Jump to content

goodtube
 Share

Recommended Posts

Beste KT88,

Je schreef dat de hum & ruis als het ware "ingebakken" zitten in het ontwerp.

Dan zullen NOS EF86 buisjes vermoedelijk alleen maar móóiere hum & ruis opleveren dan de (ook best wel goede) Electro-Harmonix buisjes die er nu in zitten, hè?

Ik denk dat het verstandiger is om de voorversterker in authentieke staat te laten. Want muziek & zang klinken fantastisch!

Intussen heb ik wel een phono-voorversterkertje (MC/MD + RIAA naar lijnniveau) besteld, dat ik kan uitproberen om eventueel de hele phonotrap van de Varislope te omzeilen.

Geweldig bedankt voor je vriendelijke bereidwilligheid, KT88! Maar ik zou zeggen: laat het dus voorlopig maar even zo als 't is...

Vanmiddag heb ik het phono-voorversterkertje voor het eerst uitgeprobeerd.

Ik had het al eerder in huis, maar... Spido dacht slim te zijn geweest door het apparaatje - van een Nederlandse fabrikant! - in Amerika te bestellen. En Amerikanen denken er niet aan, dat voor Nederland een 230V adapter nodig is.

Dus arriveerde het apparaatje met een 120V adapter, met platte pennen.

En met een nota van ruim drie tientjes voor importbelasting naar de EG plus inklaringskosten. (Daar gíng de goedkope prijs!)

Gelukkig was de fabrikant zo vriendelijk het probleem van de adapter / power supply subiet op te lossen, door gratis en voor niks een 230V adapter op te sturen. Geweldige service!

Nadat de buisjes van de Leak Varislope 2 Stereo en de Stereo 60 lekker warm waren geworden, kon de phono-voorversterker laten horen wat hij te bieden heeft.

Welnu: de eerste resultaten zijn veelbelovend. Ook bij volumestand vér voorbij twaalf uur is er geen brom of ruis te horen: zowel bij MC als MD.

De geluidskwaliteit hangt natuurlijk in hoge mate af van de plaat en het pick-up element.

Maar wat ik tot dusverre hoorde, was uitstekend!

Alle geluidsbronnen - inclusief het nieuwe phono versterkertje - heb ik via een Monacor SPA-40A 4-way audio selector aangesloten op de tape amp. ingang van de Varislope 2, met de tape monitor in stand "on".

Zo worden alle toonregelingen, filters en balansregeling overgeslagen: die gebruik ik tòch nooit en ze kunnen alleen maar afbreuk doen aan de klank. De volumeregelaar werkt nu nog wel, dus er is een goede kans dat de ruiten heel blijven.

Het phono-voorversterkertje is, zoals sommigen vermoedelijk wel hebben geraden, de Tonar "Vinyline" 4189.

Levert beslist héél veel goede waar voor z'n weinige geld!

Gefeliciteerd Spido. Leuke stukje hier op AudioKarma, waar iemand advies vraaagt over de aanschaf van een Phonopré.

charles 1973
05-31-2011, 03:33 PM

You might want to look at a Tonar-Vinyline 4189 MM/MC from the netherlands. My dealer, say's he's heard $500 Phono Stages that were no better than this $175 unit. I've played a direct to disc LP with it with an entry level table that sounded great. Detailed and dead quiet. I played a Kenny Rogers LP, mind you I'm not a big fan of his, but his voice jumped off the record into my living room, the speakers disapeard.

Gefeliciteerd Spido. Leuke stukje hier op AudioKarma, waar iemand advies vraaagt over de aanschaf van een Phonopré.

charles 1973
05-31-2011, 03:33 PM

You might want to look at a Tonar-Vinyline 4189 MM/MC from the netherlands. My dealer, say's he's heard $500 Phono Stages that were no better than this $175 unit. I've played a direct to disc LP with it with an entry level table that sounded great. Detailed and dead quiet. I played a Kenny Rogers LP, mind you I'm not a big fan of his, but his voice jumped off the record into my living room, the speakers disapeard.

Beste TL200,

Dat stukje was één van de argumenten die mij overtuigden!

Maar er was veel meer dan die éne enthousiaste reactie.

