Jump to content

goodtube
 Share

Recommended Posts

51 minutes ago, carl said:

Maar twee draaitafels met twee phonotrappen vind ik dan wel weer leuk. 

Hier ga ik je nog een keer aan herinneren Carl:D

Ik heb maar zo het vermoeden dat je daar op terug gaat komen😉

13 hours ago, carl said:

Toch vind ik de Ayre 5 p ex die ik nu heb, beter klinken dan de Grimm PW 1 Jack. Heb ze ook na elkaar bij mij thuis gehoord. Is wel mijn geluid. Enige nadeel is dat de knop voor impedantie erg lastig zit bij de Ayre. Hij moet daarvoor uit het Rack. Binnenkort maakt Cock voor mij een gebalanceerde kabel. Dan maak ik een paar plugjes om de impedanties makkelijker te kunnen verzetten. Ik heb nu de idee 47.000 bij jazz en 1.000 bij klassiek (piano). Misschien is iets er tussen wel ideaal 10.000 of 22.000? 

Ik ben alleen thuis vannacht. Dat wordt een glas cognac (bij uitzondering).

Ik heb je al eerder aangegeven dat voor impedantie aanpassing de Ayre niet uit het rack hoeft, ook niet bij ongebalanceerd spelen. Gewoon plugjes insteken en klaar. Bij ongebalanceerd spelen druk je er gebalanceerde in en vice versa.

51 minutes ago, carl said:

Ik heb toen bij Puresound nog al wat phonotrappen in huis gehad Jack. Als je onder goede omstandigheden luistert dan zijn de verschillen zeker de moeite waard. Ik kreeg dat ook niet gelijk getrokken met impedanties. 

De verschillen die ik ervaar, zijn vooral meer of minder details. Ik hoef daarbij niets in te stellen in de phonotrap zelf.  Het is of MM 47KΩ of Step-up afsluiten met 47KΩ.    

Oja ik heb even mijn huidige buizen voor en eind.  "In de wilgen gehangen"  Er zit een fout in het rechterkanaal die ook af en toe naar links gaat. ????  Even klaar mee :P Komt t.z.t. wel. Gelukkig kan ik zo wat anders neerzetten.   

3 hours ago, carl said:

Ik heb toen bij Puresound nog al wat phonotrappen in huis gehad Jack. Als je onder goede omstandigheden luistert dan zijn de verschillen zeker de moeite waard. Ik kreeg dat ook niet gelijk getrokken met impedanties. Verder ben ik zelf veel te onrustig om te veel verschillende apparatuur te hebben - dat hebben jullie wel door. Maar twee draaitafels met twee phonotrappen vind ik dan wel weer leuk. 

Wat dat betreft ben ik blij dat mijn arm geen SME headshell heeft. Ik vrees dat het experimenteren met elementen  dan de overhand gaat nemen en er minder naar muziek wordt geluisterd. 

Als ik experimenteer luister ik gewoon naar muziek. Zitten wel een paar referentie platen en CD ‘s bij. Ik vind dat apparatuur zich onder normale omstandigheden moet bewijzen.

2 hours ago, Edje2 said:

Ik heb je al eerder aangegeven dat voor impedantie aanpassing de Ayre niet uit het rack hoeft, ook niet bij ongebalanceerd spelen. Gewoon plugjes insteken en klaar. Bij ongebalanceerd spelen druk je er gebalanceerde in en vice versa.

Dat ga ik ook doen Ed. Op dit moment wordt door Cock een gebalanceerde phonokabel gemaakt. In de RCA ingang komen dan de “plugjes”. Ik heb er al een van 1000 ohm van mijn oude Whest phonotrap.

Edited by carl

Ik vind beter of slechter altijd behoorlijk relatief. Wat de een de beste vind, vind de ander helemaal niks. En wanneer je de klankkleurverschillen van platen er bij gaat nemen is het volgens mij ondoenlijk om er, zonder weken te vergelijken, ook maar iets van te zeggen.

En dan zijn er nog de andere variabelen. elementkeuze, ingangsimpedantie, kabeleffecten, draaitafelverschillen, temperatuur, stemming enz... 

