Jump to content

goodtube
 Share

Recommended Posts

3 hours ago, Edje2 said:

En als er een stuk aankomt wordt dat heel lastig met de UK. Dan ben je sowieso weer aan de beurt met de douane. Daarnaast kan er weinig aan ervaringen over lezen. Goed te zien dat Jack er wel goede ervaringen mee heeft.

Inderdaad nog niet mee gemaakt dat er een buis defect aankomt. Verder heb ik wel eens defecte apparatuur gehad en opgestuurd naar het buitenland. Als de verzender goed aangeeft dat het om een "repair " onder garantie gaat,  heb ik nog niet mee gemaakt dat ik extra douane kosten moest betalen.  

Echte (ongebruikte) NOS kopen is soms wel lastiger. Het hangt ook een beetje ervan af welke buis je zoekt. Ik koop vaker bij gerenommeerde adressen. Ik merk nu ook dat ik liever met ongebruikte buizen werk vanwege meer zekerheid dat je dan langer zonder gedoe speelt. Gedoe in de zin dat je op zoek moet welke buis niet goed meer is. Beetje rust opzoeken in het leven is tegenwoordig ook wat waard. Dat kost me dan wel weer iets meer want gerenommeerde adressen zijn vaker wel weer iets duurder. @Tubejack leuk dat je dochter ook buizen meekrijgt. Bij Engeland ervaar ik tegenwoordig ook wel een drempel. Vroeger bestelde ik nogal eens onderdelen maar dat koop ik tegenwoordig elders. Ik denk maar zo, ze hebben het aan zichzelf te danken. Het volk heeft daar gesproken al een langere tijd terug. Repair onder garantie kende ik nog niet. Leuke uitvlucht, maar zoals ik al aangaf ben ik uitgeweken. Zoiets zal ook met name werken bij apparatuur vermoed ik. 

Beide dochters @Mediator Wat anders over buizen.  De veel en graag in audio gebruikte buis, de ECC88 of familie zoals 6922 heeft uitstekende elektrische eigenschappen. Zoals een redelijk hoge versterking en een lage uitgangsweerstand. Vooral bedoeld voor hoogfrequent in radio's, TV tuners etc. Dus van origine niet geschikt voor audio, daar presteert m.i. de buis hooguit "matig" Als je in het webarchief zoekt op Triode Dick kom je daar info tegen van 25 jaar terug, hij vind het ook geen beste buis.  Daarom zoek ik wat anders. ;)

Edited by Tubejack
typo

3 hours ago, Tubejack said:

De veel en graag in audio gebruikte buis, de ECC88 of familie zoals 6922 heeft uitstekende elektrische eigenschappen. Zoals een redelijk hoge versterking en een lage uitgangsweerstand. Vooral bedoeld voor hoogfrequent in radio's, TV tuners etc. Dus van origine niet geschikt voor audio, daar presteert m.i. de buis hooguit "matig" Als je in het webarchief zoekt op Triode Dick kom je daar info tegen van 25 jaar terug, hij vind het ook geen beste buis.  Daarom zoek ik wat anders. ;)

Ik heb vroeger de 6922/ECC88 vaak gebruikt in voorversterkers. Er zijn zoveel buizen die nu in audio gebruikt worden en er nooit voor bedoeld waren. In elk geval vind ik de ECC88 een erg mooie en neutrale buis. Als je een romantisch geluid wil zoek dan iets anders. Ik had een partij Mullard (heb ik zeker bijna 20 jaar en is NOS) E88CC gekocht en voor mij één van de mooiste exemplaren. Ook gebruikte ik de E80CC, ook erg mooi.

Ook eindbuizen die nu gebruikt worden zijn vaak nooit bedoeld voor audio, denk even aan de PL519, PL509, 211, 845, GM70, 6C33B, 833,...... Toch zijn dit erg mooie buizen die een geweldige sound neerzetten.

Het is niet omdat Dick ze niet gebruikt heeft dat ze slecht is. Dick heeft ook een uitgesproken mening over audio (en dat mag). Trouwens hij speelt nu met SPEC, klasse D !

Edited by Bebatoli

Het grootste deel van mijn buizenketen bestaat uit E88CC. Wat je aangeeft Bebatoli zou ik het omschrijven als een neutrale buis. Maar je kunt nog wel iets als ‘kleur’ kiezen door te wisselen van merk. Kennelijk vind ik het wel fijn om als eerste buis waar het signaal doorheen gaat wat anders te hebben dan E88CC. Zowel digitaal als analoog trouwens. Ik gebruik maarliefst zeven paartjes E88CC in mijn set. Iedereen heeft wel zijn eigen ‘schatjes’ qua merk. Per buistype varieert dat bij mij en ook per apparaat en apparaat type. Ik zie tegenwoordig ook een soort van SET ontwerp met zendbuizen die dan een behoorlijke hoeveelheid vermogen leveren. Als je erover leest is men heel enthousiast. Dus die ontwikkeling heb je ook nog voor wat betreft buizen die eigenlijk niet ontworpen zijn voor audio. Mijn eindbuizen werden gebruikt in de Russische MIG, de westerse tegenhanger van de F15 en F16. Klinkt natuurlijk lekker stoer. Over welk type buis een soort van ‘de beste’ is lopen de mening dan uiteen stel ik maar vast. Op Audiofreaks is er iemand die zijn eigen versterkers maakt en goede dingen te melden heeft over E88CC. Van wat ik weet zijn favoriete type voorversterker buis. Ik ben zelf heel

pragmatisch. Zodra een buis op zijn figuurlijke plek valt, en dat hoor je, dan is dat mijn favoriete buis. Ik gebruik dus diverse types en merken. 

Vaak is het ook aan te raden om diverse merken en types door elkaar heen te gebruiken is mijn ervaring.

Vaak heeft een type buis een eigen karakter en juist door te mixen blijft het neutraal. een beetje de sterke punten van de een gebruiken om de zwakke van de ander op te heffen zeg maar. al is de ECC88 wel een prettig buisje.

Mooi al die verschillende ervaringen. Ik vind veel ontwerpers wat fantasieloos, door al snel ECC-88 buisjes te gebruiken. Ook hele dure high-end merken.

Er zijn veel mooiere buizen. NOS b.v ECC-40 of NOS en nieuw 6SN7.  Misschien de ECC-804. Maar dat is het voordeel van zelf bouwen. Nog even verder testen.