Bijvoorbeeld deze:

http://www.turntableneedles.com/Tonar-Vinyline-MMMC-PreAmp_p_819.html "Hello, I just wanted to express my appreciation for the excellent service & product! I placed my order online Monday afternoon and received the Tonar pre-amp yesterday.After a few hours of listening to vinyl I feel it's an incredible bargain in phono pre-amps. I spent 3-times as much for a Gram-Slee SE MM-only phono preamp and the Tonar sounds just as good in the MM setting and it has the capability of MC as well. In addition to that the Tonar is encased in metal and the Gram Slee is housed in plastic which leaves it prone to picking up noise, which has been a problem. As a result the Slee is probably going on Craigslist or eBay or being retired as a back up. I wish all purchases I make in the future can have as great a pay-off as this one has been. Thanks guys!"

Verder is daar de uitstekende reputatie van Tonar: van oudsher (jaren '50) leverancier van vervangingsnaalden en pick-up elementen, en later ook van allerlei accessoires voor platenspelers, toonarmen, armbekabeling, draaitafelmatten, enz.: altijd met een prima prijs/kwaliteitverhouding.

Bovendien waren er de specificaties van de Vinyline:

Input impedance: MM: 47k Ohm/100pF, MC: 100 Ohm/100pF 

Output voltage is: 200mV/1kHz with MM input of 5.00mV/1kHz 

with MC input of 0.45mV/1kHz (aka MC 2.25mVout cartridge produces 1Vpp or 1 volt out)

Gain: MM: 32dB, MC: 53dB 

Signal to Noise (Noise floor): MM: -88dB MC: -79dB

THD: 0.005% 

RIAA-equalisation curve accuracy: 20Hz - 20kHz / max. 0.5dB 

Power supply: 15V/200mA AC adaptor included

En dat allemaal voor zó weinig geld...

Spido vindt het altijd extra leuk wanneer topprestaties worden geleverd tegen een heel vriendelijk prijsje.

Dat is bij dit apparaatje zondermeer het geval.

Een ander voorbeeld wordt gevormd door de luidsprekers die je onlangs bij Goodtube beluisterde.

Je moest eens weten hoeveel kritiek er werd geuit, toen KF doodgemoedereerd bekend maakte dat in die speakers goedkope units van Monacor worden gebruikt.

Dat had volgens de criticasters toch minstens Morel, ScanSpeak, Peerless, Accuton/Thiel, Vifa, Podzus-Görlich of zo moeten zijn!

Waaròm? Omdat die veel duurder zijn... en dus ook wel veel beter móesten wezen!

Het is in zulke gevallen erg leuk om te bewijzen dat goed niet altijd duur hoeft te zijn.

Tonar is idd al jaren een gerenommerd merk, ik heb er nog een platenborsteltje van en kocht vroeger ook altijd naaldjes van hun voor mijn destijds van mijn ouders gekregen Blaupunkt stereomeubel met Garrard (of Dual??) pick-up erin.Dat waren van die dingetjes met twee naalden en die kon je dan onder het element omdraaien, vlgs. mij voor 33 en 78 toeren, ga ik nazoeken.

Het is inderdaad heel leuk om te bewijzen dat je ook met minder geld een goed geluid kunt neerzetten, je moet weten wat je onderdelen kunnen en daar maximaal gebruik van maken, toch?

En de cijfertjes van je Vinyline: gewoon goed toch. :)

Wat een flauwe kul.. Geen grote fan van KR... Die Charles durft er gewoon niet voor uit te komen. Ik zou me er niet voor schamen

Ik ben d'r ook geen grote fan van, ligt niet aan de stem hoor, meer aan het type liedjes.

Nog ééntje voor Spido:

weet jij ook of Klaas duurdere merken heeft geprobeerd in z'n speakers?

Gaf dat dan, behalve gehoormatig nog andere verbeteringen (of geen verbeteringen) te zien?  o.a. op de scoop, spectrumweergave, blokgolven etc.

(ik ga er even van uit dat er gehoormatig geen verbetering was met duurdere merken, anders had hij ze vast wel gebruikt) ;)

Is mogelijk Goodtube, dan blijven er dus speakers over die wel geschikt zouden kunnen zijn. Ik zou nooit aan de hand van datasheets een speaker durven kiezen, toch eerst even luisteren, specs zeggen wat dat betreft niet alles.

Maar hoe is Klaas te werk gegaan? Het lijkt mij het gemakkelijker een speaker te kiezen en dan een kast te ontwerpen dan andersom.

