Jump to content

goodtube
 Share

Recommended Posts

De versie met zilver trafo' s staat in Super Triode met dezelfde koppel condensatoren en nog steeds 100uF Vishay 136 als kathode ontkoppeling bij de fase draaier.

Na een week inspelen,  klinkt het magisch,  net even de oudste dochter later luisteren.   :) 

Wat zinnen :

"Pap dat is nu de meerwaarde van een goede installatie.....  je wordt er in gezogen" 

"Krijg ik dat ook  :rolleyes: "  

Leuk ontwerpje met 4 x EL34.

Blinkt uit in midden, laag èn hoog.

En vervormt vrijwel niet (< 0,1% THD / 25W).

Wellicht kom je uiteindelijk hierop uit, als je klaar bent met de VdV modificaties?  :P

Stereo60_picture.JPG

Mooi maar inmiddels is de techniek verder Spido.

Mooi maar inmiddels is de techniek verder Spido.

Daar heb ik mijn vraagtekens bij... mijn ervaring is dat simpele hardwire buizenversterkers met goede trafo`s, paar weerstanden, condensators en wat andere componenten verreweg superieur klinken aan huidige buizenversterkers met mega printplaten erin.

Dit versterkertje van de foto ziet er goed uit en kon weleens bijzonder goed klinken...

Het een zit het ander niet in de weg, of je moet van vervorming en/of een ander soort vervorming houden.

Dat doe je b.v. je buizen in triode schakelen of ultra lineair, allerlei soorten van terug koppeling, en dan ook soort, type en merk buizen en schakelingen daarmee. 

Mij bevalt de ultra lage vervorming 0,016% bij 1watt heel erg.  Je wordt als het ware de muziek ingezogen. Tal van kleine details zijn hoorbaar en komen ergens vandaan.

Maar mijn single ended hardware bedraad  (zelf gemaakt)  versterker met Emission Lab 300BXLS  klinkt ook erg mooi.

Er zit een warme gouden glans op,  zei iemand...... die hier ooit een interview deed. :rolleyes:

Niks mis mee :)

Het een zit het ander niet in de weg, of je moet van vervorming en/of een ander soort vervorming houden. (...)

Beste Vintage,

Hoe verklaar jij dan dat die oudjes - van Leak en (later) Radford, McIntosh e.a. - veel minder vervormden (c.q. vervormen) en een veel hogere dempingsfactor hadden (c.q. hebben) dan die hedendaagse buizenversterkers?

Overigens is Spido van mening dat een gouden glans alleen wenselijk is, wanneer die in de opname zit.

In alle andere gevallen kan die wijzen op (vnl. even) harmonische vervorming. 

Het zij ontwerp keuzes Spido, het hoe en waarom heb ik al een paar keer uitgelegd.  Er zijn er, die minder vervormen  :)

Beste Vintage,

Spido is van opvatting dat er géén sprake van vooruitgang is, maar zelfs van àchteruitgang, als hedendaagse buizenversterkers (veel) méér vervormen en een minder gunstige demping / controle hebben dan vintage buizenversterkers.

"Ontwerpkeuzes" zijn geen excuses: kennelijk waren/zijn die ontwerpkeuzes niet de juiste.

Beste Goodtube,

Spido begrijpt dat negative feedback destijds per versterkertrap werd toegepast ("local feedback"), en dat daarbij goed werd opgepast niet te overdrijven om de stabiliteit niet in gevaar te brengen.

(Ter illustratie:

(...) To achieve the distortion figure of 0.1%, the main feedback loop encompasses all three stages and the output transformer. The loop gain is 20 (ie: 26dB) so the distortion present in the amplifier without feedback would be 2%. In addition Leak published stability margins for the TL/12 emphasising their claim that the application of heavy amounts of feedback cannot be done without due consideration to the stability of the circuit. (...)

http://www.44bx.com/leak/TL12_50yrs.html#anchor2136862

Dit betreft type TL/12 (anno 1948), maar de aanpak bleef kenmerkend voor alle latere ontwerpen.)

Beste Spido,

Ben druk aan het meten en foto' s aan het maken voor een nieuwe webpagina.

Van mening dat alles rond 1 watt het belangrijkste is,  daar en ver daar onder, zitten de micro details.

