frankrijk) kunnen scoren met hulp van forumgenoot en goede vriend Sodejuu. Voorlopig kan ik weer wat jaren vooruit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 oktober 2022 Report Share Posted 24 oktober 2022 (edited) 3 hours ago, audiofreak said: Ik heb gelukkig afgelopen week nog 4x KT-150 (via Frankrijk) kunnen scoren met hulp van forumgenoot en goede vriend Sodejuu. Voorlopig kan ik weer wat jaren vooruit. Ik heb ook voldoende buizen en als extra alternatief het Engelse merk Brimar ontdekt. https://brimaruk.com Dat bericht had ik beter in dit topic kunnen zetten. Vanaf ongeveer: De wereld voorraad KT-88 buizen lijkt ook minder te worden. Edited 24 oktober 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 24 oktober 2022 Report Share Posted 24 oktober 2022 8 hours ago, Tubejack said: Zoals verwacht KT-120, zijn bijna nergens meer te koop. Maar dat wist je al Jack. Het ging daar een tijd terug al over. De prijzen van wat er wel is zullen dan wel bizar hoog worden. Gewoon genoeg buizen inslaan. Ik heb het zelf ook gedaan al een tijd terug. En vervolgens weer lekker van muziek genieten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 oktober 2022 Report Share Posted 24 oktober 2022 (edited) 4 hours ago, Mediator said: Maar dat wist je al Jack. Dat weet iedereen. Het is een logisch gevolg, vanaf de 1e dag, dat Rusland Oekraïne inviel. Prijzen van Russische buizen zullen stijgen totdat er ook niets meer over is via Ebay e.d. Wellicht nu Rusland wegvalt, dat China opkomt. Ook die kunnen mooie buizen maken. Verder is er nog JJ en andere fabrikanten uit Hongarije etc. Brimar maakt nu ook buizen in Engeland. Als ik met niet vergis is een ECC804 een van de 1e types. Lijkt me héél mooie buis, helaas alleen 6,3volt gloeispanning en niet ook 12,6volt. Edited 24 oktober 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 oktober 2022 Report Share Posted 27 oktober 2022 Ik vond een interessant stukje over de "blauwe gloed" in buizen https://web.archive.org/web/20060504191053/http://tips-en-trucs.verdijk.info/buizen/defecten.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 november 2022 Report Share Posted 2 november 2022 Als ze in je versterker passen, zijn Brimar 's 6550 een aanrader. We hebben gister weer met "rode oortjes geluisterd" Krachtig, prachtige structuur met laagjes en details Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 1 januari 2023 Report Share Posted 1 januari 2023 Weet niet of dit filmpje hier al voorbijgekomen is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 juni 2023 Report Share Posted 19 juni 2023 (edited) Vandaag een verdere verfijning in mijn SE-10 versterker Bij het ontwerp is m.i. voornamelijk naar de techniek gekeken. Er zijn onderdelen zoals Vishay metaalfilm weerstanden gebruikt om technisch zo'n stabiel mogelijk versterker te krijgen. Geen overbodige luxe want er wordt stevig lokaal terug gekoppeld. Wat wel eens vergeten wordt, dat elk onderdeel "een eigen geluid heeft" En zitten die onderdelen dan ook nog in het terugkoppel circuit dan is dit extra hoorbaar. In de voorversterker met ECC83 heb ik nagenoeg alle weerstanden vervangen door koolstof composiet. Dat gaf een flinke verbetering. C2 vervangen voor de beste, enigszins betaalbare Audio Note condensator. Dat is de enige serie condensator in de set die er nu staat dus dat ie een paar centen kost is niet erg. De eindversterker is via de anode (3) ik meen iets van 26...30dB terug gekoppeld vóór de uitgangstransformator. Tamelijk geniaal, want zo omzeil je de vervorming van de transformator die normaal in je terugkoppel circuit zit en de uitgangs impedantie zakt zeg een factor 100 waardoor de uitgangstransformator met iets van 25Ω wordt aangestuurd i.p.v. de normale inwendige weerstand van 2500Ω van de eindbuis. Dit heeft minstens 3 voordelen: De uitgangstransformator heeft nagenoeg geen invloed meer. De dempingsfactor is hoog en beperkt zich voornamelijk tot de interne weerstand van de trafo zelf. Plus de vervorming is laag. Nadelen zijn er natuurlijk ook. Mensen die beweren dat er louter voordelen zijn... jokken. Als eindbuis wordt standaard een KT-88 meegeleverd, een uitstekende buis maar in dit circuit en mijn installatie vind ik het te "helder" klinken. Na experimenteren ben ik bij een 6550 gekomen dat is met mijn luidsprekers de beste match. Blijft