Ik heb enkele phonotrappen bij Carl gehoord en vond het maar lastig. En de keuze voor de Ayre zou zeker de mijne niet zijn. Maar ik vind effect minder belangrijk dan een natuurlijke klank. 

Edited by WanFie

Just now, Duclaasie said:

Voor dat afsluiten zou ik wel mooie weerstanden proberen te vinden zoals Takman of Shinkoh

Nog meer variabelen...

3 minutes ago, WanFie said:

Nog meer variabelen...

Die heb je sowieso al, want wat er standaard in zit heeft ook een signatuur. Variabelen heb je sowieso, welke bron je ook gebruikt. Tel het aantal variabelen ( soft en hardware) in je streaming maar eens op. 

22 hours ago, Tubejack said:

Aardig en informatief gesprek. Maar wellicht ben ik wat bevoordeeld, want ik las de bijdragen van van Willenswaard in het verleden in onder meer 'Audio & Techniek' al met graagte.

Ik heb geen idee wie of wat (AI?) verantwoordelijk is voor de ondertiteling, maar die is lachwekkend slecht. Ter illustratie: geen eigennaam blijft onaangetast. Een FET gaat in de ondertiteling ook nog eens door het leven als een fit of een fat en de uitdrukking 'God's feeling' is een opmerkelijke hertaling van 'Gut feeling'. 

Edited by Anathema

1 hour ago, WanFie said:

Ik vind beter of slechter altijd behoorlijk relatief. Wat de een de beste vind, vind de ander helemaal niks. 

Ik heb enkele phonotrappen bij Carl gehoord en vond het maar lastig. En de keuze voor de Ayre zou zeker de mijne niet zijn. Maar ik vind effect minder belangrijk dan een natuurlijke klank. 

Maar die Ayre heb je niet lang gehoord Hans. En die stond toen op 47 K en nu op 1000. Voor de rest wel met je eens hoor - veel parameters. Uiteindelijk gaat het toch  over wat je zelf plezierig vindt.  

PS ik zocht eigenlijk ook wel naar het geluid van mijn Pass Kloon waar ik zeer tevreden mee was. De Ayre vond ik eigenlijk wel als een verbeterde versie daarvan klinken. De enige phonotrap die ik nog graag zou willen horen is de Manley Oasis. Misschien op de AAA zondag.

Edited by carl

22 hours ago, Anathema said:

Aardig en informatief gesprek. Maar wellicht ben ik wat bevoordeeld, want ik las de bijdragen van van Willenswaard in het verleden in onder meer 'Audio & Techniek' al met graagte.

Volgens mij heb ik nog een stapeltje "Audio en Techniek bladen" liggen.  Wat me opvalt na het plaatsen van het Youtube filmpje dat er blijkbaar niemand wat opvalt.Maar wellicht zijn mijn verwachtingen van dit forum te hoog gespannen.  :P

27 minutes ago, Duclaasie said:

Dat het gesprek op 45rpm is opgenomen en op 33rpm wordt afgespeeld? Ik kom er niet doorheen helaas , zo’n sloom gesprek 

:D Heerlijk. Nog wat van opgestoken? 

51 minutes ago, Duclaasie said:

Ja, dat in dit tempo mijn aandacht er niet bij blijft

Snap ik, beetje sloom interview.  Ik heb 1x een workshop met hem meegemaakt, dat ging veel vlotter.   

Wat mij o.a. opviel:  1) condensatoren 2)enkele FET's 3) opamps 4) RIAA afwijking. 5)  Op gehoor tunen.

7) shunt voeding pro trap een andere 8 ) Ring kern trafo 9) vermogen ook ook met cartridges met een heel lage output te spelen 10 )

signaal ruisverhouding en dan ben ik vast wat vergeten. 

Edited by Tubejack

On 4-4-2025 at 18:05, Duclaasie said:

Dat het gesprek op 45rpm is opgenomen en op 33rpm wordt afgespeeld? Ik kom er niet doorheen helaas , zo’n sloom gesprek 

:D