Jump to content

goodtube
 Share

Recommended Posts

Na 2 dagen experimenteren (waarbij ik af en toe niet meer zag ziiten :wacko: )  is het gelukt om mijn UL40-S2p met zilverdraad trafo's te laten versterken met een extreem lage vervorimg.  Jammer dat een firma als  Kanzy Kaam niet meer bestaat.  Dit komt m.i. in de buurt of gaat verder, zonder blabla of gedoe.

ul40s2zilver.jpg

Perfect?  Bijna, in iedergeval een 5x lagere vervorming als de normale UL-40S2, die al erg goed is.  Aandachtspuntje is alleen de 50herz brom die ligt op -70dB.  Dat moet beter kunnen en dat kan...  ;)

Brom?  :wacko:

Jammer dat je, je frustraties op mijn meting ventileerd  :(

-70dB  hoor je volgens mij  niet meer Rene.  De brom wordt opgepikt,  door de erg groot uitgevallen koppel condensatoren.  Er zijn FKP s die 2 maatjes kleiner zijn maar die moet ik dan in het buitenland bestellen. 

Wat jouw brom betreft.  Let eens op aardlussen en zorg alleen dat de eindversterker geaard is.... Heb je geen aarde zorg voor een fatsoenlijk randaarde stopcontact.... Sluit daarna 1 voor een de apparaten aan en voel moet je handen tussen de massa (staal) van het nieuw aan te sluiten apparaat of met een pole checker of er geen mantelstromen via de aansluitkabels lopen.  Draai de 220volt stekker ook om en voel of meet waar het misnste spanning vandaan komt.

Vergeet de  kabel aansluiting van de tuner niet = berucht.

Het kan ook nog zijn dat de voorversterker + phono versterker samen te veel versterken.....

In dat geval bouw de bijpassende voorversterker bij je eindversterker, die bromt echt niet :)

Goed nieuws :) vermoed dat ik met meten toch een klein aardlusje had.

De brom is nul komma nul als ik mijn MCML05 voorversterker helemaal open draai is er alleen een zacht ruisje op de MC phono stand. B)

Dus René ik weet niet hoeveel spanning uit jouw MC komt 3mV?  Dat gaat super :) Als het een DL103R met 0,25mV dan ligt daar misschien

een probleem.  Met een MCML05 gaat het i.i.g. niet goed dan....

Jammer dat je, je frustraties op mijn meting ventileerd  :(

-70dB  hoor je volgens mij  niet meer Rene.  De brom wordt opgepikt,  door de erg groot uitgevallen koppel condensatoren.  Er zijn FKP s die 2 maatjes kleiner zijn maar die moet ik dan in het buitenland bestellen. 

Wat jouw brom betreft.  Let eens op aardlussen en zorg alleen dat de eindversterker geaard is.... Heb je geen aarde zorg voor een fatsoenlijk randaarde stopcontact.... Sluit daarna 1 voor een de apparaten aan en voel moet je handen tussen de massa (staal) van het nieuw aan te sluiten apparaat of met een pole checker of er geen mantelstromen via de aansluitkabels lopen.  Draai de 220volt stekker ook om en voel of meet waar het misnste spanning vandaan komt.

Vergeet de  kabel aansluiting van de tuner niet = berucht.

Het kan ook nog zijn dat de voorversterker + phono versterker samen te veel versterken.....

In dat geval bouw de bijpassende voorversterker bij je eindversterker, die bromt echt niet :)

Het was alleen maar grappig bedoeld, voor mij ook zo een voor de hand liggende opmerking na al mijn "gebrom". Had er gewoon ook nog een smiley achter moeten zetten. En die frustraties vallen mee hoor. Ik vind het wel vervelend dat het nog (hééél licht) hoorbaar is, maar om dat frustratie te noemen gaat wel erg ver  ;) .

Maar dank voor het (weer) meedenken. Ik heb ook écht van alles geprobeerd, ook niets aan de aarde, maar NIET geprobeerd alleen de EV op de aarde en de rest opbouwen... Dus binnenkort dát nog een keertje proberen......

Goed nieuws :) vermoed dat ik met meten toch een klein aardlusje had.

De brom is nul komma nul als ik mijn MCML05 voorversterker helemaal open draai is er alleen een zacht ruisje op de MC phono stand. B)

Dus René ik weet niet hoeveel spanning uit jouw MC komt 3mV?  Dat gaat super :) Als het een DL103R met 0,25mV dan ligt daar misschien

een probleem.  Met een MCML05 gaat het i.i.g. niet goed dan....

Die van mij is een gemodde DL103 (door de maker van de arm, Thomas Schick) maar heeft wel de "gewone" uitgangsspanning van 0,3 mV. Ik heb nu een Audio Note M2 RIAA, daar zitten step ups in. Die waren eerst "zwevend" aangesloten, met als gevolg een forse brom, maar dat is dus verholpen.

Aangezien ik wel hard draai, is de brom wel te horen, maar alleen als ik in de buurt van de luidsprekers ben. Op de Luisterplaats hoor ik het niet.....

