Jump to content

goodtube
 Share

Recommended Posts

19 oktober valt ook af.   Maar laten we even afwachten wat onze gastheer het best uitkomt.

Vandaag was het een geluksdag,  eindelijk weer zoals normaal.... Griep gaat de goede kant op. :)

KF laat u groeten! Hij is beschikbaar na 12 oktober, met uitzondering van zaterdag 1 november.

Van hem mag het ook op een dag in de week. Hoeveel soep moet hij koken?

Mooi Spido,

Wat mij betreft 18/19 okt niet en rest tussen 13 en 29 okt wel.

Een dag in de week is ook prima, maar misschien willen er meer mensen mee.

Dus hoeveel soep weet ik nog niet

Als de uiteindelijke datum mij past zou het best kunnen dat ik soep kom halen ;-)

Past het niet dan zoek ik KF op een ander moment op als dat mag. De route naar Appelscha is best aardig...

(ja Mark en Hans staan (ooit) ook nog op de 2visit lijst ;))

ST uitgeschakeld maar aanwezig. Ik speel dus UL want dat vind ik het mooiste klinken voor deze luidsprekers in mijn ruimte. Veel opener en meer een live dan klinisch studiogeluid, waardoor ik minder fiele muziek ook prettig vind klinken.

Ben uiteindelijk ook terug naar Ultra Lineair.  Super Triode is het ook bij mij net niet.  Door de belachelijk lage vervorming en het rustige geluid zat ik meer naar de details als de muziek te luisteren en dát kan m.i. nooit de

bedoeling zijn.  Dat zilver de trafo' s  in mijn UL40-S2 zorgt sowieso al voor véél meer details ook in de stand Ultra Lineair.  Ja ik denk ook, dat dit samen met onze luidsprekers de beste combinatie is.

Verder heb ik de originele blauwe MKP koppel condensatoren teruggezet en ook het originele Vishay 037/038 elco tje samen met dat 100nF condensatortje in de fasedraaier.

Wel het potmetertje van de fasedraaier vervangen door een met  23 slagen. Waardoor het mogelijk is de versterker heel erg precies af te regelen. Ik kom weer op 0,016% bij 1 watt in 4Ω. Dit is extreem laag voor buizen begrippen. Verder de vier 1watt 47KΩ weerstanden vervangen door 2 watt exemplaren.  Door de mini chokes is er ongeveer 1/3 meer stuurspanning voorhanden waardoor je met een losse voorversterker gemakkelijk 2x 50watt aan 4Ω uit de 6550 buizen kunt halen. Het geluid in UL is ook sneller, het laag beukt af en toe lekker de kamer in en is mooi in verhouding met de rest.  Als ruststroom heb ik 80ma of 40ma schakelbaar achterop.  

Mocht je uit geëxperimenteerd zijn met je versterker GoodTube dan regel ik hem weer mooi voor je af.  Ik heb eventueel ook de weerstanden en potmetertjes voor je liggen. Dan zetten we die er even in.

Vriendelijke groet,

Jack 

Hartstikke goed Jack, zijn we het samen aardig eens!

De 47k bestaat bij mij uit AB weerstanden evenals de gridweerst.

Zijn die multislag potjes niet inductief?

Ik zal tot slot de blauwe koppelcond er ook eens in hangen. Kan dat in 5 min uitvoeren.

Ik heb blijkbaar een lagere voedingsspanning, zoek nog naar de juiste bias. Nu 85 mA bij ca 360 v anodesp

Toen ik nog actief was met de buisjes had ik het liefste een wat lagere voedingsspanning en en zo hoog mogelijke stroom door de eindbuizen.

Zowat tegen het plafond aan gaan zitten van wat de buis als continue stroom/dissipatie mocht hebben.

Dat vond ik eigenlijk altijd wel het beste klinken.

Idem voor buisjes als de 6n30 enzo: lekker heet stoken die dingen.

Toen ik nog actief was met de buisjes had ik het liefste een wat lagere voedingsspanning en en zo hoog mogelijke stroom door de eindbuizen.

Zowat tegen het plafond aan gaan zitten van wat de buis als continue stroom/dissipatie mocht hebben.

Dat vond ik eigenlijk altijd wel het beste klinken.

Idem voor buisjes als de 6n30 enzo: lekker heet stoken die dingen.

When the goin' gets tough... the tough get goin'!   <_< 

Nou is het ook weer geen wet van Meden en Perzen hoor.

Ik had toevallig de beschikking over erg goede uitgangstrafo's (niets exotisch zoals zilver of met uranium gebombardeerde kernen) die op mijn specificaties waren gewikkeld door de oude heer Arie Groothuizen (van Agro wat later AE Europe werd en de kwaliteit drastisch verslechterde).

Ín secties gewikkeld en volkomen symmetrisch met het beste GOSS destijds verkrijgbaar voor de kern.

Dat paste weer wonderwel aan op de gebruikte luidsprekers (destijds conusspeakers).

Bij buizen komt het toch altijd aan op de interactie tussen eindbuizen, de instelling daarvan, de uitgangstrafo's en de belasting.

In mijn geval gaf het dan het beste resultaat om de eindbuizen (6550 of KT88, die andere varianten waren er nog niet) flink op hun donder te geven.