over R** van 220KΩ die zit via de anode van de eindbuis (aansluiting 3) gekoppeld aan de anode van de ECF802. Op die plek heb je stabiele onderdelen nodig dus een metaalfilm weerstand. Gelukkig zijn er ook zeer nauwkeurige 1% 2 watt koolfilm weerstanden en die zitten er sinds vandaag in. Het effect is vrij spectaculair. Koolfilm werkt als een zeef. Het klinkt heel natuurlijk en "los" met veel structuur en details. Je hoort b.v. lucht van de muziek uit je luidsprekers door de kamer suizen (kan ik niet beter uitleggen) De vervorming is over hele gebied van 0,1watt t/m 10 watt is laag. Binnenkort zet ik weer alle details weer op mijn website, van deze niet alledaagse en bijzondere high-end versterker. Edited 19 juni 2023 by Tubejack typefout Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 juli 2023 Report Share Posted 4 juli 2023 Erg leuk om te lezen Jack en alle respect. Wel jammer dat de eindtrap niet apart leverbaar is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 juli 2023 Report Share Posted 4 juli 2023 (edited) 4 hours ago, carl said: Erg leuk om te lezen Jack en alle respect. Wel jammer dat de eindtrap niet apart leverbaar is. Een eindtrap versie heeft niet zoveel zin @carl De ingang gevoeligheid is +/- 300mV dus je kunt alles direct aansluiten CD-speler, DAC, Tuner etc etc. Een aparte voorversterker is daardoor overbodig. Als je kijkt naar het schema dan zie je dat het 1e ECC83 buisje een buffer is die 2x versterkt; Die het "TRANS" gedeelte ECF-802 en de KT88 of andere eindbuis via de terugkoppel weerstand R4 nóg verder lineair maakt. Wat ik zelf jammer vind, dat er geen grotere kast gebruikt zodat je b.v. een motor gestuurde Alps volume regelaar kun installeren. Maar acht het heeft ook zo zijn charmes. Edited 4 juli 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted zaterdag om 18:27 Report Share Posted zaterdag om 18:27 (edited) Testen met nieuwe buisjes. ECC804 als fase draaier ter vervanging van een 6922 (lees ECC88) EL-34 ter vervanging van Svetlana EL-34. Die ECC804 kan niet altijd vanwege zijn lage versterking van 18 t.o.v. 33 bij 6922 maar samen met mijn voorversterker gaat het mooi. Volgens Brimar "Probably one of the most underestimated tubes for high fidelity, The 804 has some amazing characteristics thanks to the relatively low mutual conductance. It provides the designer with the perfect phase splitter/buffer amplifier because both of the triodes are perfectly matched and have identical characteristics in every way." Testen dus. Edited zaterdag om 20:34 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted zaterdag om 21:01 Report Share Posted zaterdag om 21:01 Zijn dit de nieuwe productie buisjes uit de UK jack? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted zaterdag om 21:11 Report Share Posted zaterdag om 21:11 7 minutes ago, Edje2 said: Zijn dit de nieuwe productie buisjes uit de UK jack? Zover mij bekent, worden ze weer nieuw in de UK gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted zaterdag om 21:32 Report Share Posted zaterdag om 21:32 Waar heb jij ze besteld? En wat is je ervaring met deze buizen in vergelijking met oude productie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted zondag om 06:21 Report Share Posted zondag om 06:21 8 hours ago, Edje2 said: Waar heb jij ze besteld? En wat is je ervaring met deze buizen in vergelijking met oude productie? In de UK. Dit soort testen is altijd een kwestie van een lange adem. De kwaliteit van de Brimar buizen die ik tot nu toe besteld heb is erg goed. Svetlana Winged C en Genalex schat ik wat duurzamer in. Maar die zijn steeds moeilijker of niet meer te koop. Alternatief vind ik JJ, goedkoop en redelijk goed. Maar een ECC804 is een mooi buisje als fase draaier. Ik heb al heel lage vervormingen gemeten in voor onze oren het belangrijke gebied van 0,1 t/m 1 watt en lager, waar de micro details zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted zondag om 16:43 Report Share Posted zondag om 16:43 Het nadeel van de uk is dat de het verzenden eeuwig duurt door tussenkomst van de douane. En daarnaast krijg je een draai om je oren van die club omdat je nog een keer de btw kunt afdragen plus afhandeling van de bezorgdienst. Op zo’n klein bedrag werkt kopen in de uk zonder btw ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted zondag om 19:15 Report Share Posted zondag om 19:15 (edited) Douane viel dit keer mee. Soms is het inderdaad pfff... Een dag of 2.. 