Jump to content

goodtube
 Share

Recommended Posts

Die lichte brom door ongelijkheid bij finetunen ST schakeling wordt volledig door de E choke onderdrukt. Toch ben ik ervan overtuigd dat als je het daar symmetrisch afregelt de thd het kleinst is.

Nb ik heb ook tijd met 100k vast gewerkt.

Die C's pikken wellicht wat op. Wat wil je ook ;(

Verder zit er in de 230 VAC een dc blokker die ik schakelbaar kan maken maar hoor toch geen verschil. Wel is de trafo daardoor bomvrij. Heb soms wel 5v dc op het net, bijv als de wasmachine draait. Allemaal mooi onderdrukt nu en doet geen concessies aan de kwaliteit.

(...) Die C's pikken wellicht wat op. Wat wil je ook ;( (...)

Zou het iets kunnen uitmaken (t.a.v. Gaussiaanse ruis) als je elk tweetal parallel geschakelde condensatoren òm en òm aansluit?

(Een soort twisted pair? Een condensator is per slot van rekening een bijzondere vorm van een kabel.)

Hallo George,

Meet bewust op -20dB om de geluidskaart niet te oversturen.

Hoi Jack dat is heel verstandig

Als je 2 watt aan de ingang van je geluidskaart voert dan gaat hij dan niet leuk vinden.

Daarvoor zet je dus demping op de ingang van  de kaart en dat doe je via het meet kastje van Menno.

Ik vermoed dat je 20dB aan demping hebt toegevoegd dat moet je dan wel in ARTA corrigeren.

Dan komt de schaal weer overeen met de werkelijke waarde die je meet.

Wat je nu laat zien is wat er op de ingang van je geluidskaart staat.

Tevens zou ik niet op dBFS meten (je meet toch geen digitale signalen) maar op dBv dat is meer geschikt voor analoge audio.

Nu zijn het mooie getallen maar ik zou het verschil wel eens willen zien met de dBv 

De piek zou dan op 3dBv moeten staan ongeveer met ongeveer 1.4V RMS (3.99Vpp) op de ingang van je meet kast. 

De ruisvloer en de metingen zien er dan wel het zelfde uit maar de schaal aan de zijkant laat wel wat anders zien.

Hier is overigens een mooie site met handige tools en uitleg over dBFS 

Groetjes George

Zou het iets kunnen uitmaken (t.a.v. Gaussiaanse ruis) als je elk tweetal parallel geschakelde condensatoren òm en òm aansluit?

(Een soort twisted pair? Een condensator is per slot van rekening een bijzondere vorm van een kabel.)

Dat weet ik niet. Maar ik heb wel het een en ander proefondervindelijk ervaren:

Ik verdenk juist die grote C's niet van het oppikken van rommel, maar weet dat beide C3's die bij de voortrap zitten wel wat gevoelig zijn, ook de originele heeft daar last van de schakelaar van de hoogspanning. Dat is meetbaar, meer niet.

Nu heb ik daar in de buurt geen hoogspanning lopen, die schakelaar heb ik een andere functie gegeven.

Maar ik weet dat de plek en montage richting van condensatoren kritisch is. Zo had ik tijdens de experimenten een bromvrije versterker totdat de bodemplaat (metaal) terug werd geplaatst.

Een en ander is oplosbaar door de outerfoil van een opgerolde condensator, bijv de paper in oils, te monteren in de richting van de laagste impedantie. Oftewel die dingen hebben een soort richting. (je gebruikt het metaal dan tevens als shield)

Gestapelde condensatoren zoals die blokken, hebben niet echt een outer foil (wat als afscherming kan dienen indien correct gemonteerd)

Fysiek zit de boel best dicht op elkaar en het is gunstiger als de voor- en eindtrap elkaar niet zien. Ik denk dat ik het in de huidige opstelling van de componenten zo goed mogelijk heb uitgevoerd, waarbij er ook nog overzicht is èn de afregelpunten bereikbaar zijn.

Hoi Jack dat is heel verstandig

Als je 2 watt aan de ingang van je geluidskaart voert dan gaat hij dan niet leuk vinden.

Daarvoor zet je dus demping op de ingang van  de kaart en dat doe je via het meet kastje van Menno.

Ik vermoed dat je 20dB aan demping hebt toegevoegd dat moet je dan wel in ARTA corrigeren.

Dan komt de schaal weer overeen met de werkelijke waarde die je meet.

Wat je nu laat zien is wat er op de ingang van je geluidskaart staat.

Tevens zou ik niet op dBFS meten (je meet toch geen digitale signalen) maar op dBv dat is meer geschikt voor analoge audio.

Nu zijn het mooie getallen maar ik zou het verschil wel eens willen zien met de dBv 

De piek zou dan op 3dBv moeten staan ongeveer met ongeveer 1.4V RMS (3.99Vpp) op de ingang van je meet kast. 

De ruisvloer en de metingen zien er dan wel het zelfde uit maar de schaal aan de zijkant laat wel wat anders zien.

Hier is overigens een mooie site met handige tools en uitleg over dBFS 

Groetjes George

Hallo George,

Goed opgemerkt dat de schaal in dBFS stond, was me nog niet opgevallen. 

Zal het morgen even corrigeren, waarschijnlijk gebeurt met het installeren van de laatste Arta versie.

Ik verwacht ook niet dat de ruisvloer hoger komt te liggen.  Die van het M-audio kaartje was nog lager dan

Soundblaster Audigy geluidskaart  waar Menno van der Veen mee meet.  Sterker nog, het was tijdens

de installatie waar een man of 12 bij was de meest ruis en vervorming arme.  Puur toeval.

Zal ook even een meting maken van de kaart alleen.  Zo op de in en uitgang zonder verzwakkers etc  op -20dB uiteraard = 100mV in.

Ben een nieuw Arta meetsysteempje als verglijk aan het opzetten.  Valt niet mee :(

PCI soundblaster Audigy kaart wil niet (win 7)  en een onboard  24bit in een andere pc ook niet.  Zal wel aan het weer liggen :D

Ben een nieuw Arta meetsysteempje als verglijk aan het opzetten.  Valt niet mee :(

PCI soundblaster Audigy kaart wil niet (win 7)  en een onboard  24bit in een andere pc ook niet.  Zal wel aan het weer liggen :D

Hier geen enkel probleem met Arta onder Win7 (64b). Niet op de PC en niet op de laptop. Zowel met de on-board geluidskaarten als mijn M-Audio Audiophile192 PCI kaart in de PC en de externe E-MU Tracker.USB kaart. Ook het Behringer UCA202 USB kaartje werkt probleemloos met de standaard USB audio drivers van win zelf.

Problemen met de geluidskaart liggen meestal op het gebied van de bijbehorende drivers van de kaart.

Dat geeft hoop.  Die Sound blasterkaart kocht ik voor maar 5euro en doet het gewoon niet.  (win 7 64bits)  

Ga morgen nog even verder prutsen. Zo niet koop ik een M-audio 192 PCi  

..................... Zo niet koop ik een M-audio 192 PCi  

Hoi Jack,

Dat is op zich een hele mooie kaart en niet al te duur. Maar als je hem ook wilt gaan gebruiken om te meten zou ik hem nu niet meer kiezen. Je kunt er weliswaar tot ruim 90 KHz mee meten maar de ruis ervan gaat boven de 30 KHz sterk oplopen. Dat is niet handig voor vervormingsmetingen boven de 10 KHz. Het is inherent aan 1-bitters, daar doe je weinig aan. Voor audio luisteren is dat geen bezwaar maar bij het meten/bekijken van vervorming gaat het in de weg zitten. Het is ook al een vrij oude kaart en tegenwoordig zijn er AD en DA oversampling multibit converters die dat bezwaar niet hebben.

Pjotr werk jij onder Wine?

Nee, dat niet. Zowel op de PC als de laptop draai ik gewoon native Win7-64b

Ik heb wel gelezen dat met Wine er problemen kunnen zijn met de drivers omdat je dan Win als virtuele machine draait.

