Jump to content

goodtube
 Share

Recommended Posts

3 hours ago, Edje2 said:

En als er een stuk aankomt wordt dat heel lastig met de UK. Dan ben je sowieso weer aan de beurt met de douane. Daarnaast kan er weinig aan ervaringen over lezen. Goed te zien dat Jack er wel goede ervaringen mee heeft.

 

Inderdaad nog niet mee gemaakt dat er een buis defect aankomt. Verder heb ik wel eens defecte apparatuur gehad en opgestuurd naar het buitenland. Als de verzender goed aangeeft dat het om een "repair " onder garantie gaat,  heb ik nog niet mee gemaakt dat ik extra douane kosten moest betalen.  

 

 

Link to comment
Share on other sites

Echte (ongebruikte) NOS kopen is soms wel lastiger. Het hangt ook een beetje ervan af welke buis je zoekt. Ik koop vaker bij gerenommeerde adressen. Ik merk nu ook dat ik liever met ongebruikte buizen werk vanwege meer zekerheid dat je dan langer zonder gedoe speelt. Gedoe in de zin dat je op zoek moet welke buis niet goed meer is. Beetje rust opzoeken in het leven is tegenwoordig ook wat waard. Dat kost me dan wel weer iets meer want gerenommeerde adressen zijn vaker wel weer iets duurder. @Tubejack leuk dat je dochter ook buizen meekrijgt. Bij Engeland ervaar ik tegenwoordig ook wel een drempel. Vroeger bestelde ik nogal eens onderdelen maar dat koop ik tegenwoordig elders. Ik denk maar zo, ze hebben het aan zichzelf te danken. Het volk heeft daar gesproken al een langere tijd terug. Repair onder garantie kende ik nog niet. Leuke uitvlucht, maar zoals ik al aangaf ben ik uitgeweken. Zoiets zal ook met name werken bij apparatuur vermoed ik. 

Link to comment
Share on other sites

Beide dochters @Mediator Wat anders over buizen.  De veel en graag in audio gebruikte buis, de ECC88 of familie zoals 6922 heeft uitstekende elektrische eigenschappen. Zoals een redelijk hoge versterking en een lage uitgangsweerstand. Vooral bedoeld voor hoogfrequent in radio's, TV tuners etc. Dus van origine niet geschikt voor audio, daar presteert m.i. de buis hooguit "matig" Als je in het webarchief zoekt op Triode Dick kom je daar info tegen van 25 jaar terug, hij vind het ook geen beste buis.  Daarom zoek ik wat anders. ;)

Edited by Tubejack
typo
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tubejack said:

De veel en graag in audio gebruikte buis, de ECC88 of familie zoals 6922 heeft uitstekende elektrische eigenschappen. Zoals een redelijk hoge versterking en een lage uitgangsweerstand. Vooral bedoeld voor hoogfrequent in radio's, TV tuners etc. Dus van origine niet geschikt voor audio, daar presteert m.i. de buis hooguit "matig" Als je in het webarchief zoekt op Triode Dick kom je daar info tegen van 25 jaar terug, hij vind het ook geen beste buis.  Daarom zoek ik wat anders. ;)

 

Ik heb vroeger de 6922/ECC88 vaak gebruikt in voorversterkers. Er zijn zoveel buizen die nu in audio gebruikt worden en er nooit voor bedoeld waren. In elk geval vind ik de ECC88 een erg mooie en neutrale buis. Als je een romantisch geluid wil zoek dan iets anders. Ik had een partij Mullard (heb ik zeker bijna 20 jaar en is NOS) E88CC gekocht en voor mij één van de mooiste exemplaren. Ook gebruikte ik de E80CC, ook erg mooi.

Ook eindbuizen die nu gebruikt worden zijn vaak nooit bedoeld voor audio, denk even aan de PL519, PL509, 211, 845, GM70, 6C33B, 833,...... Toch zijn dit erg mooie buizen die een geweldige sound neerzetten.

 

Het is niet omdat Dick ze niet gebruikt heeft dat ze slecht is. Dick heeft ook een uitgesproken mening over audio (en dat mag). Trouwens hij speelt nu met SPEC, klasse D !

Edited by Bebatoli
Link to comment
Share on other sites

Het grootste deel van mijn buizenketen bestaat uit E88CC. Wat je aangeeft Bebatoli zou ik het omschrijven als een neutrale buis. Maar je kunt nog wel iets als ‘kleur’ kiezen door te wisselen van merk. Kennelijk vind ik het wel fijn om als eerste buis waar het signaal doorheen gaat wat anders te hebben dan E88CC. Zowel digitaal als analoog trouwens. Ik gebruik maarliefst zeven paartjes E88CC in mijn set. Iedereen heeft wel zijn eigen ‘schatjes’ qua merk. Per buistype varieert dat bij mij en ook per apparaat en apparaat type. Ik zie tegenwoordig ook een soort van SET ontwerp met zendbuizen die dan een behoorlijke hoeveelheid vermogen leveren. Als je erover leest is men heel enthousiast. Dus die ontwikkeling heb je ook nog voor wat betreft buizen die eigenlijk niet ontworpen zijn voor audio. Mijn eindbuizen werden gebruikt in de Russische MIG, de westerse tegenhanger van de F15 en F16. Klinkt natuurlijk lekker stoer. Over welk type buis een soort van ‘de beste’ is lopen de mening dan uiteen stel ik maar vast. Op Audiofreaks is er iemand die zijn eigen versterkers maakt en goede dingen te melden heeft over E88CC. Van wat ik weet zijn favoriete type voorversterker buis. Ik ben zelf heel

pragmatisch. Zodra een buis op zijn figuurlijke plek valt, en dat hoor je, dan is dat mijn favoriete buis. Ik gebruik dus diverse types en merken. 

Link to comment
Share on other sites

Vaak is het ook aan te raden om diverse merken en types door elkaar heen te gebruiken is mijn ervaring.

Vaak heeft een type buis een eigen karakter en juist door te mixen blijft het neutraal. een beetje de sterke punten van de een gebruiken om de zwakke van de ander op te heffen zeg maar. al is de ECC88 wel een prettig buisje.

Link to comment
Share on other sites

Mooi al die verschillende ervaringen. Ik vind veel ontwerpers wat fantasieloos, door al snel ECC-88 buisjes te gebruiken. Ook hele dure high-end merken.

Er zijn veel mooiere buizen. NOS b.v ECC-40 of NOS en nieuw 6SN7.  Misschien de ECC-804. Maar dat is het voordeel van zelf bouwen. Nog even verder testen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Voor de technici hier. Ik heb al heel

lang een Klaasing elektronics M3800 digitale multimeter. Al wel een jaar of twintig. Ook heel lang niet gebruikt en goed opgeborgen bewaard. Nu vraag ik me af of ik zo’n ding eens moet kalibreren. De vraag is ook of zoiets kan. 
 

Ik gebruik dit ding om voor mijn eindversterkers de offset en bias in te regelen. Dus het gebruik is nu vrij frequent, zeg maar maandelijks. Het hoeft niet ontzettend nauwkeurig maar mag nu ook weer niet ontzettend onnauwkeurig.

Link to comment
Share on other sites

Als je nu enkele batterijen neemt 1,5 volt, 9 volt en je autobatterij en je meet de spanning daarvan en die komt overeen met de respectievelijke spanning van die de meter aangeeft heb je een indicatie over de DC spanning.

 

Link to comment
Share on other sites

Een batterij als referentie zou in niet doen, die spanningen kunnen afhankelijk van hoe ver een batterij is ingeladen nogal behoorlijk verschillen. Ik zou dan nog eerder een goede lab voeding als referentie gebruiken. Wil je het écht zeker weten dan kun je hem mogelijk ook laten kalibreren, maar goed koop zal dat niet zijn. 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Duclaasie said:

Een batterij als referentie zou in niet doen, die spanningen kunnen afhankelijk van hoe ver een batterij is ingeladen nogal behoorlijk verschillen. Ik zou dan nog eerder een goede lab voeding als referentie gebruiken. Wil je het écht zeker weten dan kun je hem mogelijk ook laten kalibreren, maar goed koop zal dat niet zijn. 

 

Ik heb het nieuwe batterijen maar een lab voeding is nog meer aangewezen maar dan moet je die wel hebben of iemand kennen die er eentje heeft.

 

Link to comment
Share on other sites

En zoals o.a Bebatoli al aangaf, een goede labvoeding komt aardig in de richting
 

Weet niet waar mediatior woont?

 

Ik kan mogelijk op mn werk de meter eens laten checken.. ( hebben een eigen calibratie afdeling) echter aleen niet op heel kort termijn..

Link to comment
Share on other sites

Toch even een drietal nieuwe Duracell AA getest. Die meet 1,613 volt, 1,615 volt en 1,617 volt.  Dat is een afwijking van zo’n 7,5 procent op 1,5. Maar de vraag is dan is die batterij wel precies 1,5 volt. Een oplaadbare Almann batterij die gespecificeerd is op 1,2 volt meet 1,413 volt. Maar het is wel zo’n sterke 2800mH batterij. 
 