3, bleef het daar liggen. Waar het me om gaat, is om een goed alternatief te vinden voor NOS buizen en de kwalitatieve goede buizen uit Rusland, die helaas steeds duurder worden. Die extra €30 invoerrechten is een schijntje daarmee vergeleken met de kosten van b.v. een kwartet EL-34 Svetlana Winged C Bovendien: high-enders kijken toch niet op een paar Euro... toch? Nou niet allemaal gaan bestellen hé, dat drijft alleen de prijs maar op Edited zondag om 19:16 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted zondag om 20:08 Report Share Posted zondag om 20:08 Het mag inderdaad een paar euro kosten wat mij betreft Jack. Hier heb ik inmiddels ook de eerste buizen vervangen na drie jaar. Ik krijg er ook weer een hoop muziekplezier voor terug. En als je het over drie jaar uitstrijkt waar hebben we het dan eigenlijk over. Een beurt voor je auto kost al meer. Welke buizen je gebruikt blijft toch iets persoonlijks. Ik had hier laatst een type NOS buis die volgens overlevering de beste voor audio moet zijn. Maar ik vond het tegenvallen. Gelukkig heb ik nog genoeg op voorraad. Ik gebruik Brimar ecc83, maar dan een NOS versie, in mijn digitale keten. Echt een heel mooie buis en een merk met historie. Gelukkig leven buizen bij sommigen nog. Weliswaar oude techniek maar zo mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted zondag om 21:27 Report Share Posted zondag om 21:27 1 hour ago, Mediator said: Gelukkig leven buizen bij sommigen nog. Bij mijn dochters zeker. Er zit standaard een metalen kap op deze versterker die je er niet 1-2-3 vanaf kan halen. Vandaar de stof. De klacht was dat er alleen nog maar een schel geluid uitkwam. De buizen waren 7 resp 5 jaar oud. Een nieuw kwartet JJ KT-77, de goedkoopste EH 6922. Afregelen op zo min mogelijke vervorming en spelen maar. Het hoeft niet altijd duur voor nog geen €150 6 nieuwe buizen. Reactie van de jongste "Jaja, hij is weer lekker aan het spelen! " Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted maandag om 12:12 Report Share Posted maandag om 12:12 16 hours ago, Mediator said: Het mag inderdaad een paar euro kosten wat mij betreft Jack. Hier heb ik inmiddels ook de eerste buizen vervangen na drie jaar. Ik krijg er ook weer een hoop muziekplezier voor terug. En als je het over drie jaar uitstrijkt waar hebben we het dan eigenlijk over. Een beurt voor je auto kost al meer. Welke buizen je gebruikt blijft toch iets persoonlijks. Ik had hier laatst een type NOS buis die volgens overlevering de beste voor audio moet zijn. Maar ik vond het tegenvallen. Gelukkig heb ik nog genoeg op voorraad. Ik gebruik Brimar ecc83, maar dan een NOS versie, in mijn digitale keten. Echt een heel mooie buis en een merk met historie. Gelukkig leven buizen bij sommigen nog. Weliswaar oude techniek maar zo mooi. Daar zul je mij ook niet over horen, alleen is het erg lastig om aan goede oude buisjes te komen. Heb er al heel wat gehad die op de buizentester door de mand vallen. En dan is het 100 euro die zo de prullenbak in kan net iets teveel van het goede. Zo heb ik al heel wat buisjes gekocht die zogenaamd perfect zouden zijn. Onlangs nog een paar Valvo's. Zagen er als nieuw uit (namaak?) maar één deed heel vreemd op de tester die je vaak bij Chinese buisjes ziet. Zelfde met de nieuw geproduceerde Brimars. Ik denk dat een paartje ECC83 zomaar op een kleine 150 euro uit komt. En als er een stuk aankomt wordt dat heel lastig met de UK. Dan ben je sowieso weer aan de beurt met de douane. Daarnaast kan er weinig aan ervaringen over lezen. Goed te zien dat Jack er wel goede ervaringen mee heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted maandag om 15:35 Report Share Posted maandag om 15:35 (edited) Buizen testen, ik heb een simpele Eico. Ik vergelijk af en toe, met een buis waarvan ik 100% weet dat hij goed is. Verder koop ik nauwelijks nog NOS. Meten doe ik wel, daarnaast kan ik via spectrum analyse zien wat een buis doet en een versterker optimaal afregelen. Jammer dat je bij de meeste commerciële buizen versterkers alleen maar: "ongeveer" de bias kunt instellen. Dat vind ik "behelpen" Heeft m.i. niet zoveel met high-end te maken. Edited maandag om 15:36 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts