Tubejack Posted 2 augustus 2014 Report Share Posted 2 augustus 2014 Blehhh Last van de warmte GoodTube Dan heb ik een bouw tip voor je. Analoog klinkt het nog beter Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 8 augustus 2014 Author Report Share Posted 8 augustus 2014 Al een week de versterker niet aan gehad! Goed van mij. Wel elke dag muziek, ik zit dagelijks in de tuin weer of geen weer -omdat het kan- met een Ubuntu PCtje en eenvoudige actieve spiekertjes. Op de PC heb ik eventjes MPD geïnstalleerd en geconfigureerd met behulp van Google ;-) Vist uit dezelfde database als de andere streamer en is met Android te bedienen. Geweldig toch. #prachtzomer Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 augustus 2014 Report Share Posted 8 augustus 2014 (...) ik zit dagelijks in de tuin weer of geen weer -omdat het kan- met een Ubuntu PCtje en eenvoudige actieve spijkertjes.(...) Spido maakt zich grote zorgen! Wie gaat er nu - weer of geen weer - in een tuin zitten (muggen, wespen, vliegen; regen, mist, onweer; lawaai van buren en van vliegtuigen) met wàt voor modern ongenoeg dan ook - als er akoestisch veel mooiere alternatieven zijn... met veel minder risico op huidkanker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 9 augustus 2014 Author Report Share Posted 9 augustus 2014 Spido maakt zich grote zorgen! Wie gaat er nu - weer of geen weer - in een tuin zitten (muggen, wespen, vliegen; regen, mist, onweer; lawaai van buren en van vliegtuigen) met wàt voor modern ongenoeg dan ook - als er akoestisch veel mooiere alternatieven zijn... met veel minder risico op huidkanker? Je zorgen zijn zeer terecht! Ik zit uit de zon. Zou dat minder erg zijn? De akoestiek van de tuin is wel prettig ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 9 augustus 2014 Report Share Posted 9 augustus 2014 Spido maakt zich grote zorgen! Wie gaat er nu - weer of geen weer - in een tuin zitten (muggen, wespen, vliegen; regen, mist, onweer; lawaai van buren en van vliegtuigen) met wàt voor modern ongenoeg dan ook - als er akoestisch veel mooiere alternatieven zijn... met veel minder risico op huidkanker? Wij hebben nog ouderwetse muggen, vliegen en wespen in Emmer-Compascuum, Spido. Voor tegen de zon hebben we een parasol en de akoestiek valt best mee hier buiten, weinig reflecties en staande golven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 9 augustus 2014 Report Share Posted 9 augustus 2014 Geen tijgermuggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 9 augustus 2014 Report Share Posted 9 augustus 2014 Geen tijgermuggen? Volgens mij zitten die in de buurt van Assen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 augustus 2014 Report Share Posted 9 augustus 2014 Spido maakt zich grote zorgen! Wie gaat er nu - weer of geen weer - in een tuin zitten (muggen, wespen, vliegen; regen, mist, onweer; lawaai van buren en van vliegtuigen) met wàt voor modern ongenoeg dan ook - als er akoestisch veel mooiere alternatieven zijn... met veel minder risico op huidkanker? precies mij zal je ook niet snel in de tuin vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 12 augustus 2014 Author Report Share Posted 12 augustus 2014 Ff de EL34 erin gezet. Niets afgeregeld, dus kan zo weer terug. evenwichtiger misschien wel, met mijn luidsprekers. Minder geboem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 augustus 2014 Report Share Posted 12 augustus 2014 Voor een lid van een ander forum, toevallig gister een UL40-S2 met EH EL34 afgeregeld. Erg mooi, in super triode, lekker lage vervorming < 0,1% bij 1, 2 en 10 watt. Niks mis mee Mijn eigen UL40-S2 ga ik eindelijk upgraden, hij ligt uitelkaar, op de werkbank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 12 augustus 2014 Report Share Posted 12 augustus 2014 Jemig, wat ga je aanpassen, Vintage? Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 12 augustus 2014 Author Report Share Posted 12 augustus 2014 Vintage, zou je iets willen testen? Kun je de elco 220 uF losnemen en op pootjes zetten zodat je als de print gemonteerd is je andere waarden kunt proberen (100, 150 180)? Ik denk namelijk dat bij 6550 de waarde 220 teveel is.... (afgestemd op el34 schema's) Met arta meet je dat niet met 1 khz Ik ben bijv benieuwd of de thd nog lager wordt als je in het gebied waar die elco effect heeft, gaat meten. Zegmaar met bijv een 100 hz sinus meetsignaal. Los vd meting het effect van die elco is groot. Weglaten geeft te weinig gain in de lage freq maar klinkt..... Je hoort dan best mooie dingen (tegenkoppeling in de 6922 zelf immers) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 augustus 2014 Report Share Posted 13 augustus 2014 Jemig, wat ga je aanpassen, Vintage? Tja .... ben altijd wat terughoudend, met "aanpassingen" Ivan. Iets van : if it's works, don't fix it !" Maar dit zijn toch wel stappen voorwaards. De stuurbuizen/fase draaiers krijgt een schonere voedingspanning. De koppel condensatoren worden types met de grootst mogelijke impulssnelheid. Mogelijk wordt de bandbreedte van de versterker berperkt tot +/- 40...50khz (O.a. na aanleiding van een audio blad uit de jaren 80....) Koppel condensatoren zijn m.i. zowiezo "ondingen" ze vertragen en daarmee versmeren ze het geluid. Nu kun je wel een versterker bouwen zonder, maar dan loop je m.i. ook weer tegen allerlei problemen aan en elektronica die indirect toch de muziek beïnvloed. Het zoeken was dus naar een aanvaardbaar compromis, zonder blabla, dure of ingewikkelde dingen.... (waarbij Patrick "proefkonijn" was ) Hierna is er in de hele muziekweg, maar één condensator. Van in de cd-speler tot in de luidspreker tot 8khz en dan een nog hele goede Wima FKP1 Bij +/- 3 Khz komt er één serie condensator bij voor het hoog. Probleem is die FKP1 condensatoren zijn -door de gestapelde folie- zo groooot. En ze zijn er maar in waardes tot 220nF of 0,22uF Dus moet ik er eigenlijk 2 paralel schakelen om in de buurt te komen van de oorspronkelijke 470nF. Nou dat doe ik gewoon niet Met 220nF zit ik -3dB op 3 hertz laagste frequentie, lijkt me wel genoeg. Daarmee los ik waarschijnlijk ook weer andere minder goede eigenschappen op van onze cd/versterker/luidspreker combinatie. Maar dat moet ik nog even proberen. Zo kom ik steeds dichter mij mijn ideale installatie, snel, dynamisch, transparant, omhullend en natuurlijk. Hoop voor de meelezers dat Klaas, http://www.perfectperformer.nl/ nog jaren luidsprekers bouwt, gun hem alle succes van de wereld. Hij verdiend het, vind ik. Het verslag is met een week of 2 wel te lezen op mijn site.... * Goodtube je kunt die condensator rustig 100uF maken. Dan vervangen door b.v. een Vishay 136. Daarna kun je ook die bypass C weghalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 13 augustus 2014 Author Report Share Posted 13 augustus 2014 Dacht vraag jou kun jij proefkonijn spelen. Jij kunt immers meten..... :puh Zonder die Bypass C wordt het echt trager! 0,22 uf ook aan gedacht zal de parallel c eens losmaken Volgens mij klopt de berekening niet helemaal als je uitgaat van 220k roosterlek zit je met 0,47 niet rond de 8 hz? Maar hoe zit het met de roll off in het laag als je de koppel c kleiner maakt. Berekenen is leuk maar hoe is de kromme? Neemt de kracht vh laag ook niet geleidelijk af? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 13 augustus 2014 Report Share Posted 13 augustus 2014 @Goodtube: Als je Monster-speakerkabel wilt proberen moet je het maar even halen, ik heb 2 keer 3 à 3,5 meter liggen. Misschien doet het nog wat met je laagweergave. Off-topic, ik weet het het. Nicht schiessen, ich habe Kinder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 13 augustus 2014 Author Report Share Posted 13 augustus 2014 @Goodtube: Als je Monster-speakerkabel wilt proberen moet je het maar even halen, ik heb 2 keer 3 à 3,5 meter liggen. Misschien doet het nog wat met je laagweergave. Off-topic, ik weet het het. Nicht schiessen, ich habe Kinder. Volgens mij heb ik M1.4 liggen, ooit gekocht toen het nog kon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 augustus 2014 Report Share Posted 13 augustus 2014 Dacht vraag jou kun jij proefkonijn spelen. Jij kunt immers meten..... :puh Zonder die Bypass C wordt het echt trager! 