Jammer, imho gaat een low output met buizen meestal niet lekker.  Vandaar mijn vorige elementen allemaal minimaal 1mv of meer output hadden/hebben.

Met een Ortofon  X5MC ging het prima, net als een Benz Ace M en nu de Lyra Delos, klinkt het erg goed en absoluut brom en ruisvrij.

@GoodTube het is heel vreemd om een buizen versterker te hebben met zo weinig vervorming ...  teminste voor buizen begrippen.  Het klinkt heel transparant en heeft maar weinig meer te maken met "buizen geluid"   Even wennen dus, wetende dat zo min mogelijk vervorming uiteindelijk de weg is die je m.i. moet gaan.

Als kantekening wil ik plaatsen, materiaal die van nature zo vervormingsarm mogelijk is en niet met allerlei trucs.

Maar eh LP's  klinken het best ;) .... vind ik :)

Ook daar vervormen de beste pick-up elementen het minst Marc,  dus dat gaat niet op.

Maar je heb zoveel zaken die vervorming veroorzaken,  geen mens die dat wil snappen. :(

Ik hou het er maar op, zodra je geluid in een niet natuurlijk vorm probeert te persen dat het resultaat geeft dat hooguit goed voor is de meute die het niet zoveel interesseert :ph34r: En ja een mp3, cd of 24 bit ding kan verbluffend goed klinken.  Maar als ik dan hier de lp opzet zegt bijna iedereen .... klinkt lekker vloeiend, natuurlijk. 

Volgende klus wordt de Okki Nokki uit de mottenballen halen  100 of meer LP's schoonmaken.  ;)

Hoe goed een element ook aftast, de vervorming zal veel groter zijn dan wat een cd ervan bakt. Dat is ongetwijfeld meetbaar.

Die vloeiendheid waar jij het over hebt is dat vast niet: meetbaar. Maar dat klinkt wel het lekkerste!

En dáár gaat het om. Vervorming is niet het allerbelangrijkste, 0% is prettig, maar die vloeibaarheid is cruciaal. Dat zo'n element er wat vervorming tegenaan gooit is van minder belang, net zoals dat voor een hele set geldt.

Hoe goed een element ook aftast, de vervorming zal veel groter zijn dan wat een cd ervan bakt. Dat is ongetwijfeld meetbaar.

Die vloeiendheid waar jij het over hebt is dat vast niet: meetbaar. Maar dat klinkt wel het lekkerste!

En dáár gaat het om. Vervorming is niet het allerbelangrijkste, 0% is prettig, maar die vloeibaarheid is cruciaal. Dat zo'n element er wat vervorming tegenaan gooit is van minder belang, net zoals dat voor een hele set geldt.

Hmmm nee Marc, Muziek laat zich net als mensen niet in hokjes duwen of in dit geval:  nullen en enen. Vergt iets anders denken maar de muziek wordt al misvormd  bij het omzetten van analoog naar digitaal.   Wat je daar al kwijt raakt, krijg je nooit meer terug. Verder hoe minder vervorming, hoe minder versmering  van het geluid.  Het verschil tussen b.v. 0,1% vervorming bij 1 watt wat voor een buizen versterker zeer goed is en 0,02% vervorming bij zo'n zelfde versterker is dat je gewoon méér details hoort.  Op de muziek blijken dan ineens allerlei zijkantjes te zitten met muzieklijntjes.

Een van mijn vorige versterkers een Array liet dat ook heel goed horen.  Neemt niet weg dat digitaal ook erg goed kan klinken, maar een goed gepersde LP met dezelfde muziek wint hier van élke digitale drager.   Je moet dan wel durven en kunnen investeren.  Bij digitaal kun je al voor een paar honderd €  verbluffende resultaten halen is mijn ervaring.   Wij gebruiken gewoon àlle media met plezier :)

Na 2 dagen experimenteren (waarbij ik af en toe niet meer zag ziiten :wacko: ) is het gelukt om mijn UL40-S2p met zilverdraad trafo's te laten versterken met een extreem lage vervorimg. Jammer dat een firma als Kanzy Kaam niet meer bestaat. Dit komt m.i. in de buurt of gaat verder, zonder blabla of gedoe.

ul40s2zilver.jpg

Perfect? Bijna, in iedergeval een 5x lagere vervorming als de normale UL-40S2, die al erg goed is. Aandachtspuntje is alleen de 50herz brom die ligt op -70dB. Dat moet beter kunnen en dat kan... ;)

Mooi. Hetzelfde als met je Array gaat gebeuren. Het wordt te perfect en daarmee te saai!

Met onze spekstenen (tenminste in mijn akoestiek) blijf ik de ballen missen.

Terug bij af.... Ikke wel.

Dus hupsakee UL met de geweldige kt77. Je zei het al. Die buis is dan gewoon mooi.

Open, helder, dynamisch. Kleurt beter met deze weergevers vind ik.

Op de SS30 of andere grotere luidsprekers zou ik de boel gewoon 6550+ ST laten.