Ik woon in Brabant, omgeving Breda. Kan ik als privé persoon nog iets kopen of doen dat een referentie spanning oplevert? Maar zonder dat het een vermogen kost.

 

Mocht een multimeter 7,5% afwijken. Wijkt hij dat dan bij alles af? Dus ook bijvoorbeeld bij de spanning meten uit het stopcontact?

Link to comment
Share on other sites

Howla! Wereldproblemen alweer! Weet dat er op iedere multimeter een afwijking zit, zowel bij digitaal als analoog. Tijdens mijn ir studies heb ik die destijds leren berekenen, in functie van het meetbereik. Maw, 220V meten op een schaal van (zeg maar) 250V, had minder afwijking tov de schaal van (zeg maar) 500V. Afwijkingen waren miniem, maar stonden goed in een labo verslag. Digitale meters deden altijd minder. Maar... je zal 't verschil echt niet horen.

Edited by kurt1970
Link to comment
Share on other sites

Beetje onzinnig is het wel, je wil met name dat alles gelijk is ingesteld en door een zelfde DMM te gebruiken zal alles dezelfde afwijking hebben.

Niets mis mee.

Wil je weten of het ongeveer nog klopt dan is een batterij wel een aardige indicatie.

Wil je weten of je meter is gaan afwijken kan je het beste de boel op weerstand meten zetten.

Neem dan een weerstand met een kleine tolerantie van laten we zeggen 0.1% en gebruik deze als vaste waarde, door steeds de zelfde te gebruiken zal je bij elke test een zelfde waarde moeten zien.

Gaat deze veel afwijken dan is er iets met de meter.

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, kappa7 said:

Beetje onzinnig is het wel, je wil met name dat alles gelijk is ingesteld en door een zelfde DMM te gebruiken zal alles dezelfde afwijking hebben.

Niets mis mee.

Wil je weten of het ongeveer nog klopt dan is een batterij wel een aardige indicatie.

Wil je weten of je meter is gaan afwijken kan je het beste de boel op weerstand meten zetten.

Neem dan een weerstand met een kleine tolerantie van laten we zeggen 0.1% en gebruik deze als vaste waarde, door steeds de zelfde te gebruiken zal je bij elke test een zelfde waarde moeten zien.

Gaat deze veel afwijken dan is er iets met de meter.

 


Dan weet je alleen of je weerstandsmeting afwijkt. Spanning, stroom en capaciteit zijn dan weer een ander verhaal. 
 

Overigens denk ik dat het belangrijkste al is gezegd en dat de nauwkeurigheid waar je nu op stuurt voor deze toepassing niet persé noodzakelijk is. 

Link to comment
Share on other sites

Je kan ook elke dag dezelfde ongebruikte batterij even meten of de waarde niet fladdert...Voor de rest lekker belangrijk of de meter er 5% naast zit...Zoals Kappa al zegt: je kan nog steeds je bias matchen..En anders moet je hem serieus laten kalibreren, en dan wat?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Mediator said:

Toch even een drietal nieuwe Duracell AA getest. Die meet 1,613 volt, 1,615 volt en 1,617 volt.  Dat is een afwijking van zo’n 7,5 procent op 1,5. Maar de vraag is dan is die batterij wel precies 1,5 volt. 

C22-D9-A8-C-2-A8-A-44-E6-8-C83-7-A9-AF3-
 

Beste Mediator, de meeste nieuwe batterijen meten onbelast altijd meer dan de nominale opgegeven waarde.

Heb een foto bijgevoegd v/e nieuwe 1,5 V. Panasonic alkaline cel.

Zie je ook een hogere waarde, nl. 1,601 V. Een nieuwe 9V. batterij zal rond de 9,6V meten.

Dus jouw multimeter heeft blijkbaar echt niet zo’n grote afwijking, het valt mee, hooguit 1%.
Gewoon gebruiken, en geloof me, de meeste audioreparatiebedrijven ijken hun multimeters echt niet jaarlijks.

Link to comment
Share on other sites

Dank voor alle bijdragen heren. Ik ben gerustgesteld. De afwijking zal sowieso niet veel zijn of in ieder geval niet genoeg. Ik laat het zo en hou maar in het achterhoofd dat mijn meter hooguit een procentje meer aangeeft. 

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...