De versterker waar ik nu mee speel kent enkel lokale tegen koppeling in de voor en eindversterking.

De vervorming van de eind versterker is laag bij 1 watt 0,016% dat is veel beter dan welke andere buizenversterker die  ik hier in huis gehad heb.  Ook een Leak stereo 60 ;)

De vervorming van de voor en eind versterker samen is 0.022% M.a.w. de lijntrap van de voorversterker voegt nauwelijks enige vervorming toe.

Bij 10watt 0,1 %   Alle gemeten waardes bij 1khz en 4ohm impedantie

De open lus versterking van de eindversterker is ongeveer 10.

De demping factor is 4,5

Ruis en brom alleen waarneembaar bij volumeknop helemaal open en oor in de luidpreker, ook niet op de stand phono.

Het enige dat beter is van een Leak Stereo 60 is de dempingsfactor, voor de rest niet.

Daar betaal je wel een prijs voor.  En dat moet je willen

Je kunt ook goede luidsprekers kopen :)

Beste Goodtube,

Spido begrijpt dat negative feedback destijds per versterkertrap werd toegepast ("local feedback"), en dat daarbij goed werd opgepast niet te overdrijven om de stabiliteit niet in gevaar te brengen.

(Ter illustratie:

http://www.44bx.com/leak/TL12_50yrs.html#anchor2136862

Dit betreft type TL/12 (anno 1948), maar de aanpak bleef kenmerkend voor alle latere ontwerpen.)

Beste Spido,

In tegenstelling met de TL/12  werd bij de Stereo 60 maar ook de 50 en 20 global feedback gebruikt.  Hier te zien op de 16ohm uitgang via R18/C9 ==> R ==> C2

De open lus versterking gaat al gauw naar 300.  Je kunt dus best veel terugkoppelen zonder dat de boel instabiel wordt. Nadeel van al die versterking is meer brom en ruis

Voordeel is dat de inwendige weerstand van de versterker laag wordt en de demping factor hoog.  

En zijn eigen nog meer nadelen met zoveel terugkoppeling maar die zijn wat lastiger te begrijpen of te bewijzen.  De versterker wordt minder snel en feitelijk creëer je weer extra harmonischen.  Verder is het een versterker met wat stress die voornamelijk zijn eigen aan het controleren is.

Toch is het een prima klinkende versterker, met uitstekende uitgang trafo' s.  Als je hem aanpast zoals die van jou (met een combinatie van ultra moderne en vintage onderdelen) en verder rekening houd met

moderne veiligheid eisen van 2014 zul je er elke dag veel plezier van hebben.  Want zo als ik al eerder zei: het zijn keuzes....

Stereo60.gif

Je kunt ook goede luidsprekers kopen :)

Beste Vintage,

Bedoel je "betere luidsprekers dan je nú hebt"?

Dat is helaas niet mogelijk...  :P

Overigens meld jij met gepaste trots dat bij jouw versterker 0,1% vervorming optreedt bij 10W.

Met minstens zo gepaste bescheidenheid moge ik er nogmaals op wijzen dat bij de oude Leak Stereo 60 hetzelfde vervormingspercentage pas optreedt bij 30W.

(...) Leak Stereo 50

Valves: 3xECC83, 4 x EL84/6CA7 in ultra-linear for 25 Watts output per channel / 0.1% distortion. 5AR4 rectifier. The power supply has 390V on the output valves, and C-R-C filtering. First stage is an ECC83 triode shared between channels. Gold or dark metallic grey finish.

Leak Stereo 60

Valves: 3xECC83, 4 x EL34/6CA7 in ultra-linear for 30 Watts output / 0.1% distortion. 5AR4 rectifier. The power supply has 420 V on the output valves, and C-L-C filtering. Otherwise the circuit is the same as the Stereo 50 above. First stage is an ECC83 triode shared between channels. Gold or dark metallic grey finish.     (...)

http://44bx.com/leak/Leak/products.html

Verder wijs jij er op dat de eerste watt de belangrijkste is. Ik zal dat niet tegenspreken.

Maar al sinds high fidelity begon, heb ik ervaren dat voor alle audio-apparatuur geldt: "When the goin' gets tough... the tough get goin'!"