Een KT88 wordt gespecificeerd voor 42 watt anodedissipatie en dat mochten ze dan ook waarmaken.

JJ trok dat niet, die fikten op. Kromme anodes en rooie schermroosters.

Gold Lion (NIET Golden Dragon!) kon het WEL, en later EH en Winged C (de oude) ook.

Voor wat betreft die stuurbuizen: types als de 6n6 en de 6n30 hebben hun sweet spot gewoon liggen bij een grote stroom.

20 tot 30 mA was geen uitzondering.

En doen het dan ook beter dan ECC88, 99 en dat soort speelgoed.

Alleen de 12BH7 kwam er een beetje in de buurt maar dan ook met > 10 mA erdoor.

Hartstikke goed Jack, zijn we het samen aardig eens!

De 47k bestaat bij mij uit AB weerstanden evenals de gridweerst.

Zijn die multislag potjes niet inductief?

Ik zal tot slot de blauwe koppelcond er ook eens in hangen. Kan dat in 5 min uitvoeren.

Ik heb blijkbaar een lagere voedingsspanning, zoek nog naar de juiste bias. Nu 85 mA bij ca 360 v anodesp

Geen idee GoodTube,  gebruik deze http://nl.farnell.com/vishay-spectrol/m64104kb40/trimmer-pot-100k-23turn-thd/dp/9608770

Bij mij is de anode spanning ook zo hoog.  Ik heb hem nu op 80ma staan en voor achtergrond muziek op 40ma.   Meet en klinkt uitstekend.

Voordeel is van onze luidsprekers dat ze een toch een wel hoog rendement hebben. Ik speel zelden luider dan 1 watt, dus in principe is  40ma

al genoeg voor klasse A bereik.  Zo gaan het laatste paartje originele Winged C  ook lekker lang mee.  :) 

Nu we onze versterker geoptimaliseerd hebben voor weergave met de Perfect Performer 2x 16,5 heeft m.i. weinig  zin om e.e.a.

te gaan vergelijken met andere versterkers op andere luidsprekers die méér grip nodig hebben om het laag gecontroleerd te houden.

Dat is een nadeeltje.  

Een van de grote voordelen van een hoog rendement luidspreker dat de dempingsfactor van de versterker laag kan zijn. Zit nu rond de 1.

Gek genoeg hoor, je daar nooit wat over.  Wat theoretisch op papier beter lijkt,  is niet altijd beter.  Keer op keer loop ik daar tegenaan als ik de grenzen weer eens opzoek.

Weer een heel verhaal en bakken tijd  en het nodige geld., maar ja, het leven is niet zwart-wit maar heeft kleur :)   

Mijn vrouw en ik zijn zo dik tevreden.  Het klinkt zo goed, dat voorlopig alle behoefte verdwenen is om daar nog iets aan te veranderen.

Komt mooi uit, mijn werkplaats staat vol met defecte vintage apparatuur dat allemaal aandacht nodig heeft.  En de website moet nodig bijgewerkt worden....

Nu we onze versterker geoptimaliseerd hebben voor weergave met de Perfect Performer 2x 16,5 heeft m.i. weinig  zin om e.e.a.

te gaan vergelijken met andere versterkers op andere luidsprekers die méér grip nodig hebben om het laag gecontroleerd te houden.

Dat is een nadeeltje.

Nu jullie dus klaar zijn  :)  had ik jullie eigenlijk willen uitnodigen met de UL40 om die op mijn set te vergelijken met die van mij. Mijn luidsprekers zijn 91Db, dus dat moet het probleem ook niet zijn. Ik ben dus wel benieuwd wat de verschillen zijn met jullie buizen in UL en die van mij in ST....

Gewoon even de 4 2.2mohm weerstanden loshalen aan een kant René. rood, rood groen.  5 minuten werk  en je weet het  :o

Mijn UL40-S2p  is zo wezenlijk anders dat A/B vergelijken geen goed beeld geeft.   Die van GoodTube is wel hetzelfde als die van jou, maar nu kun je het zelf snel checken.

RENE.JPG

Gewoon even de 4 2.2mohm weerstanden loshalen aan een kant René. rood, rood groen. 5 minuten werk en je weet het :o

Mijn UL40-S2p is zo wezenlijk anders dat A/B vergelijken geen goed beeld geeft. Die van GoodTube is wel hetzelfde als die van jou, maar nu kun je het zelf snel checken.

RENE.JPG

Was het maar zo dan was het eenvoudig schakelbaar te maken.

Je zit dan met een veel te hoge gridstopper van 100k ipv 1k

Was het maar zo dan was het eenvoudig schakelbaar te maken.

Voor test maakt dat verwacht ik ff niet uit.  Je hoort meteen wat het verschil is tussen UL en ST.

Bovendien de miller capaciteit wordt bij René  gecompenseerd door de 100pF zilver mica' s  :) toch  :rolleyes:

Voor test maakt dat verwacht ik ff niet uit.  Je hoort meteen wat het verschil is tussen UL en ST.

Bovendien de miller capaciteit wordt bij René  gecompenseerd door de 100pF zilver mica' s  :) toch  :rolleyes:

Als de eindbuizen (omgekeerde) roosterstroom trekken (en de KT88 is daar berucht om) dan zou je nog wel eens naar meer kunnen luisteren dan UL of ST alleen.