Maar even afwachten of Spido weet hoe Klaas het gedaan heeft.

Beste TL200,

Voor zover ik weet, is de prijs de laatste eigenschap van de drivers geweest waar KF op lette.

Dat was/is ook zo bij de spekstenen behuizingen, overigens...

In het geval van de kevlar conus laag/middentoners vond hij de lineaire weergave* en de natural rolloff in het hogetonengebied essentieel.

Alle andere units die hij in overweging nam - waaronder types met zeer stijve sandwich membranen, keramische of metalen (alu) conussen - vertoonden bij hogere frequenties grote onregelmatigheden door break-up verschijnselen en membraanresonanties.

De Monacor "Number One" KEP types vertoonden die onaangename eigenschap niet, waardoor het ook niet nodig was een low-pass filter toe te passen. De laag/middendrivers zijn dan ook als full-range drivers aangesloten, waardoor optimale controle door de versterker is gegarandeerd.

De hogetonenluidspreker is vooral gekozen om - opnieuw - de zeer lineaire weergave*, maar ook om de lage en goed gedempte eigenresonantie. Dit maakt(e) het mogelijk de tweeter via één enkele MKP (6dB/oct.) aan te sluiten.

Ook was het van belang dat het rendement van de tweeter overeenkwam met dat van de twee samenwerkende, parallel-geschakelde woofer/middentoners.

* lineair = recht. recht ≠ echt... maar alle echt goede drivers zijn recht, omdat ze goede eigenschappen hebben t.a.v. break-up en resonantie(demping). 

Dank voor de uitleg Spido.

Klaas heeft een zeer wel overwogen keuze gemaakt dus.  Ik meende al zoiets te horen bij Goodtube ;) .

Maar heeft Klaas nou eerst de behuizing gemaakt of eerst de speaker gekozen?

Mag ik uit de opmerking over de parallel geschakelde woofers concluderen dat de impedantie van de tweeter de helft is van de impedantie van een enkele woofer?

Immers de wet van Ohm zegt dat de vervangingsweerstand van twee 8 ohmige weerstanden 4 ohm is Of is er naast de enkele condensator nog ergens een weerstand geplaatst?

be9f1cc701f572a346b7ee88a5053ffa.png

Beste TL200,

De gelijkstroomweerstand over de parallelgeschakelde woofer/middentoners is de helft van de gelijkstroomweerstand over een enkele woofer/middentoner. Nominaal 8Ω : 2 = 4Ω.

De gelijkstroomweerstand over de tweeter is nominaal 8Ω.

Weerstand ( R ) kun je overigens, net zoals impedantie ( Z ), niet horen.

je hoort weerstand id niet, maar toch wel zijn/haar invloed op het rendement/luidheid van de speaker? :)

Ja, en daar is dus rekening mee gehouden.

Overigens nog een opmerking t.a.v. impedantie: een grillig impedantieverloop wijst altijd op fasevervorming.

En die is volgens sommigen wèl hoorbaar.

Ja, en daar is dus rekening mee gehouden.

Overigens nog een opmerking t.a.v. impedantie: een grillig impedantieverloop wijst altijd op fasevervorming.

En die is volgens sommigen wèl hoorbaar.

Ik ga de buizen missen.

On topic graag!

Moderator 2

Spido, hoor je dat met een buizenversterker beter dan met een transistor?

c045.gif

c023.gif  Moderator 2, ik kon't niet laten.

Zoals m.n. Vintage al een paar keer noemde, hebben buizenversterkers lagere dempingsfactoren dan transistorversterkers.

Dat is een onvermijdelijk gevolg van hun uitgangstrafo's. (Vanzelfsprekend is de individuele kwaliteit van de uitgangstrafo's bij buizenversterkers dan ook van essentieel belang!)

Hoe minder vervuiling er tussen de uitgang van een versterker en de lagetonenluidspreker zit, hoe beter.

Dat geldt voor buizenversterkers in nòg hogere mate dan voor transistorversterkers: juist vanwege die lagere dempingsfactor.

Ferrietkernspoelen zijn ernstige vervuilers: niet alleen zijn het fasedraaiers - zoals alle spoelen - maar ze hebben ook nog traagheids- en verzadigingsverschijnselen bij hogere vermogens (hysterese-verliezen e.d.)