Bijna alle hifi-apparatuur kan simpele muziekjes - zoals veel gehoord bij demonstraties - leuk weergeven.

Maar alleen de beste apparatuur maakt er geen soepzooitje van, wanneer het muziekmateriaal zeer complex en dynamisch is.

Ik wéét dat de Leak Stereo 60 ook bij veeleisende muziek (opera, oratorium, romantische symfonische muziek e.d.), zelfs op hoog geluidsniveau, volkomen stabiel en transparant blijft presteren. Van die andere versterkers weet ik dat niet, maar ik heb mijn twijfels.

Misschien moeten we maar eens een luister-vergelijking organiseren. Met tough muziekmateriaal er bij. 

Beste Vintage,

Bedoel je "betere luidsprekers dan je nú hebt"?

Dat is helaas niet mogelijk...  :P

Hahahahaha ! :lol: Ik pies bijna in mijn broek van het lachen Spido.

Het verschil tussen 10 en 25 watt is  praktisch niet waarneembaar. Metingen zijn nog van de vorige versterker.

Zal zo nog wel even meten  bij 25watt.

Maar die bij die andere parameters zoals brom en ruis is de Leak Stereo 60 gewoon iets minder goed.  Wat geeft het?

Zoals ik al zei: "het zijn keuzes"  "niet goed of fout" .  We kunnen die nog wel een keer nameten.

@Goodtube zou ik niet doen, zonder voorversterker.   Heb nu zoveel lokale terugkoppeling dat  zonder voorversterker

de eindversterker niet  volledig is aan te sturen.

Hier de resultaten in 4ohm belasting.  Aangesloten mijn voor en eind versterker. 1watt 0,022% 10watt 0,1% 25watt 0,26%  45,5 watt 0,51% en 56,25 watt 1% 

De versterker kan dan nog iets harder en begin na 2% langzaam te clippen 

Een 65 watt dummy werd kokend heet :D

Ik heb helaas geen 8ohm dummy.  Dan zouden de cijfers nog beter zijn.  Met welke belasting is die 0,1% van jou Leak Stereo 60 gemeten Spido? 

*opmerking nog een keer nagemeten 4-9

Edited by Vintage

(...) Met welke belasting is die 0,1% van jou Leak Stereo 60 gemeten Spido? 

Beste Vintage,

Geen idee! Wellicht met 16Ω, want dat was in die dagen de standaard nominale luidspreker-impedantie?

Of mogelijk met een oneindige weerstand? (Dus géén afsluitweerstand?)

Ik vond er tot dusverre geen informatie over: zelfs niet in het boek "Firsts in High Fidelity" (Stephen Spicer).

Maar ik zal het Harold Joseph vragen, als ik hem ooit weer ontmoet...

Beste Spido,

Zonder afsluitweerstand, gaat het niet goed. 

Bij 8Ω neemt het vermogen ongeveer 1/3 af, maar ook de vervorming. Bij 16Ω ook weer 1/3 .....    

Dan kom ik bij 25watt grof uit op 0,18% bij 25watt bij 8Ω  en 0,12% bij 16Ω

P.s  Als ze e.e.a. gemeten hebben zoals in de folder van de Stereo 30+  staat, is dat 0,1% vanaf  8Ω

Zie http://www.jacksshack.nl/revisie-leak-stereo-30-plus/

"durf ik wel" slaat op een vergelijking.

NB Ik kan factor 2 voorversterken met de b-dac

Dat weet ik,  wat extra sturing is fijn. Je kan dan m.i. de UL40S2 verder uitsturen .  Je kan er rustig 3 of 4 volt instoppen, als je Super Triode en lokale feedback gebruikt

In dat geval heeft een extra voor versterker ook echt méér waarde.   Vooral bij dynamische muziek met hele fragiele momenten,  Verder is jouw versterker niet hetzelfde als die van mij.

Hij ziet er alleen hetzelfde uit.   Dus als Spido  A/B wil vergelijken, komt hij maar hier heen.  Betere luidsprekers zijn toch niet mogelijk, volgens hem. :P   Kunnen we gelijk het e.e.a. meten. :)

Voor de rest zie onderschrift. ;)