Ps Kan zo weer terug hoor heb alles laten zitten alleen losgemaakt. ;-)

Je heb gelijk Goodtube, terugkoppelen betekend verlies van wat snelheid.

Het klinkt inderdaad een beetje saai, in de zilveren versie heb ik ook nog een klein randje zitten.  Het lijkt wel een transistor versterker  :wacko: 

Vandaag is de koperen versie heel goed afgeregeld rond 0,02%  Daar zitten heel mooie koperfolie condensatoren in.  Die ga ik eens vergelijken.

Wellicht als ik daar de KT-77 in UL zet is het precies goed :)

Hi Jack,

Je bent goed bezig.

Leuk om zo te lezen dat je platenspeler het zo goed doet.

Wel even een vraagje over de phono trap, gebruik je daar ook step-up trafo's in?

In dat geval is de versterking die door de buizen moet worden gedaan gelijk aan wat deze voor een mm trap moet doen.

Wil je met een low MC element op het zelfde niveau uit komen zal je dus een step-up moeten gebruiken die meer versterkt.

De brom die de phono versterker dan toevoegt zal dan even sterk worden waargenomen als bij de m output MC.

Verder leuk om te zien dat je de metingen nu ook juist hebt ingesteld en mooie plaatjes laat zien.

Tis bijzonder om te zien dat je zo laag kan komen in de vervorming met een buis.

Heb je daarvoor veel moeten terug koppelen, en is dat dan lokaal of overal of een combinatie daarvan?

Dat is een lage waarde. Met of zonder ST?

Audio note Copper foil?

Hier al paar dagen K40 erin. Kan snel wisselen met die constructie op pootjes

Muziek die anders niet boeiend klonk is nu opmerkelijk genietbaar.

Met  Super Triode  Patrick.  Het zijn Audyn True Copper Caps.  https://www.intertechnik.com/Shop/Cross-over-parts/Capacitors/Audyn-True-Copper-Cap/1768,en,6559.

Laat de UL40-S2 met zilver nog een paar dagen spelen en kijk wel wat het doet.

Hi Jack,

Je bent goed bezig.

Leuk om zo te lezen dat je platenspeler het zo goed doet.

Wel even een vraagje over de phono trap, gebruik je daar ook step-up trafo's in?

In dat geval is de versterking die door de buizen moet worden gedaan gelijk aan wat deze voor een mm trap moet doen.

Wil je met een low MC element op het zelfde niveau uit komen zal je dus een step-up moeten gebruiken die meer versterkt.

De brom die de phono versterker dan toevoegt zal dan even sterk worden waargenomen als bij de m output MC.

Verder leuk om te zien dat je de metingen nu ook juist hebt ingesteld en mooie plaatjes laat zien.

Tis bijzonder om te zien dat je zo laag kan komen in de vervorming met een buis.

Heb je daarvoor veel moeten terug koppelen, en is dat dan lokaal of overal of een combinatie daarvan?

Hallo George,

Klopt hoor, step-up trafo s voegen geen ruis toe. Eigenlijk zou ik weer een meting moeten maken van de voor- en eind versterker samen.

Maar ik ben nog een beetje aan het experimenteren met 2 UL40-S2  eindversterkers. (koper en zilver versie)

De MCML05 is een bijzondere ruis en brom arme voorversterker.  Heb al iets van -120dB gemeten via de lijntrap.

Er is in het ontwerp bewust voor gekozen de 1e trap niet te veel te laten versterken,  nadeel is dan dat je er echt minimaal 5mV in moet stoppen bij MM of 0,5mV bij MC. In de praktijk werkt 1mV beter.... Veel moderne MC pick-up elementen leveren dergelijke uitgangsspanningen. Low output element zijn m.i. niet geschikt bij deze combinatie. Jammer dat hij vrij negatief beoordeeld is door Dick van de Merwe.  Met een beetje liefde en aandacht maak je er een top ding van. (binnenkort te lezen op mijn site)

Mijn meetomgeving is nu een stuk beter, dankzij een andere pc en betere geluidskaart die ik wel met > 1volt kan kalibreren

De vervorming van de eindversterker is zo laag,  door een combinatie van:  lokale tegen koppeling, buizen, onderdelen en afregelen.

Met Super Triode Patrick. Het zijn Audyn True Copper Caps. https://www.intertechnik.com/Shop/Cross-over-parts/Capacitors/Audyn-True-Copper-Cap/1768,en,6559.

Laat de UL40-S2 met zilver nog een paar dagen spelen en kijk wel wat het doet.

Dat is een hele mooie, met een goede beoordeling door Tony Gee. (hoewel getest in luidsprekerfilters is het resultaat vrijwel 1 op 1 over te nemen voor toepassing als koppel C)

Ca 30 euro. Valt me best mee

Na een paar dagen spelen, heb het idee dat het laag wat meer los komt, nog zeer beschaafd en strak voor buizen begrippen

Stemmen zijn natuurlijk, nauwelijks scherpe randjes. Erg veel details, diepte en ruimte.  CD weergave klinkt overtuigend.  

Mooie condensatoren die Wima FKP1 :)