Heb vandaag Arta maar weer eens ge installeert maar nu op win 7 en werkt prima.

Dit is een riaa trapje dat ik hier ter test heb gekregen van iemand.

Riaa_zps0d054622.jpg

De bulten in op 50 en 100Hz  zit in mijn meet systeem de riaa draait op een accu en is echt schoon.

geluidskaart is de e-mu 0404 

Hoi Jack,

Dat is op zich een hele mooie kaart en niet al te duur. Maar als je hem ook wilt gaan gebruiken om te meten zou ik hem nu niet meer kiezen. Je kunt er weliswaar tot ruim 90 KHz mee meten maar de ruis ervan gaat boven de 30 KHz sterk oplopen. Dat is niet handig voor vervormingsmetingen boven de 10 KHz. Het is inherent aan 1-bitters, daar doe je weinig aan. Voor audio luisteren is dat geen bezwaar maar bij het meten/bekijken van vervorming gaat het in de weg zitten. Het is ook al een vrij oude kaart en tegenwoordig zijn er AD en DA oversampling multibit converters die dat bezwaar niet hebben.

Ok Peter,

Bedankt :)   Welke kaart of AD-DA is dan wel goed?  Mag ook USB zijn.

Ok Peter,

Bedankt :)   Welke kaart of AD-DA is dan wel goed?  Mag ook USB zijn.

Ik heb het de laatste jaren niet meer zo bijgehouden. De modernere oversampling multibit converters hebben dat ruis euvel niet meer. Kijk b.v. eens naar de BB (nu TI) PCM5102 DA chip. Op welke nieuwere kaarten dit soort chips zitten weet ik ook zo gauw niet. Kijk eens bij de Asus Xonar kaarten. Erg goed, maar ook erg duur, is b.v. RME: http://www.rme-audio.de/en_index.php

Overigens is die M-Audio Audiophile192 verder een prima meetkaart hoor. Gebalanceerd in en uit en erg lage ruis en vervorming. Alleen die oplopende ruis maakt het niet mogelijk op hogere frequenties goed vervorming te meten. Bij 1 KHz gaat dat wel prima. En frequentie responsies, RIAA curven e.d., meten gaat ook prima (tot 90 KHz). Dus als je zo'n kaart goedkoop 2e hands ofzo kunt bemachtigen... 

Ok Peter, bedankt.  Asus maakt mooie geluid kaarten maar dat kan zo te zien niet in mijn oude pc.

Het USB M-audio kaartje doet het eigenlijk prima.  Voorheen gebruikte ik hem v.n.l. voor tuners en dat gaat goed.

Maar nu ik ontdekt heb hoeveel winst te halen is bij  b.v. een goed afgeregelde fasedraaier in een buizen versterker

smaakt het naar méér.  Mijn metingen zitten meestal rond 1khz en in het audio gebied 20hertz ....20khz dus de eisen zijn niet hoog.

RME ziet er prachtig uit, valt helaas buiten het budget :mellow:

Nog even aan het rommelen geweest met de M-audio transit USB kaart. 

Paar keer gekalibreerd met een toongenerator op 400hertz .Nagemeten met een analoge Leader milivolt meter en 2 fluke multimeters (111 en 289) Wat ik ook doe, de eigen ruis van de kaart ligt rond de -120db  of ik nu met -20db  of -10dB input meet maakt niet uit, de kaart raakt

dan nog niet overstuurd en de ruisvloer blijft hetzelfde.

De UL40-S2 met alle opties (dat zijn er veel) zit bij 1khz zo rond die ruisvloer , alleen de vervorming is wat meer.

Een versie met wat minder opties en ander buizen doet het duidelijk minder (maar toch nog prima rond de 105dB bij 1khz)

Meet met een accu en heb geen aard lussen. Alleen de versterker is geaard rest van de meetapparatuur  niet.

Wat gaat er mis? En gaat er wel wat mis? :wacko: