Jump to content

goodtube
 Share

Recommended Posts

Nog even aan het rommelen geweest met de M-audio transit USB kaart. 

Paar keer gekalibreerd met een toongenerator op 400hertz .Nagemeten met een analoge Leader milivolt meter en 2 fluke multimeters (111 en 289) Wat ik ook doe, de eigen ruis van de kaart ligt rond de -120db  of ik nu met -20db  of -10dB input meet maakt niet uit, de kaart raakt

dan nog niet overstuurd en de ruisvloer blijft hetzelfde.

De UL40-S2 met alle opties (dat zijn er veel) zit bij 1khz zo rond die ruisvloer , alleen de vervorming is wat meer.

Een versie met wat minder opties en ander buizen doet het duidelijk minder (maar toch nog prima rond de 105dB bij 1khz)

Meet met een accu en heb geen aard lussen. Alleen de versterker is geaard rest van de meetapparatuur  niet.

Wat gaat er mis? En gaat er wel wat mis? :wacko:

Comenceer je die -10 of-20 db wel in arta? Of terwijl als je een zelfde signaal aanbied met 0 -10 en -20 lees je dan wel de zelfde waarde uit in arta?

Comenceer je die -10 of-20 db wel in arta? Of terwijl als je een zelfde signaal aanbied met 0 -10 en -20 lees je dan wel de zelfde waarde uit in arta?

Hallo George,

Waar zou ik dat moeten doen? Ik schakel gewoon een hardware verzwakker in.  van b.v. x 0,1   En twee  bij -10 en -20 wel.  daarboven loopt het vast.

Ik weet niet of er wat mis gaat maar jouw pc draait niet op accu

Dat is geen issue in mijn meetopstelling.  Met de laptop waar in nu op type werkt mijn USB geluidskaart precies hetzelfde.

Wat wél mogelijk een issue is dat ik niet met 1 volt kan kalibreren er komt maar 630 mV uit de geluidskaart.  Als referentie input

gebruikt ik via een externe toongenerator ook precies 630mV  en 400hertz.

Het kalibreer proces gaat verder prima, alleen 0dB haal ik niet -10dB wel.  Verder wordt de geluidskaart een aantal keer

genoemd in de handleiding als excellent....  blabla

Hallo George,

Waar zou ik dat moeten doen? Ik schakel gewoon een hardware verzwakker in.  van b.v. x 0,1   En twee  bij -10 en -20 wel.  daarboven loopt het vast.

Hoi Jack,

Dat doe je bij Setup, Audio Devices.

Dan zie je onderstaand menu.

Ik ga er nu vanuit dat je links gebruikt om te meten. 

Bij de Ext. left preamp gain kan je aangeven hoever verzaking je gebruikt op de ingang.

voor -10dB is dat 0.1 voor -20dB is dat 0.01

artainstellen_zpseb3bd003.jpg

Een standaard PC met een E-mu 0404 USB geluidskaart.

Die is gebalanceerd aangesloten op een soort van vdv meetkast die ik gebouwd heb naar ontwerp van Peter.

Op zelfbouw audio staat daar nog een verslag van.

Zal een zoeken of ik die nog kan vinden.

voor -10dB is dat 0.1 voor -20dB is dat 0.01

Dat zou ik nog maar eens narekenen George :D

Die Transit is ook een prima kaartje. Heb ik destijds veel gebruikt (onder XP). Hou er wel rekening mee dat daar een mic versterkertje in zit van 20 dB en er 2,5V phantom power voor een electret micje op de ingang staat. Zijn daar eigenlijk nog wel drivers voor te vinden voor W7? Nadeel is dat je er maar tot 24 KHz mee kunt meten en die brakke 3,5 mm plugjes.

Verder hebben die 1 bit kaarten de laagste vervorming op ca. -10dB. Zowel voor de uitgang als voor de ingang. Is ook een eigenschap van het 1 bit oversampeling principe.

Die Audiophile192 is echt wel een stuk beter.

[Edit]

Hier nog wat plaatjes: Van de Audiophile192 na een kleine modificatie: [url=http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=20&t=16127

Als ik dit oude topic lees is het kaartje verder wel goed ingesteld en de ruis en vervorming is gewoon zo laag.

http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1467

Dan hou ik hem gewoon voor mijn laptop.  Drivers voor Windows 7 zijn  te krijgen e.e.a. wordt gewoon gesupport

http://m-audio.com/index.php?do=support&tab=driver

Onder Wine doet hij het ook onder Mint 13 je moet een extra Debian pakketje laden.

Dat kastje wat daar staat is meer voor het meten van speakers.

Mijn kastje is gemaakt naar het idee van het kastje van Menno al heeft mijn kast ook de mogelijkheid om gebalanceerd te meten en de kast van Menno niet.

Ook mist de kast van Menno de inv. Riaa.

arta is in de basis een programma om speakers mee te meten.

Zo direct uit de geluidskaart kan je er ook een riaa mee meten maar een voorversterker gaat ook prima.

Om ook een versterker te kunnen meten zal je een bescherming nodig hebben op de ingang van je geluidskaart.

Daar is het kastje dus voor.

Deze dempt het signaal tot onder de 1 Volt en verzorgd ook het referentie signaal.

Arta werkt namelijk als volgt.

Uit de geluidskaart komt een meetsignaal.

Met een spliter (het kastje) stuur je dat signaal direct terug naar de ingang van je geluidskaart meestal op het rechter kanaal.

De rest van het meetsignaal gaat de DUT (divice under test) in.

Het signaal dat uit de DUT komt gaat in het linker kanaal van de meet kast. Arta kijkt nu naar het referentie signaal op rechts en haalt dat van het linker signaal af. Wat overblijft is dan het signaal dat de DUT + meetkast toevoegt of weg laat. De meet kast moet je dan nog compenseren en je hebt een behoorlijk betrouwbare meting.

Om te starten kan je het beste in de handleiding kijken en je geluidskaart caliberen. Dan heb je al een aardig idee van hoe een meting werkt.

Het ARTA 2 kastje is van VdV/Tentlabs. En niet bedoelt voor commerciële verkoop maar voor studenten aan de TSS.

Er hoort ook een cursus bij.

Hoe het precies werkt weet ik niet, maar dat vind ik niet zo interessant het is ruis, brom en vervorming arm.

Ik heb het zakelijk gekocht +/- 350€  samen met een zakelijk licentie van Arta 149€ beide incl BTW (mooie aftrek post)

Er zit een stappen verzwakker in 0,1, 0,01 en een versterker x10.  Lekker veel aansluitingen Cinc en BNC en

allerlei schakel mogelijkheden.  Het is bedoeld om v.n.l. aan versterkers te meten.

Gebruik het zoveel, dat ik er een 12volt accu aan heb gesloten.

Je kunt zoiets ook zelf maken.  Met een Alps potmeter van 10K om het uitgang signaal te regelen en een stappenschakelaar met een verzwakker voor het ingangssignaal, kom je al een heel eind.

Edited by Vintage

Klop wel maar is geen beveiliging tegen overbelasten.

Als je nu ff verteld hoe ze dat moeten doen George.  Met 4 diodes 2x 2 anti parallel 1,4volt of 2 diodes anti parallel 0,7volt  op de ingang is dat m.i. aardig opgelost.  Rest laat ik over aan de creatieve geest van de lezer.

Maar het zal me niet verbazen dat iemand desondanks zijn geluidkaart/laptop weet op te blazen :D  Een van mijn mede studenten was dat gelukt :blink: Een ongeluk zit in en klein hoekje .....

Ik zou net zeggen, een paar diodes en voor de echte ongelukjes nog een transzorb. :D

Reciproke RIAA netwerkje erbij en een extra verzwakkertje en voor de buisjes een 630V C ervoor.

En let er vooral op dat de voeding zweeft (C-tje naar gnd mag wel).

Ik mat met een ouwe XP laptop en een externe USB Tascam US122 of 144. Werkte perfect tot -120 dB.

ARTA, RMAA en SMAART Live! erop en je meet alles wat je wilt meten.

Who needs an Audio Precision anyway? :blink:

I.p.v. een andere geluidkaart heb ik een hele pc voor niks gekregen :o

Hij kan makkelijk 24/192 eigen ruis zit zo rond de 116dB.  Gevoelige ingang moet echt -10dB meten.

Helaas lijkt het wel of er een scherp filter zit na 20 Khz :( Jammer ...... gekregen paard ;)

I.p.v. een andere geluidkaart heb ik een hele pc voor niks gekregen :o

Hij kan makkelijk 24/192 eigen ruis zit zo rond de 116dB.  Gevoelige ingang moet echt -10dB meten.

Helaas lijkt het wel of er een scherp filter zit na 20 Khz :( Jammer ...... gekregen paard ;)

Slachten??

Slachten??

Een 2e leven. Ik heb sowieso een hekel aan weggooien.  Het is een snelle dual core 2,93 GHz pc onder Windows 8 en Mint 17 helaas passen er alleen kleine PCI kaarten in. Op een ander forum zijn daar liefhebbers voor die niks hebben.  Net even met Steps gecheckt en na 20khz houd het op.

Oei, best nog een hele materie. Ik kan zo'n kastje bij Menno kopen. Doe het voorlopig niet. Er zijn er nog een paar, daarna pech. Vind het best duur nog, wellicht zelf bouwen.

Valt best mee.

In mijn draadje op zba kan je precies zien hoe je zo een kastje kan maken.

Thnx

Als je de gerbers wil hebben dan moet je het even laten weten.

Er zitten een paar foutjes in die haal ik er dan wel even uit.

Voor de rest kan je ze dan zo door sturen naar itead om de printjes te laten maken.

Krijg je er gelijk 5