0,22 uf ook aan gedacht zal de parallel c eens losmaken Volgens mij klopt de berekening niet helemaal als je uitgaat van 220k roosterlek zit je met 0,47 niet rond de 8 hz? Maar hoe zit het met de roll off in het laag als je de koppel c kleiner maakt. Berekenen is leuk maar hoe is de kromme? Neemt de kracht vh laag ook niet geleidelijk af? De FKP1 condensatoren zijn puur op technische spec's uitgezocht en tip van Wim de Haan. 220nF lijkt me igoed kijk maar eens hier http://educypedia.karadimov.info/library/ax-glass_audio_special05.pdf Daar gebruiken ze 390K en 100nF Bij 220nF én 220K http://audio.fam-gelder.nl/tools/Laagkantelpunt2.htm Kom ik op 3.29 hertz Waarschijnlijk merkt je het niet eens, of wordt het laag een haartje minder. Kan geen kwaad dacht ik zo. En "proefkonijn" Patrick ik geef ook wel eens wat bedenksels weg.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 13 augustus 2014 Author Report Share Posted 13 augustus 2014 En "proefkonijn" Patrick ik geef ook wel eens wat bedenksels weg.... ik doel op die elco van de voortrap Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 augustus 2014 Report Share Posted 13 augustus 2014 ik doel op die elco van de voortrap Ik bedoelt C1, 220uF en C2 100nF die kun je in 1x vervangen door een 100uF Vishay 136. Die werken gegarandeerd tot 100Khz Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 14 augustus 2014 Author Report Share Posted 14 augustus 2014 Fkp's gehalveerd Als het zo ook kan dan heeft dat voorkeur (weet wel dat het kan maar wil het niet kunnen horen) Het parallel schakelen van gelijkwaardige condensatoren heeft wat dat betreft niet de voorkeur. Klinkt een fractie schoner is de eerste indruk. (dat wil ik wel horen) Suggestief natuurlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 15 augustus 2014 Author Report Share Posted 15 augustus 2014 jaaaa, het korreltje dat ik hoorde bij goed luisteren, is nu weg! Was dat nou veroorzaakt door parallelschakeling van C's of zou interferentie (bijvoorbeeld door de stalen bodemplaat waar de C's dicht bij kwamen) ermee te maken hebben. In elk geval, heb er nu géén last meer van! Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 17 augustus 2014 Author Report Share Posted 17 augustus 2014 met al mijn luisterervaring (ahum, als het gaat om mijn eigen set) vond ik de laagweergave bij snellere basloopjes blubberig, plopperig, vaag. Kortom niet ok. Ik wist direct wat te doen: 1k schermroosterweerstanden plaatsen ipv 150 ohm. De laagweergave wordt dan anders, ten koste van wat treble. Het knapt er van op. Maar is het nog niet helemaal. Buizen: EL34 in ST 150 is leuk als de eindbuizen in triode zijn geschakeld. En dat zijn ze niet meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 17 augustus 2014 Author Report Share Posted 17 augustus 2014 Verrek toch eens die ls kabel verdenken... Op zolder een Monster M1.4 biwire. Gehavend en daardoor verprutst. STOMME actie van mij: was ooit 2x3m nu 1,5 en 4,5. Knip en plakwerk. Eens proberen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 21 augustus 2014 Author Report Share Posted 21 augustus 2014 vraag aan jack Heb jij arta gegevens van een kt77 UL? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 augustus 2014 Report Share Posted 21 augustus 2014 vraag aan jack Heb jij arta gegevens van een kt77 UL? Helaas niet bewaard, wat ik nog zo uit mijn hoofd van weet, lage vervorming en mooi evenwichtig beeld even en oneven harmonischen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts